Lanseringsdato: TBA Mer informasjon
Norske utviklere får støtte til å lansere i utlandet

Norske utviklere får støtte til å lansere i utlandet

Norsk filminstitutt vil hjelpe med satsing utenfor Norge

Norsk filminstitutt (NFI) har lagt ut kriterier for en ny støtteordning som skal hjelpe norske utviklere å lansere spillene sine i utlandet.

Ut av landet

Ordningen har som formål å profilere produktene utenfor landegrensene, og nå et størst mulig internasjonalt publikum. Det innebærer støtte på opp til 50% eller inntil 500 000 kroner til å vise seg frem på internasjonale messer som Game Developers Conference, E3, Nordic Game, PAX og Gamescom. I tillegg blir det mulig å søke om et stipend for å dekke reisekostnader.

- Den norske spillbransjen har hatt en veldig god utviklig de siste årene, og mange lager spill for et internasjonalt marked. Selv om det kanskje har blitt enklere å få ut spillene enn tidligere, er konkurransen knallhard og det koster å bli lagt merke til. Vi tror derfor at et tilskudd til lansering vil bidra til at de norske spillene vil ha større mulighet for å nå ut i et større marked, forteller produksjonsrådgiver for spill i NFI Kaja Hench Dyrlie.

Stiller ansvar til utviklerne

Blant de norske utviklerne som allerede har meldt sin interesse, finner vi D-Pad Studio, som for tiden jobber på spreng med å få ferdig plattformspillet Owlboy til sommeren.

Vi jobber jo tungt for å bli ferdig med spillet innen sommeren, og da hadde det vært helt perfekt om vi i samme slengen kunne fått vist fram spillet på en av disse messene såpass nært utgivelse. 
Den nye ordningen syns jeg selvfølgelig er et STORT framskritt, og håper det er med på å både forbedre og spre Norsk utviklede spill enda mer.
Det gjelder å se om det til slutt får den effekten jeg håper. Om vi selv får slik støtte til lanseringen av Owlboy, og vi tilogmed får sjans til å delta på E3/PAX, kommer nok utgivelsen til å bli helt eksplosiv iforhold til en relativt stille lansering fra kontoret.

- Det hadde vært helt perfekt om vi i samme slengen kunne fått vist fram spillet på en av disse messene såpass nært utgivelse, forteller Jo-Remi Madsen fra D-Pad.

- Den nye ordningen syns jeg selvfølgelig er et stort framskritt, og håper det er med på å både forbedre og spre norskutviklede spill enda mer. Det gjelder å se om det til slutt får den effekten jeg håper. Om vi selv får slik støtte til lanseringen av Owlboy, og vi til og med får sjansen til å delta på E3 og PAX, kommer nok utgivelsen til å bli helt eksplosiv i forhold til en relativt stille lansering fra kontoret, forklarer han.

- Det er selfølgelig fantastisk at Norge satser hardt på Norsk spillindustri, men det stiller et visst ansvar for norske utviklere, skyter kollega, designer i D-Pad, Simon Stafsnes Andersen.

- Jeg har ment fra starten at Norge er i en unik posisjon til å gjøre riktige valg siden vi er såppass nye i markedet. Vi får håpe folk kan bruke disse åpningene på en god måte så vi kan nyte flere tilbud i fremtiden, avslutter han.

