Lanseringsdato: 26. januar 2018 Mer informasjon
En av de mest solide slåssespillene på markedet
Karakter: 5

En av de mest solide slåssespillene på markedet

Arc System Works finner balansen mellom fanservice og konkurransedybde

Lett å lære, vanskelig å mestre; fanger selve essensen av Dragon Ball Z; Interessante vrier på MvC-oppskriften
Knotete lobby system; langdryg historie; svak opplæringsmodus
1 2 Neste »

Slåssespillmarkedet er på en særdeles rar plass om dagen. To av de siste skulle-ha-vært-en-slager spillene til Capcom, Street Fighter V og Marvel Vs. Capcom: Infinite, trynet noe aldeles på vei ut døra ved lansering. Både Nintendos Super Smash Bros. og NeatherRealms-spillene Mortal Kombat og Injustice gjør det bra hver for seg i sitt eget lille hjørne av markedet, mens Tekken gjorde et helt fantastisk comeback i fjor. Dette ledet igjen til at et nytt Soul Calibur ble annonsert. Crazy times indeed

Street Fighter V ble til tross for solid gameplay møtt med kritikk for å ha holdt tilbake både karakterer og moduser til fordel for en feilslått lanseringsmodell, mens Marvel Vs. Capcom: Infinite på sin side ble kritisert for dårlig utvalg av karakterer, et lite smigrende utseende (særlig sammenlignet med tidligere spill i serien) og generelt for å være rimelig kjedelig.

 

Få kan beskylde FighterZ for å være kjedelig designet. Bare se på dette!!Få kan beskylde FighterZ for å være kjedelig designet. Bare se på dette!!

 

Til tross for all kritikken SFV gikk i møte ved lansering, ble det raskt adoptert av de som driver med slåssespillkonkurranser, mens MvC: Infinite ikke var så heldige. Vi har få barometre å gå ut i fra her, men at det ikke er å finne på topp 250 spill lista til Twitch, ikke hadde mer en 48 spillere i snitt i løpet av den siste måneden på Steam, og at det nå er kuttet fra årets største slåssespillturnering, EVO, føler jeg sier sitt.    

Det kan med andre ord se ut til å være et særdeles godt tidspunkt å lansere et nytt slåssespill nå om dagen. Og hvis forutsetningene står i spillets favør - som for eksempel om det er utviklet av kompetente utviklere med lang erfaring fra sjangeren og/eller er basert på en av de mest viden kjente franchisene noensinne - kan det raskt se ut som om en slik perfekt storm er alt som skal til for at Marvel Vs. Capcoms dager som en av de største trekkplastrene på EVO skal være talte.

Om vi bare kunne finne denne kombinasjonen noe sted…


En sjelden anledning byr seg

Akira Toriyamas Dragon Ball er unektelig en av, om ikke den mest innflytelsesrike japanske tegne- og animasjonsserien gjennom tidene. Så å si alle grener av popkultur er berørt på en eller annen måte av femomenet, det være seg film, musikk, sport, spill(!), og ikke minst internett i sin helhet.

Om du selv aldri har sett en eneste episode av Dragon Ball, har du garantert absorbert noe snev av kunnskap om det igjennom sosial osmose. Ord som Kamehameha, synet av de japanske figurene med det piggete blonde håret, hvordan de skriker i det de skyter energistråler ut av hendene, er nok ikke så veldig fremmed for de fleste som har vokst opp på 80, 90 og 2000 tallet.

 

Med en karakterstall på 21 slåsskjemper, i tillegg til tre som kan låses opp og åtte planlagte som ekstra innhold er Dragon Ball FighterZ godt utstyrt til slåssespill å være.Karakterstallen inneholder 21 slåsskjemper, i tillegg til tre opplåsbare og åtte planlagte som ekstra innhold.

 

Selv om Dragon Ball-franchisen har flere spill enn jeg klarer å telle, på flere konsoller enn hva jeg gidder å nevne, er det ikke mange av de lisensierte Dragon Ball-spillene som har vært særlig gode. Selv de som har vært gode virker ikke til å ha hatt noe som helst slags nedslagskraft utenfor den allerede etablerte Dragon Ball-fanbasen.

Utvikler ARC System Works har på sin side nesten dobbelt så mange spill på samvittigheten som Dragon Ball-tegneserien har utgivelser, så de er ikke så ukjent som navnet kanskje tilsier de heller. På rullebladet har de spill som Guilty Gear, BlazBlue, Fist of the North Star, Hard Corps: Uprising og min personlige favoritt fra dem: Persona 4 Arena. De har også hatt fingeren med i utviklingen av kjente serier som Double Dragon og Battletoads.

