5 spill hvor Norge spilte en viktig rolle
0

5 spill hvor Norge spilte en viktig rolle

jun 12 Alexander Lund  

Hvem har ikke hatt den følelsen? Du sitter og spiller et AAA spill i stuen, og plutselig tar historien deg til Norge. Nasjonalfølelsen stiger og vi synger «ja vi elsker» for full hals samtidig som vi viter med det norske flagg i en hånd og kontrolleren i den andre.

Det skjer dessverre ikke så veldig ofte, siden både romvesener/terorrister/skurker/ elsker det amerikanske kontinentet, derfor har vi tatt friheten til å finne frem 5 spill som enten foregikk eller nevnte Norge.

Rainbow Six: Raven Shield (2003)

I 2003 kom et sidespill i Tom Clancy sin serie Rainbow Six. Raven Shield hadde faktisk et oppdrag der som foregikk på kaien i selveste Bergen. Mission Sentinel Wolf handlet om å nøytralisere noen terrorister som hadde tatt og forskanset seg blant de mange skipsverftene.

Nå er det ikke mye som viser at dette er Bergen man går rundt i. Sikkert et velbegrunnet valg fra utviklerne siden det ville nok vært mange som ville ha skutt gislene hvis de snakket bergensk.

FALLOUT 4 (2015)

Ble du like overrasket som meg da du hørte dem for første gang? Disse ghouls (personer som er blitt zombier av radioaktiviet) hadde base i et skip strandet før bombene falt, og for å få tak i agility bobblehodet måtte du skyte deg gjennom disse havaristene som ropte fraser som f.eks «Jeg vil hjem» og «du må dø». Kult var det ihvertfall, ettersom vi ikke fant noen svensker eller dansker i spillet kan vi bare konkludere med at Bethesda ser Norge som det beste landet.

MEDAL OF HONOR (1999)

For oss som var født og faktisk gammel nok til å kunne spille, var Medal of Honor det virkelige store skytespillet på Playstation. I likhet med Goldeneye som kom ut noen år tidligere revolusjonerte spillet skytesjangeren og personlig sørget for 100vis av skytespillet satt til andre verdenskrig ble laget.

En av de store oppdragene i spillet handlet om å stoppe tungtvann produksjonen i Rjukan. I motsetning til den virkelige aksjonen så bruker du her tonnevis av ammunisjon til skyte deg gjennom horder av nazister før du sprenger så og si hele Telemark opp.

CLOCK TOWER (1995)

Nå er jo der bare logisk at et skrekkspill settes til Møre og Romsdal, en dag i Molde er nok til å bekrefte det, så da Clock Tower til Super Nintendo kom ut i 1995 var det i et herskapshus i Romsdal handlingen ble plassert i. Spillet var ganske så nytenkende i det faktum at du kunne ikke drepe spillets skurk «Scissorman», men måtte gjemme deg eller løpe fra han gjennom det store huset.

Utenom selve introduksjonen som forteller deg at vi er i Norge, er det lite som gir deg inntrykk av det. Alle navn og dialog er på engelsk. Dette kan forklares med at spillet aldri ble gitt en offsiell engelsk translasjon siden spillet ikke ble utgitt utenfor Japan.

COMMAND AND CONQUER TIBERIAN SUN (1999)

Enda en klassiker som mange i den eldre garde vet om. Serien handler om den evige kampen mellom heltene i GDI og skurkene i NOD. I Tiberian Sun har stoffet Tiberium begynt å vokse nesten overalt i verden. De nordlige områdene, hvor Tiberium ikke trives, er derfor viktige strategiske punkter. I et av de senere oppdragene i spillet for GDI må du dra opp til Finnmark for å redde en av basene der fra et angrep av NOD. Vi ser ikke så veldig mye spesielt fra Hammerfest når sant skal sies, men vi sier alltid ja takk til  nordlig representasjon i videospill.

 

About Alexander Lund

Opplevde "good old days" av videospill, og har fremdeles den gamle grå PSX som sin favorittkonsoll. Liker en god historie bedre en mange pixler og FPS i et spill