4 kommentarer

Klikk her for å hente kommentarene
Del denne artikkelen

Siste brukeranmeldelser

Mest populære spill på Spill.no

Spill tittel Visn./Uke
  1. L.A. Noire

    5906
  2. GoldenEye 007

    2162
  3. Five Nights at Freddy's

    2033
  4. Halo: Reach

    1787
  5. SpongeBob SquarePants featuring Nicktoons: Globs of Doom

    1654
  6. Grand Theft Auto V

    1066
  7. Minecraft

    932
  8. Tomb Raider (2013)

    836
  9. Thief (2014)

    829
  10. Dark Souls 2

    826
  11. Driving Emotion Type-S

    780
  12. Need for Speed: Most Wanted (2005)

    733
  13. Far Cry 3

    619
  14. Watch Dogs

    604
  15. Caesars Palace 2000

    557
  16. Fifa 15

    553
  17. LEGO Marvel Super Heroes

    542
  18. Wolfenstein: The New Order

    541
  19. FIFA 14

    519
  20. TMNT

    517
  21. Cars

    516
  22. Assassin's Creed IV: Black Flag

    515
  23. Thexder

    514
  24. Among the Sleep

    513
  25. Minecraft: Xbox 360 Edition

    508
  26. Reach for the Stars: The Conquest of the Galaxy

    497
  27. The Elder Scrolls V: Skyrim

    493
  28. A Story About my Uncle

    493
  29. Battlefield 3

    493
  30. Scenery Disk 4

    491
  31. Call of Duty: Modern Warfare 2

    486
  32. Call of Duty: Black Ops

    479
  33. FIFA 13

    477
  34. The Walking Dead

    469
  35. Call of Duty 4: Modern Warfare

    469
  36. Space Invaders

    469
  37. Battlefield 4

    469
  38. Far Cry 2

    468
  39. Diablo III

    467
  40. Scribblenauts Unlimited

    465
  41. Battle for Midway

    464
  42. Destiny

    458
  43. The Sims 3

    457
  44. Skate 3

    457
  45. Assassin's Creed: Brotherhood

    456
  46. Call of Duty: Black Ops II

    456
  47. The Simpsons: Hit & Run

    455
  48. Plants vs Zombies

    454
  49. Inazuma Eleven GO

    450
  50. Assassin's Creed 2

    440
  51. Kung Fu Panda

    438
  52. Red Dead Redemption

    433
  53. Wildstar

    426
  54. Portal 2

    426
  55. FIFA 11

    415
  56. Medal Of Honor

    415
  57. Battlefield: Bad Company 2

    414
  58. Assassin's Creed: Unity

    412
  59. Bioshock Infinite

    403
  60. The Last of Us

    397
  61. Grand Theft Auto IV

    393
  62. Sniper Elite V2

    393
  63. Assassin's Creed III

    393
  64. Lotus: The Ultimate Challenge

    389
  65. Batman: Arkham City

    388
  66. Can Can Bunny Extra

    384
  67. Be a King

    379
  68. Need for Speed Most Wanted

    379
  69. The Elder Scrolls Online

    378
  70. BigBen Arcade Stick

    377
  71. Birds of Prey

    374
  72. Call of Duty: Modern Warfare 3

    373
  73. Uncharted 2: Among Thieves

    370
  74. LEGO Batman 2: DC Super Heroes

    367
  75. The Lord of the Rings: War in the North

    366
  76. Mini Ninjas

    365
  77. Assassin's Creed: Revelations

    365
  78. Titanfall

    364
  79. BioShock

    364
  80. Batman: Arkham Origins

    362
  81. Flåklypa Grand Prix: Gullutgave

    362
  82. Skylanders Giants

    360
  83. Slightly Magic

    359
  84. Mafia II

    359
  85. Metro: Last Light

    355
  86. LEGO Lord of the Rings

    355
  87. Tomodachi Life

    354
  88. Just Cause 2

    353
  89. FIFA 10

    350
  90. Bioshock 2

    345
  91. Snood

    336
  92. Ready 2 Rumble Boxing

    333
  93. LEGO Indiana Jones: The Original Adventures

    329
  94. Skylanders: Spyro's Adventure

    325
  95. Mario Kart 8

    324
  96. Assassin's Creed: Rogue

    321
  97. Bound by Flame

    321
  98. Battlefield: Bad Company

    319
  99. Killerball

    319
  100. Oddworld: New 'n' Tasty!

    313