Norges kjappeste utvikler?

Norges kjappeste utvikler?

NM i Gameplay-vinnerne brukte tre dager på å lage en prototype som så ut som et fullverdig spill. Vi har snakket med Rock Pocket Games.

For et par uker siden samlet en rekke norske spillutviklere seg på utestedet Tilt i Oslo for å konkurrere i NM i Gameplay. Konkurransen gikk ut på å lage en prototype av et spill med temaet "størrelsen teller" i løpet av en uke. Via fagjury og avstemning skulle en vinner kåres med en hovedpremie på 100.000 kroner i utviklingstilskudd fra Norsk Filminstitutt, samt 50.000 kroner i annonseplass hos Spill.no.

Klar vinner

Vinner av NM i Gameplay var Rock Pocket Games med spillet Shiftlings. Til tross for mange spennende og imponerende konsepter var Rock Pocket Games soleklare favoritter fra starten av. Først og fremst var spillet deres, Shiftlings, flere hakk over konkurrentene rent grafisk. Det kan ved første øyekast minne om et minispill i Ratchet & Clank der man hopper mellom plattformer på en fremmed planet. Spillet går ut på å styre to astronauter som er forbundet med en kabel. Disse kan skifte størrelse mellom liten og stor, og det åpner for finurlig lek med fysikk og vekt via vipper, knapper og andre mekanikker.

Se en video fra Shiftlings her:

At spillet er laget på tre dager - inkludert grafikken - er imponerende og vitner om en spillutvikler med peiling og fokus.

- Tiden og tidspunktet for konkurransen var kanskje det mest utfordrende. Over halve staben hadde juleferie da tema ble annonsert så vi fikk ikke satt ordentlig i gang før onsdag (tre dager før konkurransen - red.). Da hadde vi da bare tre fulle arbeidsdager på oss. Heldigvis var alle supermotiverte og bodde mer eller mindre på kontoret disse dagene, forteller Natascha Röösli i Rock Pocket Games.

Reklamespill og lisensspill

Rock Pocket Games er kanskje ikke blant de mest profilerte norske spillutviklere, til tross for at de har laget en rekke spill de siste årene. Majoriteten av spillprosjektene deres har vært utviklet for kommersielle aktører som Tine og Senkveld. Andre lisenser de har laget spill av inkluderer Elleville Elfrid, Vennebyen og Vinter i Blåfjell, sistnevnte i samarbeid med Ravn Studio. På spørsmål om de foretrekker å jobbe på egne spill eller trives med å lage spill for andre, svarer Röösli diplomatisk.

- Vi liker veldig godt å jobbe på prosjekter for kunder, spesielt advergames hvor vi får være med på hele prosessen, helt fra konseptnivå. Samtidig vil vi jo også jobbe mest mulig på egne prosjekter. Så jeg vil vel svare ‘Ja takk, begge deler’. For tiden så går veldig mye av vår tid på kundeprosjekter som igjen er med på å finansiere våre egne prosjekter. Å kunne bruke litt mer av den totale tiden vi har tilgjengelig på egne prosjekter hadde selvfølgelig vært fint.

Den mest kjente egenproduksjonen er antagelig The Package, et iOs-puzzle-spill som fikk sine 15 minutter med berømmelse på topplisten til App Store i 2010. For tiden jobber de intenst med Oliver & Spike: Dimension Jumpers, et tredimensjonalt eventyrplattformspill. Men de ønsker også å videreutvikle Shiftlings som de vant NM i Gameplay med.

- Vår eneste utfordring er tid, men vi ønsker å ferdiggjøre dette spillet så snart som mulig. Vi jobber for øyeblikket med å fikse noen feil, før vi planlegger å legge ut noen av brettene på vår hjemmeside slik at hvem som helst kan få testet det. Vi har også diskuert hva slags plattformer vi eventuelt kan gi det ut på. XBLA er selvfølgelig et stort ønske, men vi ser også på Ouya da vi mottok DevKit forrige uke og kjører noen tester på den. Mobile enheter og nettbrett er heller ikke utelukket. Vi har kontakter vi har fått gjennom Oliver & Spike som vi ønsker å snakke med for å sjekke deres interesse for å hjelpe oss med Shiflings på publisher-fronten, forklarer Röösli.

Se en kort demonstrasjon av Oliver & Spike: Dimension Jumpers her:

 

Utfordrende bransje

I tillegg til pengepremien fra Norsk Filminstitutt mottok Rock Pocket 50.000 kroner i fremtidige annonser hos Spill.no. Disse kommer godt med, ifølge Röösli.

- Dette er helt fantastisk! Vi jobber med et markedsføringsbudsjett på null kroner, bortsett fra lønninger og kostnader til konferanser. Det er rett og slett ikke mulig for et indie-studio som oss å bruke penger på markedsføring, så vi er nødt til å finne andre måter å få oppmerksomhet på. Uansett, dette gjør deg mer kreativ i måten å få oppmerksomhet uten å måtte betale i dyre dommer for det. De 50.000,- er en veldig spennende del av premien og vi gleder oss veldig til å finne ut av hva vi kan gjøre, for så å legge det til i vår markedsføringsplan. Den vanskeligste delen med å være en indie utvikler er jo å få oppmerksomhet rundt spillene man lager.

Det er generelt en utfordrende bransje å overleve i, kan Röösli fortelle.

