Lanseringsdato: 22. november 2013 Mer informasjon
Nådeløs nitro i Need for Speed

Nådeløs nitro i Need for Speed

Vi dro til London for å teste og snakke om Need for Speed: Rivals; en naturlig evolusjon av de tidligere spillene, i følge produsent Mat Thomas

1 2 3 4 Neste »

 

Når racingspillenes gigantserie Need for Speed vender tilbake, er det sjeldent spart på hestekreftene. Dette er en serie som skilter med en trippel A og som har meget høy produksjonsverdi. Når man hanskes med en slik serie, kan man ofte oppleve at utviklingen av gameplayet stagnerer, og man havner på et punkt hvor man er nødt til å fornye seg for å holde seg interessant, samtidig som man ikke vil fremmedgjøre seg fra den allerede installerte brukerbasen. Problemet er at man fort ender i en ond sirkel, hvor man ikke gjør stort annet enn å repetere seg selv.
Av det jeg fikk prøve av Rivals på EAs event i London, virker det som om det nyetablerte studioet Ghost har truffet balansen mellom nyskapning og fan-service. Vi får servert det gode gameplayet Need for Speed er kjent for, krysset litt med Burnout-spillenes herlige følelse av arkade-action. Bilfysikken kjennes ikke fullt ut realistisk, men realismen er her ofret for underholdning, og jeg ser større underholdningsverdi i et bilspill hvor jeg faktisk får til å drifte meg elegant gjennom en sving, uten at spillet i seg selv ikke mister all utfordring av den grunn. Ghost er for øvrig et nytt studio satt sammen av folk både fra Criterion, som jo står bak Burnout-spillene, og fra andre studioer rundt om i verden. Målet skal visstnok ha vært å sette sammen et stort studio med formål å skape store AAA-racingspill.
Navnet ”Rivals” er nok ikke valgt tilfeldig. Spillets store nyhet, ”All-drive”, visker ut barrieren mellom en- og flerspiller (utviklerne improviserte med uttrykket ”Mingleplayer”) ved å alltid la det være andre spillere i din verden. La oss si at du er midt i et race for å skaffe en god slump med Score Points (eller erfaringspoeng, om du vil). Rett foran mållinja kan du dog bli avbrutt av en annen spiller du har lagt til som venn online. Om du kjører rundt i en av spillets ulike eksotiske miljø - en søndagstur i skogen eller en road trip gjennom ørkenen - kan du møte på en annen spiller, og ved å ganske enkelt dulte inn i den andre førerens støtfanger, vil du utfordre ham til et race eller til en vennlig brytekamp i 200 km/t. 
En annen ny funksjon er Need for Speed Network, som lar deg dele ut goder og hindringer til venner som spiller spillet, selv om du ikke er hjemme ved konsollen. Dette fungerer gjennom en app på telefonen, nettbrettet eller nettleseren. Gjennom NFS Network kan du gi reparasjoner eller nitro til venner du vil hjelpe, eller sette ut veihindringer og politihelikopter for å gjøre livet surt for folk du ikke er like glad i. Dette er ingen vesentlig funksjon for spillet, men det virker som om EA har bestemt seg for at integrasjon av nettbrett og telefoner utenom kjerneopplevelsen er en vesentlig del av framtida.
For å gi en unnskylding for denne asfaltaggresjonen, er konkurransen delt inn i to lag: Politi og fartsidioter. Hver har en egen dynamikk man må ta hensyn til, og de to gruppene har ulik teknologi, eller ”Pursuit Tech”, å ta hensyn til. Som politi skal du jakte ned og stoppe racerne, enten ved å dytte de inn i autovernet, eller med duppedingser som spikermatter og EMP-lås som skrur av bilens elektronikk. Racerne skal forståelig nok unngå politiet, og har derfor annen teknologi som skal gjøre det enklere å stikke av, slik som en jetmotor gjemt opp i eksosrøret. I tillegg er utvalget av biler litt ulikt for de to klassene. Racerne er generelt litt raskere, men tåler til gjengjeld ikke like mye som politiets kjøretøy.
Du kan velge å skru av All-Drive, men spillet pusher deg litt til å bruke det. Om du gjør race eller andre events sammen med andre, vil du nemlig tjene vesentlig større mengder Score Points, som lar deg låse opp ny Pursuit Tech og nye biler fortere.
Utvalget biler er ganske bredt, og du skal alltids klare å finne en du liker, både visuelt og teknisk. Selv forelsket jeg meg i en politibil fra Aston Martin. Den var undercover, men hadde likevel blålys, og så generelt litt ut som en slik FBI-bil du gjerne kan se i amerikanske krimserier. Jeg kan ikke særlig mye om bil, men denne gjorde valget ganske enkelt for min del.
Lyden bilene produserte virket rimelig troverdige, og utviklerne fortalte på forhånd at de hadde brukt et titalls mikrofoner for å fange opp lyd fra flere plasser på bilene samtidig, så det var visstnok genuin lyd vi fikk høre under testen av spillet. Radioen fant jeg aldri ut hvordan jeg skulle stille inn, og utvalget låter som ble spilt var ikke særlig variert, å begrenset seg for det meste til en slags teknosmørje, noe jeg egentlig ikke er særlig begeistret for, men enhver har vel sin smak, antar jeg.
Spillet testet jeg på PS4, men det var ingenting ved min opplevelse som tilsa at jeg spilte på noe fra neste generasjon. Grafikken var for all del pen, men ikke på noen måte på et nivå over det dagens konsoller får til. Det er likevel vakre og varierte omgivelser som blir vist fram, det må jeg innrømme. Plettfrie portrett av øde ørkenlandskap; en stille skog plutselig avbrutt av asfaltbøller; og selvfølgelig, livet langs den rike rivieraen. Det hele er vakkert, men ikke teknisk overbevisende.
Etter å ha testet spillet i noen timer, tok vi en prat med en av Ghosts produsenter, Matt Thomas:

Når racingspillenes gigantserie Need for Speed vender tilbake, er det sjeldent spart på hestekreftene. Dette er en serie som skilter med en trippel A og som har meget høy produksjonsverdi. Når man hanskes med en slik serie, kan man ofte oppleve at utviklingen av gameplayet stagnerer, og man havner på et punkt hvor man er nødt til å fornye seg for å holde seg interessant, samtidig som man ikke vil fremmedgjøre seg fra den allerede installerte brukerbasen. Problemet er at man fort ender i en ond sirkel, hvor man ikke gjør stort annet enn å repetere seg selv.

Av det jeg fikk prøve av Rivals på EAs event i London, virker det som om det nyetablerte studioet Ghost har truffet balansen mellom nyskapning og fan-service. Vi får servert det gode gameplayet Need for Speed er kjent for, krysset litt med Burnout-spillenes herlige følelse av arkade-action. Bilfysikken kjennes ikke fullt ut realistisk, men realismen er her ofret for underholdning, og jeg ser større underholdningsverdi i et bilspill hvor jeg faktisk får til å drifte meg elegant gjennom en sving uten at spillet i seg selv ikke mister all utfordring likevel. Ghost er for øvrig et nytt studio satt sammen av folk både fra Criterion, som jo står bak Burnout-spillene, og fra andre studioer rundt om i verden. Målet skal visstnok ha vært å sette sammen et stort studio med formål å skape store AAA-racingspill.

Navnet ”Rivals” er nok ikke valgt tilfeldig. Spillets store nyhet, ”All-drive”, visker ut barrieren mellom en- og flerspiller (utviklerne improviserte med uttrykket ”Mingleplayer”) ved å alltid la det være andre spillere i din verden. La oss si at du er midt i et race for å skaffe en god slump med Score Points (eller erfaringspoeng, om du vil). Rett foran mållinja kan du dog bli avbrutt av en annen spiller du har lagt til som venn online. Om du kjører rundt i en av spillets ulike eksotiske miljø - en søndagstur i skogen eller en road trip gjennom ørkenen - kan du møte på en annen spiller, og ved å ganske enkelt dulte inn i den andre førerens støtfanger, vil du utfordre ham til et race eller til en vennlig brytekamp i 200 km/t. 

En annen ny funksjon er Need for Speed Network, som lar deg dele ut goder og hindringer til venner som spiller spillet, selv om du ikke er hjemme ved konsollen. Dette fungerer gjennom en app på telefonen, nettbrettet eller nettleseren. Gjennom NFS Network kan du gi reparasjoner eller nitro til venner du vil hjelpe, eller sette ut veihindringer og politihelikopter for å gjøre livet surt for folk du ikke er like glad i. Dette er ingen vesentlig funksjon for spillet, men det virker som om EA har bestemt seg for at integrasjon av nettbrett og telefoner utenom kjerneopplevelsen er en vesentlig del av framtida.

