2016 – Nye spill, nye muligheter
0

2016 – Nye spill, nye muligheter

des 31 Spill.no  

Kenneth Løland

Kingdom Come: Deliverance (Q3, 2016)

Min spilldrøm! Et «Sandkasse førsteperson rollespill». Et spill lagt til Sentral-Europa, nærmere bestemt Bohemia i det 15. århundre. Et REALISTISK spill. I traileren kan man lese: It might not have magic but it’s definitely magical.

Misforstå meg rett, jeg liker spill med magi, Skyrim og Dragon Age er personlige favoritter, men dette er noe jeg har savnet. Jeg syntes av og til at de klassiske rollene som «mage», rogue, priest og warlock osv. er litt oppbrukt og at RPG sjangeren har godt av et friskt pust. Vi vil få servert realistiske og tidsriktige rustninger, klær, våpen og bygninger. Kingdom Come: Deliverance blir ikke det største spillet i verden med sine 16 kvadratkilometer, men de lover plenty med innhold med «crafting» og sideoppdrag (jeg lurer på om de kommer til å ha fast travel).

Studioet bak spillet er tsjekkiske Warhorse, et relativt ferskt studio startet i 2011. De har ikke laget noe eget enda, men de har rutinerte medlemmer på laget som har jobbet med bla. Mafia spillene og ARMA. Motoren bak spillet er Cryengine 3 (samme Evolve og Crysis) så du vet at grafikken blir bra.

Tekken 7 (TBA)

Dette er en litt sær en… Men akk, jeg kan ikke annet enn å glede meg til det nye Tekken. Følelsen av å bli King of The Iron Fist i et nytt Tekken-spill er noe å glede seg til; Jeg har gjort det 8 ganger før. Det å bli konge for en kveld i kompisgjengen, fordi du rett og slett trykker fortere eller fordi du husker noen av de gamle comboene fra Tekken 3, er helt fantastisk moro. Jeg venter i spenning på hva Hadara og Namco Bandai vil gi oss.

Når jeg ser trailere til det nye spillet, blir jeg skikkelig oppspilt! De er så “cheesye” som de kan bli, akkurat slik et slåsspill fra Japan skal være. Nye damer med urealistisk store bryster og smale midjer, menn med helt latterlige muskler, og nye monstre er i vente.  Spillet vil ha 28 karakterer å velge mellom, hvor av 7(!) er helt nye. Og vår favorittrobot (jeg sikter så klart til Jack), vil få en oppgradering. Vi blir også dratt dypere inn i historien til den trøblete familien Kazama og Mishima.

 

Martin Moen

Total War: Warhammer (28. April, 2016)

Ser du frem til det neste kapittelet i Total War serien? Vel, det gjør helt klart jeg! Total War spillene kombinerer turbasert strategi på storskala kart med sanntidsstrategi nede på bakken hvor du styrer de individuelle enhetene. Man må balansere pengebruk og holde folket sitt fornøyde samtidig som man utvider sitt eget imperium; fredelig eller med makt, uten at spillene blir like kompliserte som Paradox sine spill. Spillene tar seg gjennom forskjellige tidsperioder, og i forskjellige deler av verden. For første gang tar Creative Assembly oss med inn i et fantasiunivers, og det kan kun ende med en opplevelse av episke proposjoner når det er Warhammer-universet de bruker! Er du en som elsker storslåtte strategispill i AAA sjangeren, da er 28. April en dato du er nødt til å markere i kalenderen!


 
Divinity: Original Sin 2 (Desember, 2016)


Divnity: Original Sin var et spill som fikk mindre oppmerksomhet enn det fortjente, for det er helt klart et av top 10 CRPG spillene jeg har spilt. Det har en glimrende historie, vittig dialog, og lar deg som spiller leke mye med mekaniske elementer. Spillet har et isometrisk stil som lar spilleren også rotere kameraet 360 grader og zoome inn og ut, og en pen og gjennomført kunststil. Det har en interessant løsning på kamper for denne sjangeren, og har et godt og fritt crafting-system. Spilleren har også full frihet til å spille som en ønsker; for selv om man velger en klasse å spille fra starten av, gjør dette lite mekanikkmessig og man er fri til å spille på den måten man selv ønsker. Og for å toppe det hele; det er lagt opp til en ganske god flerspilleropplevelse for den som ønsker. Jeg har stor tro på at Larian Studios kommer til å gjøre oppfølgeren minst like god, og har allerede lagt dette spillet i min “must buy”-liste.


