Lanseringsdato: 22. november 2013 Mer informasjon
Nådeløs nitro i Need for Speed

Nådeløs nitro i Need for Speed

Vi dro til London for å teste og snakke om Need for Speed: Rivals; en naturlig evolusjon av de tidligere spillene, i følge produsent Mat Thomas

1 2 3 4 Neste »

 

Når racingspillenes gigantserie Need for Speed vender tilbake, er det sjeldent spart på hestekreftene. Dette er en serie som skilter med en trippel A og som har meget høy produksjonsverdi. Når man hanskes med en slik serie, kan man ofte oppleve at utviklingen av gameplayet stagnerer, og man havner på et punkt hvor man er nødt til å fornye seg for å holde seg interessant, samtidig som man ikke vil fremmedgjøre seg fra den allerede installerte brukerbasen. Problemet er at man fort ender i en ond sirkel, hvor man ikke gjør stort annet enn å repetere seg selv.
Av det jeg fikk prøve av Rivals på EAs event i London, virker det som om det nyetablerte studioet Ghost har truffet balansen mellom nyskapning og fan-service. Vi får servert det gode gameplayet Need for Speed er kjent for, krysset litt med Burnout-spillenes herlige følelse av arkade-action. Bilfysikken kjennes ikke fullt ut realistisk, men realismen er her ofret for underholdning, og jeg ser større underholdningsverdi i et bilspill hvor jeg faktisk får til å drifte meg elegant gjennom en sving, uten at spillet i seg selv ikke mister all utfordring av den grunn. Ghost er for øvrig et nytt studio satt sammen av folk både fra Criterion, som jo står bak Burnout-spillene, og fra andre studioer rundt om i verden. Målet skal visstnok ha vært å sette sammen et stort studio med formål å skape store AAA-racingspill.
Navnet ”Rivals” er nok ikke valgt tilfeldig. Spillets store nyhet, ”All-drive”, visker ut barrieren mellom en- og flerspiller (utviklerne improviserte med uttrykket ”Mingleplayer”) ved å alltid la det være andre spillere i din verden. La oss si at du er midt i et race for å skaffe en god slump med Score Points (eller erfaringspoeng, om du vil). Rett foran mållinja kan du dog bli avbrutt av en annen spiller du har lagt til som venn online. Om du kjører rundt i en av spillets ulike eksotiske miljø - en søndagstur i skogen eller en road trip gjennom ørkenen - kan du møte på en annen spiller, og ved å ganske enkelt dulte inn i den andre førerens støtfanger, vil du utfordre ham til et race eller til en vennlig brytekamp i 200 km/t. 
En annen ny funksjon er Need for Speed Network, som lar deg dele ut goder og hindringer til venner som spiller spillet, selv om du ikke er hjemme ved konsollen. Dette fungerer gjennom en app på telefonen, nettbrettet eller nettleseren. Gjennom NFS Network kan du gi reparasjoner eller nitro til venner du vil hjelpe, eller sette ut veihindringer og politihelikopter for å gjøre livet surt for folk du ikke er like glad i. Dette er ingen vesentlig funksjon for spillet, men det virker som om EA har bestemt seg for at integrasjon av nettbrett og telefoner utenom kjerneopplevelsen er en vesentlig del av framtida.
For å gi en unnskylding for denne asfaltaggresjonen, er konkurransen delt inn i to lag: Politi og fartsidioter. Hver har en egen dynamikk man må ta hensyn til, og de to gruppene har ulik teknologi, eller ”Pursuit Tech”, å ta hensyn til. Som politi skal du jakte ned og stoppe racerne, enten ved å dytte de inn i autovernet, eller med duppedingser som spikermatter og EMP-lås som skrur av bilens elektronikk. Racerne skal forståelig nok unngå politiet, og har derfor annen teknologi som skal gjøre det enklere å stikke av, slik som en jetmotor gjemt opp i eksosrøret. I tillegg er utvalget av biler litt ulikt for de to klassene. Racerne er generelt litt raskere, men tåler til gjengjeld ikke like mye som politiets kjøretøy.
Du kan velge å skru av All-Drive, men spillet pusher deg litt til å bruke det. Om du gjør race eller andre events sammen med andre, vil du nemlig tjene vesentlig større mengder Score Points, som lar deg låse opp ny Pursuit Tech og nye biler fortere.
Utvalget biler er ganske bredt, og du skal alltids klare å finne en du liker, både visuelt og teknisk. Selv forelsket jeg meg i en politibil fra Aston Martin. Den var undercover, men hadde likevel blålys, og så generelt litt ut som en slik FBI-bil du gjerne kan se i amerikanske krimserier. Jeg kan ikke særlig mye om bil, men denne gjorde valget ganske enkelt for min del.
Lyden bilene produserte virket rimelig troverdige, og utviklerne fortalte på forhånd at de hadde brukt et titalls mikrofoner for å fange opp lyd fra flere plasser på bilene samtidig, så det var visstnok genuin lyd vi fikk høre under testen av spillet. Radioen fant jeg aldri ut hvordan jeg skulle stille inn, og utvalget låter som ble spilt var ikke særlig variert, å begrenset seg for det meste til en slags teknosmørje, noe jeg egentlig ikke er særlig begeistret for, men enhver har vel sin smak, antar jeg.
Spillet testet jeg på PS4, men det var ingenting ved min opplevelse som tilsa at jeg spilte på noe fra neste generasjon. Grafikken var for all del pen, men ikke på noen måte på et nivå over det dagens konsoller får til. Det er likevel vakre og varierte omgivelser som blir vist fram, det må jeg innrømme. Plettfrie portrett av øde ørkenlandskap; en stille skog plutselig avbrutt av asfaltbøller; og selvfølgelig, livet langs den rike rivieraen. Det hele er vakkert, men ikke teknisk overbevisende.
Etter å ha testet spillet i noen timer, tok vi en prat med en av Ghosts produsenter, Matt Thomas:

