Norges kjappeste utvikler?

Norges kjappeste utvikler?

NM i Gameplay-vinnerne brukte tre dager på å lage en prototype som så ut som et fullverdig spill. Vi har snakket med Rock Pocket Games.

For et par uker siden samlet en rekke norske spillutviklere seg på utestedet Tilt i Oslo for å konkurrere i NM i Gameplay. Konkurransen gikk ut på å lage en prototype av et spill med temaet "størrelsen teller" i løpet av en uke. Via fagjury og avstemning skulle en vinner kåres med en hovedpremie på 100.000 kroner i utviklingstilskudd fra Norsk Filminstitutt, samt 50.000 kroner i annonseplass hos Spill.no.

Klar vinner

Vinner av NM i Gameplay var Rock Pocket Games med spillet Shiftlings. Til tross for mange spennende og imponerende konsepter var Rock Pocket Games soleklare favoritter fra starten av. Først og fremst var spillet deres, Shiftlings, flere hakk over konkurrentene rent grafisk. Det kan ved første øyekast minne om et minispill i Ratchet & Clank der man hopper mellom plattformer på en fremmed planet. Spillet går ut på å styre to astronauter som er forbundet med en kabel. Disse kan skifte størrelse mellom liten og stor, og det åpner for finurlig lek med fysikk og vekt via vipper, knapper og andre mekanikker.

Se en video fra Shiftlings her:

At spillet er laget på tre dager - inkludert grafikken - er imponerende og vitner om en spillutvikler med peiling og fokus.

- Tiden og tidspunktet for konkurransen var kanskje det mest utfordrende. Over halve staben hadde juleferie da tema ble annonsert så vi fikk ikke satt ordentlig i gang før onsdag (tre dager før konkurransen - red.). Da hadde vi da bare tre fulle arbeidsdager på oss. Heldigvis var alle supermotiverte og bodde mer eller mindre på kontoret disse dagene, forteller Natascha Röösli i Rock Pocket Games.

Reklamespill og lisensspill

Rock Pocket Games er kanskje ikke blant de mest profilerte norske spillutviklere, til tross for at de har laget en rekke spill de siste årene. Majoriteten av spillprosjektene deres har vært utviklet for kommersielle aktører som Tine og Senkveld. Andre lisenser de har laget spill av inkluderer Elleville Elfrid, Vennebyen og Vinter i Blåfjell, sistnevnte i samarbeid med Ravn Studio. På spørsmål om de foretrekker å jobbe på egne spill eller trives med å lage spill for andre, svarer Röösli diplomatisk.

- Vi liker veldig godt å jobbe på prosjekter for kunder, spesielt advergames hvor vi får være med på hele prosessen, helt fra konseptnivå. Samtidig vil vi jo også jobbe mest mulig på egne prosjekter. Så jeg vil vel svare ‘Ja takk, begge deler’. For tiden så går veldig mye av vår tid på kundeprosjekter som igjen er med på å finansiere våre egne prosjekter. Å kunne bruke litt mer av den totale tiden vi har tilgjengelig på egne prosjekter hadde selvfølgelig vært fint.

Den mest kjente egenproduksjonen er antagelig The Package, et iOs-puzzle-spill som fikk sine 15 minutter med berømmelse på topplisten til App Store i 2010. For tiden jobber de intenst med Oliver & Spike: Dimension Jumpers, et tredimensjonalt eventyrplattformspill. Men de ønsker også å videreutvikle Shiftlings som de vant NM i Gameplay med.

- Vår eneste utfordring er tid, men vi ønsker å ferdiggjøre dette spillet så snart som mulig. Vi jobber for øyeblikket med å fikse noen feil, før vi planlegger å legge ut noen av brettene på vår hjemmeside slik at hvem som helst kan få testet det. Vi har også diskuert hva slags plattformer vi eventuelt kan gi det ut på. XBLA er selvfølgelig et stort ønske, men vi ser også på Ouya da vi mottok DevKit forrige uke og kjører noen tester på den. Mobile enheter og nettbrett er heller ikke utelukket. Vi har kontakter vi har fått gjennom Oliver & Spike som vi ønsker å snakke med for å sjekke deres interesse for å hjelpe oss med Shiflings på publisher-fronten, forklarer Röösli.

Se en kort demonstrasjon av Oliver & Spike: Dimension Jumpers her:

 

Utfordrende bransje

I tillegg til pengepremien fra Norsk Filminstitutt mottok Rock Pocket 50.000 kroner i fremtidige annonser hos Spill.no. Disse kommer godt med, ifølge Röösli.

- Dette er helt fantastisk! Vi jobber med et markedsføringsbudsjett på null kroner, bortsett fra lønninger og kostnader til konferanser. Det er rett og slett ikke mulig for et indie-studio som oss å bruke penger på markedsføring, så vi er nødt til å finne andre måter å få oppmerksomhet på. Uansett, dette gjør deg mer kreativ i måten å få oppmerksomhet uten å måtte betale i dyre dommer for det. De 50.000,- er en veldig spennende del av premien og vi gleder oss veldig til å finne ut av hva vi kan gjøre, for så å legge det til i vår markedsføringsplan. Den vanskeligste delen med å være en indie utvikler er jo å få oppmerksomhet rundt spillene man lager.

