Lanseringsdato: 22. november 2013 Mer informasjon
Nådeløs nitro i Need for Speed

Nådeløs nitro i Need for Speed

Vi dro til London for å teste og snakke om Need for Speed: Rivals; en naturlig evolusjon av de tidligere spillene, i følge produsent Mat Thomas

1 2 3 4 Neste »

 

Når racingspillenes gigantserie Need for Speed vender tilbake, er det sjeldent spart på hestekreftene. Dette er en serie som skilter med en trippel A og som har meget høy produksjonsverdi. Når man hanskes med en slik serie, kan man ofte oppleve at utviklingen av gameplayet stagnerer, og man havner på et punkt hvor man er nødt til å fornye seg for å holde seg interessant, samtidig som man ikke vil fremmedgjøre seg fra den allerede installerte brukerbasen. Problemet er at man fort ender i en ond sirkel, hvor man ikke gjør stort annet enn å repetere seg selv.
Av det jeg fikk prøve av Rivals på EAs event i London, virker det som om det nyetablerte studioet Ghost har truffet balansen mellom nyskapning og fan-service. Vi får servert det gode gameplayet Need for Speed er kjent for, krysset litt med Burnout-spillenes herlige følelse av arkade-action. Bilfysikken kjennes ikke fullt ut realistisk, men realismen er her ofret for underholdning, og jeg ser større underholdningsverdi i et bilspill hvor jeg faktisk får til å drifte meg elegant gjennom en sving, uten at spillet i seg selv ikke mister all utfordring av den grunn. Ghost er for øvrig et nytt studio satt sammen av folk både fra Criterion, som jo står bak Burnout-spillene, og fra andre studioer rundt om i verden. Målet skal visstnok ha vært å sette sammen et stort studio med formål å skape store AAA-racingspill.
Navnet ”Rivals” er nok ikke valgt tilfeldig. Spillets store nyhet, ”All-drive”, visker ut barrieren mellom en- og flerspiller (utviklerne improviserte med uttrykket ”Mingleplayer”) ved å alltid la det være andre spillere i din verden. La oss si at du er midt i et race for å skaffe en god slump med Score Points (eller erfaringspoeng, om du vil). Rett foran mållinja kan du dog bli avbrutt av en annen spiller du har lagt til som venn online. Om du kjører rundt i en av spillets ulike eksotiske miljø - en søndagstur i skogen eller en road trip gjennom ørkenen - kan du møte på en annen spiller, og ved å ganske enkelt dulte inn i den andre førerens støtfanger, vil du utfordre ham til et race eller til en vennlig brytekamp i 200 km/t. 
En annen ny funksjon er Need for Speed Network, som lar deg dele ut goder og hindringer til venner som spiller spillet, selv om du ikke er hjemme ved konsollen. Dette fungerer gjennom en app på telefonen, nettbrettet eller nettleseren. Gjennom NFS Network kan du gi reparasjoner eller nitro til venner du vil hjelpe, eller sette ut veihindringer og politihelikopter for å gjøre livet surt for folk du ikke er like glad i. Dette er ingen vesentlig funksjon for spillet, men det virker som om EA har bestemt seg for at integrasjon av nettbrett og telefoner utenom kjerneopplevelsen er en vesentlig del av framtida.
For å gi en unnskylding for denne asfaltaggresjonen, er konkurransen delt inn i to lag: Politi og fartsidioter. Hver har en egen dynamikk man må ta hensyn til, og de to gruppene har ulik teknologi, eller ”Pursuit Tech”, å ta hensyn til. Som politi skal du jakte ned og stoppe racerne, enten ved å dytte de inn i autovernet, eller med duppedingser som spikermatter og EMP-lås som skrur av bilens elektronikk. Racerne skal forståelig nok unngå politiet, og har derfor annen teknologi som skal gjøre det enklere å stikke av, slik som en jetmotor gjemt opp i eksosrøret. I tillegg er utvalget av biler litt ulikt for de to klassene. Racerne er generelt litt raskere, men tåler til gjengjeld ikke like mye som politiets kjøretøy.
Du kan velge å skru av All-Drive, men spillet pusher deg litt til å bruke det. Om du gjør race eller andre events sammen med andre, vil du nemlig tjene vesentlig større mengder Score Points, som lar deg låse opp ny Pursuit Tech og nye biler fortere.
Utvalget biler er ganske bredt, og du skal alltids klare å finne en du liker, både visuelt og teknisk. Selv forelsket jeg meg i en politibil fra Aston Martin. Den var undercover, men hadde likevel blålys, og så generelt litt ut som en slik FBI-bil du gjerne kan se i amerikanske krimserier. Jeg kan ikke særlig mye om bil, men denne gjorde valget ganske enkelt for min del.
Lyden bilene produserte virket rimelig troverdige, og utviklerne fortalte på forhånd at de hadde brukt et titalls mikrofoner for å fange opp lyd fra flere plasser på bilene samtidig, så det var visstnok genuin lyd vi fikk høre under testen av spillet. Radioen fant jeg aldri ut hvordan jeg skulle stille inn, og utvalget låter som ble spilt var ikke særlig variert, å begrenset seg for det meste til en slags teknosmørje, noe jeg egentlig ikke er særlig begeistret for, men enhver har vel sin smak, antar jeg.
Spillet testet jeg på PS4, men det var ingenting ved min opplevelse som tilsa at jeg spilte på noe fra neste generasjon. Grafikken var for all del pen, men ikke på noen måte på et nivå over det dagens konsoller får til. Det er likevel vakre og varierte omgivelser som blir vist fram, det må jeg innrømme. Plettfrie portrett av øde ørkenlandskap; en stille skog plutselig avbrutt av asfaltbøller; og selvfølgelig, livet langs den rike rivieraen. Det hele er vakkert, men ikke teknisk overbevisende.
Etter å ha testet spillet i noen timer, tok vi en prat med en av Ghosts produsenter, Matt Thomas:

Når racingspillenes gigantserie Need for Speed vender tilbake, er det sjeldent spart på hestekreftene. Dette er en serie som skilter med en trippel A og som har meget høy produksjonsverdi. Når man hanskes med en slik serie, kan man ofte oppleve at utviklingen av gameplayet stagnerer, og man havner på et punkt hvor man er nødt til å fornye seg for å holde seg interessant, samtidig som man ikke vil fremmedgjøre seg fra den allerede installerte brukerbasen. Problemet er at man fort ender i en ond sirkel, hvor man ikke gjør stort annet enn å repetere seg selv.

Av det jeg fikk prøve av Rivals på EAs event i London, virker det som om det nyetablerte studioet Ghost har truffet balansen mellom nyskapning og fan-service. Vi får servert det gode gameplayet Need for Speed er kjent for, krysset litt med Burnout-spillenes herlige følelse av arkade-action. Bilfysikken kjennes ikke fullt ut realistisk, men realismen er her ofret for underholdning, og jeg ser større underholdningsverdi i et bilspill hvor jeg faktisk får til å drifte meg elegant gjennom en sving uten at spillet i seg selv ikke mister all utfordring likevel. Ghost er for øvrig et nytt studio satt sammen av folk både fra Criterion, som jo står bak Burnout-spillene, og fra andre studioer rundt om i verden. Målet skal visstnok ha vært å sette sammen et stort studio med formål å skape store AAA-racingspill.

Navnet ”Rivals” er nok ikke valgt tilfeldig. Spillets store nyhet, ”All-drive”, visker ut barrieren mellom en- og flerspiller (utviklerne improviserte med uttrykket ”Mingleplayer”) ved å alltid la det være andre spillere i din verden. La oss si at du er midt i et race for å skaffe en god slump med Score Points (eller erfaringspoeng, om du vil). Rett foran mållinja kan du dog bli avbrutt av en annen spiller du har lagt til som venn online. Om du kjører rundt i en av spillets ulike eksotiske miljø - en søndagstur i skogen eller en road trip gjennom ørkenen - kan du møte på en annen spiller, og ved å ganske enkelt dulte inn i den andre førerens støtfanger, vil du utfordre ham til et race eller til en vennlig brytekamp i 200 km/t. 

En annen ny funksjon er Need for Speed Network, som lar deg dele ut goder og hindringer til venner som spiller spillet, selv om du ikke er hjemme ved konsollen. Dette fungerer gjennom en app på telefonen, nettbrettet eller nettleseren. Gjennom NFS Network kan du gi reparasjoner eller nitro til venner du vil hjelpe, eller sette ut veihindringer og politihelikopter for å gjøre livet surt for folk du ikke er like glad i. Dette er ingen vesentlig funksjon for spillet, men det virker som om EA har bestemt seg for at integrasjon av nettbrett og telefoner utenom kjerneopplevelsen er en vesentlig del av framtida.

