Lanseringsdato: 22. november 2013 Mer informasjon
Nådeløs nitro i Need for Speed

Nådeløs nitro i Need for Speed

Vi dro til London for å teste og snakke om Need for Speed: Rivals; en naturlig evolusjon av de tidligere spillene, i følge produsent Mat Thomas

1 2 3 4 Neste »

 

Når racingspillenes gigantserie Need for Speed vender tilbake, er det sjeldent spart på hestekreftene. Dette er en serie som skilter med en trippel A og som har meget høy produksjonsverdi. Når man hanskes med en slik serie, kan man ofte oppleve at utviklingen av gameplayet stagnerer, og man havner på et punkt hvor man er nødt til å fornye seg for å holde seg interessant, samtidig som man ikke vil fremmedgjøre seg fra den allerede installerte brukerbasen. Problemet er at man fort ender i en ond sirkel, hvor man ikke gjør stort annet enn å repetere seg selv.
Av det jeg fikk prøve av Rivals på EAs event i London, virker det som om det nyetablerte studioet Ghost har truffet balansen mellom nyskapning og fan-service. Vi får servert det gode gameplayet Need for Speed er kjent for, krysset litt med Burnout-spillenes herlige følelse av arkade-action. Bilfysikken kjennes ikke fullt ut realistisk, men realismen er her ofret for underholdning, og jeg ser større underholdningsverdi i et bilspill hvor jeg faktisk får til å drifte meg elegant gjennom en sving, uten at spillet i seg selv ikke mister all utfordring av den grunn. Ghost er for øvrig et nytt studio satt sammen av folk både fra Criterion, som jo står bak Burnout-spillene, og fra andre studioer rundt om i verden. Målet skal visstnok ha vært å sette sammen et stort studio med formål å skape store AAA-racingspill.
Navnet ”Rivals” er nok ikke valgt tilfeldig. Spillets store nyhet, ”All-drive”, visker ut barrieren mellom en- og flerspiller (utviklerne improviserte med uttrykket ”Mingleplayer”) ved å alltid la det være andre spillere i din verden. La oss si at du er midt i et race for å skaffe en god slump med Score Points (eller erfaringspoeng, om du vil). Rett foran mållinja kan du dog bli avbrutt av en annen spiller du har lagt til som venn online. Om du kjører rundt i en av spillets ulike eksotiske miljø - en søndagstur i skogen eller en road trip gjennom ørkenen - kan du møte på en annen spiller, og ved å ganske enkelt dulte inn i den andre førerens støtfanger, vil du utfordre ham til et race eller til en vennlig brytekamp i 200 km/t. 
En annen ny funksjon er Need for Speed Network, som lar deg dele ut goder og hindringer til venner som spiller spillet, selv om du ikke er hjemme ved konsollen. Dette fungerer gjennom en app på telefonen, nettbrettet eller nettleseren. Gjennom NFS Network kan du gi reparasjoner eller nitro til venner du vil hjelpe, eller sette ut veihindringer og politihelikopter for å gjøre livet surt for folk du ikke er like glad i. Dette er ingen vesentlig funksjon for spillet, men det virker som om EA har bestemt seg for at integrasjon av nettbrett og telefoner utenom kjerneopplevelsen er en vesentlig del av framtida.
For å gi en unnskylding for denne asfaltaggresjonen, er konkurransen delt inn i to lag: Politi og fartsidioter. Hver har en egen dynamikk man må ta hensyn til, og de to gruppene har ulik teknologi, eller ”Pursuit Tech”, å ta hensyn til. Som politi skal du jakte ned og stoppe racerne, enten ved å dytte de inn i autovernet, eller med duppedingser som spikermatter og EMP-lås som skrur av bilens elektronikk. Racerne skal forståelig nok unngå politiet, og har derfor annen teknologi som skal gjøre det enklere å stikke av, slik som en jetmotor gjemt opp i eksosrøret. I tillegg er utvalget av biler litt ulikt for de to klassene. Racerne er generelt litt raskere, men tåler til gjengjeld ikke like mye som politiets kjøretøy.
Du kan velge å skru av All-Drive, men spillet pusher deg litt til å bruke det. Om du gjør race eller andre events sammen med andre, vil du nemlig tjene vesentlig større mengder Score Points, som lar deg låse opp ny Pursuit Tech og nye biler fortere.
Utvalget biler er ganske bredt, og du skal alltids klare å finne en du liker, både visuelt og teknisk. Selv forelsket jeg meg i en politibil fra Aston Martin. Den var undercover, men hadde likevel blålys, og så generelt litt ut som en slik FBI-bil du gjerne kan se i amerikanske krimserier. Jeg kan ikke særlig mye om bil, men denne gjorde valget ganske enkelt for min del.
Lyden bilene produserte virket rimelig troverdige, og utviklerne fortalte på forhånd at de hadde brukt et titalls mikrofoner for å fange opp lyd fra flere plasser på bilene samtidig, så det var visstnok genuin lyd vi fikk høre under testen av spillet. Radioen fant jeg aldri ut hvordan jeg skulle stille inn, og utvalget låter som ble spilt var ikke særlig variert, å begrenset seg for det meste til en slags teknosmørje, noe jeg egentlig ikke er særlig begeistret for, men enhver har vel sin smak, antar jeg.
Spillet testet jeg på PS4, men det var ingenting ved min opplevelse som tilsa at jeg spilte på noe fra neste generasjon. Grafikken var for all del pen, men ikke på noen måte på et nivå over det dagens konsoller får til. Det er likevel vakre og varierte omgivelser som blir vist fram, det må jeg innrømme. Plettfrie portrett av øde ørkenlandskap; en stille skog plutselig avbrutt av asfaltbøller; og selvfølgelig, livet langs den rike rivieraen. Det hele er vakkert, men ikke teknisk overbevisende.
Etter å ha testet spillet i noen timer, tok vi en prat med en av Ghosts produsenter, Matt Thomas:

Når racingspillenes gigantserie Need for Speed vender tilbake, er det sjeldent spart på hestekreftene. Dette er en serie som skilter med en trippel A og som har meget høy produksjonsverdi. Når man hanskes med en slik serie, kan man ofte oppleve at utviklingen av gameplayet stagnerer, og man havner på et punkt hvor man er nødt til å fornye seg for å holde seg interessant, samtidig som man ikke vil fremmedgjøre seg fra den allerede installerte brukerbasen. Problemet er at man fort ender i en ond sirkel, hvor man ikke gjør stort annet enn å repetere seg selv.

Av det jeg fikk prøve av Rivals på EAs event i London, virker det som om det nyetablerte studioet Ghost har truffet balansen mellom nyskapning og fan-service. Vi får servert det gode gameplayet Need for Speed er kjent for, krysset litt med Burnout-spillenes herlige følelse av arkade-action. Bilfysikken kjennes ikke fullt ut realistisk, men realismen er her ofret for underholdning, og jeg ser større underholdningsverdi i et bilspill hvor jeg faktisk får til å drifte meg elegant gjennom en sving uten at spillet i seg selv ikke mister all utfordring likevel. Ghost er for øvrig et nytt studio satt sammen av folk både fra Criterion, som jo står bak Burnout-spillene, og fra andre studioer rundt om i verden. Målet skal visstnok ha vært å sette sammen et stort studio med formål å skape store AAA-racingspill.

Navnet ”Rivals” er nok ikke valgt tilfeldig. Spillets store nyhet, ”All-drive”, visker ut barrieren mellom en- og flerspiller (utviklerne improviserte med uttrykket ”Mingleplayer”) ved å alltid la det være andre spillere i din verden. La oss si at du er midt i et race for å skaffe en god slump med Score Points (eller erfaringspoeng, om du vil). Rett foran mållinja kan du dog bli avbrutt av en annen spiller du har lagt til som venn online. Om du kjører rundt i en av spillets ulike eksotiske miljø - en søndagstur i skogen eller en road trip gjennom ørkenen - kan du møte på en annen spiller, og ved å ganske enkelt dulte inn i den andre førerens støtfanger, vil du utfordre ham til et race eller til en vennlig brytekamp i 200 km/t. 

En annen ny funksjon er Need for Speed Network, som lar deg dele ut goder og hindringer til venner som spiller spillet, selv om du ikke er hjemme ved konsollen. Dette fungerer gjennom en app på telefonen, nettbrettet eller nettleseren. Gjennom NFS Network kan du gi reparasjoner eller nitro til venner du vil hjelpe, eller sette ut veihindringer og politihelikopter for å gjøre livet surt for folk du ikke er like glad i. Dette er ingen vesentlig funksjon for spillet, men det virker som om EA har bestemt seg for at integrasjon av nettbrett og telefoner utenom kjerneopplevelsen er en vesentlig del av framtida.

