Lanseringsdato: 22. november 2013 Mer informasjon
Nådeløs nitro i Need for Speed

Nådeløs nitro i Need for Speed

Vi dro til London for å teste og snakke om Need for Speed: Rivals; en naturlig evolusjon av de tidligere spillene, i følge produsent Mat Thomas

1 2 3 4 Neste »

 

Når racingspillenes gigantserie Need for Speed vender tilbake, er det sjeldent spart på hestekreftene. Dette er en serie som skilter med en trippel A og som har meget høy produksjonsverdi. Når man hanskes med en slik serie, kan man ofte oppleve at utviklingen av gameplayet stagnerer, og man havner på et punkt hvor man er nødt til å fornye seg for å holde seg interessant, samtidig som man ikke vil fremmedgjøre seg fra den allerede installerte brukerbasen. Problemet er at man fort ender i en ond sirkel, hvor man ikke gjør stort annet enn å repetere seg selv.
Av det jeg fikk prøve av Rivals på EAs event i London, virker det som om det nyetablerte studioet Ghost har truffet balansen mellom nyskapning og fan-service. Vi får servert det gode gameplayet Need for Speed er kjent for, krysset litt med Burnout-spillenes herlige følelse av arkade-action. Bilfysikken kjennes ikke fullt ut realistisk, men realismen er her ofret for underholdning, og jeg ser større underholdningsverdi i et bilspill hvor jeg faktisk får til å drifte meg elegant gjennom en sving, uten at spillet i seg selv ikke mister all utfordring av den grunn. Ghost er for øvrig et nytt studio satt sammen av folk både fra Criterion, som jo står bak Burnout-spillene, og fra andre studioer rundt om i verden. Målet skal visstnok ha vært å sette sammen et stort studio med formål å skape store AAA-racingspill.
Navnet ”Rivals” er nok ikke valgt tilfeldig. Spillets store nyhet, ”All-drive”, visker ut barrieren mellom en- og flerspiller (utviklerne improviserte med uttrykket ”Mingleplayer”) ved å alltid la det være andre spillere i din verden. La oss si at du er midt i et race for å skaffe en god slump med Score Points (eller erfaringspoeng, om du vil). Rett foran mållinja kan du dog bli avbrutt av en annen spiller du har lagt til som venn online. Om du kjører rundt i en av spillets ulike eksotiske miljø - en søndagstur i skogen eller en road trip gjennom ørkenen - kan du møte på en annen spiller, og ved å ganske enkelt dulte inn i den andre førerens støtfanger, vil du utfordre ham til et race eller til en vennlig brytekamp i 200 km/t. 
En annen ny funksjon er Need for Speed Network, som lar deg dele ut goder og hindringer til venner som spiller spillet, selv om du ikke er hjemme ved konsollen. Dette fungerer gjennom en app på telefonen, nettbrettet eller nettleseren. Gjennom NFS Network kan du gi reparasjoner eller nitro til venner du vil hjelpe, eller sette ut veihindringer og politihelikopter for å gjøre livet surt for folk du ikke er like glad i. Dette er ingen vesentlig funksjon for spillet, men det virker som om EA har bestemt seg for at integrasjon av nettbrett og telefoner utenom kjerneopplevelsen er en vesentlig del av framtida.
For å gi en unnskylding for denne asfaltaggresjonen, er konkurransen delt inn i to lag: Politi og fartsidioter. Hver har en egen dynamikk man må ta hensyn til, og de to gruppene har ulik teknologi, eller ”Pursuit Tech”, å ta hensyn til. Som politi skal du jakte ned og stoppe racerne, enten ved å dytte de inn i autovernet, eller med duppedingser som spikermatter og EMP-lås som skrur av bilens elektronikk. Racerne skal forståelig nok unngå politiet, og har derfor annen teknologi som skal gjøre det enklere å stikke av, slik som en jetmotor gjemt opp i eksosrøret. I tillegg er utvalget av biler litt ulikt for de to klassene. Racerne er generelt litt raskere, men tåler til gjengjeld ikke like mye som politiets kjøretøy.
Du kan velge å skru av All-Drive, men spillet pusher deg litt til å bruke det. Om du gjør race eller andre events sammen med andre, vil du nemlig tjene vesentlig større mengder Score Points, som lar deg låse opp ny Pursuit Tech og nye biler fortere.
Utvalget biler er ganske bredt, og du skal alltids klare å finne en du liker, både visuelt og teknisk. Selv forelsket jeg meg i en politibil fra Aston Martin. Den var undercover, men hadde likevel blålys, og så generelt litt ut som en slik FBI-bil du gjerne kan se i amerikanske krimserier. Jeg kan ikke særlig mye om bil, men denne gjorde valget ganske enkelt for min del.
Lyden bilene produserte virket rimelig troverdige, og utviklerne fortalte på forhånd at de hadde brukt et titalls mikrofoner for å fange opp lyd fra flere plasser på bilene samtidig, så det var visstnok genuin lyd vi fikk høre under testen av spillet. Radioen fant jeg aldri ut hvordan jeg skulle stille inn, og utvalget låter som ble spilt var ikke særlig variert, å begrenset seg for det meste til en slags teknosmørje, noe jeg egentlig ikke er særlig begeistret for, men enhver har vel sin smak, antar jeg.
Spillet testet jeg på PS4, men det var ingenting ved min opplevelse som tilsa at jeg spilte på noe fra neste generasjon. Grafikken var for all del pen, men ikke på noen måte på et nivå over det dagens konsoller får til. Det er likevel vakre og varierte omgivelser som blir vist fram, det må jeg innrømme. Plettfrie portrett av øde ørkenlandskap; en stille skog plutselig avbrutt av asfaltbøller; og selvfølgelig, livet langs den rike rivieraen. Det hele er vakkert, men ikke teknisk overbevisende.
Etter å ha testet spillet i noen timer, tok vi en prat med en av Ghosts produsenter, Matt Thomas:

Når racingspillenes gigantserie Need for Speed vender tilbake, er det sjeldent spart på hestekreftene. Dette er en serie som skilter med en trippel A og som har meget høy produksjonsverdi. Når man hanskes med en slik serie, kan man ofte oppleve at utviklingen av gameplayet stagnerer, og man havner på et punkt hvor man er nødt til å fornye seg for å holde seg interessant, samtidig som man ikke vil fremmedgjøre seg fra den allerede installerte brukerbasen. Problemet er at man fort ender i en ond sirkel, hvor man ikke gjør stort annet enn å repetere seg selv.

Av det jeg fikk prøve av Rivals på EAs event i London, virker det som om det nyetablerte studioet Ghost har truffet balansen mellom nyskapning og fan-service. Vi får servert det gode gameplayet Need for Speed er kjent for, krysset litt med Burnout-spillenes herlige følelse av arkade-action. Bilfysikken kjennes ikke fullt ut realistisk, men realismen er her ofret for underholdning, og jeg ser større underholdningsverdi i et bilspill hvor jeg faktisk får til å drifte meg elegant gjennom en sving uten at spillet i seg selv ikke mister all utfordring likevel. Ghost er for øvrig et nytt studio satt sammen av folk både fra Criterion, som jo står bak Burnout-spillene, og fra andre studioer rundt om i verden. Målet skal visstnok ha vært å sette sammen et stort studio med formål å skape store AAA-racingspill.

Navnet ”Rivals” er nok ikke valgt tilfeldig. Spillets store nyhet, ”All-drive”, visker ut barrieren mellom en- og flerspiller (utviklerne improviserte med uttrykket ”Mingleplayer”) ved å alltid la det være andre spillere i din verden. La oss si at du er midt i et race for å skaffe en god slump med Score Points (eller erfaringspoeng, om du vil). Rett foran mållinja kan du dog bli avbrutt av en annen spiller du har lagt til som venn online. Om du kjører rundt i en av spillets ulike eksotiske miljø - en søndagstur i skogen eller en road trip gjennom ørkenen - kan du møte på en annen spiller, og ved å ganske enkelt dulte inn i den andre førerens støtfanger, vil du utfordre ham til et race eller til en vennlig brytekamp i 200 km/t. 

En annen ny funksjon er Need for Speed Network, som lar deg dele ut goder og hindringer til venner som spiller spillet, selv om du ikke er hjemme ved konsollen. Dette fungerer gjennom en app på telefonen, nettbrettet eller nettleseren. Gjennom NFS Network kan du gi reparasjoner eller nitro til venner du vil hjelpe, eller sette ut veihindringer og politihelikopter for å gjøre livet surt for folk du ikke er like glad i. Dette er ingen vesentlig funksjon for spillet, men det virker som om EA har bestemt seg for at integrasjon av nettbrett og telefoner utenom kjerneopplevelsen er en vesentlig del av framtida.

