Lanseringsdato: TBA Mer informasjon
Norske utviklere får støtte til å lansere i utlandet

Norske utviklere får støtte til å lansere i utlandet

Norsk filminstitutt vil hjelpe med satsing utenfor Norge

Norsk filminstitutt (NFI) har lagt ut kriterier for en ny støtteordning som skal hjelpe norske utviklere å lansere spillene sine i utlandet.

Ut av landet

Ordningen har som formål å profilere produktene utenfor landegrensene, og nå et størst mulig internasjonalt publikum. Det innebærer støtte på opp til 50% eller inntil 500 000 kroner til å vise seg frem på internasjonale messer som Game Developers Conference, E3, Nordic Game, PAX og Gamescom. I tillegg blir det mulig å søke om et stipend for å dekke reisekostnader.

- Den norske spillbransjen har hatt en veldig god utviklig de siste årene, og mange lager spill for et internasjonalt marked. Selv om det kanskje har blitt enklere å få ut spillene enn tidligere, er konkurransen knallhard og det koster å bli lagt merke til. Vi tror derfor at et tilskudd til lansering vil bidra til at de norske spillene vil ha større mulighet for å nå ut i et større marked, forteller produksjonsrådgiver for spill i NFI Kaja Hench Dyrlie.

Stiller ansvar til utviklerne

Blant de norske utviklerne som allerede har meldt sin interesse, finner vi D-Pad Studio, som for tiden jobber på spreng med å få ferdig plattformspillet Owlboy til sommeren.

Vi jobber jo tungt for å bli ferdig med spillet innen sommeren, og da hadde det vært helt perfekt om vi i samme slengen kunne fått vist fram spillet på en av disse messene såpass nært utgivelse. 
Den nye ordningen syns jeg selvfølgelig er et STORT framskritt, og håper det er med på å både forbedre og spre Norsk utviklede spill enda mer.
Det gjelder å se om det til slutt får den effekten jeg håper. Om vi selv får slik støtte til lanseringen av Owlboy, og vi tilogmed får sjans til å delta på E3/PAX, kommer nok utgivelsen til å bli helt eksplosiv iforhold til en relativt stille lansering fra kontoret.

- Det hadde vært helt perfekt om vi i samme slengen kunne fått vist fram spillet på en av disse messene såpass nært utgivelse, forteller Jo-Remi Madsen fra D-Pad.

- Den nye ordningen syns jeg selvfølgelig er et stort framskritt, og håper det er med på å både forbedre og spre norskutviklede spill enda mer. Det gjelder å se om det til slutt får den effekten jeg håper. Om vi selv får slik støtte til lanseringen av Owlboy, og vi til og med får sjansen til å delta på E3 og PAX, kommer nok utgivelsen til å bli helt eksplosiv i forhold til en relativt stille lansering fra kontoret, forklarer han.

- Det er selfølgelig fantastisk at Norge satser hardt på Norsk spillindustri, men det stiller et visst ansvar for norske utviklere, skyter kollega, designer i D-Pad, Simon Stafsnes Andersen.

- Jeg har ment fra starten at Norge er i en unik posisjon til å gjøre riktige valg siden vi er såppass nye i markedet. Vi får håpe folk kan bruke disse åpningene på en god måte så vi kan nyte flere tilbud i fremtiden, avslutter han.

4 kommentarer

Klikk her for å hente kommentarene
Del denne artikkelen

Siste brukeranmeldelser

Mest populære spill på Spill.no

Spill tittel Visn./Uke
  1. The Walking Dead

    3431
  2. Millie Meter and Her Adventures in the Oak Tree

    2650
  3. Seduce Me

    1843
  4. Captain Toad: Treasure Tracker

    1514
  5. Minecraft

    1213
  6. Halo: Combat Evolved Anniversary

    1109
  7. Grand Theft Auto V

    1059
  8. The Crew

    1044
  9. Scribblenauts Unlimited

    1039
  10. L.A. Noire

    839
  11. Thief (2014)

