Karakter: 5

Kid Icarus: Uprising

Nesten helt perfekt

Av 06.12.2013 21:06
Fantastisk soundtrack, flott gameplay, meget solid multiplayer, interessante karakterer og utfordrende
Litt for mye småprat i spillet, kontrollene kan oppleves som ubehagelige for noen


Kid Icarus Uprising er oppfølgeren til det 25 år gamle NES-spillet på Kid Icarus, men det er på ingen måte likt originalen på noen annen måte enn hovedpersonene i spillet. Akkurat som i originalen styrer du Pit, kaptein og tjener til Palutena, gudinnen over lys og menneskenes verden. Medusa er blitt gjenopplivet etter at gudinnen Palutena forvandlet henne til et monster og drepte henne, og hun er nå ute etter hevn og invaderer menneskenes verden. Pits oppdrag er å stoppe Medusas invasjon og igjen beseire trusselen som lurer i underverdenen. 

Kid Icarus Uprising er et tredjepersons actionspill fokusert på kamp og mindre puzzles innimellom. Campaignen er delt opp i kapitler, og du kan spille hvert kapittel om og om igjen. er delt inn i to deler - luftkamper og bakkekamper. I lufta styrer Palutena ruten din, og du beveger deg bare til siden og sikter og skyter fiender. Ganske likt Star Fox. Luftseksjonene varer alltid rundt fem minutter før du må lande. På land må du bevege deg gjennom en stor map til bossen, og beseire den. Landseksjonene varer fra ti til 30 minutter avhengig av kapittelet. Begge seksjonene er fullstappet med fiender som ikke ønsker deg annet enn smerte.

Luftkampene er kortere, men mye raskere og krevende enn kampene på land.

Spillet kan beskrives som "lett å forstå, men vanskelig å mestre". Kontrollene er veldig enkle - du beveger deg med Circle Paden på 3DS-en, sikter rundt med å bruke pennen på berøringsskjermen og skyter eller slår fiender med L-knappen. Forstår du dette, kan du klare spillet uten problemer på lavere vanskelighetsgrader, men ønsker du å skru opp vanskelighetsgraden vil du måtte kunne en håndfull andre teknikker å benytte deg av i kamp, som "dodging", spesialkrefter, beherske spillmekanikkene, og ikke minst ferdigheter som timing og presisjon. Noen kan finne kontrollene litt ubehagelige, men når man venner seg til dem, vil det gå strøkent. Jeg skulle også ønske spillet støttet Circle Pad Pro, ikke nødvendigvis fordi det er umulig å spille det uten, men det er nesten ingen grunn til å kjøpe en Circle Pad Pro (Resident Evil Revelations og Monster Hunter er ikke nok). 

Spillet har 90 forskjellige vanskelighetsgrader som du justerer ved å skru på et meter før kapittelet begynner, fra 0.0 til 9.0, der 9.0 er det vanskeligste. På 0.0 er det nesten helt umulig å tape, mens 9.0 vil gjøre hendene dine klamme som en regnskog og få adrenalinet til å pumpe. Her snakker vi vanskelighet på linje med Dark Spiller man på høyere vanskelighetsgrader blir spillet åpenbart vanskeligere med raskere, sterkere og smartere fiender, og du må betale flere hjerter (valutaen som benyttes i spillet). Det som gjør det så lukrativt å skru opp vanskelighetsgraden er at du får flere hjerter fra kapitlene du fullfører, og du vil få bedre våpen og spesialkrefter fra skattekistene i kapitlene. I tillegg til dette har spillet et spesielt "Achievement"-system kalt "Treasure Hunt" som lar deg åpne nye våpen, multiplayerbaner, motta hjerter og mer for å gjøre spesifikke oppgaver, som f. eks å fullføre et bestemt kapittel på 9.0 uten å ta skade. Dermed ønsker man gjerne å spille på en høy vanskelighetsgrad, men man kan heller ikke ta seg vann over hodet, for dør du, mister du pengene du har investert - og det kan koste deg dyrt. Spillet vil foreslå en vanskelighetsgrad for deg basert på hvordan du gjør det, og det anbefales å følge denne. 

Pit kan bruke et mangfold av forskjellige våpen. Det er ni forskjellige våpenklasser, og over 100 forskjellige, unike våpen fordelt utover disse klassene. Du vil åpne flere og flere våpen når du fullfører oppdragene du får tildelt i "Treasure Hunt". Er du den presise typen som liker å snipe fiender fra lang avstand vil du gjerne bruke våpenklassen "Staff" som fyrer av enormt kraftige skudd som flyr kjapt på lang avstand, men som er nærmest ubrukelige i nærkamp. Er du den som liker rå kraft er våpenklassen "Club" for deg, som er sinnsykt effektivt i både nærkamp og på avstand, men ufattelig treg, så du må passe deg for fiender som kan kontre angrepene dine. Lek deg litt med våpnene til du finner den klassen som passer best for deg.

Spillet har en interessant og original mekanikk som gjør spillet unikt, nemlig våpenfusjon. Den beste måten å få tak i bedre og kraftigere våpen er ved hjelp av våpenfusjon, eller "Weapon Fusion" som det kalles i spillet. Ved å slå sammen et våpen med et annet vil det nye våpenet få egenskaper fra de to forrige. Kjenner du til Mendels arvelære vil det være en lek å forstå hvordan det fungerer. Hvert våpen har noe som kalles "Modifiers" som gjør hvert våpen enda mer unikt og annerledes enn det neste. Når du slår sammen to våpen vil det nye våpenet få omtrent halvparten av alle bonusegenskapene fra hvert våpen du slår sammen, og det er helt tilfeldig. Det er morsomt å mikse og trikse og se om du klarer å lage det perfekte våpenet ved hjelp av våpenfusjon. Hvert våpen har også halve og hele stjerner i enten Ranged eller Melee som plusser på enten indirekte eller direkte angrep. Bruker du våpenklassen "Blade" ønsker du gjerne mye stjerner i hver kategori, mens noen som bruker "Orbitars" gjerne vil fokusere på Ranged. Igjen er det nesten helt tilfeldig hva du får, og du vil som oftest få flere stjerner av å slå sammen to våpen, men ikke alltid. "Value", eller verdien, forteller deg hvor brukbart våpenet ditt er, og verdien er avhengig av dine Modifiers og stjerner. Verdien gjør ingenting annet enn å fortelle deg om våpenet ditt er brukbart eller ikke i singleplayer, men utrolig viktig i multiplayer.