Jon Harald Tangen

Bravely Second (26. februar, 2016)

Bravely Second er oppfølgeren til Bravely Default, og kommer endelig utenfor Japan i 2016. Det er bare en ting å si om det forrige spillet Bravely Default; har du ikke spilt det, spill det! Det skal godt gjøres å finne en anmeldelse av det første spillet som ikke omtaler det som et mesterverk, og så langt har anmeldelsene av Bravely Second gitt det samme bildet. Bravely Second fortsetter der historien til Bravely Default avsluttet, og vil i stor grad benytte seg av de samme gameplay-mekanikkene. Lydsporet er også fantastisk. Jeg skal innrømme at jeg har tatt en liten tyvtitt på lydsporet på YouTube, og selv om det er en ny komponist denne gangen, er lydsporet like fullt magisk og nydelig som i det forrige spillet. Igjen, har du ikke spilt Bravely Default, så gjør det! Dette er et eventyr du ikke har lyst til å gå glipp av!

Pokémon Super Mystery Dungeon (19. februar, 2016)

Jeg må nok innrømme at jeg er en i overkant litt vel ihuga Pokémon-fan. Jeg har spilt de aller fleste spillene, både i hovedserien og spinoff-titlene, og en serie blant spinoff-titlene som har satt et stort inntrykk hos meg er Mystery Dungeon-serien. Jeg må ærlig innrømme at den forrige installasjonen, Gates to Infinity, var en ganske stor skuffelse for meg, og da Super Mystery Dungeon ble annonsert var jeg litt nølende i starten. Derimot har dette spillet vist seg å prøve å rette opp i alle feilene som Gates To Infinity gjorde, ved blant annet å øke mengden tilgjengelige Pokémon fra bare 150 til hele 720, nye og bedre StreetPass-funksjoner, og et splitter nytt rekrutteringssystem. I tillegg er også Mega Evolutions nå tilgjengelig. Jeg har derfor gode forhåpninger til dette spillet, og så langt ser det ut til å være et meget solid spill vi har i vente.  

Håkon Kvam Lyngstad

Street Fighter V (16. februar, 2016)

Finnes det noen mer ikonisk fightingspillserie enn Street Fighter? Jeg gleder meg til å knuse hoder mellom Zangiefs vakre, massive lår og til å spamme uendelige rekker av hadouken-ildkuler online, bare for å irritere uskyldige nybegynnere som ikke har lært seg å hoppe som en defensiv manøver.

Street Fighter er en serie som lar hvem som helst spille, mens bare de svetteste nørdene blant oss kan komme seg opp til et nivå hvor vi kan si at «joda, jeg er ganske god i Street Fighter». Nå vet jeg ikke om jeg kan si at jeg er blant disse svetteste av nerder helt enda, men jeg vet at jeg ønsker å bli det. Når februar kommer skal jeg gjøre lite annet enn å spekulere i kombomuligheter, tråle nettet etter informasjon om frames og angreps end lag og skrive lange, velformulerte forumposter om hvor vakker R. Mika er i sine blå tights.

Den femte installasjonen i serien ser allerede ut til å være det neste store turneringsspillet når det kommer til konkurranseorienterte fightingspill, og samtidig som jeg gleder meg til å bli bedre enn alle vennene jeg inviterer hjem til min ydmyke sofakrok, gleder jeg meg også til å følge med på hvem som blir de beste på verdensscenen.

 

Dragon Quest XI (2016)

Der hvor Street Fighter er en intens multiplayeropplevelse i høyt tempo, befinner Dragon Quest seg på den motsatte siden av skalaen. Disse spillene har alltid vært blant det ypperste av japanske rollespill, og byr på innholdsrike enspilleropplevelser som genuit føles som ordentlige eventyr å komme seg gjennom.

Dragon Quest XI skal være ute i løpet av året, for å feire seriens 30-årsdag i 2016. Og for en bursdagsfest det ser ut til å bli! Det neste spillet vil by på det samme gameplayet fans kjenner fra tidligere spill, samtidig som det også ser ut til å by på en åpen verden med nok følelse av eventyr til å holde på oppmerksomheten til selv de mest JRPG-skeptiske der ute. Noen tenker kanskje regneark, excel og kalkulatorer så fort det er snakk om japanske RPGer, men jeg lover deg at Dragon Quest er en serie med mye, mye mer å by på.