Når racingspillenes gigantserie Need for Speed vender tilbake, er det sjeldent spart på hestekreftene. Dette er en serie som skilter med en trippel A og som har meget høy produksjonsverdi. Når man hanskes med en slik serie, kan man ofte oppleve at utviklingen av gameplayet stagnerer, og man havner på et punkt hvor man er nødt til å fornye seg for å holde seg interessant, samtidig som man ikke vil fremmedgjøre seg fra den allerede installerte brukerbasen. Problemet er at man fort ender i en ond sirkel, hvor man ikke gjør stort annet enn å repetere seg selv.

Av det jeg fikk prøve av Rivals på EAs event i London, virker det som om det nyetablerte studioet Ghost har truffet balansen mellom nyskapning og fan-service. Vi får servert det gode gameplayet Need for Speed er kjent for, krysset litt med Burnout-spillenes herlige følelse av arkade-action. Bilfysikken kjennes ikke fullt ut realistisk, men realismen er her ofret for underholdning, og jeg ser større underholdningsverdi i et bilspill hvor jeg faktisk får til å drifte meg elegant gjennom en sving uten at spillet i seg selv ikke mister all utfordring likevel. Ghost er for øvrig et nytt studio satt sammen av folk både fra Criterion, som jo står bak Burnout-spillene, og fra andre studioer rundt om i verden. Målet skal visstnok ha vært å sette sammen et stort studio med formål å skape store AAA-racingspill.

Navnet ”Rivals” er nok ikke valgt tilfeldig. Spillets store nyhet, ”All-drive”, visker ut barrieren mellom en- og flerspiller (utviklerne improviserte med uttrykket ”Mingleplayer”) ved å alltid la det være andre spillere i din verden. La oss si at du er midt i et race for å skaffe en god slump med Score Points (eller erfaringspoeng, om du vil). Rett foran mållinja kan du dog bli avbrutt av en annen spiller du har lagt til som venn online. Om du kjører rundt i en av spillets ulike eksotiske miljø - en søndagstur i skogen eller en road trip gjennom ørkenen - kan du møte på en annen spiller, og ved å ganske enkelt dulte inn i den andre førerens støtfanger, vil du utfordre ham til et race eller til en vennlig brytekamp i 200 km/t. 

En annen ny funksjon er Need for Speed Network, som lar deg dele ut goder og hindringer til venner som spiller spillet, selv om du ikke er hjemme ved konsollen. Dette fungerer gjennom en app på telefonen, nettbrettet eller nettleseren. Gjennom NFS Network kan du gi reparasjoner eller nitro til venner du vil hjelpe, eller sette ut veihindringer og politihelikopter for å gjøre livet surt for folk du ikke er like glad i. Dette er ingen vesentlig funksjon for spillet, men det virker som om EA har bestemt seg for at integrasjon av nettbrett og telefoner utenom kjerneopplevelsen er en vesentlig del av framtida.

