I think we're just getting started Karakter: 6

Halo 2

I think we're just getting started

Av XDLugia 09.11.2014 23:33
Brilliant kampanje og historie, perfeksjonert gameplay, kanonbra flerspiller, fenomenal og dynamisk musikk, gode PC-eksklusive muligheter.
Mangel på statistikk og ranking for flerspilleren, gir ikke samme «wow!»-følelse som forgjengeren
En helt returnerer

Master Chief hadde rett da han sa det bare var begynnelsen. Halo 2 var den ekstremt etterlengtede oppfølgeren til Halo: Combat Evolved og kom endelig til Xbox i 2004. Spillet ble en så stor suksess på flerspiller-fronten at Microsoft bestemte seg for at de skulle lage en PC versjon for å feire lanseringen av «Games For Windows LIVE»-klienten som kom i 2007.

Halo 2 har lenge blitt overskygget av andre Halo-spill takket være atmosfæren i forgjengeren og den svære hype-bomben som var Halo 3, men takket være remaken av Combat Evolved i 2011, så har fansen sett potensialet ved en remake av Halo 2 og hva som faktisk gjorde det så bra. Nåværende Halo-utvikler 343 Industries ga fansen det de ville ha, så Halo 2 Anniversary lanseres sammen med «Halo: The Master Chief Collection» i morgen på Xbox One.

Så hvordan lever Halo 2 opp til skytespillrevolusjonen som var Halo 1?


Story

Alien-imperiet «The Covenant» er forbannet over handlingene på Halo-ringen, og de har funnet sin syndebukk. Kommandøren som ledet dem til seier ved slaget på Reach hadde sendt hele flåten sin etter det eneste unnslippende skipet Pillar of Autumn, noe som førte til landingen på den hellige Halo-ringen, frigjøringen av parasitten «The Flood» og ikke minst; ringens destruksjon. Som straff får han skammens segl innbrent på brystet og blir profetenes personlige slave, en Arbiter.

Master Chief finner seg tilbake på en romstasjon i bane rundt Jorden. Etter en seremoni med medaljeutdeling blir de plutselig angrepet av The Covenant som har funnet veien til Jorden. Temaet for spillet er krig, krigen for Jorden, krigen for The Covenants politiske partier og krigen mot svikere.

Halo 2 sin kampanje lar deg oppleve konflikten i galaksen fra to sider: Menneskehetens side når man spiller som Master Chief og The Covenants side når man spiller som The Arbiter. Dette gjør et større inntrykk enn å bare vite hvem som er fiender og det skaper også stor variasjon og nesten en episodisk opplevelse.


Man kan nesten høre Prince synge «Purple Rain» i bakgrunnen mens Master Chief meier ned aliens.Man kan nesten høre Prince synge «Purple Rain» i bakgrunnen mens Master Chief meier ned aliens.

Gameplay

Halo-formelen er veldig enkel: Sikt fra hoften, skjoldet regenererer over tid, man kan kun ha med seg 2 våpen, ingen killstreaks, høy hopping, men ingen spurting. Gameplayet er mer eller mindre helt likt i både flerspilleren og i kampanjen. Når man spiller som Chief i kampanjen så kan man bruke lommelykt, mens man har en aktiv kamuflasje som Arbiter som varer i et par sekunder, noe som er veldig handy for å snike seg forbi fiender på en høyere vanskelighetsgrad.

Halo 2 sin første addisjon til arsenalet finner man allerede på spillcoveret. Dual-wielding lar deg kombinere forskjellige småvåpen for å lage en taktisk kombo, eller du kan bruke to SMG?er for en dødelig sprayekombinasjon. Overall-feelingen for våpnene er balansert og de høres og føles veldig bra i forhold til forgjengeren. Helsesystemet med liv under skjoldet er også droppet, men nå lader skjoldet mye kjappere.

Kanskje den største forbedringen er fysikken for mekanikkene i kjøretøyene. Alt føles mye mer kontrollerbart enn i eneren og ting blir også visuelt ødelagt, men prisen for det er at det er nå mulig å borde kjøretøy, slik at det alltid er håp så lenge du kommer helt nærme en fiendtlig tanks. Et «nice touch» er at når Covenant-kjøretøy ødelegges, så kommer det en sekundær eksplosjon noen sekunder etterpå mens de gjør helt uforutsigbare bevegelser. Mengden med våpen har blitt stor, uten at noe føles for likt eller malplassert. Spesielt velkomne addisjoner er favoritten Battle Rifle, Energy Sword og Beam Rifle.

