Karakter: 5

Teslagrad

Morsom, utfordrende hjernetrim

Av MathiasB 26.02.2014 17:21
Utfordrende, fin progresjon, vakkert og bra musikk
Vanskelig å få med seg historien, litt kronglete å finne neste oppgave

Teslagrad er beviset på at det er fullt mulig å lage spill på høyt internasjonalt nivå i Norge. Denne indieperlen laget av Rain AS, et lite spillstudio lokalisert i Bergen. Det er ikke mange norske spill å finne i nettbutikkene til PS3, Wii U, Steam og noen andre nettbutikker til pc. Og det er ikke tilfeldig at Teslagrad har blitt lansert på så mange ulike plattformer. Det er nemlig et veldig bra spill.

Subtil Historie

Historien er subtil i Teslagrad. Det er gameplayet som får lov til å briljere. Historien får du servert gjennom korte dukketeater som dukker opp i ny og ned, stemmeskuespill glimrer totalt med sitt fravær. Det samme gjelder mer tydelig historiefortelling som å finne brev eller andre skriftlige kilder. Kort fortalt styrer du en liten gutt som blir jaget av flere store menn. Etter hvert befinner du deg i midten av en revolusjon. Det er de røde mot de blå, og det er en ond konge som må fjernes. Historien er sånn sett ikke spesielt original, men det er ikke på grunn av historien at Super Mario er verdensberømt. Det er heller ikke på grunn av historien du spiller Teslagrad. Likevel er glimtene av historiefortelling med på å sette stemningen i spillet, og det klarer den veldig godt. Jeg får også en følelse av at det er mer ved historien enn man blir fortalt. Jeg klarer ikke helt å sette fingeren på det, men følelsen av at Rain har klart å skape et univers de kan bygge mer på i fremtiden er definitivt til stede! 


«Også bare hopper du opp sånn og inn der» «JADA MEN DET ER IKKE SÅ LETT SOM DET SER UT!»

Så, over til gameplay! Spillet er bygd opp rundt bruk av strøm og magnetisme for å løse puslespill og komme deg forbi hindringer. Du finner en spesiell hanske tidlig i spillet som kan gi magnetisk kraft til enkelte gjenstander. Dette gjør at du kan få objekter til å slå seg sammen, eller støte fra hverandre. Utover i spillet får du mer utstyr, men grunnideen er den samme. Bruk magnetisk kraft til å løse oppgaver. Jeg synes det fungerer strålende. Oppgavene blir vanskeligere og vanskeligere, uten at læringskurven er for bratt. Men det er ikke hovedsakelig hvordan oppgaven skal løses som er utfordringen. Som regel har du forstått hva du skal gjøre etter to-tre forsøk, men som regel er det lettere sagt enn gjort. Dette spillet viser virkelig forskjellen mellom teori og praksis. Presisjon, timing og raske reaksjoner er nødvendig for å komme deg videre, og du kan fort blir stående fast i både ti og tjue minutter på enkelte oppgaver. Spillet er også så utilgivelig at du kun har ett liv, noe som gjør bosskamper veldig utfordrende. Et sekund konsentrasjonsvikt og du må starte helt på nytt. Til gjengjeld sitter du igjen som kongen på haugen når du vinner!

Det eneste som trekker litt ned er hvordan områdene henger sammen. Du befinner deg i et tårn som du skal komme til toppen av. For å komme deg opp en etasje må du fullføre oppgavene i den etasjen du er. Alt det er greit nok, men inngangene til etasjene er så like at det er litt vrient å huske hvor man har vært og hvor man skal. Det er riktignok positivt at spillet er mindre lineært enn mange andre 2d plattformspill, men litt tydeligere skiller mellom etasjene hadde vært fint.

Vakkert og morsomt

Rent estetisk er Teslagrad utrolig vakkert. Alt er tegnet for hånd, og områdene får i alle fall meg til å tenke på sent 1800-talls Russland blandet med England tidlig i den industrielle revolusjon. Områdene glir mellom dystre smug i regnvær, tunge industriområder med løpebånd og flammer, til mer kalde vinterhager. Områdene flyter fint sammen og grafikken er tidløs. Sammen med musikk som setter den perfekte stemningen er hele opplevelsen meget godt gjennomført.

Gameplayet sitter bra og du kan aldri skylde på at figuren ikke gjorde som du sa når du dør. Spillet balanserer på linen mellom utfordrende og frustrerende, og enkelte ganger får du lyst til å kaste kontrollen veggimellom. Men følelsen av å komme videre etter å ha sittet fast en stund er fantastisk. Noen spill får deg til å føle deg dum når du står fast. Når du endelig kommer deg videre tenker du «selvsagt, det burde jeg skjønt». Her tenker du «Satan, jeg er god jo!». Dette er virkelig et spill du bør prøve. Det koster mindre enn en kebab med cola, og jeg kan love deg at du får mer glede av Teslagrad. Hvis dette er representativt for nivået på norske spill er det mye å glede seg til framover!

2 kommentarer

Klikk her for å hente kommentarene

Teslagrad

Teslagrad
Testet format: PC
Format: Playstation, PC, Nintendo Wii U
Omtalt: 26.02.2014
Karakter: 5


Spill-informasjon


Utvikler: Rain Games
Utgiver: Rain Games
Utgivelsesdato: 13. desember 2013
Aldersgrense: TBC

Les mer om Teslagrad

Relaterte tags

Siste redaksjonelle anmeldelser

  • Syberia 3 Men er det for sent?
  • Pokkén Tournament DX Pokkén Tournament DX legger ikke til nok nytt til å klare å akseptere denne porten.
  • Miitopia Et miiddelmådig eventyr, på sitt beste.
  • NBA 2K18 Hvor langt er det akseptabelt å gå for å tjene noen kroner ekstra?