Et Need for speed spill, som ikke ble helt et Need for Speed spill Karakter: 4

Need for Speed: Rivals

Et Need for speed spill, som ikke ble helt et Need for Speed spill

Av 07.12.2013 01:02
Stor verden, lekre biler, to sider av loven, grafikken, lyden, engasjerende en liten stund.
Bugs, EA, holdbarheten, gameplayet, fort ensformig, fatale feil, strittfunkskjonen.

Tiden er innne for å avslutte denne generasjonen. En generasjon som har vært helt fantastisk. Og med at alle fra Criterion (nesten alle) har slått seg sammen med det svenkse nyoprettete Gosths games, er det nok for at vi skal sette oss ned for dette årest Need for Speed? Spenn fast sikkerhetsbeltet og hold deg fast. Dette er Need for Speed: Rivals!

To sider:
I år så handler spillet om rivaliseringen mellom racer og politi (som dere sikkert vet).  Du starter i den kjente bilen Porche Carerra S. Du starter basistrening for begge sidene. For å starte med den "Gode" siden, politiet så har begge en egen story. Politiets story handler om at du skal jage tyver (racere) over skog og hei. Du må være temmelig smart for å gjøre en "wreck" på luringene. De er altid et steg foran deg. Men ikke bli så skuffet da, du har både EMP (Elektrisk sjokk, nesten som det kameraet i filmen Biler 2), spikermatter og skjold, du kan da kalle deg godt rustet mot all faenskapen som kan skje med deg. I den store verdenen i Redview County så er det mange "baser" der du kan kjøre bilen din i tilhengere. Der kan du kjøpe nye politibiler (du låser de opp gratis), nye våpen og mye annet smågodt som kan bli godt brukt i eventuelle biljakter.


Så har vi den "Onde" siden og min  favorittside, racer. Her er det en helt annnen verden (du er i Redview Country, men dere vet hva jeg mener, håper jeg). Her så skal du kjøre løp, sette nye fartsrekorder og kjøre løp uten like. Du må også passe deg for racerens mareritt, politiet. Du kan kjøre unna de, "wreck" de eller gjemme deg. Men ikke alle er så dumme som du tror. Hvis de vil så kan de  sende luftpatrulier (helikoptre), som er nesten er umulig å unslippe. Hvis ikke du kjører innom "Auto repair" (som jeg skal fortelle litt om senere). Dette er jo den vanligste og den klassiske historien i bilspill, at du kjører løp. Men at du kan velg to forskjellige sider (nesten som i GTA V, med tre hovedpersoner), vi så jo dette så vidt i Need for Sped: Hot Puricut. Så hvorfor ikke. Gosths games er på rett spor, ifølge meg.

Hele tiden i spillet så kan du samle"SP" (Speed Points), som er spillets valuta. Need for Speed: Most Wanted (2012) hadde jo et sånt system, veldig rart om de ikke hadde tatt det med i "Rivals" også, ikke sant? For dette så kan du kjøpe, våpen, oppgraderinger, nye kjerrer, lakeringer og mye andre godbiter. Og med snakk om "SP" så er det en viss ting som skjer om du blir "busted" (tatt) av politiet så er det at du mister alle, absolutt alle "SP" dine i den spilløkten. Så det gjelder å tenke taktisk om når du skal "bank" de, sett de i banken buker jeg å si. Men på politiets side så er det ikke noe farlig om du totalvraker politibilen din, fordi det er bare i racerens verden du må være varsom, jeg sier det. Du vil ikke være den personen som mister hele 1 000 000 "SP", disse pengene kunne du brukt på så mye nyttig. Så ta en og en bit om gangen. Som jeg bruker, å sette "SP" mine i banken etter jeg har passert over 50 000, det høres lite ut, men det er bedre med noe cash istedenfor ingenting.


Gamle minner...
En ting jeg ikke så over tidligere at de har lånt fra hele 3 andre Need for speed spill. Hot Puricut, Underground 2 og Most Wnated (2012). hvordan så jeg det? Første, Hot Puricut delen er fra etter at du rivalisere mellom racer og politi der også veldig mye likt der, som er en veldig positiv ting. Underground 2 fordi du kan style bilen din  som en skikkelig gentleman, alt fra felger, bilskilt, lakkering og dekorasjoner kan pyntes til for å skape hele miloner av muligheter. Og til slutt så minner "SP" veldig om Most Wanted (2012), men der så samlet du uten mening, her så må du bruke de som penger. Er det bare meg som har sett at det har lånt fra tidligere spill i serien?