1 2 3 4 Neste »

7 kommentarer

Klikk her for å hente kommentarene
Del denne artikkelen

Mest populære spill på Spill.no

Spill tittel Visn./Uke
  1. Space Invaders

    1658
  2. Warhammer 40,000: Dawn of War III

    1616
  3. Persona 5

    1456
  4. The Walking Dead

    1432
  5. Dreamfall Chapters

    1281
  6. Mass Effect: Andromeda

    1263
  7. Grand Theft Auto V

    1237
  8. Castlevania: Symphony of the Night

    1198
  9. Yooka-Laylee

    1183
  10. Rayman Origins

    1138
  11. Bubble Bobble

    1109
  12. Zaxxon

    1106
  13. Call of Duty 4: Modern Warfare

    1105
  14. Star Wars: The Force Unleashed

    1104
  15. Minecraft

    1093
  16. FIFA 09

    1076
  17. Shanghai

    1060
  18. FIFA 13

    1040
  19. Call of Duty: Black Ops

    1039
  20. Tales of the Unknown: Volume I - The Bard's Tale

    1038
  21. Star Wars

    1037
  22. Super Monaco GP

    1030
  23. LEGO Batman 2: DC Super Heroes

    1023
  24. Cars

    1010
  25. For Honor

    1010
  26. Madden NFL 07

    1010
  27. Need for Speed Most Wanted

    993
  28. Harry Potter and the Half-Blood Prince

    968
  29. Horizon Zero Dawn

    961
  30. The Elder Scrolls V: Skyrim

    952
  31. FIFA 11

    951
  32. FTL - Faster Than Light

    945
  33. Assassin's Creed IV: Black Flag

    939
  34. Bioshock Infinite

    936
  35. Dying Light

    930
  36. FIFA 10

    928
  37. Thexder

    925
  38. Mafia II

    910
  39. FIFA 14

    907
  40. LEGO Marvel Super Heroes

    904
  41. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

    901
  42. Grand Theft Auto IV

    897
  43. Need for Speed: Most Wanted (2005)

    895
  44. Disney Epic Mickey 2: The Power of Two

    893
  45. The Golden Compass

    892
  46. The Lego Movie Videogame

    886
  47. Portal 2

    885
  48. LEGO Indiana Jones: The Original Adventures

    884
  49. Prince Of Persia: The Forgotten Sands

    882
  50. Assassin's Creed: Revelations

    877
  51. Ratatouille

    874
  52. Battlefield 3

    872
  53. Sniper Elite 4

    870
  54. Surf's Up

    869
  55. FIFA 12

    866
  56. Lego Pirates of the Caribbean

    863
  57. LEGO Lord of the Rings

    856
  58. Super Bomberman R

    851
  59. Assassin's Creed: Brotherhood

    851
  60. Assassin's Creed 2

    850
  61. Pirates of the Caribbean: At Worlds End

    849
  62. Skylanders Giants

    847
  63. Medal Of Honor

    843
  64. The Evil Within

    840
  65. Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

    838
  66. Call of Duty: Advanced Warfare

    836
  67. Dead Space 2

    834
  68. Diablo III

    831
  69. Battlefield: Bad Company 2

    829
  70. Centipede

    829
  71. Spider-Man: Web of Shadows

    829
  72. Darksiders II

    824
  73. Assassin's Creed III

    823
  74. Lego Star Wars III: The Clone Wars

    822
  75. The Sims 3

    820
  76. Watch Dogs

    818
  77. Lego Harry Potter: Years 5-7

    815
  78. Call of Duty: Black Ops II

    812
  79. LEGO Star Wars II: The Original Trilogy

    811
  80. Smash T.V.

    810
  81. X-men Origins: Wolverine

    801
  82. Battlefield 4

    798
  83. LEGO Batman: The Videogame

    797
  84. Dragon Age: Inquisition

    795
  85. Lego Harry Potter: Years 1-4

    793
  86. Transformers: Revenge of the Fallen

    788
  87. Pro Evolution Soccer 2012

    787
  88. Middle-Earth: Shadow of Mordor

    783
  89. Project CARS

    769
  90. Call of Duty: Ghosts

    769
  91. Call of Duty: Modern Warfare 3

    767
  92. Far Cry 4

    764
  93. L.A. Noire

    760
  94. Far Cry 3

    757
  95. Wolfenstein: The New Order

    750
  96. The Legend Of Zelda: Breath of the Wild

    742
  97. Spider-Man: Friend or Foe

    741
  98. Max Payne 3

    727
  99. Harry Potter and the Order of the Phoenix

    724
  100. Mini Ninjas

    723