Norges kjappeste utvikler?

Norges kjappeste utvikler?

NM i Gameplay-vinnerne brukte tre dager på å lage en prototype som så ut som et fullverdig spill. Vi har snakket med Rock Pocket Games.

For et par uker siden samlet en rekke norske spillutviklere seg på utestedet Tilt i Oslo for å konkurrere i NM i Gameplay. Konkurransen gikk ut på å lage en prototype av et spill med temaet "størrelsen teller" i løpet av en uke. Via fagjury og avstemning skulle en vinner kåres med en hovedpremie på 100.000 kroner i utviklingstilskudd fra Norsk Filminstitutt, samt 50.000 kroner i annonseplass hos Spill.no.

Klar vinner

Vinner av NM i Gameplay var Rock Pocket Games med spillet Shiftlings. Til tross for mange spennende og imponerende konsepter var Rock Pocket Games soleklare favoritter fra starten av. Først og fremst var spillet deres, Shiftlings, flere hakk over konkurrentene rent grafisk. Det kan ved første øyekast minne om et minispill i Ratchet & Clank der man hopper mellom plattformer på en fremmed planet. Spillet går ut på å styre to astronauter som er forbundet med en kabel. Disse kan skifte størrelse mellom liten og stor, og det åpner for finurlig lek med fysikk og vekt via vipper, knapper og andre mekanikker.

Se en video fra Shiftlings her:

At spillet er laget på tre dager - inkludert grafikken - er imponerende og vitner om en spillutvikler med peiling og fokus.

- Tiden og tidspunktet for konkurransen var kanskje det mest utfordrende. Over halve staben hadde juleferie da tema ble annonsert så vi fikk ikke satt ordentlig i gang før onsdag (tre dager før konkurransen - red.). Da hadde vi da bare tre fulle arbeidsdager på oss. Heldigvis var alle supermotiverte og bodde mer eller mindre på kontoret disse dagene, forteller Natascha Röösli i Rock Pocket Games.

Reklamespill og lisensspill

Rock Pocket Games er kanskje ikke blant de mest profilerte norske spillutviklere, til tross for at de har laget en rekke spill de siste årene. Majoriteten av spillprosjektene deres har vært utviklet for kommersielle aktører som Tine og Senkveld. Andre lisenser de har laget spill av inkluderer Elleville Elfrid, Vennebyen og Vinter i Blåfjell, sistnevnte i samarbeid med Ravn Studio. På spørsmål om de foretrekker å jobbe på egne spill eller trives med å lage spill for andre, svarer Röösli diplomatisk.

- Vi liker veldig godt å jobbe på prosjekter for kunder, spesielt advergames hvor vi får være med på hele prosessen, helt fra konseptnivå. Samtidig vil vi jo også jobbe mest mulig på egne prosjekter. Så jeg vil vel svare ‘Ja takk, begge deler’. For tiden så går veldig mye av vår tid på kundeprosjekter som igjen er med på å finansiere våre egne prosjekter. Å kunne bruke litt mer av den totale tiden vi har tilgjengelig på egne prosjekter hadde selvfølgelig vært fint.

Den mest kjente egenproduksjonen er antagelig The Package, et iOs-puzzle-spill som fikk sine 15 minutter med berømmelse på topplisten til App Store i 2010. For tiden jobber de intenst med Oliver & Spike: Dimension Jumpers, et tredimensjonalt eventyrplattformspill. Men de ønsker også å videreutvikle Shiftlings som de vant NM i Gameplay med.

- Vår eneste utfordring er tid, men vi ønsker å ferdiggjøre dette spillet så snart som mulig. Vi jobber for øyeblikket med å fikse noen feil, før vi planlegger å legge ut noen av brettene på vår hjemmeside slik at hvem som helst kan få testet det. Vi har også diskuert hva slags plattformer vi eventuelt kan gi det ut på. XBLA er selvfølgelig et stort ønske, men vi ser også på Ouya da vi mottok DevKit forrige uke og kjører noen tester på den. Mobile enheter og nettbrett er heller ikke utelukket. Vi har kontakter vi har fått gjennom Oliver & Spike som vi ønsker å snakke med for å sjekke deres interesse for å hjelpe oss med Shiflings på publisher-fronten, forklarer Röösli.

Se en kort demonstrasjon av Oliver & Spike: Dimension Jumpers her:

 

Utfordrende bransje

I tillegg til pengepremien fra Norsk Filminstitutt mottok Rock Pocket 50.000 kroner i fremtidige annonser hos Spill.no. Disse kommer godt med, ifølge Röösli.

- Dette er helt fantastisk! Vi jobber med et markedsføringsbudsjett på null kroner, bortsett fra lønninger og kostnader til konferanser. Det er rett og slett ikke mulig for et indie-studio som oss å bruke penger på markedsføring, så vi er nødt til å finne andre måter å få oppmerksomhet på. Uansett, dette gjør deg mer kreativ i måten å få oppmerksomhet uten å måtte betale i dyre dommer for det. De 50.000,- er en veldig spennende del av premien og vi gleder oss veldig til å finne ut av hva vi kan gjøre, for så å legge det til i vår markedsføringsplan. Den vanskeligste delen med å være en indie utvikler er jo å få oppmerksomhet rundt spillene man lager.

Det er generelt en utfordrende bransje å overleve i, kan Röösli fortelle.

