Norges kjappeste utvikler?

Norges kjappeste utvikler?

NM i Gameplay-vinnerne brukte tre dager på å lage en prototype som så ut som et fullverdig spill. Vi har snakket med Rock Pocket Games.

For et par uker siden samlet en rekke norske spillutviklere seg på utestedet Tilt i Oslo for å konkurrere i NM i Gameplay. Konkurransen gikk ut på å lage en prototype av et spill med temaet "størrelsen teller" i løpet av en uke. Via fagjury og avstemning skulle en vinner kåres med en hovedpremie på 100.000 kroner i utviklingstilskudd fra Norsk Filminstitutt, samt 50.000 kroner i annonseplass hos Spill.no.

Klar vinner

Vinner av NM i Gameplay var Rock Pocket Games med spillet Shiftlings. Til tross for mange spennende og imponerende konsepter var Rock Pocket Games soleklare favoritter fra starten av. Først og fremst var spillet deres, Shiftlings, flere hakk over konkurrentene rent grafisk. Det kan ved første øyekast minne om et minispill i Ratchet & Clank der man hopper mellom plattformer på en fremmed planet. Spillet går ut på å styre to astronauter som er forbundet med en kabel. Disse kan skifte størrelse mellom liten og stor, og det åpner for finurlig lek med fysikk og vekt via vipper, knapper og andre mekanikker.

Se en video fra Shiftlings her:

At spillet er laget på tre dager - inkludert grafikken - er imponerende og vitner om en spillutvikler med peiling og fokus.

- Tiden og tidspunktet for konkurransen var kanskje det mest utfordrende. Over halve staben hadde juleferie da tema ble annonsert så vi fikk ikke satt ordentlig i gang før onsdag (tre dager før konkurransen - red.). Da hadde vi da bare tre fulle arbeidsdager på oss. Heldigvis var alle supermotiverte og bodde mer eller mindre på kontoret disse dagene, forteller Natascha Röösli i Rock Pocket Games.

Reklamespill og lisensspill

Rock Pocket Games er kanskje ikke blant de mest profilerte norske spillutviklere, til tross for at de har laget en rekke spill de siste årene. Majoriteten av spillprosjektene deres har vært utviklet for kommersielle aktører som Tine og Senkveld. Andre lisenser de har laget spill av inkluderer Elleville Elfrid, Vennebyen og Vinter i Blåfjell, sistnevnte i samarbeid med Ravn Studio. På spørsmål om de foretrekker å jobbe på egne spill eller trives med å lage spill for andre, svarer Röösli diplomatisk.

- Vi liker veldig godt å jobbe på prosjekter for kunder, spesielt advergames hvor vi får være med på hele prosessen, helt fra konseptnivå. Samtidig vil vi jo også jobbe mest mulig på egne prosjekter. Så jeg vil vel svare ‘Ja takk, begge deler’. For tiden så går veldig mye av vår tid på kundeprosjekter som igjen er med på å finansiere våre egne prosjekter. Å kunne bruke litt mer av den totale tiden vi har tilgjengelig på egne prosjekter hadde selvfølgelig vært fint.

Den mest kjente egenproduksjonen er antagelig The Package, et iOs-puzzle-spill som fikk sine 15 minutter med berømmelse på topplisten til App Store i 2010. For tiden jobber de intenst med Oliver & Spike: Dimension Jumpers, et tredimensjonalt eventyrplattformspill. Men de ønsker også å videreutvikle Shiftlings som de vant NM i Gameplay med.

- Vår eneste utfordring er tid, men vi ønsker å ferdiggjøre dette spillet så snart som mulig. Vi jobber for øyeblikket med å fikse noen feil, før vi planlegger å legge ut noen av brettene på vår hjemmeside slik at hvem som helst kan få testet det. Vi har også diskuert hva slags plattformer vi eventuelt kan gi det ut på. XBLA er selvfølgelig et stort ønske, men vi ser også på Ouya da vi mottok DevKit forrige uke og kjører noen tester på den. Mobile enheter og nettbrett er heller ikke utelukket. Vi har kontakter vi har fått gjennom Oliver & Spike som vi ønsker å snakke med for å sjekke deres interesse for å hjelpe oss med Shiflings på publisher-fronten, forklarer Röösli.

Se en kort demonstrasjon av Oliver & Spike: Dimension Jumpers her:

 

Utfordrende bransje

I tillegg til pengepremien fra Norsk Filminstitutt mottok Rock Pocket 50.000 kroner i fremtidige annonser hos Spill.no. Disse kommer godt med, ifølge Röösli.

- Dette er helt fantastisk! Vi jobber med et markedsføringsbudsjett på null kroner, bortsett fra lønninger og kostnader til konferanser. Det er rett og slett ikke mulig for et indie-studio som oss å bruke penger på markedsføring, så vi er nødt til å finne andre måter å få oppmerksomhet på. Uansett, dette gjør deg mer kreativ i måten å få oppmerksomhet uten å måtte betale i dyre dommer for det. De 50.000,- er en veldig spennende del av premien og vi gleder oss veldig til å finne ut av hva vi kan gjøre, for så å legge det til i vår markedsføringsplan. Den vanskeligste delen med å være en indie utvikler er jo å få oppmerksomhet rundt spillene man lager.

Det er generelt en utfordrende bransje å overleve i, kan Röösli fortelle.

