Ting vi misliker i spill

Ting vi misliker i spill

Uvaner spillutviklerne bør slutte med

Quick time events

 

Er det ikke på tide at quick time events døde? Siden sin noe uskyldig start i arkaden med spillet Dragon's Lair og sin videre utvikling i spillet Shenmue har dette fenomenet vokst seg større og blitt til dragen selv. Et uhyre. Eller er det egentlig det? La oss drøfte både de positive og negative sidene ved quick time events og se på resultatet. Først og fremst så er QTE en variasjon i gameplayet og kan brukes til å holde spilleren «aktiv» under cutscenes. Dette er iallfall unnskyldningen til mange når de implementerer QTE i spill. Er det ikke bedre å følge med på cutscenes for å få med seg historien i spillet? Får vi som spiller så lite credit at spilleutviklerne ikke engang tror vi har tålmodighet til å følge med på en cutscene? Shenmue fikk i sin tid skryt for denne sømløse måten å spleise gameplay med cutscenes, men etter dette spillet begynte misbruken av QTE.

 

God of War og Asura's Wrath er to gode eksempler på spill hvor QTE er en bra ting sant? Jeg er nok neppe den eneste der ute som elsker spill som God of War og Asura's Wrath (selv om det siste er et noe merkelig spill) og en stor del av disse spillene er såkalte quick time events. Disse er blandet inn i selve gameplayet så om du skulle gjøre en feil så vil det få mindre konsekvenser enn i Resident Evil 4 for eksempel. I God of War vil du bli straffet med at du ikke greier å drepe monsteret og du vil miste liv, men er det egentlig morsomt å trykke på firkant for å drepe det store beistet? Er det ikke en lat måte å unngå avanserte kontroller på? Vil det ikke føles mye bedre om du trykket på en noe avansert combo for å drepe det enorme beistet? Ville det ikke føles bedre om det var du som klatret opp langs ryggen på beistet og stakk ut øyet dens? Jeg tror at det ville føles bedre om jeg hadde mer kontroll i spillet mitt. Selvfølgelig ville spillet blitt vanskeligere, men det er også en mulighet å fjerne QTE på en vanskeligere vanskelighetsgrad eller ha en funksjon hvor man kan eventuelt skru av QTE.

 

Men allikevel så er nok det største problemet og det de aller fleste vil klage over «QTE i cutscenes». Har du drømt om å se den samme cutscene om og om igjen? Vel da er QTE midt i blinken for deg. For om du skulle bomme på en knapp som kommer og går så fort at du nesten ikke skulle merke den og spesielt om du ikke er forberedt, ja da må du se deler eller hele cutscene på nytt. Om dette skulle skje et par tre ganger vil du fort be om å skippe hele greia. Jeg husker godt selv da jeg spilte Resident Evil 4 og ventet meg slett ikke noen form for QTE og plutselig døde jeg midt i en cutscene! Jeg ble frustrert, men prøvde på nytt. Jeg bommet flere ganger og ble så lei av å se cutscene på nytt igjen. Det skapte et ekstra press på å gjøre ting riktig siden jeg ikke ville se cutscene igjen og det endte selvfølgelig med at jeg bommet mer. Det kan selvfølgelig bare være at jeg føler at det er et stort problem, men for meg har alltid en cutscene vært som en pause hvor jeg kunne ta en slurk av brusen min og bare følge med på storyen. Jeg trenger ikke å ha gameplay konstant i spillet mitt. Det er fint med et lite avbrekk. QTE er definitivt en interessant form for gameplay om den blir brukt rett, men i spill hvor storyen er sentral i spillet virker det mot sin hensikt å holde fokuset unna story delen av en cutscene og istedenfor gjøre cutscenen til en dårligere versjon av gameplayet.

 

I spill som God of War kan man diskutere om QTE blir brukt på en god måte, og i enkelte øyne vil nok QTE være passende i slike spill. Jeg blir ikke sint på God of War og Asura's Wrath slik som jeg blir på et spill som Resident Evil 4. Grunnen er at i Resident Evil gir ikke QTE meg noe som helst fornøyelse, men tvert imot avsky. Jeg vil bare se en cutscene og fortsette med spillet etterpå. I God of War er den lille irritasjonen mer som en ettertanke fordi man er så med i gameplayet og actionet.

Latskap eller morro?Latskap eller morro?

