Alt som skjer er litt «twisted»
0

Alt som skjer er litt «twisted»

sep 19 Spill.no  

Spill.no var nylig i København for å titte på blant annet det ettelengtede sandkassespillet Far Cry 3, og vi grep sjansen til å slå av en prat med Associate Lead Game Designer på flerspillerdelen, Ditte Deenfeldt.

Hvem er Jason Brody?
– Jason er først og fremst en helt vanlig fyr. Han er kanskje litt mer eventyrlysten enn normalen, men har er langt fra den typiske eks-militære superhelten man vanligvis kontrollerer i spill.

Og nå er han i trøbbel?
Ja, han har havnet på denne øya som er gjennomsyret av konflikt, og som styres av piraten Vaas. Du vet, typen med mohawk i trailerne. Personligheten hans preger hele øya: Han er brutal og nådeløs – og helt vilt uforutsigbar. Og det er han som styrer piratene. I spillet må Jason forholde seg til denne vanvittige verdenen, og selv bli en del av den, for å redde vennene sine.

Det er ikke bare Jason som er utenom spillnormalen?
– Vi har ingen kjedelige grå og brune farger, og tenker ikke militært. Vi har en litt annen innfallsvinkel som jeg tror folk har lyst til å se i et førstepersonsskytespill. Det er fargerikt, men det er ikke bare en visuell greie. Det er hele språket i spillet. Alt som skjer er litt «twisted», og det er på grunn av denne øya og piraten Vaas.

Tropefargene sender tankene til det første Far Cry – er det noen sammenheng?
– Alle Far Cry-spillener er ikke-militære skytespill hvor spilleren selv bestemmer hvordan en spiller spillet. Det er sammenhengen. Far Cry 3 har, som du sier, en visuell sammenheng med det første spillet, spesielt med fargene. Men først og fremst er det en åpen verden hvor du kan velge selv om du vil snike deg eller løpe inn med avtrekkeren inne. Du gjør som du vil. Det er arven vi har fra spillene.

Men historiene henger ikke sammen?
– Nei, det er friheten i spillbarheten som er fellesnevneren.

De er alle non-military shooters hvor spilleren selv bestemmer hvordan man spiller spillet. Det er sammenhengen. FC3 har også en visuell sammenheng med FC1, spesielt med fargene. Først og fremst er det open world shooter hvor du kan være stelath eller gå inn ghunz blazing, du gjør som du vil. Det er arven vi har fra spillene. Det og ingame editorien som også er i FC2 på konsoll er også en del av Far Cry universet.
Ingen historie-sammenheng?
Nei, det er friheten i spillbarheten som er fellesnevneren

Mye har endret seg siden Far Cry 2, ser jeg. Hva har dere lært siden sist?
– Vi har samlet inn mye tilbakemeldinger fra Far Cry 2. Og det er masse som er forandret. Ingen malaria! Hehe. Men også våpenslitasje er borte. Du kan bruke Fast Travel til å reise kjapt mellom basene. Veisperringer forsvinner når du har kapret et radiotårn, og når du sikrer området, er du trygg. Du har direkte innvirkning på verdenen  rundt deg, og du tar over øya bit for bit.

Noen endringer online?
– I flerspillerdelen er det nå lettere å finne matcher, og det er enklere å finne venner. Når man har flerspiller over nettverk, skal nettverke fungere. Slik er det bare.

Far Cry 3 har en egen historie med sitt eget persongalleri for samarbeidsdelen. Hvorfor det?
– Først og fremst fordi spillet har en sterk historie som skal gå tett inn på spilleren. Hvordan ville du følt det om du ble kastet ut i jungelen, og ble tvunget til å drepe noen? Det er en enorm grenseoverskridning, og som vi vil at du føle på. Men denne typen dybde fungerer dårlig i flerspiller, da man sitter sammen med kompiser og prater tull og flirer, skravler under filmsekvensene og tar dopauser mens handlingen foregår. 

Så i stedet lagde vi en helt ny rolleliste og en litt mer fokusert historie. Vi har fremdeles lagt masse arbeid i personlighetene, men det blir litt mer som om man kler seg ut som flerspillerfigurene.

Som i Left 4 Dead?
– Ja, mer sånn. På den måten at det ikke er så følelsesmessig dypt. Verdenen er fremdeles alvorlig, og det er alvorlige ting som skjer rundt deg. Men når man er i en gruppesituasjon, blir slike ting bare morsomt. Og det er jo det motsatte av det vi vil i den situasjonen. Samarbeid handler ikke så mye om narrativ, men først og fremst om å spille sammen med vennene dine i dette universet, med disse karakterene. Uten at det går for dypt.

Hva er du mest stolt av i Far Cry 3?
– Det er et vanskelig spørsmål. Ikke fordi det er så lite jeg er stolt av, snarere tvert imot, hehe. Jeg er veldig fornøyd med karakterene i samarbeidsmodusen. Jeg er også stolt av innsatsen fra det rundt 90 personer sterke teamet i Malmø. Vi har lykkes i å lage en samarbeidsdel som passer inn i spillet. Når vi spiller under utviklingen, har vi det fremdeles morsomt, selv etter en million ganger. Det betyr at det er vellykket.

Far Cry 3 utvikles og utgis av Ubisoft for PC, Playstation 3 og Xbox 360. Spillet lanseres 29. november. Les forhåndstitten vår HER. Turen til København ble dekket av distributør Pan Vision.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.