Fra en liten krabat, til en gigantisk kjempe Karakter: 3

Knack

Fra en liten krabat, til en gigantisk kjempe

Av VegardM 11.12.2013 14:30
artig, din egen gigantiske venn, grafikk, lydeffekter, stemmeskuespillerne, vanskelighetsnivå, gjenspillbarhet, familie- og barnevennlig
simpelt, pålagt gjenspillbarhet, forutsigbart, usynlige vegger, fastmontert kameravinkel

Obs! Denne anmeldelsen inneholder kun et par spoilers som ikke er for avslørende. Det er trygt å lese videre.

Prolog:

Vi åpner opp med orker som angriper et fort. Vaktene skremmer dem enkelt unna med maskinpistoler. Men straks etterpå, fra de raslende trærne, kommer det store tankser styrt av orkene, som skyter ned, ødelegger og invaderer fortet.

Vi går deretter over til Professorens Laboratorium. Her får vi se at professoren har samlet en gruppe mennesker som går over sikkerhetskameraet og drøfter angrepet. Vi møter bla.a. Viktor fra Viktor Industries, som ønsker å vie sine høyt avanserte roboter til å gå til motangrep. Den andre vi får høre fra, er professoren selv som har noe å vise fram.

I årevis, har professoren forsket på relikvier. Hvordan de oppfører seg og hva de kan gjøre. Med disse relikviene, har han oppfunnet en selvbevisst skapning av stein, som han kaller Knack. Og det er nå vi får en "tutorial" på hvordan man styrer Knack.

 Knack, slik du møter ham

Gameplay:

Hvordan man styrer Knack, er enkelt nok. Ingen spesielt avanserte teknikker her. Du starter i laboratoriet og lærer deg dine angrep og hvordan du bruker solsteinsangrep. Gjennom spillet, er det strategisk plassert ut relikvier som du får mer liv av og bygger deg større med, og solsteiner som du kan samle inn for å bygge opp spesialangrep. Det er også hemmelige ganger som varierer fra å være ekstremt lett å se, til nesten umulig å se. Disse hemmelige gangene leder ned til skattekister, som inneholder deler du kan bygge for å få eks: ekstra solsteinskraft, combo-meter, hemmelig gang detektor og krystall relikvier. Det finnes en liten knippe forskjellige av sistnevnte, som gjør at når du har savnet alle av hver, kan du bytte mellom forskjellige versjoner av Knack med helst spesielle evner.

Gjennom spillets gang, samler du altså opp steinrelikvier for å bygge deg større og kraftigere, og ved visse punkter blir du "tilfeldigvis" liten igjen og må bygge deg større på nytt. Du finner også relikvier av andre elementer, som eks. klart krystall, is, tre og noen til som jeg vil holde hemmelig.

Spillet er satt opp i kapitler, med 4 brett per kapittel, og med 10+ kapitler, gir dette deg over 40 brett å komme gjennom! Eksakt antall, vil jeg holde hemmelig ;) Og som med de aller fleste andre plattformer, avsluttes noen av disse med spesielle, store, vanskelige bosser.

Gjenspillbarhet: Når man har spilt gjennom spillet, er det enkelt å spille på nytt. Man velger bare "continue", så starter man helt på nytt, på kapittel 1 i professorens laboratorium, men man får beholde alt man har samlet opp av dingsebomser og spesielle krystall relikvier, slik at man kan fortsette å samle dem og lage flere tingester og samle flere relikvier til å bytte karakter og spille spillet som en annen versjon. Dette er en super idé, og meget bra! Men det som er litt synd, er at dersom man ønsker å finne alt og bygge alt, er man pålagt å starte på nytt minst 3-4 ganger før man kanskje endelig har fått absolutt alt. Dette går virkelig inn på din tålmodighetsevne, om du egentlig orker å gå igjennom alt dette enda en 5. gang bare for å prøv å finne den siste sjeldne relikvien som kan være vanskelig å få fatt i. I tillegg, når man klarer spillet første gangen, kan man også velge spesifikke kapitler, prøve en utfordring eller kolloseums modusen.

Vanskelighetsnivå: Når du først starter kan du velge mellom easy, normal eller hard, og i følge en trophy/achievement ser det også ut som man får enda et vanskeligere valg når man klarer normal/hard. Selv valgte jeg easy, bare for gøy, har kun spilt på den, så dette vet jeg ikke. Men selv på easy, så er det faktisk flere fiender som virker ganske vanskelige. Det er flere steder jeg har dødd 3-4 ganger før jeg lærte teknikken på akkurat de monstrene og hvordan man skal slå dem. Dermed ser jeg for meg at dette kan bli mye værre i hard.

Større IsKnack

Grafikk, lydeffekter og skuespillere:

Framt først: grafikken er nydelig. Det er svært gode detaljer og strukturer på alt diverse ting, selv om andre ting igjen også virker litt mindre avansert. Menneskene i spillet er helt tydelig dataanimerte, men Knack har fått en mye mer dybde og karakter. Dette er på ingen som helst måte PS4-nødvendighet, PS3 hadde kunnet klart dette nesten like godt. Ta Assassin's Creed IV: Black Flag, eks. AC4, har en mye mer avansert grafikk på PS3-versjonen, enn det Knack har fått på PS4.