Guilty Gear, BlazBlue og Persona 4 Arena er alle meget kompetente slåssespill, og samtlige har høstet god kritikk fra flere hold. Både Persona og BlazBlue solgte bra til relativt obskure slåssespill å være, mens Guilty Gear har måtte nøye seg med en kultstatus blant slåssespillentusiaster inntil nylig. Men til tross for dette har ingen av fightingseriene til Arc System Works maktet å skaffe seg det fotfestet som trengs for å løfte det til høydene av et Street Fighter, eller et Marvel vs Capcom-spill i de store turneringene.

Her har vi altså mer eller mindre ingrediensene til den forannevnte perfekte stormen. Nå står eller faller det på utførelsen.

A New Challenger Appears

Dragon Ball FighterZ er et tre-mot-tre todimensjonalt slåssespill a là, nei se på den du, Marvel Vs. Capcom. Hver spiller former seg et lag bestående av tre fightere de kan tagge inn og ut i løpet av kampen og formålet er, som i de fleste slåssespill, å redusere motstanderens slåsskjempers helse ned til null.

 

Alle bad guys i universet kan få trene under meg for å finne ut hvordan de gjør kål på Goku. OBS. Jeg tar meg godt betalt.Alle bad guys i universet kan få trene under meg for å finne ut hvordan de gjør kål på Goku. OBS. Jeg tar meg godt betalt.

 

Spillet presenteres i en aldeles herlig spritebasert animasjonsstil som gjør at både figurene og omgivelsene ser ut som de er revet rett i fra TV-serien. Alle lydene er selvfølgelig på plass og mange av stemmeskuespillerne som har tilknytning til TV-serien gjør nok en fantastisk opptreden. Spillet simpelthen oser med den særegne Dragon Ball-personligheten, og jeg har vanskelig for å se hvordan Arc System Works kunne gjort det bedre enn det de har fått til.

Når man utvikler et spill basert på en så stor franchise må man nesten gjøre det såpass tilgjengelig at fansen kan ha det moro uansett hvor gode de er i denne typen spill. Men når man også bygger det samme spillet til å være en potensiell slager hos en base som ser etter dybde og kompleksitet, kan det lett bli vanskelig å holde balansen mellom de to målgruppene. Går man for dypt inn i oppgaven, står man i fare for å miste den ene gruppen, tar man for lett på det, kan man risikere å miste begge.

Her har Arc System Works valgt å gå for et spill som erlett å lære, men vanskelig å mestre. De fleste store slåssespill som følger denne strategien har hatt så stor suksess med den. De fleste som har spilt et 2D-slåssespill noen gang, har lært seg hvordan man kaster en flammekule i Street Fighter eller hvordan man får Scorpion til å kaste spydet sitt og gjør «Come Over Here»-greia si i Mortal Kombat.

Alle Special Moves og Super Moves i Dragon Ball FighterZ er basert på det samme prinsippet. En enkel kvartsirkel med analogstikken enten fremover eller bakover, kombinert med en av knappene, utgjør en Special Move. Kombinér samme bevegelse med skulderknappene, og en full energibar gir deg et Super Move. Siden de fleste nybegynnere i slåssespill liker å trykke på alle knappene så raskt som de bare kan, har Arc System Works gjort det slik at figurene auto-kombinerer disse trykkene til halvveis ålreite angrep.

 

 Tro det eller ei, dette er ikke så vanskelig som det ser ut som Tro det eller ei, dette er ikke så vanskelig som det ser ut som

 

På denne måten har utviklerne designet et kampsystem som gir de erfarne mye å eksperimentere med for å finne de mest optimale kombinasjonene, mens det samtidig gir nybegynnerne en slags mestringsfølelse uansett hvilken bakgrunn de måtte ha med lignende spill tidligere. Og det funker som bare det, så sant de ikke går online og prøver button-mashing mot de forannevnte mer erfarne spillerne.

Spillet har selvfølgelig også sine mer viderekomne teknikker, som alle står i stil med spillets kildemateriale som for eksempel Vanish Attack, Dragon Rush og Super Dash. I tillegg kommer en kul liten twistmekanikk, hvor spillerne kollektivt kan samle sammen dragekulene. Førstemann til mølla får påkalle Dragen Shenron i løpet av kampen for å be om oppfyllelse av et ønske, noe som kan snu hele kampen på hodet.

Du må ikke trene hos Master Kai for å bli god i Dragon Ball FighterZ, men det kan jo ikke skade heller..