Loading screens

 

Helt siden CD-plater begynte å innta markedet var det alltid en ting kassettene hadde som fordel, null loading. Dette var alltid argumentet som kom på bordet da Sega, Phillips og Sony laget CD baserte konsoller. Og det var ikke før Sony skjøt gullfuglen i 94/95 at CD virkelig var en motstander kassettene ikke lenger kunne overse. Men loading screens var fortsatt like irriterende som før. Med tiden ble disse mye kortere eller så ble de skjult under tutorials, tekst eller cutscenes. Dagene hvor disse skjermene var irriterende ble bare som et vagt minne, og vi som vokste opp i det tidligste stadiet av loading screens kunne se tilbake på dette fenomenet og le godt. Det var som et slag i ansiktet da jeg begynte å merke disse ekstremt lange og kjedelige loading skjermene, og da spesielt i spill som Bloodborne som var en skikkelig synder. Da jeg først spilte Bloodborne tok det nesten to minutter før jeg var tilbake i spillet etter at jeg døde, og selv om du kan unngå å dø og nesten aldri loade så er ikke Bloodborne et spill hvor jeg aldri dør, men mer et spill hvor jeg alltid dør. Dette ble faktisk så irriterende at jeg sluttet å spille spillet. Jeg sier ikke at det er et dårlig spill, men jeg har bare ikke tålmodighet til det. Det samme problemet hadde jeg med GTA Online hvor loading tidene var lange og mange. Det endte opp med at jeg totalt ga opp oppdrag på online og gikk heller over til bare free roam. Jeg skjønner at man må loade inn hvert eneste mission, men må det ta så lang tid? Finnes det ingen annen utvei? Jeg prøvde mitt beste, men jeg bare taklet ikke mer loading. Jeg trodde loading screens lå i fortiden, men denne nye generasjonen har brakt tilbake frustrasjonen hundre prosent. Det er selvfølgelig mange spill som ikke har lange kjedelige loading screens i denne generasjonen, men det faktumet at man hører snakk om det igjen etter så mange år er en indikasjon på et det igjen har blitt et problem. Problemet vil mest sannsynlig blir borte med tiden, men man kan spørre seg selv om dette blir et problem også i neste generasjon. PC har som regel ikke dette problemet så om du vil unngå loading helt ja da må du nesten investere i en PC.

 

 

Definisjonen på kjedeligDefinisjonen av kjedelig

Repetitive oppdrag

 

Vi har nok alle spilt et spill som prøver å strekke seg opp til 8-10 timer gameplay. Hvordan gjør de dette? Svaret er repetitive oppdrag. Dette er ikke alltid en dårlig ting siden mange ting kan påvirke hvordan et oppdrag føles. Om du endrer små ting kan oppdraget føles helt nytt, og om gameplayet er godt nok så vil du muligens ikke merke at du har gjort det samme oppdraget i to timer. De beste eksemplene på dette er spill som Destiny, Diablo og Need for Speed. Disse spillene har et gameplay som enten huker deg inn eller frastøter deg fra første stund. Det er tydelig at gameplayet er appellen til spillene og historien er ikke like viktig. I spill som Destiny og Diablo er det «gear» som er viktig og spillet blir egentlig aldri ferdig man må bare få bedre og bedre utstyr. Dette betyr at story oppdrag og andre oppdrag må gjøres på nytt og på nytt igjen for å «grinde». Dette kan virke morsomt til å begynne med, men etter en stund blir det dørgende kjedelig. Jeg sikter mest til Destiny som hypnotiserer deg med sitt fantastiske gameplay og atmosfære, men som lurer deg til å gjøre de samme oppgavene om og om igjen. Det er svært liten variasjon, men du vil fortsatt spille på grunn av det fantastiske gameplayet. Dette er mer irriterende enn om man skulle spille et spill med dårlig gameplay og repetitive oppdrag. Du vil bare gi et spill som Destiny en ny sjanse, men det gir deg ingenting tilbake. Det gjaldt Diablo 3 også helt til det kom randomly generated dungeons som gjorde ting interessant igjen.

