Lanseringsdato: 22. november 2013 Mer informasjon
Nådeløs nitro i Need for Speed

Nådeløs nitro i Need for Speed

Vi dro til London for å teste og snakke om Need for Speed: Rivals; en naturlig evolusjon av de tidligere spillene, i følge produsent Mat Thomas

1 2 3 4 Neste »

 

Når racingspillenes gigantserie Need for Speed vender tilbake, er det sjeldent spart på hestekreftene. Dette er en serie som skilter med en trippel A og som har meget høy produksjonsverdi. Når man hanskes med en slik serie, kan man ofte oppleve at utviklingen av gameplayet stagnerer, og man havner på et punkt hvor man er nødt til å fornye seg for å holde seg interessant, samtidig som man ikke vil fremmedgjøre seg fra den allerede installerte brukerbasen. Problemet er at man fort ender i en ond sirkel, hvor man ikke gjør stort annet enn å repetere seg selv.
Av det jeg fikk prøve av Rivals på EAs event i London, virker det som om det nyetablerte studioet Ghost har truffet balansen mellom nyskapning og fan-service. Vi får servert det gode gameplayet Need for Speed er kjent for, krysset litt med Burnout-spillenes herlige følelse av arkade-action. Bilfysikken kjennes ikke fullt ut realistisk, men realismen er her ofret for underholdning, og jeg ser større underholdningsverdi i et bilspill hvor jeg faktisk får til å drifte meg elegant gjennom en sving, uten at spillet i seg selv ikke mister all utfordring av den grunn. Ghost er for øvrig et nytt studio satt sammen av folk både fra Criterion, som jo står bak Burnout-spillene, og fra andre studioer rundt om i verden. Målet skal visstnok ha vært å sette sammen et stort studio med formål å skape store AAA-racingspill.
Navnet ”Rivals” er nok ikke valgt tilfeldig. Spillets store nyhet, ”All-drive”, visker ut barrieren mellom en- og flerspiller (utviklerne improviserte med uttrykket ”Mingleplayer”) ved å alltid la det være andre spillere i din verden. La oss si at du er midt i et race for å skaffe en god slump med Score Points (eller erfaringspoeng, om du vil). Rett foran mållinja kan du dog bli avbrutt av en annen spiller du har lagt til som venn online. Om du kjører rundt i en av spillets ulike eksotiske miljø - en søndagstur i skogen eller en road trip gjennom ørkenen - kan du møte på en annen spiller, og ved å ganske enkelt dulte inn i den andre førerens støtfanger, vil du utfordre ham til et race eller til en vennlig brytekamp i 200 km/t. 
En annen ny funksjon er Need for Speed Network, som lar deg dele ut goder og hindringer til venner som spiller spillet, selv om du ikke er hjemme ved konsollen. Dette fungerer gjennom en app på telefonen, nettbrettet eller nettleseren. Gjennom NFS Network kan du gi reparasjoner eller nitro til venner du vil hjelpe, eller sette ut veihindringer og politihelikopter for å gjøre livet surt for folk du ikke er like glad i. Dette er ingen vesentlig funksjon for spillet, men det virker som om EA har bestemt seg for at integrasjon av nettbrett og telefoner utenom kjerneopplevelsen er en vesentlig del av framtida.
For å gi en unnskylding for denne asfaltaggresjonen, er konkurransen delt inn i to lag: Politi og fartsidioter. Hver har en egen dynamikk man må ta hensyn til, og de to gruppene har ulik teknologi, eller ”Pursuit Tech”, å ta hensyn til. Som politi skal du jakte ned og stoppe racerne, enten ved å dytte de inn i autovernet, eller med duppedingser som spikermatter og EMP-lås som skrur av bilens elektronikk. Racerne skal forståelig nok unngå politiet, og har derfor annen teknologi som skal gjøre det enklere å stikke av, slik som en jetmotor gjemt opp i eksosrøret. I tillegg er utvalget av biler litt ulikt for de to klassene. Racerne er generelt litt raskere, men tåler til gjengjeld ikke like mye som politiets kjøretøy.
Du kan velge å skru av All-Drive, men spillet pusher deg litt til å bruke det. Om du gjør race eller andre events sammen med andre, vil du nemlig tjene vesentlig større mengder Score Points, som lar deg låse opp ny Pursuit Tech og nye biler fortere.
Utvalget biler er ganske bredt, og du skal alltids klare å finne en du liker, både visuelt og teknisk. Selv forelsket jeg meg i en politibil fra Aston Martin. Den var undercover, men hadde likevel blålys, og så generelt litt ut som en slik FBI-bil du gjerne kan se i amerikanske krimserier. Jeg kan ikke særlig mye om bil, men denne gjorde valget ganske enkelt for min del.
Lyden bilene produserte virket rimelig troverdige, og utviklerne fortalte på forhånd at de hadde brukt et titalls mikrofoner for å fange opp lyd fra flere plasser på bilene samtidig, så det var visstnok genuin lyd vi fikk høre under testen av spillet. Radioen fant jeg aldri ut hvordan jeg skulle stille inn, og utvalget låter som ble spilt var ikke særlig variert, å begrenset seg for det meste til en slags teknosmørje, noe jeg egentlig ikke er særlig begeistret for, men enhver har vel sin smak, antar jeg.
Spillet testet jeg på PS4, men det var ingenting ved min opplevelse som tilsa at jeg spilte på noe fra neste generasjon. Grafikken var for all del pen, men ikke på noen måte på et nivå over det dagens konsoller får til. Det er likevel vakre og varierte omgivelser som blir vist fram, det må jeg innrømme. Plettfrie portrett av øde ørkenlandskap; en stille skog plutselig avbrutt av asfaltbøller; og selvfølgelig, livet langs den rike rivieraen. Det hele er vakkert, men ikke teknisk overbevisende.
Etter å ha testet spillet i noen timer, tok vi en prat med en av Ghosts produsenter, Matt Thomas:

