Stål og betong Karakter: 3

Fuse

Stål og betong

Av 13.06.2013 14:55
Grafikken, våpene
Dårlig historie, lite samarbeid, skiller seg ikke ut

Insomniac games er kjent for de kreative spillene "Ratchet and Clank". Spillene er plattform på sitt høyeste nivå, kamper mot morsomme fiender og med geniale og annerledes våpen. "Ratchet and Clank" var noe for seg selv, noe det var verdt å kjøpe en Playstation for. Spillene var full av kule våpen som gjorde alt fra å forvandle fiendene dine til pingviner til en discokule som fikk de til å danse. Jeg likte veldig godt Insomniac games, for de hadde veldig mange gode spill. Derfor hadde jeg store forventninger til ders nye spill Fuse. Da Imsomniac i 2011 viste frem spillet på E3, het det "Overstrike" og hadde en mer tegneserieaktig stil. Det var stille rundt prosjektet lenge, helt til det ble presentert at spillet hadde skiftet navn til Fuse. Spillet hadde også fått et mer realistisk design, og spillstilen hadde også blitt skiftet ut. Det hadde gått fra samarbeidende sniking til å plepre vilt rundt deg. Etter å ha fått fullført spillet satt jeg skuffet igjen i sofaen



Grunnen til at jeg var så skuffet var fordi jeg satt etterpå med en følelse at spillet ikke var noe spesielt. Dette hadde jeg opplevd før, den vanlige skytingen, et eller annet oppdrag for å ta "the bad guys" og kjedelige omgivelser i mur og betong. Spillet er på ingen måte dårlig, men det føles ikke noe spesielt bra heller. Spillet er så middelmådig, og det er ingenting spesielt med det. Ikke noe som gjør at jeg har lyst å gjennomføre det på nytt igjen, da velger jeg heller å spille et annet spill.



Kjedelige omgivelser

På starten av spillet blir et topptrent kvartett av soldater sendt ut på et hemmelig oppdrag i et anlegg under jorden. Etter at oppdraget har blitt fortalt går det raskt til full skyting og plapring ned av fiender under bakken i kjedelige omgivelser av mur og betong. Spillet består stortsett av å skyte og dukke, men sjeldent gang ruller du. Det er det samme igjen og igjen. Skyt og dukk. Drep noen fiender. En sjelden gang kommer noen litt vanskeligere bosser. Så er det skyt og dukk igjen. Drepe noen fiender og deretter skyt og dukk. Det er lite å se på i kartene, det fleste er av stål og betong. I tillegg er det utrolig mye som ligner på hverandre, og jeg lurte noen ganger på i løpet av spillingen om jeg ikke hadde vært hær for en time siden.


Noe som irriterer meg grenseløst er historien i spillet. Den er så kjedelig og dårlig skrevet at det gjør vondt. Etter mye skyting og dukking kommer det en kort filmsekvens. Det virker som Insomniac Games prøver å komme seg så fort gjennom videoen som mulig slik at vi kan skyte og dukke igjen. Flere ganger blir det lagt frem spennende teorier om mystiske organisjoner og utenomjordiske våpen, men det blir med en gang avkreftet da en ny skurk kommer frem som du må skyte på. Disse avledningene føles bare som bakgrunnsstøy. Historien er veldig uforutsigbart. Det kan ofte være positivt, men denne gangen er det på det dårlige slaget. Du føler ofte at det ikke blir noen sammenheng og lurer på hvorfor Insomniac i det hele tatt orket å skrive en historie i det hele tatt. I Actionsjangeren forventer jeg heller ikke akkurat at det skal bli skrevet en Oscar, men når historien er så tynn at du ikke hvet hva du kjemper for eller mot, da blir det for ille.


Kreative våpen

InsomniacGames er kjent for sine kreative våpen i Ratchet and Clank serien, og dette er ikke et unntak. Du får et arsenal som inkluderer en avansert snikskytterrifle, et elektromagnetisk skjold og to dødelige geværer som henholdsvis krystalliserer og absorberer fiendene. Fuse ble laget som et samarbeidspill, laget består derfor av fire spillere med fire forsjellige våpen. Spillet er på sitt aller beste når dere kommer i en situasjon slik at for eksempel en av dere må gå i bresjen med skjoldet, mens den andre immobiliserer fienden ved å innkapsle dem i krystaller.

Spilleren med armbrøsten kan deretter svekke krystallen nok til at fjerdemann avfyrer et sort hull som sluker dem alle og gjør kort prosess. Men å bygge opp hele spillet på de fire våpnene mener jeg er et alt for dårlig grunnlag til å utvikle et spill. InsomniacGames viser oss tidlig esset i ermen, men imponerer ikke. Våpnene er annerledes ja, men føles ikke som de gir noe mye mer til Gamepayet. Bortsett fra noe få ganger, for eksempel den situasjonen jeg nettopp nevnte. Jeg kunne fortsatt ønsket meg mer våpen i arsenalet, og det er litt kjedelig å bruke det samme våpnene gjennom hele spillet.

Lite samarbeid

Når spillet baserer seg på samarbeidsspilling, kunne man kansje forventet seg at man faktisk opererer sammen. Et eksempel på samarbeid, er når fiender angriper vennen min og jeg skyter vilt mot fiendene. Fiendene kommer da mot meg samtidig som vennen min kommer seg rundt og skyter fiendene bakfra. Slik er det ikke her. Alle opererer hver for seg, og de eneste gangene man virkelig må samarbeide er når en ligger nede og du må få han til live igjen. Etter å ha spilt en stund er det tydelig at det bare er å løpe rett inn i fiendene og skyte som mye som mulig vel vitende om at vennen din vil komme og hjelpe deg.


Konklusjon

Til tross for at spillet ikke på noen måter skiller seg ut, er det fortsatt et spill man ka ha glede av. Av og til er det gøy å bytte mellom figurene og skyte vilt rundt seg for å komme seg videre i spillet. Det er på ingen måte et dårlig spill, men det er ikke noe du blir å spille igjen. Jeg synes det er trist at det tegneserieaktige konseptet Insomniac Games viste frem i 2011 ble byttet ut mot et mer realistisk design for å få spillet mer salgbart.



5 kommentarer

Klikk her for å hente kommentarene

Fuse

Fuse
Testet format: Playstation
Format: Playstation, Xbox
Omtalt: 13.06.2013
Karakter: 3


Spill-informasjon


Utvikler: Insomniac Games
Utgiver: Electronic Arts
Utgivelsesdato: 31. mai 2013
Aldersgrense: 16+

Les mer om Fuse

Relaterte tags

Siste redaksjonelle anmeldelser