Stor, større, Grand Theft Auto V Karakter: 6

Grand Theft Auto V

Stor, større, Grand Theft Auto V

Av Myggdreper 11.07.2014 20:46
Tonnevis med innhold, vidunderlig kjørefysikk, karakterer som engasjerer, morsomt og troverdig manus, Online som du fordyper deg i, enorm detaljrikdom
Mange drittsekker i Online

2013 var et år med mange juveler av noen spill. Vi så kanskje tidenes vakreste spillverden i Bioshock Infinite, en rørende historiefortelling i The Last of Us og en menneskelig Lara Croft i Tomb Raider. I Grand Theft Auto V derimot, årets største salgssuksess, fikk vi se noe helt nytt innen GTA-serien - tre hovedpersoner. Det åpner så klart for nye gameplay-muligheter, men er det til spillets beste?

Vi befinner oss i eksotiske Los Santos, GTA-seriens versjon av Los Angeles. Michael er en pensjonert yrkeskriminell som sliter med å ordne opp i problemene i familien sin og ikke minst inni sitt eget hode. Hans vei krysses av Franklin, en ung afro-amerikaner som vil ut av gjengmiljøet han er oppvokst i for å tjene litt seriøse penger, og Trevor, Michaels djevelske, sinnssyke og egenrådige partner fra 10 år tilbake. Michaels sitt forsøk på å holde seg borte fra kriminaliteten går derimot plutselig i vasken når han plutselig skylder et millionbeløp til en narkobaron som man ikke bør kødde med. Michael må ha penger, og han vet kun om en måte å få tak i det på. Han må igjen planlegge og utføre ran, og på veien tar han med seg sine to venner (og til tider uvenner) Franklin og Trevor. 

Med tre karakterer som man kan kontrollere gjennom ens ferd etter penger i Los Santos, kan man stille spørsmål til hvor mye tid en tilbringer med hver person. Blir man kjent med hver og en av dem? Blir man knyttet til dem alle like mye? På mine egne vegne kan jeg svare ja. Du lærer alle tre å kjenne, kanskje ikke alle sammen like godt, men nok til at du kan relatere deg til dem. Franklin relaterer man seg til for sitt ønske om å komme seg fremover i livet, tjene penger og rask suksess. Michael er i den klassiske midtlivskrisa (trenger ingen forklaring) som de fleste 40-åringer kjenner igjen, mens Trevor er den ultimate «jeg kunne ikke brydd meg mindre» -drittsekken, men som egentlig aldri skjeller ut folk uten at de fortjener det. 

Og med de tre antiheltene våre på tokt kan man enkelt bytte mellom dem alle tre ved hjelp av D-paden. Under oppdrag går dette helt sømløst - velg hvilken av de to andre du vil ha kontroll over, og vips er du på plass. Utenom oppdrag blir det litt vanskeligere derimot, på grunn av lastetider, men Rockstar har løst dette på en ganske kul måte - de har gjort det om til en slags Google Earth-lignende modus som lokaliserer personen du skal bytte til på kartet for så å zoome inn igjen. 

Mens vi snakker om kartet - det er svært. Selv med en av de raskeste bilene i spillet tar det opptil 20 minutter å komme seg fra Los Santos til det nordligste punktet på kartet. Ifølge Rockstar er kartet større enn kartet i GTA IV, San Andreas og Red Dead Redemption til sammen. Resultatet? Stort. Og ikke et eneste område er overfladisk. På hver eneste krik og krok av kartet er det ting å gjøre, ting å se, ting å finne og ting å bruke. I tillegg gjør dyrelivet og den velutviklede kunstige intelligensen til NPC'ene kartet mye mer levende enn de fleste andre open world-spill. På toppen av det hele har spillet presset ut alt de kan av kraft fra PS3/Xbox 360'en, som gjør at vi sitter igjen med det vakreste spillet fra i fjor hva grafikk angår. Man kan se hudporene til alle personene i spillet, alle stingene i dressene til Michael og all skitten i flekkene på Trevors klær. Alt er slående vakkert å se på. GTA V har en detaljrikdom av en annen verden, og det uansett hvor på det enorme kartet du befinner deg.

Med så stor plass å boltre seg på, trenger man en måte å raskt komme seg fra A til B på. Det sier seg nesten selv. GTA-serien har heldigvis aldri hatt noen problemer med det, og her får man biler, motorsykler, mopeder, firehjulinger, båter, helikoptre, fly, og til og med en ubåt. Og ikke er bare utvalget top notch, kjørefysikken er vidunderlig. Rockstar har gått vekk ifra sladdingen i GTA IV og istedenfor valgt noe som kan minne mer om racing-spill hva styringen angår, og det med suksess. Å kjøre i GTA V er mye gøyere enn i forgjengerne, det føles mye mer realistisk, og det bare til det bedre. Flyvingen er også veldig underholdende, selv om jeg ikke helt ser hvordan et svært passasjerfly skal klare å gjøre saltoer og barrel rolls... utenom det er alt som det skal, det er enkelt å kontrollere flyet i lufta, men man får likevel en utfordring med turbulens og landinger. Helikoptre har Rockstar gitt en herlig balanse mellom nøyaktig flyving og ukontrollert svaing frem og tilbake. Det tar en stund å mestre, men det er verdt det. Båtene har jeg ikke så mye å si om, annet enn at utviklerne har truffet spikeren på hodet på dette feltet også.