- Norsk Filminstitutt gjør en utrolig bra jobb med å støtte og hjelpe indie utviklere, men så snart man er over en viss størrelse blir ting mer komplisert og man er nødt til å være veldig forsiktig med kostnader og prosjektstyring. Heldigvis har Ivan (Moen, grunnlegger og sjef for Rock Pocket Games - red.) klart å holde dette i sjakk, men det er helt klart ingen enkel sak. Dette er også mest sannsynlig grunnen til at andre norske spillselskap har andre ben å stå på her i Norge, som for eksempel web-design, eller app-utvikling.

Rock Pocket Games ser ut til å ha funnet en balanse mellom å lage spill for kommersielle aktører og jage sine egne spilldrømmer samtidig. Til tross for reklameprosjekter og lisensavtaler er det alltid spillene som står i fokus hos utvikleren.

- Vi ønsker kun å fokusere på spill, det er det vi er spesialiserte i og flinke til, avslutter Röösli.

3 kommentarer

Klikk her for å hente kommentarene
Del denne artikkelen

Mest populære spill på Spill.no

Spill tittel Visn./Uke
  1. Space Invaders

    1242
  2. The Lego Movie Videogame

    976
  3. Grand Theft Auto V

    886
  4. Mass Effect 3

    866
  5. Minecraft

    853
  6. Bubble Bobble

    759
  7. Lego Harry Potter: Years 5-7

    755
  8. Far Cry 3

    705
  9. Smash T.V.

    685
  10. The Elder Scrolls V: Skyrim

    673
  11. Regalia: Of Men and Monarchs

    670
  12. Cars

    653
  13. Flashback: The Quest for Identity

    650
  14. Star Wars

    644
  15. FIFA 12

    641
  16. WipEout Omega Collection

    638
  17. Call of Duty: Black Ops II

    637
  18. Shanghai

    635
  19. Battlefield 3

    625
  20. Call of Duty: Modern Warfare 2

    613
  21. Battlefield 4

    611
  22. Persona 5

    607
  23. Dirt 4

    606
  24. Call of Duty: Black Ops

    604
  25. Battlefield: Bad Company 2

    598
  26. Zaxxon

    595
  27. Diablo III

    591
  28. L.A. Noire

    589
  29. Tomb Raider (2013)

    577
  30. Harvest Moon: Skytree Village

    575
  31. Centipede

    575
  32. Watch Dogs

    572
  33. Dreamfall Chapters

    569
  34. Bioshock Infinite

    567
  35. Assassin's Creed 2

    565
  36. FIFA 13

    564
  37. FIFA 11

    560
  38. Red Dead Redemption

    559
  39. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

    559
  40. Grand Theft Auto IV

    557
  41. ARMS

    557
  42. Chase H.Q.

    552
  43. FIFA 14

    551
  44. LEGO Marvel Super Heroes

    551
  45. Call of Duty: Modern Warfare 3

    548
  46. FIFA 10

    546
  47. LEGO Lord of the Rings

    542
  48. FIFA 09

    540
  49. Yooka-Laylee

    539
  50. Ratatouille

    537
  51. Assassin's Creed: Brotherhood

    537
  52. Assassin's Creed III

    537
  53. Fallout: New Vegas

    533
  54. Pirates of the Caribbean: At Worlds End

    531
  55. Assassin's Creed IV: Black Flag

    529
  56. Harry Potter and the Half-Blood Prince

    525
  57. Nex Machina

    524
  58. Dying Light

    521
  59. The Golden Compass

    521
  60. Mass Effect: Andromeda

    518
  61. For Honor

    517
  62. Skylanders Giants

    516
  63. Nier: Automata

    510
  64. Dragon Age: Inquisition

    505
  65. Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

    504
  66. Darksiders II

    497
  67. The Sims 3

    496
  68. LEGO Batman 2: DC Super Heroes

    492
  69. Call of Duty 4: Modern Warfare

    488
  70. Sniper Elite 4

    487
  71. LEGO Indiana Jones: The Original Adventures

    483
  72. Need for Speed Most Wanted

    482
  73. Dead Space 2

    482
  74. Need for Speed: Most Wanted (2005)

    481
  75. Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1

    481
  76. The Evil Within

    479
  77. Hitman Absolution

    478
  78. LEGO Star Wars II: The Original Trilogy

    477
  79. Lego Star Wars III: The Clone Wars

    469
  80. Medal Of Honor

    465
  81. Call of Duty: Advanced Warfare

    465
  82. Mini Ninjas

    465
  83. Castlevania: Symphony of the Night

    461
  84. The Walking Dead

    459
  85. Wolfenstein: The New Order

    453
  86. Madden NFL 07

    445
  87. Far Cry 4

    444
  88. Super Bomberman R

    443
  89. Call of Duty: Ghosts

    439
  90. Middle-Earth: Shadow of Mordor

    436
  91. LEGO Batman: The Videogame

    435
  92. Destiny

    432
  93. Horizon Zero Dawn

    431
  94. Lego Harry Potter: Years 1-4

    427
  95. Disney Epic Mickey 2: The Power of Two

    424
  96. Spider-Man: Web of Shadows

    417
  97. Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

    417
  98. Transformers: Revenge of the Fallen

    407
  99. Lego Pirates of the Caribbean

    401
  100. Tales of the Unknown: Volume I - The Bard's Tale

    388