Lanseringsdato: 27. september 2006 Mer informasjon
Perverst dataspill sjokkerte

Perverst dataspill sjokkerte

Doom feirer jubileum

Det er merkelig å tenke på at selv om voldelige filmer har eksistert i mer enn en mannsalder, så er kontroversielle mainstream-spill et nytt fenomen. En ting er at vold og perversiteter i spill har eksistert i mer enn 30 år (et eksempel er Custer's Revenge) − en annen ting er at disse spillene var dårlige og først og fremst laget utelukkende for å sjokkere.

Fenomenet kontroversielle spill, blusset opp for alvor i 1992 med Wolfenstein 3D. Halvannet år senere, skulle id Software overgå seg selv med å lansere et okkult og blodig spill med høy sadistfaktor − som fikk navnet Doom, og som skulle bli selve symbolet på kontroversielle PC-spill. Dette spillet feirer i desember 20-års jubileum − og selv om vi finner mange spill som er mer brutale i dag, er det ikke til å stikke under en stol at Doom er alle moderne voldsspills gudfar.

Slik kunne avisartikler som i sin tid omtalte Doom se ut!

Det så nesten ekte ut

Da 3-dimensjonale skytespill var nytt, var det mye fokus på at det så nesten ekte ut. Selv om det var snakk om en oppløsning på 320 x 200 og 256 farger, så man det hele fra øynene til hovedpersonen − i tre dimensjoner framfor to. Hovedpersonen var «deg» og det var du som kjempet mot monstre fra (bokstavelig talt) Helvete.

Såkalte imps, som i tillegg til å ligne på E.T.s onde tvilling også er de vanligste fiendene i spillet

Dooms realisme ble selvfølgelig møtt med kontrovers; spillet ble bl.a. omtalt som en «massemorder-simulator» av Dave Grossman − og selv om Wolfenstein 3D hadde blitt sluppet året før, var sadistfaktøren i Doom mye høyere. Ble det for kjedelig å skyte monstrene med mer «dagligdagse» våpen, kunne man alltids ta knekken på dem med en granatkaster − slik at kun blodige rester lå igjen på gulvet. Ekstra stas var det å drepe dem med motorsag, noe man bare hadde sett tidligere i cheesy grøsserfilmer fra 70- og 80-tallet.

Teknologi med fokus på effektivitet

Selv om spillet i seg selv er 3-dimensjonalt, så bygger teknologien på at man har en plan flate, hvor firkantede strukturer kalt sektorer settes opp. Dette var en videreutvikling av teknologien man fant i Wolfenstein 3D, men med en rekke forbedringer. Bl.a. fikk man nå høydeforskjeller i brettene, samtidig som man fikk både gulv- og takteksturer − samt forskjellige lysforhold.

Motoren (i ettertid kjent som «id Tech 1») var allikevel ikke uten begrensninger; f.eks. var det umulig med flater på skrå − og man kunne heller ikke plassere en sektor over en annen (legg merke til at du ikke vil finne et rom over et annet rom, dersom du spiller spillet). Begrensninger til tross, motoren hadde fin flyt − og skulle bli brukt av flere 3. partsutviklikere. Eksempler på spill som bruker en modifisert utgave av motoren, er Heretic, Hexen og Strife, men også mer obskure titler som Chex Quest.

Heretic − som ble sluppet i 1994 − var en av mange titler som tok i bruk den samme motoren

Selv om musikken i Doom kommer fra MIDI-filer, låter soundtracket allikevel bra. Saken er nemlig den at bakgrunnsmusikken kommer fra bl.a. Slayer, Metallica, Judas Priest og Pantera. Et problem for id Software sin del, var at de aldri spurte innehaverene om å bruke musikken i spillet; heldigvis for id Software sin del, ble det heller aldri noen rettsak vedrørende musikkvalget.

En historie tynnere enn rispapir

John Carmack skal berømmelig ha sagt at historien i et PC-spill, var som historien i en pornofilm: «Det er forventet at den er der, men den er ikke viktig.». Selv om vi i dag har flere FPS-spill som helt klart blir bedre av gode historier (ironisk nok var Strife − med den samme motoren som Doom − et av de første), var fremdeles FPS-spill på steinalderstadiet i 1993.