Når racingspillenes gigantserie Need for Speed vender tilbake, er det sjeldent spart på hestekreftene. Dette er en serie som skilter med en trippel A og som har meget høy produksjonsverdi. Når man hanskes med en slik serie, kan man ofte oppleve at utviklingen av gameplayet stagnerer, og man havner på et punkt hvor man er nødt til å fornye seg for å holde seg interessant, samtidig som man ikke vil fremmedgjøre seg fra den allerede installerte brukerbasen. Problemet er at man fort ender i en ond sirkel, hvor man ikke gjør stort annet enn å repetere seg selv.

Av det jeg fikk prøve av Rivals på EAs event i London, virker det som om det nyetablerte studioet Ghost har truffet balansen mellom nyskapning og fan-service. Vi får servert det gode gameplayet Need for Speed er kjent for, krysset litt med Burnout-spillenes herlige følelse av arkade-action. Bilfysikken kjennes ikke fullt ut realistisk, men realismen er her ofret for underholdning, og jeg ser større underholdningsverdi i et bilspill hvor jeg faktisk får til å drifte meg elegant gjennom en sving uten at spillet i seg selv ikke mister all utfordring likevel. Ghost er for øvrig et nytt studio satt sammen av folk både fra Criterion, som jo står bak Burnout-spillene, og fra andre studioer rundt om i verden. Målet skal visstnok ha vært å sette sammen et stort studio med formål å skape store AAA-racingspill.

Navnet ”Rivals” er nok ikke valgt tilfeldig. Spillets store nyhet, ”All-drive”, visker ut barrieren mellom en- og flerspiller (utviklerne improviserte med uttrykket ”Mingleplayer”) ved å alltid la det være andre spillere i din verden. La oss si at du er midt i et race for å skaffe en god slump med Score Points (eller erfaringspoeng, om du vil). Rett foran mållinja kan du dog bli avbrutt av en annen spiller du har lagt til som venn online. Om du kjører rundt i en av spillets ulike eksotiske miljø - en søndagstur i skogen eller en road trip gjennom ørkenen - kan du møte på en annen spiller, og ved å ganske enkelt dulte inn i den andre førerens støtfanger, vil du utfordre ham til et race eller til en vennlig brytekamp i 200 km/t. 

En annen ny funksjon er Need for Speed Network, som lar deg dele ut goder og hindringer til venner som spiller spillet, selv om du ikke er hjemme ved konsollen. Dette fungerer gjennom en app på telefonen, nettbrettet eller nettleseren. Gjennom NFS Network kan du gi reparasjoner eller nitro til venner du vil hjelpe, eller sette ut veihindringer og politihelikopter for å gjøre livet surt for folk du ikke er like glad i. Dette er ingen vesentlig funksjon for spillet, men det virker som om EA har bestemt seg for at integrasjon av nettbrett og telefoner utenom kjerneopplevelsen er en vesentlig del av framtida.

