Da Solid Snake hadde konkurranse
0

Da Solid Snake hadde konkurranse

mar 19 Spill.no  

Hans navn var Gabriel Logan. Født i Camden, New Jersey i 1964. På nitti-tallet og tidlig millennium var han den eneste som kunne utfordre Snake i å være dataspillenes spionkonge.

La oss gå tilbake til 1998: Metal Gear Solid kommer ut og endrer alt som heter action-spill. For en hel verden viser Kojima hva man kan gjøre med sjangeren. Et amerikansk spillselskap kalt Eidetic ser mulighetene og begynner å skape sin egen historie om spioner, drap og intriger. Et år senere er Syphon Filter-serien født, og Solid Snake er ikke alene lenger i spionverdenen.

For oss som var gamle nok i 1999 husker nok dette spillet, vil nok tro at det har gått litt ufortjent i glemmeboken. Syphon Filter var nemlig et av de spillene som har definert action og skytespill i de senere generasjoner. Ikke bare ga spillet oss det største arsenalet av våpen sett siden GoldenEye, det hadde også elementer av en interaktiv verden og en levende historie. Spillet var også ekstremt langt, med over 20 brett og 15-20 timers spilletid. I tillegg hadde det en nådeløs vanskelighetsgrad, hvorav man ikke kunne lagre før man var ferdig med et brett.

Fire skurker og et virus

Syphon Filter var et unikt spill som tok oppdragene til nye høyder. Allerede i første brett var du plassert i Washington DC, hvor en terroristorganisasjon under ledelse av Erich Rhoemer har gått til angrep med trusler om å sette løs et ekstremt dødelig virus, som også gir navn til serien. Etter seks timer, hvor du har overlevd metroavsporinger, sneket deg rundt en park og drept en franskmann med flammekaster, er du ikke en fjerdedel ferdig. Foran deg har du enorme oppgaver før du ser rulleteksten. Spillet ble en gigantisk hit og fikk positiv respons fra anmeldere. Metal Gear Solid var ikke lenger alene på topp.

Noe av det som man husker fra spillet, er de mange varierte brettene som var der. For første gang opplevede man en verden som eksisterte utenfor spillerens handlinger. I et brett måtte man løpe rundt et gigantisk lagerområde, for å finne døde personer med viruset i seg. Det spesielle her var at det var to forskjellige grupper som kjempet mot hverandre, og hvis man var taktisk kunne man komme seg unna uten å avfyre et skudd. Ikke lenge etter det måtte du kjempe mot en elitegruppe som hadde skuddsikre vester og ekstremt dødelige våpen. Den eneste måten å bli kvitt dem på var å skyte dem i hodet. Slike varierte utfordringer holdt spilleren underholdt i flere timer.

En rask oppfølger

En oppfølger ble selvsagt lansert og kom ut ett år senere. Det kan påstås at dette spillet var det mest stereotypiske eksempelet på hvordan en oppfølger skal være. Et av de største negative aspektene med forgjengeren var dårlig grafikk i mellomsekvensene og et vanskelig lagringssystem. Oppfølgeren endret på dette. Ikke lenger spilte du bare som Gabriel Logan, men også som hans kollegaer og venner, og historien fulgte lenge to historier som ble sømløst flettet sammen halvveis.

Alt dette krevde plass, og Syphon Filter 2 måtte ha to disker for å få med seg alt. Selve spillet ble bygget opp på samme måte med forskjellige brett som flettet sammen historien, blandet med unike og særegne spillestil og ikke minst nye våpen. Historien starter nøyaktig der forgjengeren sluttet, men nå er det Logans egne arbeidsgivere som er imot han. Historien tar deg fra Rocky Mountains, via Moskva og Sibir, til New York, hvor du må kjempe mot en rekke karakteriske skurker i særegne og actionfylte omgivelser

Selv om Syphon Filter aldri gikk så langt som Metal Gear Solid, og hadde skurker med føttene plantet i virkeligheten, var de fargerike og minneverdige. Hvem husker vel ikke Aramov sin latter mens hun gjorde livet surt for oss? Eller den russiske generalen som man ikke ante hvordan man skulle vinne over, før noen fikk den geniale ideen om å skyte lysene i lyktestolpen? Spillet ble veldig godt mottatt og igjen kom en oppfølger, det tredje spillet i rekken.

Et generasjonsskifte

Da Syphon Filter 3 kom ut var det to faktorer som spilte negativt inn på spillet. Det første var at det kom ut ganske lenge etter Playstation 2 ble lansert. Det fikk æren av å være det siste spillet til PSX som ble utgitt av Sony. Det andre var at det var et spill som hadde et terrorangrep på Washington DC som hovedplott. Selv om det ikke er så merkverdig så må man ta til tanke at spillet hadde utgivelsesdato 25. september 2001. For dem som har lest hvordan Metal Gear Solid 2 ble sensurert etter 11. september-angrepene, skjønner hva som skjedde videre. Spillet ble redigert, og mye av promosjonsmateriellet ble endret før det kom ut på markedet to måneder senere – noen dager før Metal Gear Solid 2. Syphon Filter 3 fikk god mottakelse, men det hjalp ikke. Salget sviktet, og seriens nedgang hadde begynt.

Serien tok så 3 års pause før Syphon Filter: The Omega Strain ble lansert, som opprinnelig var ment å være et online spill, helt til Sony grep inn og krevde en enspillerdel. Resultatet ble en blandet affære. Kritikken som kom gikk ut på at plottet var forvirrende og rollespillelementene ikke fungerte optimalt. I motsetning til den opprinnelige trilogien måtte du nå skape din egen karakter som måtte løse problemene med hjelp fra andre over nettet. I mye sterkere konkurranse med flere andre titler på markedet opplevde spillet ikke den samme suksessen som sine forgjengere. Sony besluttet så å flytte serien over på et annet format.

Overgang og fremtid
 I 2006 hadde nemlig Sonys håndholdte kontroll PSP, vært tilgjengelig på markedet i over et år. Likevel manglet de en god action-serie, og dermed flyttet serien over til det bærbare markedet. Spillet som kom ut het Dark Mirror og plasserte deg igjen i Gabriel Logan sine sko. Historien var igjen linær og fokuserte på enspillerdelen, selv om det var multiplayer tilgjengelig. Dark Mirror ble lovpriset og fikk strålende anmeldelser og ble sagt å være det beste spillet på PSP. Ikke uventet fikk det senere enn oppdatert versjon på PS2 og en oppfølger.  

Logan’s Shadow ble utgitt et år senere, og ble dermed det sjette spillet i serien. I likhet med Dark Mirror fikk det god mottakelse, og alt så ut til at Sony hadde fått sin ønskede serie på den bærbare konsollen. Så sa det stopp. Utenom en flerspillerpakke som ble utgitt kort tid senere så har det ikke vært et eneste ord om serien siden. Ryktene har vært mange, men absolutt ikke noe offisielt har blitt utgitt. SCE Bend Studios, som lagde spillene på PSP, har vært opptatte med Resistance: Retribution og Uncharted-spillene på PS Vita. Den enkle forklaringen er nok at Sony prioriterte andre serier og lot Syphon Filter gå i glemmeboka. Det faktum at Logan’s Shadow endte med en stor cliffhanger gjorde det ikke lettere for fansen.


Det om Syphon Filter har en fremtid i åttendegenerasjonskonsollene er nok opp til debatt, men oss gamle fans og nostalgikere kan i hvert fall trøste oss med at det en gang på slutten av nittitallet var Gabriel Logan den eneste superhelten som kunne hamle opp med Solid Snake.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.