Våpenfusjon i Kid Icarus Uprising


Multiplayeren er ganske enkel, og består kun av maks seks spillere, men også veldig morsom. Banene åpner du via Treasure Hunt, og er alle veldig forskjellige, noen er små, noen er store, og de fleste banene har gjerne hver sin gimmick. Spillet har to kampmoduser, Free-For-All og "Light vs. Dark", som er en vri på tradisjonell Team Deathmatch. Du styrer en Fighter, som er et helt vanlig menneske, men du bruker våpen du har fått fra singleplayeren.

FFA er kaotisk og actionfylt, der alle dreper alle. Vinneren er den som har flest poeng på slutten av runden. Dreper du en fiende med et våpen med høy verdi, vil du få flere poeng, og har du et våpen med høy verdi, vil du miste mye verdi når du dør. Derfor kan det også være lurt å bruke svakere våpen. 

Light vs Dark splitter opp de seks spillerne på to like lag, og målet er å drepe nok fiender til motstandernes "Health Bar" er tom. Når den er tom, vil den siste spilleren som døde bli gjenfødt som en engel, og kjempe for laget som en ekstra kraftig kaptein. Litt som i kannoball. Når engelen dør, er kampen over, og vinnerlaget vil da være de med sin engel intakt. Det er også poeng her, men de spiller ikke samme rolle som i FFA, men avgjør heller hvor mye skade ditt lags "health bar" tar når en spiller dør. Har våpenet ditt høy verdi og du dør, vil lagets health bar bli kuttet ned kraftig. Bruker du svake våpen skjer det motsatte. Dør du etter at engelen er tilkalt, vil du påføre lagets engel mer skade hvis du har et kraftigere våpen. 

Som jeg har nevnt før styrer du Pit og må beseire Medusa fra hennes invasjon mot menneskenes verden, men dette er bare toppen av isfjellet. Spillet har flere parallelle historier som foregår etter at Medusa blir beseiret, og du må forberede deg på en masse plot-twists her og der. Selv om historien noen ganger kan virke som verket til en seksåring på Mikke Mus-drops hvis du skriver det ned på papir, så fungerer det likevel så utrolig bra i spillet. Nå skal jeg ikke spolere noe av storyen, det er noe man må oppleve selv, men forbered deg på å møte en av de beste hovedskurkene i et spill noensinne.

I motsetning til mange andre Nintendospill har Kid Icarus Uprising full voice-acting gjennom hele spillet. Det vil ikke være et øyeblikk uten snakking, og det kan lett bli irriterende i lengden. Spesielt Pit og Palutena har litt barnslig humor. Dette blir oppveid av at noen av karakterene (skal ikke spolere hvem det er, det vil du finne ut av selv) kan være utrolig morsomme, og selv Pit og Palutena vil få deg til å smile iblant. 

Musikken er slående bra. Faktisk er det ikke en eneste sang i hele spillet jeg ikke liker, selv om ikke alle når opp til de beste. Musikken passer veldig godt sammen med luftkampene, der musikken tilpasser seg etter hva som skjer på skjermen, og skaper mer drama. Hvert kapittel har sine egne sanger, og bossen på slutten har sin egen catchy sang man ikke går lei av, uansett hvor mange ganger man hører den.

KONKLUSJON:

Kid Icarus Uprising er et type spill du vil ha mer glede av hvis du liker utfordringer, og definitivt mer "hardcore" enn 90% av spill som kommer ut i dag, til tross for hvor barnlig Kid Icarus Uprising ser ut. Spillet er fullpakket med innhold, og det er fortsatt flere elementer i spillet jeg ikke har nevnt, ettersom jeg følte anmeldelsen begynte å bli litt lang. Personlig har jeg over 250 timer i spillet, og jeg spiller det fortsatt.

Det får en klar femmer, grunnet litt småpirk som gjør at jeg ikke kan kalle det en perfekt sekser, og er utvilsomt en av de mindre kjente perlene til Nintendos siste håndholdte konsoll. Ønsker du et actionfylt og utfordrene spill med god musikk og mye replayability, er dette spillet for deg.

3 kommentarer

Klikk her for å hente kommentarene

Kid Icarus: Uprising

Kid Icarus: Uprising
Testet format: Nintendo 3DS
Format: Nintendo 3DS
Omtalt: 06.12.2013
Karakter: 5


Spill-informasjon


Utvikler: Nintendo
Utgiver: Nintendo
Utgivelsesdato: 23. mars 2012
Aldersgrense: 7+

Les mer om Kid Icarus: Uprising

Siste redaksjonelle anmeldelser

  • Hey Pikmin! Nintendos søteste vesen har tatt en pause fra sine strategieventyr, og er nå å finne i en søt 3DS-plattformer
  • Splatoon 2 Unikt og gøyalt, til tross for noen riper i lakken
  • Silent Hill HD Collection Vi reiser tilbake til 2001 for å oppleve skrekk og dårlig stemning
  • The Wizards Et nydelig VR spill som virkelig lar deg bli en ekte magiker!