5 tips for å lage den perfekte banen i Super Mario Maker
0

5 tips for å lage den perfekte banen i Super Mario Maker

Vi har alle vært der. Du sitter med tidenes brettdesignverktøy i hendene, men du vet ikke helt hvor du skal starte eller hvordan du skal få ideene dine til å blomstre. Fortvil ikke! Med disse fem tipsene vil du aldri igjen lage en eneste dårlig bane. Middelmådighet kan fremdeles forekomme, men vi liker å tro at vår måte å lage baner på er et par hakk over gjennomsnittet.

Finn et tema for banen

 Dersom banene dine har det med å føles kjedelige og lite fokuserte, kan du prøve å bestemme deg for et tema på forhånd. Selv har jeg laget en bane med pigger som tema (som tester både timing og reaksjonsevne), og en annen som er fokusert på å ha trange rom hvor det er vanskelig å manøvrere Mario (som hovedsaklig tester reaksjonsevnen).

Kanskje vet du på forhånd at du ønsker å lage en bane med masse Goombaer, eller en bane hvor du skal hoppe mellom to trampoliner med vinger for å unngå å falle ned i avgrunnen, noe som er flott! Gå for ideen! Andre ganger kan det derimot være like mye moro å improvisere første del av brettet, for å fortsette med fokus på et tema basert på det du tegner ned som den første delen av brettet. Uansett kan det å være bevisst på banens tema gjøre at den føles mye mer som en helhet i resultatet.
Unngå for mange elementer

Det kan kanskje være fristende å sette ut tjue av hver type fiende, pluss tre stykk Bowser oppå hverandre, men dersom det blir for mye mylder på skjermen, kan brettet fort bli mer slitsomt enn moro å spille. En utfordrende bane er gøy å bryne seg på, men husk at du alltid må la spilleren se løsningen på hvordan man skal komme seg gjennom neste hindring. Få banen til å føles streng, men rettferdig, og du er allerede godt på vei til å lage en bane som er både morsom og utfordrende.

Og selv om du kanskje synes ideen virker morsom er det ikke særlig galant å laste opp en bane som er umulig, med unntak av ei hemmelig dør som tar deg direkte til flaggstanga. Dersom det ikke er noe hint til spilleren slik at vedkommende kan forstå hvordan de skal ta seg fram, er det en ganske lumpen ting å gjøre.


La en venn spille gjennom brettet

 Ingenting er så instrumentalt i forbedringens kunst som input fra andre mennesker. Når du er ferdig med et brett, kan det være lurt å la en venn spille gjennom brettet før du laster det opp. På denne måten ser du hva som fungerer og ikke fungerer, samtidig som du får observere hvordan folk vil spille den uten å allerede kjenne til din fantastiske plan for hvordan banen fungerer.

Samtidig kan det også hende at vennen din kan tilføye noen ideer selv, noe som kan gjøre banen enda bedre enn den først var. Noen av de banene jeg selv er mest fornøyd med, skapte jeg med en god venn i samme sofakrok. Dessuten får du tilbringe kvalitetstid med noen av dine nærmeste, noe som aldri er å forakte. Vennskap er virkelig et fabelaktig konsept!

Dersom du ikke har noen venner, kan en bekjent gi noenlunde samme resultat, selv om bieffekter da kan inkludere kleine situasjoner hvor begge strekker hånda etter ostepoppen samtidig, eller at gjesten ved et uhell drikker cola fra ditt glass, uten at du helt tør å si ifra.Kjenn ditt publikum

 Noen liker sylteagurk på burgeren, mens andre heller vil ha eddik på sine franske poteter (eller pommes frites, som ungdommen så sprekt kaller det). På samme måte er det noen som liker Mario-levelene sine hardere enn spiker og rundstykker som har ligget på kjøkkenbenken siden søndag, mens andre vil at det skal være noe lettere å komme seg til flaggstanga. Husk at det viktigste er at brettet skal være gøy å spille, uavhengig av vanskelighetsgrad.

Det samme gjelder også for innholdet i brettene. Da jeg skulle lage en Mario-bane som et interaktivt bursdagskort til min bror, bestemte jeg meg fort for Super Mario World som stil, ettersom det er hans favorittspill gjennom tidene. På første del av banen lå utfordringen i å komme seg forbi en gjeng Hammer Bros., og det viste seg at han var stor fan av å bryte seg gjennom horder av fiender. Andre del av banen gikk derimot ut på en rekke lange hopp, og det viste seg at dette var det han likte minst i Mario-spill. Dermed vet jeg at jeg til årets julekort kan legge inn flere fiender, og færre hopp.

Med andre ord: Ha den du lager banen til i bakhodet mens du designer. På denne måten blidgjøres alle, og sjansen er stor for at det er flere som setter pris på samme design som den du skaper for. Slikt kan det bli en hit av!


Ta en pause for inspirasjon
Når du ikke klarer å komme på noen ideer, og alt du tegner ned på GamePaden ender opp som uinspirerte sletter som leder rett til flagget, er det greit å vite at man kan legge fra seg spillet, og gå ut for litt inspirasjon. Det er rart hvilke blanke ark og fargestifter som dukker opp når man tar en tur på kafé eller dersom man promenerer ute i skogen.

En annen måte å få inspirasjon til å lage Mario, er å spille Mario. En måte å gjøre dette på, er å gå online i Super Mario Maker, og teste ut populære brett for å se hva som fungerer. Et annet alternativ er å spille gjennom gamle Mario-spill og lære fra mestere som Shigeru Miyamoto og Takashi Tezuka.

Følg disse fem enkle tipsene, og vi er rimelig sikre på at banene dine blir i hvert fall litt bedre enn de var til å begynne med. Vi ønsker lykke til, og håper å se dere leseres beste kreasjoner nå toppen av Super Mario Makers rangstiger!

Del gjerne IDen til dine baner i kommentarfeltet! Dersom du ønsker å spille noen av banene som er avbildet i artikkelen, finner du IDer til disse rett under.

The Power of Flight: 47F9-0000-0016-72A2
Game&Watch-a-thon: B978-0000-0069-9E55
Birthday Boy Adventures: 016F-0000-0068-A2AC

About Håkon Kvam Lyngstad

Journaliststudent ved Høgskulen i Volda som brenner for spill som et narrativt medium. Samtidig forelsket i fighting- og musikkspill som bombarder sansene med lys, lyd og endeløse kombomålere.