Om du bare ser på spillet i et aldri så lite øyeblikk, vil det være åpenbart hvor mye kjærlighet som er lagt ned i denne utgivelsen. Spillet kommer til både 3DS og PS4, og du vil kunne bytte mellom tre ulike stilarter og spille spillet i enten tredjepersons 3D, med kameraet over skuldra, eller i klassisk 2D, komplett med retrosprites og «top-down»-kameravinkel. Det er vakkert og sjarmerende, og en av de mest spennende titlene som kommer neste år for oss JRPG-fans.

Verdt å nevne er også at 3Dsen vil få ytterligere to Dragon Quest-spill neste år, i form av to remakes av Dragon Quest VII/VIII. Åtteren er et av mine personlige favorittspill noen sinne.

Kjell-Arne Jørgensen

XCOM 2 (5. februar, 2016)

Da XCOM: Enemy Unknown ble sluppet i 2012 var mange skeptiske. Det originale spillet ble sett på som ett av tidenes beste. Heldigvis leverte Enemy Unknown varene. XCOM er det spillet jeg har lagt soleklart flest timer i, siden utgivelsen i 2012 og jeg spiller det fortsatt. Ikke nok med et grunnpakka var strålende, men utvidelsespakka Enemy Within gjorde spillet enda bedre. I tillegg laget fansen den knallharde modden Long War, som jeg må innrømme ble litt for heftig for min del.

Med tanke på suksessen ville det vært enkelt for Firaxis å lage en oppfølger uten de helt store endringene, men etter det vi har sett fra XCOM 2 ser det ut som en kraftig oppgradering. Det som gjør spillet ekstra spennende er at du nå har fått fra å være de forsvarende, til å bli de angripende styrkene. Noe som forandrer hele det taktiske aspektet. Til tross for din innsats i det forrige spillet har XCOM tapt krigen, så din oppgave er å ta planeten tilbake. 

Utgivelse: 5. februar 2016
Da XCOM: Enemy Unknown ble sluppet i 2012 var mange skeptiske. Det originale spillet ble sett på som ett av tidenes beste. Heldigvis leverte Enemy Unknown varene. XCOM er det spillet jeg har lagt soleklart flest timer i, siden utgivelsen i 2012 og jeg spiller det fortsatt. Ikke nok med et grunnpakka var strålende, men utvidelsespakka Enemy Within gjorde spillet enda bedre. I tillegg laget fansen den knallharde modden Long War, som jeg må innrømme ble litt for heftig for min del.
Med tanke på suksessen ville det vært enkelt for Firaxis å lage en oppfølger uten de helt store endringene, men etter det vi har sett fra XCOM 2 ser det ut som en kraftig oppgradering. Det som gjør spillet ekstra spennende er at du nå har fått fra å være de forsvarende, til å bli de angripende styrkene. Noe som forandrer hele det taktiske aspektet. Til tross for din innsats i det forrige spillet har XCOM tapt krigen, så din oppgave er å ta planeten tilbake. 

NO MAN’S SKY
Utgivelse: Juni 2016
Det er med en viss skrekkblandet fryd jeg ser fram til No Man’s Sky. Grunnen til det er den enorme ambisjonen som ligger bak spillet. Du tar rollen som en moderne oppdager, som istedenfor å seile rundt på verdenshavene, flyr rundt i universet. Der har du visstnok 18 trillioner planeter å utforske. Spillet går i all hovedsak ut på å overleve ved å finne ressurser, men du må sannsynligvis også være klar for kamper i rommet. 

Bak dette stormannsgale prosjektet står indieutviklerne i Hello Games. Til nå har de kun utgitt to Joe Danger-spill. Jeg håper så inderlig at de ikke har tatt seg vann over hodet. Grunnideene og konseptet bak No Man’s Sky er så spennende, at det fort kan bli den største spillopplevelsen på mange år. 

No Man’s Sky (juni, 2016)

Det er med en viss skrekkblandet fryd jeg ser fram til No Man’s Sky. Grunnen til det er den enorme ambisjonen som ligger bak spillet. Du tar rollen som en moderne oppdager, som istedenfor å seile rundt på verdenshavene, flyr rundt i universet. Der har du visstnok 18 trillioner planeter å utforske. Spillet går i all hovedsak ut på å overleve ved å finne ressurser, men du må sannsynligvis også være klar for kamper i rommet. 