Hva om å fortelle lit om selve verdenen, Redview Country? Det første jeg gjør er å nyte den smellvakre verden. Kjører meg en tur og verden er enorm, litt større enn Fairhaven i Need for Speed: Most Wanted (2012). Det skal litt for at omgivelsene er blitt kjedelig, eller om at spillet er litt tamt, det skal mye til. Men etter par dager/timer med spilling så dupper spillet mer og mer av, som er et stort trekk i holdbarhet. Hvorfor? Speedlistene, løpen og oppdragene blir veldig reppeterende. Allerede etter å ha sittet en time med spillet så merker jeg det. Men hva gjør det så engasjerende? Det å låse opp nye biler, gå opp i leveler og tjen så mye "SP" som mulig er så moro.

Det finnes alltid et "men":
Over til det siste av anmeldelsen, grafikk, lyd, gameplay og levetid. Jeger egentlig litt lei av å nevne det så mange ganger. Men, det må igjennom. Grafikkmotoren er fra den kjente batllefield-serien fra DICE. Så snilt det var av de å låne oss grafikkmotoren. Så hvordan blir frostbite 3 blanding med 300 km/t? Et ekstremt kult spill, men grafikken har sine ulemper. Det virker som at den ikke henger med i svingene, at du foreksempel står stille, og plutselig spawner et annet sted som er veldig irriternde fordi det resulterer krasj og du taper løpet. Ikke bare det er det problemer med, det er også milionvis av bugs som ødelegger spilloplevelsen fatalt.

Lyden er god, ikke bare soundtracket, men også den romantiske motorlyden fra eksospotta,  et glimmrende syn i spillet. Alt fra regnet som pøser ned, sirener, sammenstøt og at bilen trilller rolig på grus, sånne bittesmå detaljer som ikker er med til vanlig er med til lyd. Jeg tror det er en av de beste lydene til et bilspill, bra jobba svenekene. Du er ikke så dumme som du tror heter et utrykk, og her gir det full mening.


Gameplayet, som jeg fortalte ibegynnelsen av denne anmeldelsden er som en berg og dalbane. Noen ganger går det opp, og andre ganger ned. Alle har sin smak, men her er det ikke helt på topp for meg. Mye kunne ha blitt gjort bedre enn det "stupid" EA som kan godt bli stemplet "årest verste spillselskap" resten av livet, hvis ikke  EA har eksistert så hadde nok karakteren klatret opp to plasser, men nei. Det gjør det ikke fordi EA må ha spillet ferdig til den og den tid. Det er jo ikke noe rart når storserier som Sims, Battlefield og Need for speed blir ødelagt når utviklerene ikke får nok tid på seg, mye kunne  blitt finpusset bedre.
Til slutt så har vi holdbarhet, er ikke helt sikker hva jeg skal gi det, har spilt irundt det etter en helg, men etter så liten tid med spillet så gir je g det et "?", sorry. Men et tall kommer senere, jeg lover.

Om at dette er det beste Need for speed spillet på en stund er det ikke i tvil om, svenskenbe gjør en bedre jobbe en noen gang, og å ta over Need for Speed-serien var ikke et dumt valg. Men de fatale feilene de har gjort har ødelagt det meste av underholdingen. Bra viss EA ikke har blitt innblandet. Men at det blir mye spilling av dette fra til jul er det ikke i tvil om. Det smaker Need for Speed, men  det er det som funker. Er du hekta på mer adrealin og action så kan jeg garantere deg mye kos med råkjøreing i Redview Country, anbefales å ta en titt.


3 kommentarer

Klikk her for å hente kommentarene

Need for Speed: Rivals

Need for Speed: Rivals
Testet format: PS4
Format: Playstation, Xbox, PC, PS4, Xbox 720
Omtalt: 07.12.2013
Karakter: 4


Spill-informasjon


Utvikler:
Utgiver: Electronic Arts
Utgivelsesdato: 22. november 2013
Aldersgrense: 3+

Les mer om Need for Speed: Rivals

Relaterte tags

Siste redaksjonelle anmeldelser

  • Halo Wars 2 Nei, jeg snakker ikke om Noahs ark.
  • Yakuza 0 Japanske gangstere i selvsikkert dissonant krimdrama
  • Nioh Nioh er ikke enda et bomskudd fra Sony
  • Hitman (2016) Agent 47 mer presis enn aldri før - det samme kan sies om brettdesignet