- Norsk Filminstitutt gjør en utrolig bra jobb med å støtte og hjelpe indie utviklere, men så snart man er over en viss størrelse blir ting mer komplisert og man er nødt til å være veldig forsiktig med kostnader og prosjektstyring. Heldigvis har Ivan (Moen, grunnlegger og sjef for Rock Pocket Games - red.) klart å holde dette i sjakk, men det er helt klart ingen enkel sak. Dette er også mest sannsynlig grunnen til at andre norske spillselskap har andre ben å stå på her i Norge, som for eksempel web-design, eller app-utvikling.

Rock Pocket Games ser ut til å ha funnet en balanse mellom å lage spill for kommersielle aktører og jage sine egne spilldrømmer samtidig. Til tross for reklameprosjekter og lisensavtaler er det alltid spillene som står i fokus hos utvikleren.

- Vi ønsker kun å fokusere på spill, det er det vi er spesialiserte i og flinke til, avslutter Röösli.

3 kommentarer

Klikk her for å hente kommentarene
Del denne artikkelen
Mest leste artikler

None found

Mest populære spill på Spill.no

Spill tittel Visn./Uke
  1. Splatoon 2

    1122
  2. Space Invaders

    1050
  3. Minecraft

    1037
  4. Silent Hill HD Collection

    972
  5. Grand Theft Auto V

    936
  6. Cars

    922
  7. The Wizards

    893
  8. Dirt 4

    881
  9. FIFA 10

    821
  10. LEGO Batman 2: DC Super Heroes

    820
  11. The Lego Movie Videogame

    777
  12. Battlefield: Bad Company 2

    762
  13. Nier: Automata

    761
  14. Call of Duty: Black Ops

    761
  15. Nex Machina

    744
  16. Regalia: Of Men and Monarchs

    735
  17. Bioshock Infinite

    730
  18. ARMS

    727
  19. Persona 5

    727
  20. Sniper Elite 4

    726
  21. FIFA 11

    726
  22. For Honor

    724
  23. VOEZ

    723
  24. Harvest Moon: Skytree Village

    722
  25. LEGO Marvel Super Heroes

    718
  26. The Sims 3

    714
  27. The Elder Scrolls V: Skyrim

    713
  28. Call of Duty: Modern Warfare 2

    710
  29. Battlefield 3

    709
  30. Darksiders II

    705
  31. Ratatouille

    705
  32. Centipede

    693
  33. Star Wars

    688
  34. Bubble Bobble

    688
  35. Yooka-Laylee

    688
  36. Horizon Zero Dawn

    687
  37. Mass Effect: Andromeda

    687
  38. Far Cry 3

    673
  39. Dreamfall Chapters

    667
  40. FIFA 09

    667
  41. Assassin's Creed 2

    661
  42. FTL - Faster Than Light

    657
  43. Call of Duty: Black Ops II

    652
  44. Call of Duty 4: Modern Warfare

    650
  45. WipEout Omega Collection

    643
  46. Castlevania: Symphony of the Night

    640
  47. FIFA 13

    639
  48. Flashback: The Quest for Identity

    636
  49. Smash T.V.

    634
  50. Dying Light

    632
  51. The Legend Of Zelda: Breath of the Wild

    630
  52. Battlefield 4

    625
  53. Assassin's Creed: Brotherhood

    624
  54. Diablo III

    621
  55. LEGO Lord of the Rings

    610
  56. Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

    601
  57. Lego Pirates of the Caribbean

    598
  58. Grand Theft Auto IV

    595
  59. Warhammer 40,000: Dawn of War III

    593
  60. 1-2-Switch

    588
  61. L.A. Noire

    583
  62. Assassin's Creed III

    571
  63. FIFA 12

    569
  64. Dragon Age: Inquisition

    564
  65. Watch Dogs

    563
  66. LEGO Star Wars II: The Original Trilogy

    562
  67. Ultra Street Fighter II: The Final Challengers

    545
  68. Super Bomberman R

    543
  69. LEGO Indiana Jones: The Original Adventures

    541
  70. Chase H.Q.

    535
  71. FIFA 14

    533
  72. Dragon Quest Heroes 2

    532
  73. Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia

    528
  74. The Walking Dead

    528
  75. Hitman Absolution

    524
  76. Call of Duty: World at War

    522
  77. Assassin's Creed IV: Black Flag

    521
  78. Pirates of the Caribbean: At Worlds End

    514
  79. Prince Of Persia: The Forgotten Sands

    509
  80. The Evil Within

    509
  81. Call of Duty: Modern Warfare 3

    506
  82. Disney Epic Mickey 2: The Power of Two

    505
  83. Red Dead Redemption

    505
  84. Fallout 4

    504
  85. Medal Of Honor

    504
  86. Harry Potter and the Half-Blood Prince

    502
  87. Shanghai

    495
  88. Spider-Man: Web of Shadows

    494
  89. Middle-Earth: Shadow of Mordor

    491
  90. Destiny

    487
  91. LEGO Batman: The Videogame

    486
  92. Mass Effect 3

    485
  93. Tomb Raider (2013)

    458
  94. Lego Harry Potter: Years 5-7

    449
  95. Mini Ninjas

    443
  96. Wolfenstein: The New Order

    443
  97. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

    443
  98. Zaxxon

    438
  99. Lego Star Wars III: The Clone Wars

    424
  100. Mafia II

    398