Bak dette stormannsgale prosjektet står indieutviklerne i Hello Games. Til nå har de kun utgitt to Joe Danger-spill. Jeg håper så inderlig at de ikke har tatt seg vann over hodet. Grunnideene og konseptet bak No Man’s Sky er så spennende, at det fort kan bli den største spillopplevelsen på mange år. 

Sam Einar Engh Syftestad

Unravel (9. februar, 2016)

Et av spillene jeg virkelig ser frem til i 2016 kommer allerede i februar. Unravel er en puzzleplatformer hvor man spiller som det lille garn-vesenet “Yarny”. I følge Coldwood Interactive sine nettsider har de kun laget sportstitler tidligere, så det blir spennende å se hva det svenske selskapet kan gjøre i en helt annen sjanger. Hvem glemmer vel den søte presentasjonen av spillet under E3, med Coldwood Interactives noe nervøse talsmann?

Unravel er et fargerikt sidescroller-spill hvor lille Yarny legger igjen en garntråd etter seg på sitt eventyr over ukjent terreng, og av det jeg har sett må man bruke garnet aktivt for å komme seg videre. Jeg ser for meg at det blir mye hodebry, prøving og feiling. Midt i blinken for meg! Spillet ser pent ut, og virker så uskyldig. Jeg er veldig spent på hvilke vei det tar. Her er det helt klart potensiale for en rørende fortelling, og ikke minst rom for en tankevekkende konklusjon.

Sett av 9. februar til et eventyr som et garnnøste.

Yooka-Laylee (oktober, 2016)

Spillet jeg er mest spent på i 2016, er spillet jeg har drømt om siden Banjo-Tooie kom ut på Nintendo 64. En del av Rare Wares originale besetning har nå gått sammen og skapt Playtonic Games, og i tillegg bestemte de seg for å lage et nytt spill i Banjo-Kazooie-stil; nemlig Yooka-Laylee. Dette er Playtonics første spill, men med en gjeng som har så god kjemi fra Rare Ware-tiden kan ikke dette bli annet enn bra. Istedet for at vi følger bjørnen og fuglen, får vi nå en ny, original duo: kameleonen og flaggermusen.

Av det jeg har sett så langt blir det samleobjekter, store, fargerike baner, humor, og musikk i kjent Kirkhope- og Wise-stil. Bortsett fra å spille som to splitter nye karakterer(som jeg allerede er blitt glad i), ser jeg virkelig frem til å kunne få følelsen av å spille gamle Banjo-Kazooie igjen i større skala, lære nye egenskaper fra Trowzer the snake, og samle haugevis av samleobjekter. Alt dette uten å måtte kjøre rundt i dårlige fartøy jeg har laget selv.

Playtonic fikk inn godt over det de ba om under Kickstarteren sin, og jeg spyttet inn mer penger enn jeg hadde råd til. Men til syvende og sist tror jeg det var verdt det, og jeg venter spent på flere oppdateringer og en offisiell trailer.

Mathias Johannessen

Tacoma (TBA)

Tacoma er et spill jeg har gledet meg til helt siden jeg så traileren på E3 2015. Tacoma er det andre spillet laget av studioet Fullbright som debuterte med sin hit “Gone Home” i 2013. Gone Home ble kjent for sin måte å formidle en historie på gjennom utforskning. Ut ifra traileren til Tacoma ser vi at Fullbright satser på et spill som ligner på Gone Home, men denne gangen foregår handlingen i verdensrommet. Grunnen til at jeg valgte nettopp dette spillet er fordi jeg er stor fan av dype Scifi-historier med mysterier. Jeg har troen på at Fullbright er den perfekte kandidaten for å lage nettopp et slikt spill. Fullbright er på ingen måte kjent for å ha et stort fokus på gameplay, men de gjør opp for dette med en rik historie, dype karakterer, og en flott grafikk med et øye for detaljer. Tacoma blir sluppet ut i 2016 til PC og Xbox One. Så se opp for Tacoma i det nye året, og ha et godt nytt år.

 

Hvilke spill ser du frem til i 2016?

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.