Det er generelt en utfordrende bransje å overleve i, kan Röösli fortelle.

- Norsk Filminstitutt gjør en utrolig bra jobb med å støtte og hjelpe indie utviklere, men så snart man er over en viss størrelse blir ting mer komplisert og man er nødt til å være veldig forsiktig med kostnader og prosjektstyring. Heldigvis har Ivan (Moen, grunnlegger og sjef for Rock Pocket Games - red.) klart å holde dette i sjakk, men det er helt klart ingen enkel sak. Dette er også mest sannsynlig grunnen til at andre norske spillselskap har andre ben å stå på her i Norge, som for eksempel web-design, eller app-utvikling.

Rock Pocket Games ser ut til å ha funnet en balanse mellom å lage spill for kommersielle aktører og jage sine egne spilldrømmer samtidig. Til tross for reklameprosjekter og lisensavtaler er det alltid spillene som står i fokus hos utvikleren.

- Vi ønsker kun å fokusere på spill, det er det vi er spesialiserte i og flinke til, avslutter Röösli.

3 kommentarer

Klikk her for å hente kommentarene
Del denne artikkelen

Mest populære spill på Spill.no

Spill tittel Visn./Uke
  1. Celeste

    1483
  2. Minecraft

    1354
  3. Dragon Ball FighterZ

    1296
  4. Space Invaders

    980
  5. Grand Theft Auto V

    918
  6. Flåklypa Grand Prix: Gullutgave

    876
  7. The Crew

    859
  8. Overwatch

    840
  9. WWE 2K18

    786
  10. Seduce Me

    783
  11. FIFA 10

    781
  12. Batman: Arkham Asylum

    777
  13. Dying Light

    761
  14. L.A. Noire

    742
  15. The Evil Within

    720
  16. Sonic Forces

    716
  17. Lego Marvel Super Heroes 2

    716
  18. Rise of the Tomb Raider

    716
  19. NBA 2K18

    713
  20. Call of Duty: World at War

    708
  21. Far Cry 3

    704
  22. Far Cry 4

    680
  23. Destiny

    659
  24. Assassin's Creed: Origins

    645
  25. LEGO Marvel Super Heroes

    644
  26. Star Wars Battlefront

    637
  27. Star Wars Battlefront II

    615
  28. Need for Speed Most Wanted

    607
  29. FIFA 09

    602
  30. Fallout 4

    598
  31. Five Nights at Freddy's

    598
  32. Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1

    589
  33. The Last of Us

    585
  34. LEGO Batman 2: DC Super Heroes

    584
  35. Fallout 3

    583
  36. Tomb Raider (2013)

    578
  37. For Honor

    571
  38. Wolfenstein: The New Order

    564
  39. Flåklypa Grand Prix

    560
  40. Medal Of Honor

    556
  41. Horizon Zero Dawn

    555
  42. Nioh

    547
  43. FIFA Soccer 07

    547
  44. FIFA 13

    547
  45. Call of Duty: Modern Warfare 2

    537
  46. LEGO Indiana Jones: The Original Adventures

    536
  47. Assassin's Creed 2

    535
  48. Lego Pirates of the Caribbean

    529
  49. TFX

    526
  50. The Elder Scrolls V: Skyrim

    525
  51. Bioshock Infinite

    524
  52. DmC

    522
  53. LEGO Lord of the Rings

    521
  54. Borderlands

    519
  55. FIFA 11

    518
  56. Red Dead Redemption

    515
  57. Battlefield: Bad Company 2

    514
  58. Half-Life

    512
  59. Fallout: New Vegas

    507
  60. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

    507
  61. Sly Cooper: Thieves in Time

    501
  62. Skate 3

    500
  63. Battlefield 3

    500
  64. Skylanders Giants

    499
  65. Euro Truck Simulator 2

    497
  66. Bloodborne

    497
  67. FIFA 14

    496
  68. Lego Harry Potter: Years 1-4

    495
  69. Bioshock 2

    492
  70. Dragon Age: Inquisition

    492
  71. Rayman Legends

    486
  72. The Sims 3

    479
  73. The Witcher 3: Wild Hunt

    478
  74. The Saboteur

    473
  75. Assassin's Creed III

    472
  76. Diablo III

    472
  77. Call of Duty 4: Modern Warfare

    470
  78. Persona 5

    469
  79. Shanghai

    464
  80. Bionicle Heroes

    464
  81. Call of Duty: Black Ops

    461
  82. Far Cry 2

    458
  83. ORI and the Blind Forest

    456
  84. Mafia II

    455
  85. Assassin's Creed: Brotherhood

    449
  86. Call of Duty: Black Ops II

    443
  87. Gran Turismo Sport

    437
  88. Sonic Rush

    419
  89. Super Mario Odyssey

    416
  90. Forgotten Worlds

    415
  91. The Legend Of Zelda: Breath of the Wild

    414
  92. Middle-Earth: Shadow of War

    414
  93. Wolfenstein 2: The New Colossus

    410
  94. Mario Kart: Double Dash!!

    405
  95. Bulletstorm

    402
  96. The Evil Within 2

    399
  97. Middle-Earth: Shadow of Mordor

    398
  98. LEGO Batman: The Videogame

    386
  99. Skylanders: Spyro's Adventure

    378
  100. Wolfenstein: The Old Blood

    373