- Norsk Filminstitutt gjør en utrolig bra jobb med å støtte og hjelpe indie utviklere, men så snart man er over en viss størrelse blir ting mer komplisert og man er nødt til å være veldig forsiktig med kostnader og prosjektstyring. Heldigvis har Ivan (Moen, grunnlegger og sjef for Rock Pocket Games - red.) klart å holde dette i sjakk, men det er helt klart ingen enkel sak. Dette er også mest sannsynlig grunnen til at andre norske spillselskap har andre ben å stå på her i Norge, som for eksempel web-design, eller app-utvikling.

Rock Pocket Games ser ut til å ha funnet en balanse mellom å lage spill for kommersielle aktører og jage sine egne spilldrømmer samtidig. Til tross for reklameprosjekter og lisensavtaler er det alltid spillene som står i fokus hos utvikleren.

- Vi ønsker kun å fokusere på spill, det er det vi er spesialiserte i og flinke til, avslutter Röösli.

3 kommentarer

Klikk her for å hente kommentarene
Del denne artikkelen

Mest populære spill på Spill.no

Spill tittel Visn./Uke
  1. The Legend Of Zelda: Breath of the Wild

    2800
  2. Space Invaders

    1915
  3. Sniper Elite 4

    1653
  4. Star Wars

    1239
  5. Minecraft

    1116
  6. Horizon Zero Dawn

    1072
  7. LEGO Marvel Super Heroes

    1061
  8. Bubble Bobble

    1048
  9. 1-2-Switch

    1002
  10. Cars

    999
  11. FIFA 13

    974
  12. Flashback: The Quest for Identity

    925
  13. Smash T.V.

    905
  14. FIFA 11

    895
  15. LEGO Star Wars II: The Original Trilogy

    878
  16. LEGO Batman 2: DC Super Heroes

    870
  17. Need for Speed Most Wanted

    869
  18. The Walking Dead

    868
  19. Skylanders Giants

    860
  20. Grand Theft Auto V

    849
  21. Lego Harry Potter: Years 5-7

    842
  22. Assassin's Creed IV: Black Flag

    840
  23. Call of Duty: Black Ops

    839
  24. FIFA 17

    826
  25. Call of Duty: World at War

    825
  26. FIFA 12

    812
  27. FIFA 10

    810
  28. Call of Duty 4: Modern Warfare

    805
  29. FIFA 09

    804
  30. FIFA 14

    795
  31. The Evil Within

    792
  32. Need for Speed: Most Wanted (2005)

    792
  33. LEGO Lord of the Rings

    789
  34. Prince Of Persia: The Forgotten Sands

    772
  35. Assassin's Creed: Brotherhood

    772
  36. The Golden Compass

    771
  37. Harry Potter and the Order of the Phoenix

    760
  38. The Elder Scrolls V: Skyrim

    760
  39. Call of Duty: Modern Warfare 2

    755
  40. The Lego Movie Videogame

    753
  41. Dying Light

    751
  42. L.A. Noire

    748
  43. LEGO Indiana Jones: The Original Adventures

    739
  44. Call of Duty: Ghosts

    733
  45. Lego Harry Potter: Years 1-4

    730
  46. Chase H.Q.

    727
  47. Far Cry 4

    727
  48. Red Dead Redemption

    724
  49. Battlefield: Bad Company 2

    724
  50. The Sims 3

    721
  51. Mafia II

    721
  52. Lego Star Wars III: The Clone Wars

    714
  53. Centipede

    714
  54. Battlefield 4

    711
  55. Dragon Age: Inquisition

    707
  56. Grand Theft Auto IV

    707
  57. Watch Dogs

    705
  58. Diablo III

    704
  59. Wolfenstein: The New Order

    702
  60. Battlefield 3

    698
  61. Lego Pirates of the Caribbean

    698
  62. Destiny

    694
  63. Call of Duty: Advanced Warfare

    692
  64. Spider-Man: Web of Shadows

    689
  65. Skylanders: Spyro's Adventure

    686
  66. LEGO Batman: The Videogame

    678
  67. Harry Potter and the Half-Blood Prince

    673
  68. Pirates of the Caribbean: At Worlds End

    672
  69. Medal Of Honor

    671
  70. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

    670
  71. Portal 2

    667
  72. Far Cry 3

    659
  73. Call of Duty: Black Ops II

    659
  74. Bioshock Infinite

    657
  75. Disney Epic Mickey 2: The Power of Two

    656
  76. Darksiders II

    654
  77. Assassin's Creed 2

    652
  78. Middle-Earth: Shadow of Mordor

    651
  79. Driver: San Francisco

    651
  80. Rise of the Tomb Raider

    649
  81. Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1

    644
  82. Resident Evil Revelations

    643
  83. Assassin's Creed III

    641
  84. Thief (2014)

    641
  85. For Honor

    632
  86. Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

    627
  87. Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

    627
  88. Mass Effect 3

    627
  89. The Saboteur

    627
  90. The Crew

    612
  91. Kung Fu Panda

    605
  92. Nioh

    604
  93. Oddworld: New 'n' Tasty!

    595
  94. Fallout: New Vegas

    594
  95. Call of Duty: Modern Warfare 3

    580
  96. Assassin's Creed: Revelations

    575
  97. Dead Space 2

    562
  98. Halo Wars 2

    539
  99. Transformers: Revenge of the Fallen

    526
  100. Yakuza 0

    521