Man kan trygt si at i Halo 2, så har Bungie klart å perfeksjonere kjernen for Halo-gameplay som har vært utgangspunktet i alle de etterkommende spillene i serien.


Flerspiller

Flerspilleren var det som gjorde Halo 2 så populært som det var. I motsetning til Xbox-versjonen, så kan man velge å bla gjennom alle spill som er i gang eller er i lobbyen og sortere de, noe som er blitt en standard for PC-spill. Det følger også med et program på disken som lar deg sette om en dedikert server for Halo 2. Man kan velge å bruke en Spartan (menneske) eller en Elite (alien) med en selvvalgt fargekombinasjon som avatar når man spiller. Eneste forskjellen er at HUD?en er lilla hvis du er en Elite og blå hvis du spiller som en Spartan.

Det er mange forskjellige varianter man kan spille i flerspilleren, og hver variant har flere underkategorier (som man også kan lage selv). Man har de populære Slayer og Capture The Flag-variantene i tillegg til de helsprø variantene som King of The Hill og Oddball.

Kartene man spiller på er veldig forskjellig fra hverandre, og er ofte mer skreddersydd for spesifikke spillvarianter. Store, åpne kart som Coagulation og Containment er ypperlig for CTF, mens Warlock og Elongation funker bedre for Juggernaut og King of The Hill. Særtrekkene for kartene bra og er derfor ofte lette å skildre. Noen lar deg kjempe i en innendørs park, en befinner seg på en togterminal, en annen i jungelruiner, et Covenant-skip, bysentrum med et parkeringshus osv.
PC versjonen har også to eksklusive kart; to velkomne addisjoner som er District og Uplift. Riktignok så betyr dette at det også mangler kartene Desolation og Tombstone fra Xbox-versjonen. Dessverre så er det bare online flerspiller i motsetning til Xbox-versjonen, men på en PC så har det sjeldent betydning.


Her ser du hvordan HUD?en er i Halo 2, i tillegg til en fanmade remake av Halo 3?s Sandtrap og et modifisert våpen.Her ser du hvordan HUD'en er i Halo 2, i tillegg til en fanmade remake av Halo 3?s Sandtrap og et modifisert våpen.

Lyd

Musikken i Halo 2 tar det beste fra Halo 1 og bygger på det med enda mer imponerende musikk. Akkurat som forgjengeren, så fanger lydsporet følelsene og gir en gåsehud i både mer og mindre episke øyeblikk. Ofte så lar jeg bare menyen stå før jeg hopper inn i flerspilleren bare for å høre den fantastiske musikken som sirkulerer i bakgrunnen. Musikken i Halo 2 er ganske enkelt blant det aller beste man finner i spill.

Stemmeskuespillet i kampanjen er for det meste på topp. Det er mange elskbare karakterer og dialogen er bra skrevet og inneholder mange minneverdige sitater. fortellerstemmen i flerspilleren er også ikonisk og klassisk, noe som gjør at man føler seg skikkelig badass når man hører den maskuline stemmen si: «Double Kill», «Killing Spree» eller «un-frigginbelievable».


Grafikk

Den visuelle stilen har en ganske unik «feel», men ikke på en dårlig måte. Grafikken er top-notch til å være på Xbox, men ikke veldig imponerende for å være et 2007 PC-spill. Allikevel så gjør grafikkstilen at spillet ikke ser like utdatert ut som andre spill med like krav. Resultatet blir at dette er et spill jeg kan sitte og spille på en skole-laptop uten noen ytelsesproblemer.

Banedesignet er mye av den samme stilen vi så fra det første spillet, noe som vil si flott arkitektur som viser både framtidig og antikk stil, men ikke noe som man tenker så mye over mens man spiller.


"Ikke lag grimaser foran kameraet nå, Chief!""Ikke lag grimaser foran kameraet nå, Chief!"

Hvorfor PC?

Først og fremst så har man jo de åpenbare fordelene som er høyere oppløsning og bedre oppdateringsfrekvens, men PC-versjonen for Halo 2 kommer med et eget program som lar deg designe egne kart i stor detalj. Selv har jeg ikke skjønt meg mye på den, men community'et har lagd mange kart for både fighting og for moro skyld. Noen har gjenskapt baner fra kampanjen i flerspilleren, noen har lagd racingbaner, noen har gjenskapt kart fra Halo 3 og Halo Reach, noen har lagd kart med tonnevis av modifiserte våpen og det er til og med et kart for bruk av green screen.

Det er også mods du kan bruke for å ha det gøy i moddede servere og i kampanjen. Jeg har selv brukt mye tid på hva som skjer hvis man hopper over store segmenter eller redder folk som er ment til å dø og vice versa.