1 2 3 4 Neste »

7 kommentarer

Klikk her for å hente kommentarene
Del denne artikkelen
Mest leste artikler

Mest populære spill på Spill.no

Spill tittel Visn./Uke
  1. Space Invaders

    1393
  2. Minecraft

    1266
  3. Splatoon 2

    1209
  4. Grand Theft Auto V

    1139
  5. Cars

    1066
  6. Silent Hill HD Collection

    1057
  7. LEGO Batman 2: DC Super Heroes

    990
  8. Dirt 4

    974
  9. The Wizards

    949
  10. The Lego Movie Videogame

    921
  11. FIFA 10

    918
  12. Ratatouille

    895
  13. Call of Duty: Black Ops

    892
  14. Nex Machina

    887
  15. Bubble Bobble

    864
  16. Sniper Elite 4

    858
  17. Battlefield 3

    857
  18. LEGO Marvel Super Heroes

    857
  19. ARMS

    848
  20. For Honor

    843
  21. Harvest Moon: Skytree Village

    834
  22. Regalia: Of Men and Monarchs

    828
  23. Horizon Zero Dawn

    828
  24. FIFA 11

    827
  25. Flashback: The Quest for Identity

    826
  26. Yooka-Laylee

    820
  27. Centipede

    815
  28. Battlefield: Bad Company 2

    808
  29. Persona 5

    800
  30. The Elder Scrolls V: Skyrim

    798
  31. Battlefield 4

    795
  32. The Sims 3

    792
  33. Smash T.V.

    791
  34. Darksiders II

    790
  35. FTL - Faster Than Light

    777
  36. Nier: Automata

    775
  37. The Walking Dead

    770
  38. Dying Light

    765
  39. Call of Duty: Modern Warfare 2

    762
  40. FIFA 13

    760
  41. Call of Duty: Black Ops II

    759
  42. Bioshock Infinite

    758
  43. FIFA 09

    758
  44. Far Cry 3

    756
  45. Assassin's Creed 2

    754
  46. Assassin's Creed: Brotherhood

    749
  47. Star Wars

    742
  48. Call of Duty 4: Modern Warfare

    741
  49. Dreamfall Chapters

    741
  50. VOEZ

    739
  51. Castlevania: Symphony of the Night

    733
  52. Mass Effect: Andromeda

    729
  53. L.A. Noire

    723
  54. Diablo III

    722
  55. The Legend Of Zelda: Breath of the Wild

    717
  56. Watch Dogs

    711
  57. Dragon Age: Inquisition

    707
  58. WipEout Omega Collection

    704
  59. LEGO Lord of the Rings

    698
  60. Fallout 4

    695
  61. Call of Duty: Modern Warfare 3

    688
  62. Lego Pirates of the Caribbean

    687
  63. Assassin's Creed IV: Black Flag

    683
  64. LEGO Star Wars II: The Original Trilogy

    678
  65. Grand Theft Auto IV

    674
  66. Prince Of Persia: The Forgotten Sands

    673
  67. Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia

    670
  68. LEGO Batman: The Videogame

    665
  69. 1-2-Switch

    663
  70. Warhammer 40,000: Dawn of War III

    661
  71. Assassin's Creed III

    661
  72. Chase H.Q.

    660
  73. Medal Of Honor

    656
  74. FIFA 12

    653
  75. Harry Potter and the Half-Blood Prince

    652
  76. Call of Duty: World at War

    649
  77. Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

    648
  78. Middle-Earth: Shadow of Mordor

    646
  79. Pirates of the Caribbean: At Worlds End

    646
  80. The Evil Within

    643
  81. FIFA 14

    634
  82. Disney Epic Mickey 2: The Power of Two

    623
  83. LEGO Indiana Jones: The Original Adventures

    622
  84. Dragon Quest Heroes 2

    622
  85. Mass Effect 3

    619
  86. Ultra Street Fighter II: The Final Challengers

    618
  87. Shanghai

    613
  88. Lego Harry Potter: Years 5-7

    609
  89. Spider-Man: Web of Shadows

    606
  90. Far Cry 4

    599
  91. Wolfenstein: The New Order

    598
  92. Hitman Absolution

    595
  93. Super Bomberman R

    594
  94. Lego Star Wars III: The Clone Wars

    588
  95. Mini Ninjas

    581
  96. Tomb Raider (2013)

    568
  97. Red Dead Redemption

    559
  98. Destiny

    557
  99. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

    555
  100. The Golden Compass

    524