1 2 3 4 Neste »

7 kommentarer

Klikk her for å hente kommentarene
Del denne artikkelen

Mest populære spill på Spill.no

Spill tittel Visn./Uke
  1. Space Invaders

    1534
  2. Yakuza 0

    1353
  3. Halo Wars 2

    1238
  4. For Honor

    1178
  5. Minecraft

    1038
  6. Nioh

    834
  7. Bubble Bobble

    832
  8. FIFA 13

    829
  9. Star Wars

    825
  10. Grand Theft Auto V

    806
  11. Cars

    783
  12. LEGO Marvel Super Heroes

    774
  13. Skylanders Giants

    773
  14. Call of Duty: Black Ops

    760
  15. Harry Potter and the Half-Blood Prince

    751
  16. FIFA 10

    747
  17. The Walking Dead

    746
  18. Pirates of the Caribbean: At Worlds End

    739
  19. FIFA 09

    737
  20. Smash T.V.

    732
  21. Need for Speed Most Wanted

    730
  22. Call of Duty: World at War

    710
  23. Lego Harry Potter: Years 5-7

    705
  24. The Evil Within

    696
  25. Call of Duty: Modern Warfare 2

    693
  26. Assassin's Creed IV: Black Flag

    689
  27. LEGO Batman 2: DC Super Heroes

    679
  28. FIFA 12

    677
  29. Darksiders II

    675
  30. FIFA 11

    674
  31. FIFA 14

    673
  32. Need for Speed: Most Wanted (2005)

    669
  33. Prince Of Persia: The Forgotten Sands

    666
  34. Call of Duty: Black Ops II

    666
  35. Watch Dogs

    661
  36. Call of Duty: Ghosts

    651
  37. Battlefield: Bad Company 2

    651
  38. Mafia II

    649
  39. LEGO Lord of the Rings

    647
  40. Call of Duty: Modern Warfare 3

    646
  41. Dying Light

    644
  42. Call of Duty: Advanced Warfare

    642
  43. Disney Epic Mickey 2: The Power of Two

    641
  44. LEGO Star Wars II: The Original Trilogy

    641
  45. LEGO Indiana Jones: The Original Adventures

    640
  46. Assassin's Creed: Brotherhood

    639
  47. Bioshock Infinite

    638
  48. Battlefield 4

    636
  49. Flashback: The Quest for Identity

    635
  50. Call of Duty 4: Modern Warfare

    632
  51. Far Cry 3

    632
  52. The Lego Movie Videogame

    631
  53. Lego Pirates of the Caribbean

    631
  54. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

    629
  55. Assassin's Creed III

    626
  56. Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

    623
  57. The Sims 3

    619
  58. Grand Theft Auto IV

    617
  59. The Golden Compass

    613
  60. Super Mario Maker

    613
  61. Medal Of Honor

    612
  62. The Elder Scrolls V: Skyrim

    610
  63. Far Cry 4

    608
  64. Oddworld: New 'n' Tasty!

    602
  65. Diablo III

    600
  66. L.A. Noire

    596
  67. Assassin's Creed 2

    584
  68. Portal 2

    580
  69. The Lord of the Rings: War in the North

    579
  70. Driver: San Francisco

    576
  71. Harry Potter and the Order of the Phoenix

    574
  72. Dragon Age: Inquisition

    571
  73. Battlefield 3

    571
  74. Lego Star Wars III: The Clone Wars

    569
  75. Spider-Man: Web of Shadows

    567
  76. Skylanders: Spyro's Adventure

    561
  77. Middle-Earth: Shadow of Mordor

    559
  78. Thief (2014)

    555
  79. The Saboteur

    553
  80. Destiny

    550
  81. Tomb Raider (2013)

    546
  82. Mass Effect 3

    545
  83. The Crew

    540
  84. Wolfenstein: The New Order

    540
  85. Hitman Absolution

    539
  86. Chase H.Q.

    535
  87. Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

    531
  88. Hitman (2016)

    529
  89. Kung Fu Panda

    528
  90. Batman: Arkham Knight

    526
  91. Red Dead Redemption

    517
  92. Resident Evil Revelations

    514
  93. Assassin's Creed: Revelations

    513
  94. Deus Ex: Human Revolution

    513
  95. Fallout 4

    502
  96. Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1

    499
  97. Star Wars Battlefront

    498
  98. Fallout: New Vegas

    490
  99. Battlefield Hardline

    478
  100. Battlefield 1

    475