Norges kjappeste utvikler?

Norges kjappeste utvikler?

NM i Gameplay-vinnerne brukte tre dager på å lage en prototype som så ut som et fullverdig spill. Vi har snakket med Rock Pocket Games.

For et par uker siden samlet en rekke norske spillutviklere seg på utestedet Tilt i Oslo for å konkurrere i NM i Gameplay. Konkurransen gikk ut på å lage en prototype av et spill med temaet "størrelsen teller" i løpet av en uke. Via fagjury og avstemning skulle en vinner kåres med en hovedpremie på 100.000 kroner i utviklingstilskudd fra Norsk Filminstitutt, samt 50.000 kroner i annonseplass hos Spill.no.

Klar vinner

Vinner av NM i Gameplay var Rock Pocket Games med spillet Shiftlings. Til tross for mange spennende og imponerende konsepter var Rock Pocket Games soleklare favoritter fra starten av. Først og fremst var spillet deres, Shiftlings, flere hakk over konkurrentene rent grafisk. Det kan ved første øyekast minne om et minispill i Ratchet & Clank der man hopper mellom plattformer på en fremmed planet. Spillet går ut på å styre to astronauter som er forbundet med en kabel. Disse kan skifte størrelse mellom liten og stor, og det åpner for finurlig lek med fysikk og vekt via vipper, knapper og andre mekanikker.

Se en video fra Shiftlings her:

At spillet er laget på tre dager - inkludert grafikken - er imponerende og vitner om en spillutvikler med peiling og fokus.

- Tiden og tidspunktet for konkurransen var kanskje det mest utfordrende. Over halve staben hadde juleferie da tema ble annonsert så vi fikk ikke satt ordentlig i gang før onsdag (tre dager før konkurransen - red.). Da hadde vi da bare tre fulle arbeidsdager på oss. Heldigvis var alle supermotiverte og bodde mer eller mindre på kontoret disse dagene, forteller Natascha Röösli i Rock Pocket Games.

Reklamespill og lisensspill

Rock Pocket Games er kanskje ikke blant de mest profilerte norske spillutviklere, til tross for at de har laget en rekke spill de siste årene. Majoriteten av spillprosjektene deres har vært utviklet for kommersielle aktører som Tine og Senkveld. Andre lisenser de har laget spill av inkluderer Elleville Elfrid, Vennebyen og Vinter i Blåfjell, sistnevnte i samarbeid med Ravn Studio. På spørsmål om de foretrekker å jobbe på egne spill eller trives med å lage spill for andre, svarer Röösli diplomatisk.

- Vi liker veldig godt å jobbe på prosjekter for kunder, spesielt advergames hvor vi får være med på hele prosessen, helt fra konseptnivå. Samtidig vil vi jo også jobbe mest mulig på egne prosjekter. Så jeg vil vel svare ‘Ja takk, begge deler’. For tiden så går veldig mye av vår tid på kundeprosjekter som igjen er med på å finansiere våre egne prosjekter. Å kunne bruke litt mer av den totale tiden vi har tilgjengelig på egne prosjekter hadde selvfølgelig vært fint.

Den mest kjente egenproduksjonen er antagelig The Package, et iOs-puzzle-spill som fikk sine 15 minutter med berømmelse på topplisten til App Store i 2010. For tiden jobber de intenst med Oliver & Spike: Dimension Jumpers, et tredimensjonalt eventyrplattformspill. Men de ønsker også å videreutvikle Shiftlings som de vant NM i Gameplay med.

- Vår eneste utfordring er tid, men vi ønsker å ferdiggjøre dette spillet så snart som mulig. Vi jobber for øyeblikket med å fikse noen feil, før vi planlegger å legge ut noen av brettene på vår hjemmeside slik at hvem som helst kan få testet det. Vi har også diskuert hva slags plattformer vi eventuelt kan gi det ut på. XBLA er selvfølgelig et stort ønske, men vi ser også på Ouya da vi mottok DevKit forrige uke og kjører noen tester på den. Mobile enheter og nettbrett er heller ikke utelukket. Vi har kontakter vi har fått gjennom Oliver & Spike som vi ønsker å snakke med for å sjekke deres interesse for å hjelpe oss med Shiflings på publisher-fronten, forklarer Röösli.

Se en kort demonstrasjon av Oliver & Spike: Dimension Jumpers her:

 

Utfordrende bransje

I tillegg til pengepremien fra Norsk Filminstitutt mottok Rock Pocket 50.000 kroner i fremtidige annonser hos Spill.no. Disse kommer godt med, ifølge Röösli.

- Dette er helt fantastisk! Vi jobber med et markedsføringsbudsjett på null kroner, bortsett fra lønninger og kostnader til konferanser. Det er rett og slett ikke mulig for et indie-studio som oss å bruke penger på markedsføring, så vi er nødt til å finne andre måter å få oppmerksomhet på. Uansett, dette gjør deg mer kreativ i måten å få oppmerksomhet uten å måtte betale i dyre dommer for det. De 50.000,- er en veldig spennende del av premien og vi gleder oss veldig til å finne ut av hva vi kan gjøre, for så å legge det til i vår markedsføringsplan. Den vanskeligste delen med å være en indie utvikler er jo å få oppmerksomhet rundt spillene man lager.

Det er generelt en utfordrende bransje å overleve i, kan Röösli fortelle.

