&Action avsluttes som en suksess – igjen
0

&Action avsluttes som en suksess – igjen

mar 18 Martin Moen  

Nå nærmer det seg påske, og den siste uka har nok kanskje vært litt treg for mange i forbindelse med jobb og skole, men det har ikke vært tilfelle ved Nord universitet campus Steinkjer. Der har den internasjonale mediefestivalen &Action vært arrangert med internasjonale gjester fra mange kriker og kroker av medieverden; fra TV og film til animasjon og spill. Vi fra spill.no fikk muligheten til å følge dette, og til og med møtt senior concept artist ved CCP games; Ludvik Kalmar Vidisson.

Aaaand Action!

Steinkjer er norges geografiske midtpunkt, men det er få som vil kalle byen for “norges midtpunkt”. Men campus Steinkjer ved Nord universitet tilbyr flere medierelaterte studier som Film og TV, 3D/VFX og, som nevnt i en tidligere artikkel, Spill- og Opplevelsesteknologi. I den forbindelse er uka før påske kjent som &Action uka. Det er en mediefestival hvor internasjonale gjester over tre dager holder foredrag og workshop for både elever, og alle som måtte ønske å være med. Alle workshops og foredrag er gratis for alle som vil delta, og flere av foredragene var også streamet live. Dette er en unik opplevelse for elever, lærere og interesserte til å lære fra noen av de beste i industrien, og bygge opp litt nettverk for seg selv. I år varte festivalen fra 15. til 18. Mars, og hadde gjester James Williams (head of layout ved Sony Pictures Animation) og Sharon Calahan (Director of Photography/Lighting ved Pixar Animation Sutdios). Mest interessant for oss i spill.no derimot var at de i fjor fikk gjester som Seth Thompson fra Blizzard, og i år; Senior Concept Artist ved CCP Games, Ludvik Vidisson! For mer info om &Action festivalen, klikk deg inn på andaction.no.

Ludvik Vidisson…

Vi var så heldige at Ludvik sa seg villig til å avse litt tid til oss i et ellers travelt program under &Action. Ludvik har jobbet for CCP Games siden 2005, og har fra starten jobbet med konseptkunst og teksturering. CCP Games er et islandsk spillselskap som er mest kjent for MMO spillet EVE Online, et av de største MMO spillene som er på markedet i dag. Ludvik har i snart ti år jobbet med å få romskip fra idé og sketsjer, og inn i spillverdenen til EVE. Jobben til Ludvik er todelt forteller han, den ene delen er at han står for de første sketsjene og utblokkingen av skipene. Den andre delen består av teksturering av skipet etter det har blitt modelert, da gir han skipene farge, tekstur og detaljer; noe som han sier helt klart er den beste delen i prosessen.

Men den artistiske siden hans skrur seg ikke av når arbeidsdagen er slutt. Han foretrekker også å bruke fritiden sin på personlige kunstprosjekter, og spesielt designe og sketsje diverse karakterer; det gikk mye i monstre sa han, men han likte også veldig godt å tegne superhelter og noen snertne damer. Da vi spurte han hva han syntes om universitetet og festivalen sa han rett ut at han var imponert. Han fortalte at et en slik festival arrangert av skolen er en unik og god mulighet for elevene til å suge til seg tips og kunnskap, og en spillinje som gir en bred utdannelse med muligheten til spesialisering og mye gruppearbeid la et godt grunnlag for ferdigheter man trenger hvis man vil inn i spillindustrien.

Fra idé og konsept…

Indigo room, eller auditoriet som det kalles resten av året, var fullstappet med ivrige spillstudenter da Ludvik holdt foredraget sitt “Concept art in games”. Ludvik forklarte prosessen de hadde i CCP fra konsept til ferdig resurs i EVE, og la frem generelle utfordringene som presenterer seg ved prosjektene. Han la vekt på at funksjonalitet, inspirasjon og kvalitet var de tre hovedpunktene han fulgte når han startet på et nytt konsept.

Under workshopen til Ludvik, “From concept to final asset”, fikk vi en mer praktisk tilnærming. Der gikk han kort gjennom noen punkter man burde forholde seg til før vi ble presentert med en oppgave. Vi skulle tegne konsepter med enten et “sci-fi” eller “fantasy” tema, og underveis gikk Ludvik rundt og så på det vi lagde. Han diskuterte idéene våre, kom med tips og roste deler eller idéer man hadde sketsjet.

Ønsker du å jobbe med film eller spill?

Etter å ha snakket kort med flere av foredragsholderne, og deltatt på flere av foredragene er det en ting som gjentar seg. Spørsmålet, og svaret, om hvordan man får seg jobb innen film eller spillindustrien. Det meste er kun hardt og dedikert arbeid. Mange av de som i dag er på topp startet med jobber som å hente kaffe og te, og det som har fått dem opp er dedikasjon og stå på vilje.


Vi føler oss veldig heldige som fikk være med på &Action, og å få snakket med Ludvik. Mangfoldet av foredragsholdere beviser bare nok en gang hvor mange forskjellige roller om trengs for å gjennomføre et medieprosjekt. Det er et år til neste &Action, men vi gleder oss allerede.

