Omega Media og Spill.no

At Spill.no er et populært nettsamfunn for spill er det mange som vet. Men kjenner du historien til nettstedet og Omega Media, selskapet bak?


Historien om Spill.no henger tett sammen med historien om Biip.no og Omega Media. Biip.no er et norsk nettsamfunn som ble startet i 2005 av ungdomskameratene Erling Løken Andersen, Bo Myrås og Ozan Øzerk. Nettsamfunnet hadde vært under utvikling i flere år da det ble lansert i mai 2005. Mottakelsen var enorm: I løpet av den første måneden fikk Biip.no 25.000 registrerte medlemmer. I månedene etterpå vokste nettstedet sterkt og i slutten av 2005 hadde nettsamfunnet allerede langt over 100.000 medlemmer. Det ble ikke brukt én krone på markedsføring og veksten til nettstedet kom primært fra word of mouth-markedsføring i norske skolegårder.


Foto: DN.no, ved Ståle Andersen

Til å begynne med var nettsamfunnet et såkalt joint venture-samarbeid mellom Norsk Ideutvikling AS (senere omdøpt til Omega Media AS) og Telitas ASA. Telitas ASA var et norsk telekomselskap som blant annet leverte SMS- og MMS-baserte innholdstjenester, slik som ringetoner, MMS-bilder og abonnementstjenester som Dagens Horoskop. I 2006 skulle Telitas ASA selges til et japansk oppkjøpsfond og ledelsen i selskapet endevendte derfor alle muligheter til å kutte kostnader. På dette tidspunktet gikk Biip.no enda ikke i pluss. Utvikling, kundeservice og serverkostnader representerte betydelige utgifter som ble dekket av de to partnerne i prosjektet i fellesskap. Etter harde forhandlinger ble løsningen at Telitas ASA fikk tre ut av selskapet, mot at Omega Media kjøpte deres 50% eierandel for 1 krone. Omega Media forpliktet seg samtidig til å bære alle kostnadene i prosjektet selv.


Datidens Facebook


Ikke lenge etterpå begynte Biip.no å gå i pluss. Nettsamfunnet vokste i rekordfart og bare 1 år senere hadde Biip.no 250.000 medlemmer. Gründerne i Omega Media AS la hele tiden til nye funksjoner, som for eksempel muligheten til å sende ubegrenset gratis SMS fra nett, chattefunksjoner, mulighet for å laste opp bildealbumer og ulike måter for å gjøre brukerprofilen sin mer personalifisert. I ettertid er datidens Biip.no gjerne blitt sammenlignet med dagens Facebook.


I 2007 begynte de unge gründerne i Omega Media AS å motta henvendelser fra ulike medieselskaper i inn- og utland om et mulig oppkjøp av selskapet. Interessentene for å kjøpe opp selskapet inkluderte blant andre Telenor, Viacom, MTG, Egmont, TV2 og Eniro. Biip.no - og eierselskapet Omega Media AS - hadde på dette tidspunktet over 350.000 medlemmer, med en omsetning på over 12 millioner kroner i året. Samtidig var det ingenting som tilsa at veksten skulle avta; nettsamfunnet mottok hver dag over 300 nyregistreringer og annonsører som Coca-Cola, Warner Bros., Sony Playstation, Puma og McDonalds flokket til nettstedet.


Oppkjøpet i 2008


I begynnelsen av 2008 innledet Biip.no og Omega Media konkrete oppkjøpssamtaler med et konsortium bestående av Egmont og TV2/Nettavisen. Målet var å utnytte synergiene som lå i Egmont og TV2 sine ungdommelige plattformer til å fortsette ekspansjonen av Biip.no. Egmont eide rettighetene til blant annet Disney og Sony Playstation i Norden, mens TV2 satt på suksesser som Idol og ungdomssatsningen Waschera. Biip.no hadde på dette tidspunktet over 18 millioner kroner i omsetning og et resultat på 8,5 millioner kroner.


I mars 2008 inngikk partene avtale om å selge Biip.no til Egmont og TV2. Totalt hadde nettsamfunnet da over 500.000 medlemmer. Kjøpesummen var hemmelig mellom partene, men ble i Dagens Næringsliv referert til å være opp mot 100 millioner kroner. De tre gründerne i Biip.no og Omega Media AS - Erling Løken Andersen, Bo Myrås og Ozan Øzerk - fikk alle utbetalt betydelige summer på privat hånd, samtidig som de forpliktet seg til å fortsette å jobbe i Biip.no i tre år.


Om Spill.no-prosjektet


I 2009 lanserte gründerne av Biip.no også Spill.no. Spill.no var opprinnelig et samarbeid med TV2 Nettavisen under navnet Spillmagasinet, men ble snart skilt ut som et selvstendig prosjekt. Spill.no oppnådde raskt en stor brukermasse. Den første uken hadde Spill.no over 100.000 besøkende til nettstedet og nettstedet har i dag tusenvis av medlemmer fra hele Norge. Spill.no produserer spillnyheter, videoer, anmeldelser og mer. Spill.no har også et rikholdig forum hvor medlemmene kan diskutere spill og spillnyheter.


I 2012 kjøpte Erling Løken Andersen, en av de originale gründerne i Omega Media AS, tilbake selskapet. Han fikk da samtidig med seg Biip.no og Spill.no-prosjektet videre (for Spill.no kun driften). Selskapet fortsatte å satse på forskning og innovasjon, herunder en rekke innovasjonsprosjektet knyttet til selskapets to medieplattformer; Biip.no og Spill.no. I 2015 begynte også videreutviklingen av Biip.no, med fokus på å utvikle et nestegenerasjons hybrid-nettsamfunn. Fokuset var på å kombinere de beste funksjonene fra andre medier som Facebook, Instagram og Tinder, med fokus på det norske ungdomsmarkedet. Den nye versjonen av Biip.no er i skrivende stund enda ikke ferdig, men er estimert ferdigstilt mot slutten av 2016. I tiden etter dette vil en ny versjon av Spill.no stå for tur.


Spill.no-prosjektet er i dag eid 100% av Omega Media AS, men selve domenet er eiet av en utenlandsk investor. Omega Media AS er igjen et datterselskap av investeringsselskapet Omega Ventures AS. Selskapet har i dag 8 ansatte, med hovedkontor i Akersgata 47 i Oslo sentrum.