Norges kjappeste utvikler?

Norges kjappeste utvikler?

NM i Gameplay-vinnerne brukte tre dager på å lage en prototype som så ut som et fullverdig spill. Vi har snakket med Rock Pocket Games.

For et par uker siden samlet en rekke norske spillutviklere seg på utestedet Tilt i Oslo for å konkurrere i NM i Gameplay. Konkurransen gikk ut på å lage en prototype av et spill med temaet "størrelsen teller" i løpet av en uke. Via fagjury og avstemning skulle en vinner kåres med en hovedpremie på 100.000 kroner i utviklingstilskudd fra Norsk Filminstitutt, samt 50.000 kroner i annonseplass hos Spill.no.

Klar vinner

Vinner av NM i Gameplay var Rock Pocket Games med spillet Shiftlings. Til tross for mange spennende og imponerende konsepter var Rock Pocket Games soleklare favoritter fra starten av. Først og fremst var spillet deres, Shiftlings, flere hakk over konkurrentene rent grafisk. Det kan ved første øyekast minne om et minispill i Ratchet & Clank der man hopper mellom plattformer på en fremmed planet. Spillet går ut på å styre to astronauter som er forbundet med en kabel. Disse kan skifte størrelse mellom liten og stor, og det åpner for finurlig lek med fysikk og vekt via vipper, knapper og andre mekanikker.

Se en video fra Shiftlings her:

At spillet er laget på tre dager - inkludert grafikken - er imponerende og vitner om en spillutvikler med peiling og fokus.

- Tiden og tidspunktet for konkurransen var kanskje det mest utfordrende. Over halve staben hadde juleferie da tema ble annonsert så vi fikk ikke satt ordentlig i gang før onsdag (tre dager før konkurransen - red.). Da hadde vi da bare tre fulle arbeidsdager på oss. Heldigvis var alle supermotiverte og bodde mer eller mindre på kontoret disse dagene, forteller Natascha Röösli i Rock Pocket Games.

Reklamespill og lisensspill

Rock Pocket Games er kanskje ikke blant de mest profilerte norske spillutviklere, til tross for at de har laget en rekke spill de siste årene. Majoriteten av spillprosjektene deres har vært utviklet for kommersielle aktører som Tine og Senkveld. Andre lisenser de har laget spill av inkluderer Elleville Elfrid, Vennebyen og Vinter i Blåfjell, sistnevnte i samarbeid med Ravn Studio. På spørsmål om de foretrekker å jobbe på egne spill eller trives med å lage spill for andre, svarer Röösli diplomatisk.

- Vi liker veldig godt å jobbe på prosjekter for kunder, spesielt advergames hvor vi får være med på hele prosessen, helt fra konseptnivå. Samtidig vil vi jo også jobbe mest mulig på egne prosjekter. Så jeg vil vel svare ‘Ja takk, begge deler’. For tiden så går veldig mye av vår tid på kundeprosjekter som igjen er med på å finansiere våre egne prosjekter. Å kunne bruke litt mer av den totale tiden vi har tilgjengelig på egne prosjekter hadde selvfølgelig vært fint.

Den mest kjente egenproduksjonen er antagelig The Package, et iOs-puzzle-spill som fikk sine 15 minutter med berømmelse på topplisten til App Store i 2010. For tiden jobber de intenst med Oliver & Spike: Dimension Jumpers, et tredimensjonalt eventyrplattformspill. Men de ønsker også å videreutvikle Shiftlings som de vant NM i Gameplay med.

- Vår eneste utfordring er tid, men vi ønsker å ferdiggjøre dette spillet så snart som mulig. Vi jobber for øyeblikket med å fikse noen feil, før vi planlegger å legge ut noen av brettene på vår hjemmeside slik at hvem som helst kan få testet det. Vi har også diskuert hva slags plattformer vi eventuelt kan gi det ut på. XBLA er selvfølgelig et stort ønske, men vi ser også på Ouya da vi mottok DevKit forrige uke og kjører noen tester på den. Mobile enheter og nettbrett er heller ikke utelukket. Vi har kontakter vi har fått gjennom Oliver & Spike som vi ønsker å snakke med for å sjekke deres interesse for å hjelpe oss med Shiflings på publisher-fronten, forklarer Röösli.

Se en kort demonstrasjon av Oliver & Spike: Dimension Jumpers her:

 

Utfordrende bransje

I tillegg til pengepremien fra Norsk Filminstitutt mottok Rock Pocket 50.000 kroner i fremtidige annonser hos Spill.no. Disse kommer godt med, ifølge Röösli.

- Dette er helt fantastisk! Vi jobber med et markedsføringsbudsjett på null kroner, bortsett fra lønninger og kostnader til konferanser. Det er rett og slett ikke mulig for et indie-studio som oss å bruke penger på markedsføring, så vi er nødt til å finne andre måter å få oppmerksomhet på. Uansett, dette gjør deg mer kreativ i måten å få oppmerksomhet uten å måtte betale i dyre dommer for det. De 50.000,- er en veldig spennende del av premien og vi gleder oss veldig til å finne ut av hva vi kan gjøre, for så å legge det til i vår markedsføringsplan. Den vanskeligste delen med å være en indie utvikler er jo å få oppmerksomhet rundt spillene man lager.

Det er generelt en utfordrende bransje å overleve i, kan Röösli fortelle.

