Dirt Rally 2.0: Nådeløs rally
0

Dirt Rally 2.0: Nådeløs rally

Når det kommer til realisme er det ingen spill som tar rally så på kornet som Dirt Rally-serien fra Codemasters. Da Dirt Rally kom ut i 2017 høstet det mye ros for hvor riktig det føltes. Ikke bare ble det omtalt som tidenes beste rallyspill, men også som et av tidenes racingspill.

I Dirt Rally 2.0 har ikke Codemasters pirka for mye borti formelen, bare finjustert den til å bli enda bedre.

Spillet bruker ikke noe tid på opplæring eller trening, du blir are kasta rett inn i det. På godt og vondt. For nybegynnere må det føles relativt uoverkommelig når du blir straffa så knallhardt for hver feil du gjør. Kom litt for fort inn i et sving og du havner like fort nedi grøfta eller planta i et tre.

Ooops

Det gir deg samtidig en vanvittig mestringsfølelse når du begynner å få teken på det. Ikke misforstå, det straffer deg fortsatt nådeløst, men nå har du i alle fall en formening om hvordan du skal unngå grøfta. Det skal så lite til før løpet ditt er ødelagt. Klarer du å knuse lysene dine på en nattetappe, så er det en prestasjon bare å fullføre.

MINI: Fin i svinger

Hver eneste av de rundt 50 bilene i spillet har sin egen særegne følelse og måte å håndtere på. Og lyden da. Herregud, lyden. Du kan i tillegg finjustere bilene for å tilpasse dem din kjørestil bedre.

For deg som foretrekker å kose med karosseri, så er det også mulig å spille rallycross. Når jeg endelig følte jeg begynte å mestre rallydelen av spillet ga jeg meg i kast med rallycross. Det var som å lære seg å gå igjen. Egentlig er det som to vidt forskjellige spill.

MØRKT: Å kræsje bort lysa var ingen strålende ide.

Det som er felles for begge er at skadene som bilene tar ikke bare er kosmetiske. Etter en smell kan du oppleve at bilen din trekker voldsomt mot høyre eller at girkassa plutselig ikke går høyere enn tredjegir.

Også banene påvirkes utover i løpet. Etterhvert som de blir mer oppkjørte må du finne andre linjer enn de optimale. Spesielt i rallydelen gir dette en ekstra dimensjon. Det gjør at du raskt begynner å lære deg å høre på kartleserens instruksjoner også.

Presentasjonmessig er det lite som er forseggjort. Her handler alt om bilkjøring. Banene er flott laget i naturskjønne omgivelser, men når blikket ditt er knallhardt festa på veien så får du ikke med deg så mye av omgivelsene.

RALLYCROSS: Også intenst, men på en helt annen måte.

Dirt Rally 2.0 gir deg forskjellige moduser. Karrieredelen er den sentrale. Det er her du gjennomfører løp for å tjene penger for å kjøpe bedre biler og hyre bedre ansatte. For meg blir denne delen litt tom. Tanken er vel at kjøringa skal drive deg framover, men jeg kunne tenkt meg noe mer.

Den største ulempen med karrieredelen er at du må være online for å kunne bruke den. Noe som selvfølgelig er komplett unødvendig. Jeg skjønner at enkelte deler er onlinebaserte, men å stenge ned hele modusen fordi du ikke har internett eller fordi RaceNet er nede er uforståelig.

TUNING: Det er mye du kan justere på.

Utenom karrieredelen kan du delta i World Rallycross Championship, prøve deg i historiske løp eller rett og slett lage dine egne løp og turneringer.

Dirt Rally 2.0 er en nådeløs rallysimulator som ikke lar deg slippe unna med noe. Jeg kan ikke huske sist jeg var så anspent mens jeg satt og spilte. Og det er utmattende å sitte opp mot 10 minutter og spenne kroppen i full konsentrasjon. Det stopper meg imidlertid ikke fra å prøve bare en etappe til.

Det er ingen tvil om at dette fortsatt er den beste rallyserien på markedet og en av de beste racing-seriene.  

About Kjell-Arne Jørgensen

Journalist fra Drammen som bor og jobber i Skedsmo. Relativt altetende når det kommer til spill. Har fortsatt til gode å spille noe som er bedre enn The Witcher 2.