Det første halvhjertede Mario-spillet. Karakter: 4

Super Mario 3D Land

Det første halvhjertede Mario-spillet.

Av andenors 18.02.2014 20:27
Fin demonstrasjon av 3d-effekten, fullt av morsomme synsbedrag, passe godt nivådesign, helt ok grafikk og lyd.
Veldig stramt gameplay, altfor kort, altfor få power-ups, nesten litt for lett, enda mindre historie enn vanlig, kjedelige menyer, få og uengasjerende bosskamper.

Super Mario Bros skapte et helt nytt engelsk ord, 'sidescroller'. Super Mario Bros 3 er kåret til verdens beste spill av den gamle skolen. Super Mario World slo ut 28 på en skala fra 1 til 10. Super Mario 64 revolusjonerte hele videospillindustrien. New Super Mario Bros tok serien tilbake til røttene. Super Mario Galaxy overgikk alle forventninger, og det samme gjelder Super Mario 3D World. Kjerneserien av Mario-spill har trolig stått for flere hakesleppere enn noen annen serie, og til sammen har de solgt godt over 200 millioner eksemplarer opp gjennom årene. Så har vi Super Mario 3D Land til Nintendo 3DS. Spillet kan umulig kalles direkte dårlig, men det står overhode ikke til forventningene.


Mye det samme.

Nesten ingen av Mario-spillene har noen nevneverdig historie. Bowser kidnapper Peach, Mario (og Luigi) redder dagen. Og det er en helt grei ordning. Flere unnskyldninger trengs ikke for å legge ut på eventyr. Men likevel har alle spillene på forskjellige måter klart å få denne velkjente formelen til å føles like frisk hver gang. Det klarer ikke 3D Land. Mario får bare en tegning i Paper Mario-stil med vindpost, hvor Bowser har kidnappet Peach igjen. Da blir Mario selvfølgelig kjempebekymret og løper ut av skjermen. Da tenker undertegnede bare: "Er dette det beste Nintendo kan prestere?" Det er vanskelig å beskrive, men måten spillerne blir introdusert for spillet føles ikke som det førsteinntrykket et den gang splitter nytt Mario-spill til en den gang splitter ny konsoll trenger.


2,5D?

Såvidt undertegnede vet er 3D Land det første tredimensjonale Mario-spillet på en håndholdt konsoll (om man ser bort fra Super Mario 64 DS). Og lek med Mario i tre dimensjoner er virkelig en spillopplevelse for seg selv. Analog styrespak gir stålkontroll i samtlige av de trehundre og seksti retningene man kan bevege seg. Et kontrollerbart kamera i en høyt hevet tredjepersonsvinkel gir spillerne full oversikt over omgivelsene. Og Mario selv hopper, snurrer og spretter rundt som en profesjonell akrobat. 3D Land, derimot, er ment å være et slags 2,5D platformspill. Og misforstå undertegnede rett, det fungerer knirkefritt etter hensikten, men det forandrer ikke det faktum at konseptet er svært vanskelig å vende seg til. Hele spillet føles uvanlig stramt og stivt uten kamerakontroll, hvor det nevnte kameraet er låst fast slik at man ikke ser så langt foran seg. Mange av de små gåtene er riktignok basert på at man ikke kan se seg om som man vil, men likevel, det kan fort bli litt irriterende.


Smått som så.

Helhetlig lengde.

3D Land er et kort spill. Et uvanlig kort spill. De mest erfarne spillerne kan fint runde det på to eller tre dager. Og for undertegnede, som foretrekker å ta seg god tid til å nyte spillets magi fullt ut, blir lykken kortvarig. Det kan nesten virke som om Nintendo hadde hastverk da de bestemte seg for å lage det. Og hvis det er en ting en utvikler trenger for å lage gode spill, så er det god tid.


Power-ups.

Mario-serien har flust med power-ups (kan oversettes til 'oppgraderinger' på norsk). Selv om spillopplevelsenen som oftest ikke er formet rundt dem, gjør de spillene så utrolig mye morsommere å spille. bare synd at det er altfor få power-ups i 3D Land. I tillegg til standardutstyret (supersoppen, ildblomsten og superstjernen), gjør vaskebjørndrakten et comeback, og den eneste nye power-upen er boomerangblomsten, som gir Mario evnen til å kaste boomeranger. Om Nintendo ikke klarte å finne på flere nye, så kunne de i det minste ta med noen flere gamle. Dette er Mario 3D tross alt.


Bosser.

Hvor begrepet 'Boss' kommer fra, aner undertegnede ikke, men grunnen til at en Boss er der, er for å true deg, for å drepe deg, for å utgjøre større motstand enn de vanlige fiendene. Derfor skjønner undertegnede ikke hvordan Nintendo kan overlate de fleste bosskampene til koopa-paret Boom-Boom og Pom-Pom. De er ikke spesielt sterke, eller store, eller skumle, og de går i bakken etter tre slag hver. De føles bare som unødvendig uthaling av tida.


Men...

...Nok elendighet. Selvfølgelig har 3D Land mange positive sider også. Som et av de tidligste spillene til 3DS demonstrerer spillet på mesterlig vis hva 3D-effekten er i stand til. Gjemt inni banene er det nemlig mange optiske illusjoner og synsbedrag. Strukturer som har en annen form enn de først ser ut til å ha. Gjenstander som ser ut til å være nærmere eller lengre unna enn de egentlig er. Og sannheten kommer først til syne når man skrur på 3D-effekten. Både morsomt og fascinerende. Hva selve banene angår er ikke designet akkurat det første man ville ha skrevet hjem om, men de er over gjennomsnittet godt laget. Det samme gjelder kvaliteten på både grafikk, musikk og lydeffekter. Og spillerne får virkelig testet dybdesynet i dette spillet. Selv med 3D-effekten på full guffe, må man virkelig holde tunga rett i munnen for å styre Mario helskinnet i mål. Hvis det er et spill som virkelig er verdig tittelen 2,5D plattformspill, så er 3D Land en verdig kandidat.


Dommen.

Spillet er helt ok, men du går ikke akkurat glipp av noe hvis du ikke skaffer deg Super Mario 3D Land, men til de av dere som frastår fra 3D World til WiiU på grunn av 3D Land: Dere har ingenting å frykte. De er to helt forskjellige spill.

5 kommentarer

Klikk her for å hente kommentarene

Super Mario 3D Land

Super Mario 3D Land
Testet format: Nintendo 3DS
Format: Nintendo 3DS
Omtalt: 18.02.2014
Karakter: 4


Spill-informasjon


Utvikler: Nintendo
Utgiver: Nintendo
Utgivelsesdato: 18. november 2011
Aldersgrense: 3+

Les mer om Super Mario 3D Land

Relaterte tags

Siste redaksjonelle anmeldelser

  • Halo Wars 2 Nei, jeg snakker ikke om Noahs ark.
  • Yakuza 0 Japanske gangstere i selvsikkert dissonant krimdrama
  • Nioh Nioh er ikke enda et bomskudd fra Sony
  • Hitman (2016) Agent 47 mer presis enn aldri før - det samme kan sies om brettdesignet