- Norsk Filminstitutt gjør en utrolig bra jobb med å støtte og hjelpe indie utviklere, men så snart man er over en viss størrelse blir ting mer komplisert og man er nødt til å være veldig forsiktig med kostnader og prosjektstyring. Heldigvis har Ivan (Moen, grunnlegger og sjef for Rock Pocket Games - red.) klart å holde dette i sjakk, men det er helt klart ingen enkel sak. Dette er også mest sannsynlig grunnen til at andre norske spillselskap har andre ben å stå på her i Norge, som for eksempel web-design, eller app-utvikling.

Rock Pocket Games ser ut til å ha funnet en balanse mellom å lage spill for kommersielle aktører og jage sine egne spilldrømmer samtidig. Til tross for reklameprosjekter og lisensavtaler er det alltid spillene som står i fokus hos utvikleren.

- Vi ønsker kun å fokusere på spill, det er det vi er spesialiserte i og flinke til, avslutter Röösli.

3 kommentarer

Klikk her for å hente kommentarene
Del denne artikkelen

Mest populære spill på Spill.no

Spill tittel Visn./Uke
  1. Assassin's Creed: Origins

    2024
  2. Sonic Forces

    1966
  3. WWE 2K18

    1155
  4. Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds

    1010
  5. Minecraft

    877
  6. Space Invaders

    863
  7. Wolfenstein 2: The New Colossus

    800
  8. Super Mario Odyssey

    707
  9. Grand Theft Auto V

    684
  10. Layton's Mystery Journey: Katrielle and The Millionaire's Conspiracy

    675
  11. Zaxxon

    663
  12. Gran Turismo Sport

    628
  13. Cuphead

    616
  14. Battlefield 3

    611
  15. Syberia 3

    588
  16. Cars

    563
  17. Total War: Warhammer 2

    563
  18. South Park: The Fractured but Whole

    544
  19. Far Cry 3

    542
  20. LEGO Marvel Super Heroes

    542
  21. Dirt 4

    534
  22. Need for Speed Most Wanted

    533
  23. Call of Duty: Black Ops

    528
  24. Harry Potter and the Half-Blood Prince

    521
  25. Far Cry 4

    521
  26. Smash T.V.

    520
  27. Chase H.Q.

    520
  28. Silent Hill HD Collection

    518
  29. Middle-Earth: Shadow of War

    513
  30. Skylanders Giants

    513
  31. FIFA 09

    511
  32. Bubble Bobble

    509
  33. The Elder Scrolls V: Skyrim

    505
  34. Destiny 2

    501
  35. Call of Duty: World at War

    490
  36. Hey Pikmin!

    489
  37. Metroid: Samus Returns

    484
  38. The Wizards

    483
  39. Dying Light

    483
  40. The Evil Within 2

    482
  41. FIFA 14

    475
  42. Persona 5

    473
  43. FIFA 10

    471
  44. LEGO Star Wars II: The Original Trilogy

    466
  45. Mario & Luigi Superstar Saga + Bowser's Minions

    465
  46. Splatoon 2

    464
  47. Grand Theft Auto IV

    464
  48. Star Wars

    462
  49. The Lego Movie Videogame

    457
  50. L.A. Noire

    456
  51. Mass Effect 3

    454
  52. FIFA 11

    454
  53. Centipede

    446
  54. FIFA 13

    446
  55. FIFA 12

    446
  56. Yooka-Laylee

    440
  57. Mass Effect: Andromeda

    439
  58. Miitopia

    427
  59. Assassin's Creed: Brotherhood

    427
  60. Call of Duty: Modern Warfare 2

    424
  61. Dragon Age: Inquisition

    423
  62. Call of Duty: Modern Warfare 3

    423
  63. NBA 2K18

    423
  64. Dreamfall Chapters

    422
  65. The Evil Within

    415
  66. Diablo III

    415
  67. LEGO Lord of the Rings

    414
  68. Battlefield 4

    412
  69. ARMS

    411
  70. Nex Machina

    411
  71. LEGO Batman 2: DC Super Heroes

    407
  72. The Walking Dead

    405
  73. Battlefield: Bad Company 2

    404
  74. Darksiders II

    397
  75. Super Bomberman R

    397
  76. Call of Duty 4: Modern Warfare

    395
  77. WipEout Omega Collection

    393
  78. The Sims 3

    391
  79. Harvest Moon: Skytree Village

    386
  80. Shanghai

    385
  81. Medal Of Honor

    379
  82. Prince Of Persia: The Forgotten Sands

    379
  83. Call of Duty: Black Ops II

    371
  84. LEGO Batman: The Videogame

    368
  85. Bioshock Infinite

    361
  86. Destiny

    359
  87. Hitman Absolution

    354
  88. Call of Duty: Advanced Warfare

    354
  89. Castlevania: Symphony of the Night

    353
  90. Flashback: The Quest for Identity

    350
  91. For Honor

    344
  92. Ratatouille

    341
  93. Vigilante

    341
  94. Lego Pirates of the Caribbean

    338
  95. Regalia: Of Men and Monarchs

    335
  96. Watch Dogs

    334
  97. Disney Infinity

    333
  98. Sniper Elite 4

    327
  99. Tomb Raider (2013)

    326
  100. Assassin's Creed IV: Black Flag

    317