Lydeffekter: Lydene i spillet passer meget godt, og nydelige. Det er kanskje lydene som også kommer fra Dualshock4-spaken som gir det lille ekstra. Når du samler opp tre-relikvier eks. kommer det ut lyder som er treklosse-aktig, som er veldig stilig, og når du samler inn solsteiner, kommer det glass-aktig kling. Dessverre dog, kan man ikke skru av dette uten å skru av SFX i spillet, og da kommer det heller ingen lyd fra TV-en.

Skuespillere: Stemmene til karakterene i spillet, passer dem faktisk ganske godt, og flere av dem er skuespillere som har vært med i tidligere kjente spill, tegneserier og filmer.

Dr. Vargas, spilt av JB Blanc, er kjent fra Batman: Arkham Origins, Lego Marvel Super Heroes, flere Assassin's Creed spill, og til og med vært med i Braking Bad som Dr. Goodman! Lucas, spilt av Josh Keaton, har brukt sin stemme i Batman: Arkham Origins, Green Lantern: The Animated Series, og hatt flere Spider-Man stemmer. Ryder, spilt av Travis Willingham, har vært med i Naruto: Shippûden, The Super Hero Squad Show, Lego Batman 2: DC Super Heroes, Lego Marvel Super Heroes. Viktor, spilt av Mark Deakins, har spilt i Star Trek: Voyager, Star Trek: Insurrection


Negativt:

Som jeg sa tidligere, virker gjenspillbarheten pålagt, ettersom det er eneste mulighet for å samle opp alt. Velger man spesifikke kapitler, dukker ikke tingene opp, så man MÅ faktisk spille hele spillet på nytt. Spillet er veldig simpelt konstruert. Altså, brettene virker som de er laget på en enkel måte, bare med fin grafikk. Områdene du utforsker er nemlig fullt av usynlige vegger, der det ser ut som det går an å gå, mens andre plasser tror du det er en usynlig vegg, men plutselig detter du ut i avgrunnen og dør. Andre ting, er plattformer som du skal hoppe opp på, som ser ut som du kan nå med enkelt hopp fordi de er så lave, men så må du pinadø ta et dobbelthopp a likevel! Brettene virker faktisk så simpelt laget, at man skulle tro at selv PS2 kan klare dette! Bare med mye lavere grafikk og detaljer.. *Fastmontert* kameravinkel. Kameravinkelen er forhåndsbestemt, og man kan ikke endre på dette. En fastmontert kameravinkel er bare noe av det mest kjedeligste man kan ha i spill. Dersom du skulle få en fiende bak denne, kan de plutselig dolke deg i ryggen, når du egentlig tror du drepte den. Du kan heller ikke se på banen og planlegge alle dine neste steg, og kan dermed være så uheldig å dette ned i avgrunnen, eller bomme flere ganger på en fiende, fordi du ikke klarer å bedømme avstand. Historien er ganske forutsigbart. Det er ganske lett å gjette seg til hva som kommer til å skje tidlig i spillet. Dette er bare nok et tegn på at spillet er kanskje mest ment for barn, enn de mest erfarne mysteriesøkerne. Spilltiden er dessverre litt kort. Man kan fint klare å gå gjennom historien første gang på rundt 6 timer, og selv da har du tid til å lete etter hemmelige ganger og bare vase litt rundt.

Notat: Dersom man prøver å starte dette spillet med stemmen, må man uttale spillet slik: Knækk. Altså med en hard K, og ikke en stum K, slik det egentlig uttales på engelsk. Prøver man med stum K, skjer absolutt ingenting. Jeg har ikke prøvd å spille dette med PS Vita, eller en ekstra spake, da jeg har hverken av disse. Det finnes app for spillet, som heter Knack's Quest. Spillet er nok en versjon av Bejeweled, bare at etter å ha samlet et visst antall poeng, får man en del til en dingseboms, eller spesielle krystall relikvier. Med dette spillet kan du logge på PSN kontoen din og tilknytte til ditt Knack spill, og dermed sende over relikvier og deler, slik at det kan ta kortere tid å samle inn alt. Dette er prøvd og fungerer umerket! Jeg er bare litt smålei av alle de utallige versjonene av Bejeweled, at jeg ikke er så spesielt begeistret for dette.

Knack og professoren

Alt i alt:

Dette er et ganske gøy spill, hvor du spiller en liten figur og kan samle deg haugeviser av relikvier til å bygge deg virkelig stor og enorm. Det er tydelig at utviklerne selv har hatt det litt moro med å lage spillet. Det består av både områder med små hodebry, områder der du sloss, og områder med begge deler. Det virker ganske simpelt laget, og selv om det er veldig gjenspillbart, er det kanskje ikke nødvendigvis like gøy den 5. eller 6. gangen og du fremdeles mangler bare én liten bit, slik at du kan spille din favoritt variant av Knack.

For familie- og barnevennlighetens skyld, og dersom du spiller med en venn (spiller 2 får en egen mini-versjon som jeg ikke har prøvd), kan dette få en god 4-er. Men pga. den simple konstruksjonen av spillet, den pålagte gjenspillbarheten, og det fastmonterte kameraet, havner det nok heller på en Terningkast 3, for meg!

4 kommentarer

Klikk her for å hente kommentarene

Knack

Knack
Testet format: PS4
Format: PS4
Omtalt: 11.12.2013
Karakter: 3


Spill-informasjon


Utvikler: SCE Japan Studio
Utgiver: Sony Computer Entertainment
Utgivelsesdato: 29. november 2013
Aldersgrense: 7+

Les mer om Knack

Relaterte tags

Siste redaksjonelle anmeldelser