- Norsk Filminstitutt gjør en utrolig bra jobb med å støtte og hjelpe indie utviklere, men så snart man er over en viss størrelse blir ting mer komplisert og man er nødt til å være veldig forsiktig med kostnader og prosjektstyring. Heldigvis har Ivan (Moen, grunnlegger og sjef for Rock Pocket Games - red.) klart å holde dette i sjakk, men det er helt klart ingen enkel sak. Dette er også mest sannsynlig grunnen til at andre norske spillselskap har andre ben å stå på her i Norge, som for eksempel web-design, eller app-utvikling.

Rock Pocket Games ser ut til å ha funnet en balanse mellom å lage spill for kommersielle aktører og jage sine egne spilldrømmer samtidig. Til tross for reklameprosjekter og lisensavtaler er det alltid spillene som står i fokus hos utvikleren.

- Vi ønsker kun å fokusere på spill, det er det vi er spesialiserte i og flinke til, avslutter Röösli.

3 kommentarer

Klikk her for å hente kommentarene
Del denne artikkelen

Mest populære spill på Spill.no

Spill tittel Visn./Uke
  1. Space Invaders

    1446
  2. Yakuza 0

    1143
  3. Nioh

    1093
  4. Bubble Bobble

    1022
  5. Minecraft

    976
  6. Halo Wars 2

    853
  7. Cars

    847
  8. FIFA 13

    825
  9. Star Wars

    776
  10. Skylanders Giants

    766
  11. Grand Theft Auto V

    758
  12. FIFA 10

    731
  13. LEGO Marvel Super Heroes

    730
  14. Harry Potter and the Half-Blood Prince

    727
  15. Smash T.V.

    726
  16. LEGO Batman 2: DC Super Heroes

    723
  17. Pirates of the Caribbean: At Worlds End

    722
  18. FIFA 09

    719
  19. Need for Speed Most Wanted

    708
  20. FIFA 12

    682
  21. FIFA 14

    681
  22. Lego Harry Potter: Years 5-7

    679
  23. Call of Duty: Black Ops

    679
  24. Assassin's Creed IV: Black Flag

    678
  25. FIFA 11

    673
  26. Darksiders II

    669
  27. Call of Duty: World at War

    668
  28. The Sims 3

    664
  29. The Evil Within

    660
  30. Lego Pirates of the Caribbean

    659
  31. LEGO Lord of the Rings

    654
  32. Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

    652
  33. Dying Light

    652
  34. Call of Duty: Modern Warfare 2

    650
  35. The Walking Dead

    647
  36. Call of Duty: Ghosts

    643
  37. Disney Epic Mickey 2: The Power of Two

    641
  38. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

    636
  39. The Golden Compass

    634
  40. Assassin's Creed: Brotherhood

    634
  41. Call of Duty 4: Modern Warfare

    629
  42. Flashback: The Quest for Identity

    629
  43. Super Mario Maker

    625
  44. LEGO Star Wars II: The Original Trilogy

    624
  45. Call of Duty: Advanced Warfare

    623
  46. Battlefield 3

    621
  47. Battlefield: Bad Company 2

    621
  48. The Lego Movie Videogame

    619
  49. Need for Speed: Most Wanted (2005)

    618
  50. Medal Of Honor

    618
  51. Watch Dogs

    617
  52. The Elder Scrolls V: Skyrim

    617
  53. Prince Of Persia: The Forgotten Sands

    610
  54. Battlefield 4

    608
  55. Call of Duty: Modern Warfare 3

    608
  56. Mafia II

    606
  57. Far Cry 3

    605
  58. Harry Potter and the Order of the Phoenix

    604
  59. Call of Duty: Black Ops II

    602
  60. Lego Star Wars III: The Clone Wars

    600
  61. Bioshock Infinite

    594
  62. LEGO Indiana Jones: The Original Adventures

    593
  63. Grand Theft Auto IV

    590
  64. Far Cry 4

    588
  65. L.A. Noire

    586
  66. Spider-Man: Web of Shadows

    582
  67. Diablo III

    580
  68. Middle-Earth: Shadow of Mordor

    580
  69. The Saboteur

    579
  70. Hitman (2016)

    579
  71. Assassin's Creed III

    578
  72. Driver: San Francisco

    576
  73. Skylanders: Spyro's Adventure

    565
  74. Dragon Age: Inquisition

    563
  75. The Crew

    562
  76. Kung Fu Panda

    552
  77. Destiny

    551
  78. Portal 2

    545
  79. Wolfenstein: The New Order

    543
  80. Resident Evil Revelations

    542
  81. Oddworld: New 'n' Tasty!

    542
  82. The Lord of the Rings: War in the North

    542
  83. Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

    536
  84. Tomb Raider (2013)

    532
  85. Assassin's Creed 2

    525
  86. Hitman Absolution

    519
  87. Thief (2014)

    518
  88. Mass Effect 3

    517
  89. Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1

    516
  90. Red Dead Redemption

    512
  91. Batman: Arkham Knight

    503
  92. Assassin's Creed: Revelations

    502
  93. Deus Ex: Human Revolution

    501
  94. Star Wars Battlefront

    494
  95. Fallout: New Vegas

    493
  96. Chase H.Q.

    491
  97. Dragon Quest VII

    491
  98. Battlefield 1

    488
  99. Battlefield Hardline

    485
  100. Fallout 4

    483