 

Need for Speed og andre bilspill er en annen type synder. For oss som elsker bilspill som er litt mer arcade enn Gran Turismo så finnes det ikke så veldig mange andre alternativer enn Need for Speed. Derfor er det så trist å se den samme historien bli fortalt i nesten hvert eneste bilspill i dag inkludert Need for Speed. Opp igjennom tidene har ikke variasjonen i oppdrag heller vært særlig stor, men du tilgir spillet fordi du vil kjøre din favorittbil og style den opp slik du vil. Heldigvis ser det ut som at Need for Speed har forandret strukturen sin, og det nyeste spillet hadde mer variasjon i både historien og i gameplayet. Det var absolutt ikke noe mind blowing, men det var et skritt i rett retning.

 

Den største synderen?Den største synderen?

 

Urettferdig gameplay/Dårlig kontroller

 

Jeg legger disse to sammen siden jeg merker at i de fleste tilfeller har disse mye til felles. La meg først vise til et spill som har perfekt kontroller etter min mening: Super Meat Boy. Selv om Super Meat Boy er et spill hvor man dør og dør og dør så er det fortsatt ikke så veldig irriterende. Dette er fordi du har full kontroll over Meat Boy, og om du skulle dø så er det hundre prosent din egen feil. Spillet fungerer logisk etter reglene de har satt, og kontrollene har ikke endret seg. Castlevania til NES er et spill som nesten er rettferdig, men som gjør en ting som irriterer deg og får deg til å skylde på spillet om du skulle dø. Jeg prater selvfølgelig om det å hoppe et hakk fremover eller bakover når du blir truffet av en fiende eller et prosjektil. Siden du nesten alltid befinner deg nært et stup så vil du dø med en eneste gang om du blir truffet. Dette er særlig frustrerende om du skulle ha en full health bar i det øyeblikket du faller til din død. Senere i Super Castlevania IV fikset spilleutviklerne dette, og ga deg full kontroll over karakteren din, og ting ble ikke urettferdig lenger. Utfordringen i spill burde ikke komme ifra at spillet er vanskelig å kontrollere, men heller fiendeantall, struktur i levelet, helsen til fiendene og andre ting. Et spill setter visse regler fra begynnelsen som du følger, og når disse begynner å brytes av spillet så virker spillet urettferdig, og det virker som om spilleutviklerne ikke greide å komme på noe bedre for å skape vanskelige levels eller deler av baner.

 

Kommer man nærmere perfekt?Kommer man nærmere perfekt?

 

Button Prompts

 

Dette fenomenet er i nær familie med QTE, men fungere ikke på helt samme måte. QTE er heller ikke like irriterende som en button prompt. Jeg synes det er helt greit at Assassins Creed har lyst til å vise meg hvordan jeg åpner en dør den første gangen og kanskje til og med en andre gang, men da begynner jeg å forstå at jeg åpner dører med firkant eller sirkel knappen. Uansett hvilken knapp det skulle være så skjønner jeg at den ikke har forandret seg den tredevte gangen jeg åpner en dør. Dessuten tror jeg at jeg skal greie å finne frem til knappen som åpner døren på egenhånd. Så mange knapper er det ikke. I tillegg er det en layout av kontrolleren i options som går an å kikke på om du skulle sette deg fast. Men uansett er dette fenomenet plantet seg inn i dagens spill, og trenden ser ikke ut til å dø med det første. En tutorial er greit, men at hele spillet skal være en lang tutorial er ikke fullt så greit. Når jeg spiller så vil jeg være med i spillet og det blir jeg ikke om spillet skal påminne meg hvert andre minutt at jeg holder en kontroller. På en annen side skjønner jeg at om folk har vært lenge borte ifra spillet på grunn av jobb eller lignende så er det greit med en liten påminnelse om hvordan spillet funker, men det går an å sjekke hvor lenge siden spilleren har spilt og da eventuelt sette opp button prompts om denne tiden går over et visst antall dager. Det er iallfall en bedre ide enn å bare gå ut ifra at alle som spiller er idioter, og ikke greier å finne ut av hvilken knapp som gjør hva.

 

Totalt unødvendigTotalt unødvendig

Alle disse elementene har fått sin faste plass i mange av dagens spill og det ser ikke ut som om de skal forsvinne med det første. Heldigvis er det flere populære indie-titler som gjør det bra på markedet og viser de store firmaene hvordan det skal gjøres. Det eneste vi kan håpe på er en framtid hvor vi kan le av alle disse irritasjonsmomentene. Imens får vi bare streve videre og fortsette med denne fantastiske lidenskapen vår.

