Solid gjensyn med Cooper-gjengen Karakter: 5

Sly Cooper: Thieves in Time

Solid gjensyn med Cooper-gjengen

Av Fallkris 24.07.2013 03:01
Interessante karakterer og lokasjoner, bra norsk oversettelse, veldig variert.
Litt kort, repeterende historie, barnslig humor, føles litt stivt.

Året er 2005, og en seks år gammel version av meg sitter å glor på Disney Channel. En reklame for Sly 3: Ære Blant Tyver kommer på skjermen. Den viser alt fra å fly paraglider over luftskip til å snike seg forbi lasere som griller deg bare du er såvidt borti dem. Jeg anskaffet meg spillet en uke senere etter jeg tryglet og ba til foreldrene mine. Jeg putter det i PS2en min. Jeg var hekta minutter senere, og dette ble senere uten tvil min favoritt spillserie på lik linje med Star Wars: Battlefront serien. Jeg perfeksjonerte spillene, og derfor var gleden stor da Sly Cooper. Thieves in Time ble annonsert.

Gamle lyster

Spillet starter litt etter slutten av Sly 3, Cooper-gjengen har gått hver til sitt, og Bentley og kjæresten Penelope jobber med en tidsmaskin. Imellomtiden har Sly blitt partneren til Carmelita etter at han lurte til å tro at han mistet hele hukommelsen i slutten av Sly 3. Han sliter med denne nye livstilen, og savner gamle dager hvor han og gjengen var tyver i verdensklasse. Bentley oppdager at sider i Thievius Raccoonus, som er en slags tyve bibel, forsvinner på mystisk vis foran øynene. Han kontakter Sly og Murray og forklarer dem problemet. Ingen av dem nøler med å samle gjengen igjen. Bentley finner ut at en bande med andre tyver tukler med tiden. Gjengen legger ut på en reise som i tid for å stoppe denne banden som tukler med tid.

Sly sin forfader Riochi. Legenden sier at han fant opp Sushi.

Hvert av spillets seks kapitler har en av Sly sine forfredre i seg. Disse forfredrene har sine egen sjarm og sett av egenskaper som kun dem kan gjøre. Du har den rolig og tøffe Riochi Cooper som kan fokusere Chi energien sin mot et punkt og hoppe der på under et sekund eller den skyteglade Tennessee Kid Cooper som kan markere mål han vil skyte på lignende Dead Eye i Red Dead Redemption. Ingen av de seks kapitlene er i samme århundre. Du kommer til å reiser så langt som 10000 år før kristus til 1800 tallet i tidsmaskinen. Hver av disse plassene er store, men mangler innhold å gjøre på utenom oppdrag og et ton med samleobjekter. Skattene og flaskene gjør et comeback fra Sly 2. En helt nytt samleobjekt er også introdusert, tyvemasker. Disse samleobjektene kan låse opp minispill eller nye angrep. Plassene du reiser til føles litt gjenbrukt fra andre Sly spill. Du fikk samme følelsen i Japan som jeg fikk i Kina fra Sly 3, der er også 1800 tallets USA som føles som Australia også fra Sly 3. Mange småting føles gjenbrukt fra andre Sly spill, noe som nødvendigvis ikke er en god ting. Du skal ikke fikse noe som ikke er ødelagt, men du kan forbedre det. Sanzaru hadde potensiele til å gjøre noe større enn Sucker Punch hadde med PS2, og det er trist at de ikke gjorde mer med det.

Til høyre ser du en av mange samleobjekter i spillet.

Historien holder en god rytme gjennom hele spillet, men historien blir repeterende etter noen kapittler. Du kommer til et nytt tidspunkt i historien, du finner ut hvem i den onde banden som er lederen, du finner sly sin forfeder. Så gjør du oppdrag som leder til det siste store oppdraget hvor du tar lederen for den tidsperioden. Lederene er noe Sanzaru har truffet blink på. Du har den krigsglade tigeren El Jefe, og den kunstneriske bjørnen Grizz. De har sin egen sjarm, og oppførsel som er veldig førnøyelig å se. Opppdragene er varierte, og er forskjellige fra kapittel fra kapittel. I et kapittel skyter du på blink mens i et annet trener du en huleboer vaskebjørn til å bli en kampmaskin. Sly 4 forbedrer kostymene fra Sly 3. Hvert av de seks kostymene har forskjellige egenskaper som kan hjelpe deg i oppdrag eller finne samleobjekter. Dialogen i spillet er god og fyldig, utenom når de drar vitser kun 6 seks åringer fniser av. Spillet er ikke ment til forvokste barn som meg selv, men det må finnes grenser på hvor barnslige vitsene er.

En glede å spille

Spillet spiller ganske bra og har ingen avansert styring, sånn at alle kan lære det. Mellomsekvensene er bra animert, men kan se til tider stivt ut. Det samme kan sies om når du beveger deg og angriper fiender med stokken din. Sly spillene, spesielt Sly 2 og 3, har vært ganske stive i animasjonene, men noe med grafikken og det faktum at animasjonene er så stive får meg til å grøsse.

Sly 4: Thieves in Time er et solid innslag til serien, og det er deilig å møte en ny forfedrer. Spillet har den atmosfæren som Sly spillene alltid har hatt. Sanzaru Games har gjort en god jobb med å ikke kjøre serien i grøfta. Selv om spillet har sine svakheter er spillet solid, og fortjener uten tvil verdt en femmer.


10 kommentarer

Klikk her for å hente kommentarene

Sly Cooper: Thieves in Time

Sly Cooper: Thieves in Time
Testet format: Playstation
Format: Playstation, Playstation Vita
Omtalt: 24.07.2013
Karakter: 5


Spill-informasjon


Utvikler: Sanzaru Games
Utgiver: Sony Computer Entertainment America
Utgivelsesdato: 27. mars 2013
Aldersgrense: 7+

Les mer om Sly Cooper: Thieves in Time

Siste redaksjonelle anmeldelser

  • Syberia 3 Men er det for sent?
  • Pokkén Tournament DX Pokkén Tournament DX legger ikke til nok nytt til å klare å akseptere denne porten.
  • Miitopia Et miiddelmådig eventyr, på sitt beste.
  • NBA 2K18 Hvor langt er det akseptabelt å gå for å tjene noen kroner ekstra?