1 2 3 4 Neste »

7 kommentarer

Klikk her for å hente kommentarene
Del denne artikkelen

Mest populære spill på Spill.no

Spill tittel Visn./Uke
  1. Sonic Forces

    1626
  2. Wolfenstein 2: The New Colossus

    1496
  3. Space Invaders

    1043
  4. Minecraft

    893
  5. Super Mario Odyssey

    883
  6. WWE 2K18

    848
  7. Shanghai

    826
  8. Grand Theft Auto V

    777
  9. Zaxxon

    775
  10. South Park: The Fractured but Whole

    767
  11. Gran Turismo Sport

    717
  12. Battlefield 3

    711
  13. Layton's Mystery Journey: Katrielle and The Millionaire's Conspiracy

    707
  14. Cars

    694
  15. Syberia 3

    680
  16. The Evil Within 2

    677
  17. Need for Speed Most Wanted

    676
  18. Grand Theft Auto IV

    668
  19. Total War: Warhammer 2

    667
  20. FIFA 14

    660
  21. Destiny 2

    657
  22. Middle-Earth: Shadow of War

    655
  23. Mass Effect: Andromeda

    654
  24. Bubble Bobble

    647
  25. Dirt 4

    647
  26. Silent Hill HD Collection

    638
  27. Chase H.Q.

    634
  28. Smash T.V.

    629
  29. Far Cry 4

    628
  30. FIFA 10

    627
  31. LEGO Marvel Super Heroes

    625
  32. Persona 5

    611
  33. Far Cry 3

    611
  34. Mario & Luigi Superstar Saga + Bowser's Minions

    603
  35. The Lego Movie Videogame

    603
  36. The Elder Scrolls V: Skyrim

    603
  37. Yooka-Laylee

    600
  38. Hey Pikmin!

    599
  39. Mass Effect 3

    596
  40. FIFA 13

    594
  41. Call of Duty: Black Ops

    588
  42. Centipede

    586
  43. Prince Of Persia: The Forgotten Sands

    585
  44. L.A. Noire

    579
  45. Splatoon 2

    577
  46. LEGO Star Wars II: The Original Trilogy

    575
  47. FIFA 11

    572
  48. Dying Light

    567
  49. Skylanders Giants

    566
  50. Miitopia

    563
  51. Star Wars

    559
  52. Call of Duty: Modern Warfare 3

    555
  53. LEGO Lord of the Rings

    555
  54. Dreamfall Chapters

    554
  55. The Wizards

    554
  56. Harry Potter and the Half-Blood Prince

    554
  57. NBA 2K18

    552
  58. Metroid: Samus Returns

    549
  59. ARMS

    540
  60. FIFA 09

    536
  61. Battlefield 4

    528
  62. Nex Machina

    527
  63. The Walking Dead

    526
  64. Battlefield: Bad Company 2

    525
  65. Call of Duty: Black Ops II

    523
  66. LEGO Batman 2: DC Super Heroes

    521
  67. Assassin's Creed: Brotherhood

    519
  68. Tomb Raider (2013)

    518
  69. Dragon Age: Inquisition

    516
  70. Hitman Absolution

    516
  71. FIFA 12

    514
  72. Harvest Moon: Skytree Village

    512
  73. The Evil Within

    505
  74. Super Bomberman R

    503
  75. Bioshock Infinite

    502
  76. Call of Duty: World at War

    500
  77. Flashback: The Quest for Identity

    498
  78. WipEout Omega Collection

    497
  79. Assassin's Creed: Origins

    491
  80. Assassin's Creed IV: Black Flag

    490
  81. Medal Of Honor

    487
  82. The Sims 3

    487
  83. Cuphead

    481
  84. For Honor

    480
  85. Diablo III

    477
  86. Lego Pirates of the Caribbean

    477
  87. Castlevania: Symphony of the Night

    476
  88. Call of Duty: Modern Warfare 2

    472
  89. Darksiders II

    466
  90. Ratatouille

    465
  91. Regalia: Of Men and Monarchs

    462
  92. Sniper Elite 4

    458
  93. Call of Duty 4: Modern Warfare

    455
  94. LEGO Batman: The Videogame

    448
  95. Watch Dogs

    447
  96. Spider-Man: Web of Shadows

    441
  97. Day of the Tentacle Remastered

    436
  98. Warhammer 40,000: Dawn of War III

    424
  99. Mini Ninjas

    421
  100. LEGO Indiana Jones: The Original Adventures

    404