1 2 3 4 Neste »

7 kommentarer

Klikk her for å hente kommentarene
Del denne artikkelen

Mest populære spill på Spill.no

Spill tittel Visn./Uke
  1. Space Invaders

    1179
  2. The Lego Movie Videogame

    974
  3. Minecraft

    888
  4. Mass Effect 3

    801
  5. Grand Theft Auto V

    781
  6. WipEout Omega Collection

    751
  7. Regalia: Of Men and Monarchs

    735
  8. Lego Harry Potter: Years 5-7

    697
  9. Dirt 4

    664
  10. Smash T.V.

    663
  11. Flashback: The Quest for Identity

    640
  12. The Elder Scrolls V: Skyrim

    618
  13. Chase H.Q.

    609
  14. Call of Duty: Modern Warfare 2

    609
  15. Far Cry 3

    604
  16. Battlefield 3

    600
  17. Nex Machina

    595
  18. Bubble Bobble

    592
  19. Call of Duty: Black Ops

    585
  20. Battlefield 4

    579
  21. L.A. Noire

    577
  22. FIFA 11

    577
  23. Zaxxon

    559
  24. Harry Potter and the Half-Blood Prince

    558
  25. Star Wars

    558
  26. Call of Duty: Black Ops II

    553
  27. Centipede

    552
  28. Red Dead Redemption

    550
  29. Cars

    547
  30. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

    542
  31. ARMS

    540
  32. Need for Speed Most Wanted

    539
  33. LEGO Star Wars II: The Original Trilogy

    524
  34. Yooka-Laylee

    523
  35. Persona 5

    520
  36. Wolfenstein: The New Order

    515
  37. FIFA 09

    514
  38. Battlefield: Bad Company 2

    509
  39. Assassin's Creed III

    508
  40. LEGO Batman: The Videogame

    506
  41. The Golden Compass

    504
  42. FIFA 12

    504
  43. FIFA 13

    499
  44. Dreamfall Chapters

    493
  45. LEGO Marvel Super Heroes

    493
  46. FIFA 14

    489
  47. Tomb Raider (2013)

    486
  48. Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

    485
  49. Mass Effect: Andromeda

    484
  50. Lego Harry Potter: Years 1-4

    483
  51. FIFA 10

    483
  52. Assassin's Creed IV: Black Flag

    482
  53. Bioshock Infinite

    481
  54. Spider-Man: Web of Shadows

    479
  55. Assassin's Creed 2

    472
  56. The Evil Within

    472
  57. Tales of the Unknown: Volume I - The Bard's Tale

    470
  58. Shanghai

    470
  59. Skylanders Giants

    468
  60. Mini Ninjas

    466
  61. LEGO Batman 2: DC Super Heroes

    466
  62. Hitman Absolution

    464
  63. The Sims 3

    461
  64. LEGO Lord of the Rings

    460
  65. Ratatouille

    452
  66. Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1

    451
  67. Need for Speed: Most Wanted (2005)

    451
  68. Dragon Age: Inquisition

    450
  69. Diablo III

    446
  70. Watch Dogs

    444
  71. Call of Duty: Modern Warfare 3

    443
  72. Destiny

    440
  73. Dying Light

    439
  74. Sniper Elite 4

    435
  75. Fallout: New Vegas

    431
  76. Assassin's Creed: Brotherhood

    429
  77. Grand Theft Auto IV

    427
  78. Castlevania: Symphony of the Night

    427
  79. Call of Duty: Advanced Warfare

    426
  80. LEGO Indiana Jones: The Original Adventures

    426
  81. For Honor

    425
  82. Call of Duty 4: Modern Warfare

    424
  83. Far Cry 4

    421
  84. Medal Of Honor

    411
  85. Darksiders II

    411
  86. Dead Space 2

    410
  87. Lego Star Wars III: The Clone Wars

    407
  88. Disney Epic Mickey 2: The Power of Two

    407
  89. Lego Pirates of the Caribbean

    405
  90. Madden NFL 07

    403
  91. Middle-Earth: Shadow of Mordor

    403
  92. Rise of the Tomb Raider

    384
  93. Call of Duty: Ghosts

    379
  94. The Walking Dead

    378
  95. Pirates of the Caribbean: At Worlds End

    369
  96. Portal 2

    361
  97. Transformers: Revenge of the Fallen

    359
  98. Max Payne 3

    358
  99. Nier: Automata

    358
  100. Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

    351