Er det en ting som plager meg hva kartet angår, er det latterlig få bygninger man kan gå inn i. Det er garasjer, våpenbutikker), klesbutikker og frisører stort sett. Jeg savner å gå inn i barer, fastfood-restauranter og ihvertfall litt varierte bygninger. Dette kunne Rockstar enkelt gjort noe med, men latt være å gjøre.

Wanted-nivåene og politiet er så klart også tilstede, og politiet har fått en helt ny A.I. for å finne deg på. I tidligere GTA-spill var det et bestemt område som politiet leita etter deg i, og kom du deg ut fra dette området ville du etter kort tid miste statusen din som ettersøkt. I GTA V derimot er det en blå kjegle foran hver politibetjent/bil/helikopter/båt, som indikerer synsrekkevidden deres. Straks du kommer utenfor disse kjeglene vil politiet gå vekk fra å jage deg til å heller søke etter deg. Noen hyller denne nyvinningen, andre forbanner den. Jeg er blant førstnevnte. På denne måten kan man mye enklere kjøre vekk ifra lovens lange arm istedenfor å bli evig forfulgt selv om politiet i teorien ikke skal ha peiling på hvor du befinner deg. Dette problemet er nå borte som dugg for sola, da politiet kun vet hvor du er dersom de faktisk ser deg, som jo er akkurat slik det skal være. Denne nye delen av flukten gjør det hele mer spennende. Det blir derimot vanskeligere å gjemme seg dersom du befinner deg i byer, men slik er det også i virkeligheten, er det ikke?


GTA V har også en online-del, som kan minne veldig om et RPG-spill. Du lager din egen karakter, (på en ganske merkelig, men ny måte) gir han eller hun en egen bil, leilighet og våpen, og fyller opp Inventory med snacks og drikke for å fylle opp health-baren. Heldigvis er det fortsatt GTA, hvor oppdragene stort sett handler om å stoppe drug deals for så å stikke av med all profitt, drepe folk som fiender av oppdragsgiverne dine og generell stjeling og dreping. I tillegg er det også klassiske flerspillermoduser som Deathmatch, bilracing, capture, last man standing osv. Dersom du ikke er interessert i det, kan du også bare cruise rundt i Los Santos sammen med andre spillere og erklære din egen krig mot dem, om du foretrekker det. Uansett hva det blir til, blir det en god opplevelse, spesielt når det er så mye å gjøre. Online kan holde deg ved skjermen i mange timer om gangen, og blir sjelden kjedelig. Dessverre blir mye av moroa ødelagt av spillere med mye penger som har spandert på seg en tanks som de okkuperer hele byen med og dreper alle spillere i rekkevidde. Spør du meg kan Rockstar fjerne tanksen fra Online-delen av spillet. 

GTA V har også en online-del, som kan minne veldig om et RPG-spill. Du lager din egen karakter, (på en ganske merkelig, men ny måte) gir han eller hun en egen bil, leilighet og våpen, og fyller opp Inventory med snacks og drikke for å fylle opp health-baren. Heldigvis er det fortsatt GTA, hvor oppdragene stort sett handler om å stoppe drug deals for så å stikke av med all profitt, drepe folk som fiender av oppdragsgiverne dine og generell stjeling og dreping. I tillegg er det også klassiske flerspillermoduser som Deathmatch, bilracing, capture, last man standing osv. Dersom du ikke er interessert i det, kan du også bare cruise rundt i Los Santos sammen med andre spillere og erklære din egen krig mot dem, om du foretrekker det. Uansett hva det blir til, blir det en god opplevelse, spesielt når det er så mye å gjøre. Online kan holde deg ved skjermen i mange timer om gangen, og blir sjelden kjedelig, dog må det som regel 1 eller flere venner til for å virkelig få alt ut av denne delen av spillet, da de andre spillerne sjeldent er samarbeidsvillige. Dessverre blir mye av moroa ødelagt av spillere med mye penger som har spandert på seg en tanks som de okkuperer hele byen med og dreper alle spillere i rekkevidde. Spør du meg kan Rockstar fjerne tanksen fra Online-delen av spillet. 

Utenom det er GTA V en perle av et spill. En svær verden med masse å gjøre, tonnevis med kjøretøy og fly til å komme seg rundt om på kartet med, utsøkt grafikk, eksemplarisk stemmeskuespill, et av de bedre og troverdige manusene skrevet til et spill på lenge, engasjerende historie og karakterer du kjenner deg igjen i. Dette anbefales på det høyeste, noe som kanskje sier seg selv når GTA V er et av de beste spillene i hele serien. 

7 kommentarer

Klikk her for å hente kommentarene

Grand Theft Auto V

Grand Theft Auto V
Testet format: Playstation
Format: Playstation, Xbox, PC, PS4, Xbox 720
Omtalt: 11.07.2014
Karakter: 6


Spill-informasjon


Utvikler: Rockstar Games
Utgiver: Take-Two Interactive
Utgivelsesdato: 17. september 2013
Aldersgrense: 18+
Bad Language Discrimination Drugs Gambling Sex Violence

Les mer om Grand Theft Auto V

Relaterte tags

Siste redaksjonelle anmeldelser