Nå nærmer det seg påske, og den siste uka har nok kanskje vært litt treg i forbindelse med jobb og skole, men det har ikke vært tilfelle ved Nord universitet campus Steinkjer. Der har den internasjonale mediefestivalen &Action vært arrangert med internasjonale gjester fra mange kriker og kroker fra medieverden; fra TV og film til animasjon og spill. Vi fra spill.no fikk muligheten til å følge dette, og til og med møtt senior concept artist ved CCP games; Ludvik Kalmar Vidisson.

Aaaand Action!

Steinkjer er norges geografiske midtpunkt, men det er få som vil kalle byen for “norges midtpunkt”. Men campus Steinkjer ved Nord universitet tilbyr flere medierelaterte studier som Film og TV, 3D/VFX og, som nevnt i en tidligere artikkel, Spill- og Opplevelsesteknologi. I den forbindelse er uka før påske kjent som &Action uka. Det er en mediefestival hvor internasjonale gjester over tre dager holder foredrag og workshop for både elever, og alle som måtte ønske å være med. Alle workshops og foredrag er gratis for alle å delta på, og flere av foredragene var også streamet for alle som ville se på fra nettet. Dette er en unik opplevelse for elever, lærere og interesserte til å lære fra noen av de beste i industrien, og bygge opp litt nettverk for seg selv. I år varte festivalen fra 15. til 18. Mars, og hadde gjester James Williams (head of layout ved Sony Pictures Animation) og Sharon Calahan (Director of Photography/Lighting ved Pixar Animation Sutdios). Mest interessant for oss i spill.no derimot var at de i fjor fikk gjester som Seth Thompson fra Blizzard, og i år; Senior Concept Artist ved CCP Games, Ludvik Vidisson! For mer info om &Action festivalen, klikk deg inn på andaction.no.

Ludvik Vidisson…

Vi var så heldige at Ludvik sa seg villig til å avse litt tid til oss i et ellers travelt program under &Action til å prate med oss. Ludvik har jobbet for CCP Games siden 2005, og har fra starten jobbet med konseptkunst og teksturering. CCP Games er et islandsk spillselskap som er mest kjent for sinne MMO spill EVE Online, et av de største MMO spillene som er på markedet i dag. Ludvik har i snart ti år jobbet med å få romskip fra idé og sketsjer, og inn i spillverdenen til EVE. Jobben til Ludvik er todelt forteller han, den ene delen er at han står for de første sketsjene og utblokkingen av skipene. Den andre delen består av teksturering av skipet etter det har blitt modelert, da gir han skipene farge, tekstur og detaljer; noe som han sier helt klart er den beste delen i prosessen.

Men den artistiske siden hans skrur seg ikke av når arbeidsdagen er slutt. Han foretrekker også å bruke fritiden sin på personlige kunstprosjekter, og spesielt designe og sketsje diverse karakterer; det gikk mye i monstre sa han, men han likte også veldig godt å tegne superhelter og noen snertne damer. Da vi spurte han hva han syntes om universitetet og festivalen sa han rett ut at han var imponert. Han fortalte at et en slik festival arrangert av skolen er en unik og god mulighet for elevene til å suge til seg tips og kunnskap, og en spillinje som gir en bred utdannelse med muligheten til spesialisering og mye gruppearbeid la et godt grunnlag for ferdigheter man trenger videre i livet.

Fra idé og konsept…

Indigo room, eller auditoriet som det kalles resten av året, var fullstappet med ivrige spillstudenter da Ludvik holdt foredraget sitt “Concept art in games”. Ludvik forklarte prosessen de hadde i CCP fra konsept til ferdig resurs i EVE, og la frem utfordringene som presenterer seg ved hvert prosjekt. Han la vekt på at funksjonalitet, inspirasjon og kvalitet var de tre hovedpunktene han fulgte når han startet på et nytt konsept.

Under workshopen til Ludvik, “From concept to final asset”, fikk vi en mer praktisk tilnærming. Der gikk han kort gjennom noen punkter man burde forholde seg til før vi ble presentert med enn oppgave vi skulle løse. Vi skulle tegne konsepter med enten et “sci-fi” tema, eller et “fantasy” tema, og underveis gikk Ludvik rundt og så på det vi lagde. Han diskuterte idéene våre, kom med tips og roste deler eller idéer man hadde sketsjet.

Ønsker du å jobbe med film eller spill?

Etter å ha snakket kort med flere av foredragsholderne, og deltatt på flere av foredragene er det en ting som gjentar seg. Spørsmålet, og svaret, om hvordan man får seg jobb innen film eller spillindustrien. Det meste er kun hardt og dedikert arbeid. Mange av de som i dag er på topp startet med jobber som å hente kaffe og te bare, og det som har fått dem opp er dedikasjon og stå på vilje.

Vi føler oss veldig heldige som fikk være med på &Action, og å få snakket med Ludvik. Mangfoldet av foredragsholdere beviser bare nok en gang hvor mange forskjellige om trengs for å gjennomføre et medieprosjekt. Det er et år til neste &Action, men vi gleder oss allerede.


About Martin Moen

Spillutvikler som holder til i Trøndelag med bachelor innen spillutvikling og -produksjon. Har en bred smak innen spill, men foretrekker spill der jeg kan spille med/mot venner. PC Master Race!