Opprinnelig var faktisk planen at spillet skulle ha komplekse rollefigurer, karakterutvikling og en dyp historie. Problemet var at ingen fra id Software hadde erfaring med gode historier, så historien ble redusert til det absolutte minimum av hva et spill i det hele tatt kan ha. Kort og godt er du en marinesoldat som har blitt satt til å gjøre straffearbeid i militærbaser på Phobos og Deimos, for å ha nektet å skyte mot sivile. Et eksperiment på Phobos med interdimensjonal teleportering har åpnet en portal til Helvete − og etter det begynner spillet.

Overkill og VGA-grafikk er en fin-fin kombinasjon

I 1993 var demo-versjoner langt mer givende enn de er i dag. Mens du i dag bare får 20 minutter med spilling, fikk du i shareware-utgaven av Doom hele første episode gratis. Denne episoden foregår på månen Phobos og byr allikevel på timevis med underholdning, samtidig som du vet hva du får om du velger å kjøpe fullversjonen. Bestiller du fullversjonen, får du andre og tredje episode; førstnevnte foregår på Deimos, mens sistnevnte er et siste oppgjør i Helvete − mot hæren til selveste Satan.

Klisjeer tar form

Klisjeer er å finne i de aller fleste spill. Før de ble klisjeer, så man dem allikevel i Doom. Personen du spiller, er en rimelig generisk «space marine» (slike som man finner i både Halo, Unreal-serien og Gears of War), satt på en futuristisk militærbase med høyteknologiske våpen. Alle metalltønner eksploderer når man skyter dem (ytterst få førstepersonsskytere avviker fra denne regelen), selv om innholdet i virkeligheten ville rent ut av et kulehull, mens tønna ville sett nesten like hel ut.

Popularisering av communities

Et stort steg videre fra Wolfenstein 3D, var at Doom hadde en flerspillermodus. Man kunne velge mellom å spille sammen via modem eller via et lokalnettverk. Samtidig fikk man to forskjellige moduser å velge mellom; disse var Cooperative og Deathmatch. Førstnevnte gikk ut på at man kjempet sammen mot monstrene i spillet, med typiske single player-regler. Sistnevnte skulle bli den mest populære, og fungerer nøyaktig likt som dødskampene i CS og nyere skytespill.

Å spille sammen over modem fungerte sjelden i Doom, men ble skikkelig implementert i Doom II. Derimot ble tilleggspakker og oppdateringer lansert som senere gjorde at det fungerte skikkelig i forgjengeren også. Allikevel fungerte flerspillermodusene utmerket i lokalnettverk − og dette skulle sette standarden for all framtid for flerspillerkamper i FPS-spill.

Doom skulle også popularisere 3. partsbrett som spillerene selv hadde designet. Etter hvert som World Wide Web og modem gjorde sine inntog, ble det lett å fornye spillet for å få variasjon − og en fullgod level editor stod klar i 1994. Noen år senere, kom det også programvare som gjorde at man kunne bytte ut teksturer. Doom skulle mest sannsynlig bli det første spillet med en ekte mod community på nettet − her også skulle spillet sette en standard for senere generasjoner.

Fortsatt spilles førstepersonsskytere på samme måte som i 1993

Doom i dag

Det finnes i dag utallige måter man fremdeles kan spille Doom på.Det første mange tenker, er kanskje DosBox; som nesten alle andre DOS-spill, vil Doom kjøre i denne emulatoren, men det finnes også mer lettvinte måter å spille spillet på i dag.

Kildekoden er i dag offentlig eiendom, noe som har gjort at spillet er portet til mange plattformer. I dag kan spillet kjøpes via Steam i en samlepakke − der alle spillene fungerer på XP og nyere Windows-versjoner.

Har man originalutgaven av Doom, kan man allikevel spille ved hjelp av såkalte source ports. Dette er emulatorer som er laget ved hjelp av kildekoden til Doom − som i dag er offentlig eiendom. Nødvendige modifiseringer er gjort for at spillet da skal fungere på nettet, samtidig som man også kan legge til grafiske oppdateringer i form av shadere og mer avansert 3D-grafikk − dersom man føler for det, selvfølgelig. En komplett oversikt disse emulatorene, finner man her.