    839
  12. Space Invaders

    807
  13. FIFA 14

    741
  14. Tomb Raider (2013)

    730
  15. Splinter Cell: Blacklist

    729
  16. Far Cry 3

    718
  17. Call of Duty: Black Ops

    716
  18. Battlefield: Bad Company 2

    715
  19. Sonic Boom: Rise of Lyric

    714
  20. Need for Speed: Most Wanted (2005)

    701
  21. Microbot

    694
  22. Far Cry 4

    690
  23. Far Cry 2

    688
  24. Dying Light

    684
  25. Destiny

    681
  26. Five Nights at Freddy's 2

    677
  27. Resident Evil: Revelations 2

    669
  28. The Walking Dead: 400 Days

    662
  29. Dragon Age: Inquisition

    659
  30. Pokemon Omega Ruby

    652
  31. Grand Theft Auto IV

    650
  32. FIFA 13

    644
  33. Call of Duty: Advanced Warfare

    642
  34. Assassin's Creed: Rogue

    638
  35. LEGO Batman 2: DC Super Heroes

    633
  36. SteelSeries Siberia V3

    624
  37. FIFA 11

    619
  38. Call of Duty: Black Ops II

    618
  39. Saint Dragon

    612
  40. Halo 2

    611
  41. Flåklypa Grand Prix: Gullutgave

    606
  42. Super Smash Bros.

    603
  43. Call of Duty 4: Modern Warfare

    602
  44. Red Dead Redemption

    602
  45. Battlefield 3

    584
  46. DmC

    583
  47. SeXoniX

    578
  48. Call of Duty: Modern Warfare 2

    567
  49. Assassin's Creed 2

    567
  50. The Elder Scrolls V: Skyrim

    566
  51. Batman: Arkham Asylum

    564
  52. Assassin's Creed III

    563
  53. FIFA 10

    560
  54. Cars

    559
  55. The Last of Us

    557
  56. FIFA 09

    556
  57. Assassin's Creed: Unity

    556
  58. Diablo III

    554
  59. Battlefield 4

    552
  60. Chase H.Q.

    547
  61. Labyrinth

    547
  62. Assassin's Creed: Brotherhood

    546
  63. The Sims 3

    540
  64. GoldenEye 007

    534
  65. Batman: Arkham City

    534
  66. LEGO Marvel Super Heroes

    534
  67. Final Fantasy VII

    527
  68. Fifa 15

    525
  69. Bioshock Infinite

    522
  70. Lego Pirates of the Caribbean

    521
  71. Hitman Absolution

    518
  72. Medal Of Honor

    509
  73. Sonic Boom: Shattered Crystal

    509
  74. Assassin's Creed IV: Black Flag

    497
  75. Middle-Earth: Shadow of Mordor

    494
  76. Assassin's Creed: Revelations

    493
  77. Watch Dogs

    490
  78. Call of Duty: World at War

    490
  79. Syphon Filter: Dark Mirror

    488
  80. The Evil Within

    484
  81. Skylanders Giants

    483
  82. Among the Sleep

    477
  83. Aliens Vs. Predator

    475
  84. Mafia II

    475
  85. Harry Potter and the Half-Blood Prince

    472
  86. LEGO Star Wars II: The Original Trilogy

    470
  87. Flåklypa Grand Prix

    469
  88. Raven's Cry

    458
  89. Dark Souls 2

    454
  90. South Park: The Stick of Truth

    444
  91. LEGO Indiana Jones: The Original Adventures

    437
  92. Halo: Reach

    434
  93. FIFA International Soccer

    420
  94. Need for Speed Hot Pursuit

    416
  95. Surf's Up

    415
  96. The Simpsons

    412
  97. After Burner

    406
  98. Alien: Isolation

    406
  99. Impossible Mission II

    398
  100. Batman: Arkham Origins

    393