Som seg hør og bør har spillet en håndfull forskjellige moduser. Det er en Story Modus, Arcade, Lokal flerspiller, Online Ranked Matchmaking, Online Casual Matchmaking, samt to moduser som er bygd opp slik at de som er i samme lobby kan utfordre hverandre til kamp.

1 2 Neste »

Kommentarer om Dragon Ball FighterZ

Ingen kommentarer om om Dragon Ball FighterZ ennå..
Hva med å være den første?

Del denne artikkelen

Siste redaksjonelle anmeldelser

Mest populære spill på Spill.no

Spill tittel Visn./Uke
  1. Dragon Ball FighterZ

    1584
  2. Celeste

    1517
  3. Minecraft

    1250
  4. Space Invaders

    958
  5. Dying Light

    872
  6. Grand Theft Auto V

    860
  7. Flåklypa Grand Prix: Gullutgave

    836
  8. The Crew

    787
  9. Lego Marvel Super Heroes 2

    777
  10. WWE 2K18

    776
  11. Seduce Me

    753
  12. Star Wars Battlefront II

    733
  13. Far Cry 4

    726
  14. FIFA 10

    722
  15. L.A. Noire

    721
  16. Sonic Forces

    713
  17. Rise of the Tomb Raider

    706
  18. NBA 2K18

    704
  19. Overwatch

    703
  20. Batman: Arkham Asylum

    701
  21. Call of Duty: World at War

    688
  22. The Evil Within

    664
  23. LEGO Marvel Super Heroes

    658
  24. Star Wars Battlefront

    633
  25. Destiny

    629
  26. Far Cry 3

    628
  27. For Honor

    621
  28. Dragon Age: Inquisition

    590
  29. FIFA 14

    589
  30. FIFA 09

    574
  31. Rayman Legends

    572
  32. Fallout 3

    569
  33. Horizon Zero Dawn

    561
  34. Five Nights at Freddy's

    559
  35. Wolfenstein: The New Order

    545
  36. The Last of Us

    544
  37. Tomb Raider (2013)

    541
  38. Need for Speed Most Wanted

    540
  39. Medal Of Honor

    535
  40. LEGO Batman 2: DC Super Heroes

    535
  41. FIFA Soccer 07

    529
  42. Assassin's Creed: Origins

    525
  43. Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1

    521
  44. LEGO Lord of the Rings

    518
  45. Fallout 4

    518
  46. The Elder Scrolls V: Skyrim

    516
  47. Flåklypa Grand Prix

    515
  48. FIFA 11

    514
  49. Battlefield: Bad Company 2

    513
  50. DmC

    513
  51. Bionicle Heroes

    509
  52. Shanghai

    508
  53. FIFA 13

    507
  54. Bioshock Infinite

    505
  55. Half-Life

    501
  56. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

    499
  57. Lego Pirates of the Caribbean

    496
  58. Skylanders Giants

    495
  59. Borderlands

    488
  60. LEGO Indiana Jones: The Original Adventures

    487
  61. Fallout: New Vegas

    484
  62. Nioh

    471
  63. Forgotten Worlds

    469
  64. Wolfenstein 2: The New Colossus

    469
  65. Bloodborne

    468
  66. Euro Truck Simulator 2

    466
  67. Call of Duty: Modern Warfare 2

    465
  68. ORI and the Blind Forest

    463
  69. The Saboteur

    457
  70. Skate 3

    457
  71. Middle-Earth: Shadow of War

    456
  72. Wolfenstein: The Old Blood

    454
  73. TFX

    452
  74. Diablo III

    450
  75. Gran Turismo Sport

    449
  76. Call of Duty: Black Ops

    442
  77. The Sims 3

    442
  78. LEGO Batman: The Videogame

    442
  79. Battlefield 3

    441
  80. Lego Harry Potter: Years 1-4

    441
  81. Bioshock 2

    437
  82. Red Dead Redemption

    436
  83. Assassin's Creed 2

    434
  84. Mafia II

    431
  85. Persona 5

    429
  86. Sly Cooper: Thieves in Time

    429
  87. Middle-Earth: Shadow of Mordor

    424
  88. Far Cry 2

    418
  89. The Evil Within 2

    417
  90. Assassin's Creed: Brotherhood

    412
  91. Sonic Rush

    409
  92. Super Mario Odyssey

    408
  93. The Witcher 3: Wild Hunt

    406
  94. The Legend Of Zelda: Breath of the Wild

    404
  95. Call of Duty: Black Ops II

    396
  96. The Walking Dead

    393
  97. Skylanders: Spyro's Adventure

    392
  98. Assassin's Creed III

    386
  99. Call of Duty 4: Modern Warfare

    371
  100. Bulletstorm

    371