Mange lurer kanskje på hvordan Doom ville sett ut i dag. Stikkordene her er en cheesy historie, Hollywood-plagiat − samt et alt for lett og kjedelig gameplay:

1 kommentar

Klikk her for å hente kommentarene
Del denne artikkelen

Relaterte tags

Mest populære spill på Spill.no

Spill tittel Visn./Uke
  1. Dragon Ball FighterZ

    1723
  2. Minecraft

    1197
  3. Celeste

    1096
  4. Space Invaders

    918
  5. Flåklypa Grand Prix: Gullutgave

    777
  6. WWE 2K18

    757
  7. Grand Theft Auto V

    749
  8. Lego Marvel Super Heroes 2

    731
  9. Seduce Me

    729
  10. Dying Light

    709
  11. Star Wars Battlefront II

    683
  12. The Crew

    654
  13. The Evil Within

    644
  14. Rise of the Tomb Raider

    643
  15. Sonic Forces

    637
  16. L.A. Noire

    630
  17. Batman: Arkham Asylum

    626
  18. LEGO Marvel Super Heroes

    612
  19. Overwatch

    594
  20. FIFA 14

    588
  21. Destiny

    583
  22. Dragon Age: Inquisition

    581
  23. Star Wars Battlefront

    581
  24. Rayman Legends

    571
  25. Far Cry 4

    569
  26. Wolfenstein: The New Order

    566
  27. NBA 2K18

    558
  28. Far Cry 3

    547
  29. Need for Speed Most Wanted

    534
  30. Horizon Zero Dawn

    532
  31. Forgotten Worlds

    524
  32. Call of Duty: World at War

    520
  33. LEGO Lord of the Rings

    516
  34. Tomb Raider (2013)

    512
  35. Skylanders Giants

    511
  36. Five Nights at Freddy's

    510
  37. For Honor

    508
  38. Assassin's Creed: Origins

    500
  39. LEGO Batman 2: DC Super Heroes

    497
  40. Bionicle Heroes

    494
  41. Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1

    493
  42. Flåklypa Grand Prix

    492
  43. FIFA 09

    491
  44. Medal Of Honor

    489
  45. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

    489
  46. FIFA 10

    488
  47. Shanghai

    482
  48. Battlefield: Bad Company 2

    472
  49. Middle-Earth: Shadow of War

    470
  50. Lego Harry Potter: Years 1-4

    470
  51. Fallout: New Vegas

    469
  52. Bloodborne

    466
  53. The Last of Us

    465
  54. FIFA 13

    464
  55. Lego Pirates of the Caribbean

    462
  56. Wolfenstein: The Old Blood

    461
  57. FIFA 11

    450
  58. Borderlands

    448
  59. Bioshock 2

    447
  60. LEGO Batman: The Videogame

    446
  61. Gran Turismo Sport

    445
  62. Nioh

    442
  63. Bioshock Infinite

    441
  64. Diablo III

    438
  65. The Elder Scrolls V: Skyrim

    437
  66. The Legend Of Zelda: Breath of the Wild

    430
  67. The Sims 3

    430
  68. Euro Truck Simulator 2

    424
  69. DmC

    423
  70. The Saboteur

    422
  71. The Walking Dead

    422
  72. Red Dead Redemption

    416
  73. Call of Duty: Modern Warfare 2

    416
  74. TFX

    410
  75. Fallout 4

    405
  76. Super Mario Odyssey

    405
  77. Skylanders: Spyro's Adventure

    403
  78. The Evil Within 2

    401
  79. Mafia II

    397
  80. Fallout 3

    396
  81. Assassin's Creed 2

    394
  82. ORI and the Blind Forest

    391
  83. Call of Duty: Black Ops

    381
  84. LEGO Indiana Jones: The Original Adventures

    381
  85. Far Cry 2

    376
  86. Kaptein Sabeltann og ildprøvene

    375
  87. Persona 5

    374
  88. Skate 3

    373
  89. Half-Life

    373
  90. Battlefield 3

    372
  91. Sonic Rush

    372
  92. Middle-Earth: Shadow of Mordor

    365
  93. Football Manager 2017

    357
  94. Assassin's Creed III

    345
  95. Mass Effect: Andromeda

    342
  96. Doom (2016)

    339
  97. Minecraft: Xbox 360 Edition

    338
  98. FIFA Soccer 07

    338
  99. Evolve

    329
  100. Bulletstorm

    327