3 kommentarer

Klikk her for å hente kommentarene
Del denne artikkelen
Mest leste artikler

Mest populære spill på Spill.no

Spill tittel Visn./Uke
  1. Celeste

    1631
  2. Dragon Ball FighterZ

    1521
  3. Minecraft

    1309
  4. Space Invaders

    981
  5. Grand Theft Auto V

    906
  6. Dying Light

    875
  7. Flåklypa Grand Prix: Gullutgave

    854
  8. The Crew

    829
  9. WWE 2K18

    814
  10. Lego Marvel Super Heroes 2

    793
  11. Seduce Me

    768
  12. Star Wars Battlefront II

    754
  13. L.A. Noire

    749
  14. Far Cry 4

    747
  15. Overwatch

    734
  16. Sonic Forces

    730
  17. Batman: Arkham Asylum

    728
  18. The Evil Within

    728
  19. FIFA 10

    726
  20. Rise of the Tomb Raider

    725
  21. Call of Duty: World at War

    697
  22. NBA 2K18

    693
  23. Far Cry 3

    689
  24. LEGO Marvel Super Heroes

    685
  25. Destiny

    653
  26. Star Wars Battlefront

    640
  27. Assassin's Creed: Origins

    636
  28. For Honor

    636
  29. FIFA 14

    599
  30. Fallout 3

    594
  31. Dragon Age: Inquisition

    585
  32. FIFA 09

    585
  33. Five Nights at Freddy's

    576
  34. Horizon Zero Dawn

    570
  35. Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1

    570
  36. The Last of Us

    569
  37. Wolfenstein: The New Order

    568
  38. Fallout 4

    567
  39. LEGO Batman 2: DC Super Heroes

    561
  40. Rayman Legends

    555
  41. Flåklypa Grand Prix

    550
  42. Need for Speed Most Wanted

    548
  43. Tomb Raider (2013)

    547
  44. Medal Of Honor

    543
  45. FIFA 11

    537
  46. Fallout: New Vegas

    537
  47. Half-Life

    530
  48. Battlefield: Bad Company 2

    530
  49. LEGO Lord of the Rings

    528
  50. The Elder Scrolls V: Skyrim

    527
  51. FIFA Soccer 07

    525
  52. Bioshock Infinite

    523
  53. DmC

    520
  54. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

    517
  55. Nioh

    514
  56. Borderlands

    510
  57. Lego Pirates of the Caribbean

    510
  58. Skylanders Giants

    509
  59. Red Dead Redemption

    507
  60. FIFA 13

    503
  61. Shanghai

    498
  62. Bioshock 2

    498
  63. TFX

    491
  64. Bionicle Heroes

    487
  65. Bloodborne

    478
  66. Assassin's Creed 2

    477
  67. ORI and the Blind Forest

    476
  68. Sly Cooper: Thieves in Time

    476
  69. LEGO Indiana Jones: The Original Adventures

    475
  70. Diablo III

    473
  71. Skate 3

    472
  72. Wolfenstein 2: The New Colossus

    471
  73. Lego Harry Potter: Years 1-4

    471
  74. The Sims 3

    470
  75. Battlefield 3

    469
  76. Call of Duty: Modern Warfare 2

    467
  77. Euro Truck Simulator 2

    465
  78. The Witcher 3: Wild Hunt

    465
  79. Forgotten Worlds

    464
  80. Mafia II

    459
  81. The Saboteur

    456
  82. Call of Duty: Black Ops

    454
  83. Persona 5

    451
  84. Gran Turismo Sport

    450
  85. LEGO Batman: The Videogame

    446
  86. Wolfenstein: The Old Blood

    442
  87. Assassin's Creed: Brotherhood

    437
  88. Middle-Earth: Shadow of War

    436
  89. Middle-Earth: Shadow of Mordor

    429
  90. Far Cry 2

    423
  91. Assassin's Creed III

    414
  92. Call of Duty: Black Ops II

    414
  93. The Evil Within 2

    412
  94. Super Mario Odyssey

    410
  95. Call of Duty 4: Modern Warfare

    405
  96. The Legend Of Zelda: Breath of the Wild

    404
  97. Bulletstorm

    402
  98. Skylanders: Spyro's Adventure

    397
  99. The Walking Dead

    388
  100. Sonic Rush

    383