Halo 2 tar også i bruk Games For Windows, og det funker veldig bra. Har man en Xbox LIVE-konto så kan den tas i bruk og man kan låse opp Achievements. Å bli med i samme sesjon som venner spiller i er lett: Du kan enten finne serveren manuelt, la han sende deg en invitasjon over GFWL-menyen eller du kan gå inn på profilen hans og trykke «bli med i nåværende økt». Funksjonene er stort sett de samme som på Xbox 360, men enkelte ting funker ikke slik som LIVE-party og voice chat.


Why PC? Because mods!Why PC? Because mods!

Konklusjon

Halo 2 har ikke den samme freshe følelsen som man hadde første gang man spilte Halo: Combat Evolved, men alt annet har blitt forbedret. Storyen utforsker mange nye seksjoner, gameplayet er silkesmooth og gjenspillbarheten er høy. Vanskelighetsgraden er uten tvil den høyeste i hele serien, noe som gir enorm mestringsfølelse når man har klart det. Kampanjen alene gjør for et knallbra spill, men levetiden til spillet blir ekstremt høy takket være den velutførte flerspilleren og addisjonene som community'et bringer. Alt i alt så er Halo 2 et av de aller beste spillopplevelsene jeg har hatt, og derfor er det ingen tvil om at det får toppkarakter fra meg.

Alle bildene er selv tatt med et screenshot-verktøy for Halo 2.

Master Chief hadde rett da han sa det bare var begynnelsen. Halo 2 var den ekstremt etterlengtede oppfølgeren til Halo: Combat Evolved og kom endelig til Xbox i 2004. Spillet ble en så stor suksess på flerspiller-fronten at Microsoft bestemte seg for at de skulle lage en PC versjon for å feire lanseringen av «Games For Windows LIVE»-klienten som kom i 2007.
Halo 2 har lenge blitt overskygget av andre Halo-spill takket være atmosfæren i forgjengeren og den svære hype-bomben som var Halo 3, men takket være remaken av Combat Evolved i 2011, så har fansen sett potensialet ved en remake av Halo 2 og hva som faktisk gjorde det så bra. Nåværende Halo-utvikler 343 Industries ga fansen det de ville ha, så Halo 2 Anniversary lanseres sammen med «Halo: The Master Chief Collection» om få dager på Xbox One.
Så hvordan lever Halo 2 opp til skytespillrevolusjonen som var Halo 1?

Story
Alien-imperiet «The Covenant» er forbannet over handlingene på Halo-ringen, og de har funnet sin syndebukk. Kommandøren som ledet dem til seier ved slaget på Reach hadde sendt hele flåten sin etter det eneste unnslippende skipet Pillar of Autumn, noe som førte til landingen på den hellige Halo-ringen, frigjøringen av parasitten «The Flood» og ikke minst; ringens destruksjon. Som straff får han skammens segl innbrent på brystet og blir profetenes personlige slave, en Arbiter.

Master Chief finner seg tilbake på en romstasjon i bane rundt Jorden. Etter en seremoni med medaljeutdeling blir de plutselig angrepet av The Covenant som har funnet veien til Jorden. Temaet for spillet er krig, krigen for Jorden, krigen for The Covenants politiske partier og krigen mot svikere.
Halo 2 sin kampanje lar deg oppleve konflikten i galaksen fra to sider: Menneskehetens side når man spiller som Master Chief og The Covenants side når man spiller som The Arbiter. Dette gjør et større inntrykk enn å bare vite hvem som er fiender og det skaper også stor variasjon og nesten en episodisk opplevelse.

10 kommentarer

Klikk her for å hente kommentarene

Halo 2

Halo 2
Testet format: PC
Format: PC, Xbox
Omtalt: 09.11.2014
Karakter: 6


Spill-informasjon


Utvikler: Bungie
Utgiver: Microsoft Game Studios
Utgivelsesdato: 08. juni 2007
Aldersgrense: 16+
Violence

Les mer om Halo 2

Relaterte tags

Siste redaksjonelle anmeldelser

  • Hey Pikmin! Nintendos søteste vesen har tatt en pause fra sine strategieventyr, og er nå å finne i en søt 3DS-plattformer
  • Splatoon 2 Unikt og gøyalt, til tross for noen riper i lakken
  • Silent Hill HD Collection Vi reiser tilbake til 2001 for å oppleve skrekk og dårlig stemning
  • The Wizards Et nydelig VR spill som virkelig lar deg bli en ekte magiker!