1 2 3 4 Neste »

7 kommentarer

Klikk her for å hente kommentarene
Del denne artikkelen

Mest populære spill på Spill.no

Spill tittel Visn./Uke
  1. Space Invaders

    1466
  2. Sega 3D Classics Collection

    1179
  3. Minecraft

    1162
  4. Bubble Bobble

    1117
  5. Cars

    1005
  6. Grand Theft Auto V

    981
  7. LEGO Batman 2: DC Super Heroes

    953
  8. FIFA 13

    949
  9. LEGO Marvel Super Heroes

    948
  10. Call of Duty: Black Ops

    901
  11. Assassin's Creed III

    866
  12. Dying Light

    863
  13. Assassin's Creed IV: Black Flag

    859
  14. FIFA 12

    851
  15. FIFA 11

    851
  16. Assassin's Creed 2

    845
  17. The Elder Scrolls V: Skyrim

    845
  18. Harry Potter and the Half-Blood Prince

    844
  19. Call of Duty: Modern Warfare 2

    836
  20. Skylanders Giants

    833
  21. FIFA 09

    832
  22. Pirates of the Caribbean: At Worlds End

    830
  23. Assassin's Creed: Brotherhood

    827
  24. Lego Harry Potter: Years 5-7

    822
  25. The Sims 3

    819
  26. The Walking Dead

    814
  27. Star Wars

    812
  28. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

    808
  29. The Golden Compass

    807
  30. L.A. Noire

    806
  31. Far Cry 3

    793
  32. Call of Duty: Modern Warfare 3

    790
  33. LEGO Lord of the Rings

    786
  34. FIFA 14

    780
  35. Call of Duty: World at War

    777
  36. Battlefield: Bad Company 2

    776
  37. Battlefield 3

    774
  38. Deus Ex: Human Revolution

    773
  39. Dragon Quest VII

    773
  40. LEGO Indiana Jones: The Original Adventures

    770
  41. Smash T.V.

    769
  42. Spider-Man: Web of Shadows

    765
  43. FIFA 10

    764
  44. Portal 2

    762
  45. Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

    759
  46. Battlefield 1

    753
  47. Driver: San Francisco

    751
  48. Red Dead Redemption

    748
  49. Lego Pirates of the Caribbean

    748
  50. Mafia II

    747
  51. Call of Duty: Ghosts

    747
  52. Need for Speed Most Wanted

    746
  53. Grand Theft Auto IV

    742
  54. Call of Duty: Black Ops II

    736
  55. Prince Of Persia: The Forgotten Sands

    726
  56. Call of Duty: Advanced Warfare

    726
  57. LEGO Star Wars II: The Original Trilogy

    723
  58. Mass Effect 3

    722
  59. Call of Duty 4: Modern Warfare

    722
  60. Battlefield 4

    721
  61. Need for Speed: Most Wanted (2005)

    718
  62. Medal Of Honor

    715
  63. Assassin's Creed: Revelations

    714
  64. Bioshock Infinite

    714
  65. Middle-Earth: Shadow of Mordor

    711
  66. Watch Dogs

    711
  67. Dragon Age: Inquisition

    710
  68. Darksiders II

    708
  69. Disney Epic Mickey 2: The Power of Two

    708
  70. Harry Potter and the Order of the Phoenix

    707
  71. Hitman Absolution

    702
  72. Resident Evil Revelations

    701
  73. Lego Star Wars III: The Clone Wars

    700
  74. Oddworld: New 'n' Tasty!

    697
  75. Final Fantasy XV

    697
  76. The Lego Movie Videogame

    695
  77. Thief (2014)

    692
  78. Skylanders: Spyro's Adventure

    692
  79. The Evil Within

    692
  80. The Saboteur

    691
  81. Flashback: The Quest for Identity

    690
  82. Kung Fu Panda

    689
  83. Diablo III

    687
  84. Pokemon Sun

    685
  85. Fallout: New Vegas

    682
  86. Wolfenstein: The New Order

    678
  87. Far Cry 4

    671
  88. Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1

    662
  89. Tomb Raider (2013)

    653
  90. Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

    651
  91. The Last Guardian

    650
  92. The Lord of the Rings: War in the North

    648
  93. Batman: Arkham Knight

    647
  94. Super Mario Maker

    645
  95. Destiny

    637
  96. The Crew

    614
  97. Chase H.Q.

    611
  98. Battlefield Hardline

    611
  99. Fallout 4

    607
  100. Star Wars Battlefront

    599