Ambisiøst og storslagen cowboy simulator
0

Ambisiøst og storslagen cowboy simulator

Det er ingen tvil om at Rockstars nyeste spill, Red Dead Redemption 2, er en massiv suksess. Spillet har hatt den største åpningshelgen noensinne uavhengig av underholdningsform, og har solgt omlag 17 millioner kopier. Spillet greide angivelig å selge mer på bare litt over ei uke, hva det første Red Dead Redemption gjorde på åtte år. Det sier mye om utviklingen av ikke bare Rockstar, men hele spillmediet.

Dette er et gigantisk spill, og jeg har enda ikke hatt tid til å fullføre hovedhistorien fordi det er bare for mye annet gøy å gjøre og oppdage i denne fantastiske og fargerike verdenen. Det er nesten så jeg får lyst til å bli cowboy på heltid.

FANTASTISKE OMGIVELSER: Det skal ikke stå på utsikten i Red Dead Redemption 2.

Jordnært og ekte

Historien til Red Dead Redemption 2 er satt til året 1899, og Den Ville Vest står for fall. Her følger vi banditten Arthur Morgan som en del av Dutch Van der Linde-banden. De er et stort følge på rundt omkring 12-15 figurer, alle med hver sin historie å fortelle. Fans av det originale spillet vil kunne kjenne igjen noen karakterer som blant annet Dutch, Bill Willamson, Uncle og ikke minst Jack og John Marston. Alle på rømmen fra lovmenn som jakter dem rundt i Amerika etter at en rekke kupp ikke gikk helt veien for banden.

FLOKKEN: Arthur og Dutch leder gjengen igjennom skog og mark i det forgjettede land.

Jeg synes historien er veldig spennende å følge, fordi det føles veldig ekte. Rockstar er mestere i å puste liv til rollegalleriet sitt, og jeg personlig foretrekker Red Dead sin evne til å fortelle en jordnær og følelsesladet historie, over GTA sin overdrevne satire og galskap. Jeg knytter meg mye mer til Arthur, John og Dutch enn GTA-gjengen, og jeg blir genuint både glad og sint på figurenes vegne. 

Verdenen er også mye større og mer varierende nå enn før. Iløpet av spillet så kommer du til å se alt ifra snødekte fjell, dype og skumle sumper, en god dose ørken, men også moderne byer. Helt ifra starten på spillet så står du fritt til å ri og undersøke det aller meste av verdenen, men jeg tror det gir større effekt å la historien styre hvor du drar, fordi ellers vil du ikke få like mange overraskelser. Det er litt kjedelig hvis du er ferdig med å oppdage omgivelsene bare noen få timer inn i spillet, fordi du kommer til å være her ekstremt lenge.

jeg har enda ikke hatt tid til å fullføre hovedhistorien fordi det er bare for mye annet gøy å gjøre og oppdage.

Spillet er ekstremt stort og vil ta lang tid å fullføre. Det er ikke bare stort målt i areal, men også i innhold. Dette er en av de mest organiske spillverdenen jeg noensinne har vandret igjennom, og det er nesten alltid noe nytt rundt svingen eller over åskammen. Det er ville dyr å oppdage, mennesker å hjelpe (eller rane), og tjenester å fullføre. Du kan bli angrepet av banditter, eller du kan møte noen som ønsker en duell, eller du kan møte noen som er blitt bitt av en slange, hjelpe personen, så møte vedkommende igjen senere i byen hvor han tilbyr å kjøpe deg et våpen.

Det er når verdenen får lov til å puste og leve på egenhånd at Red Dead Redemption 2 er på sitt aller beste!

Tungt å fordøye

Det er nesten litt vanskelig å kunne ta for seg alt som foregår i dette spillet, og alle mulighetene du som spiller har. Det er naturlig nok en god del skyting og skyteepisoder, men det er også jakt, fisking, poker, black jack, og til og med domino. Du kan temme ville hester, være dusørjeger, eller rane både butikker og tog, men pass på at du ikke blir sett og anmeldt, for da kan du selv bli jaktet på at andre dusørjegere.

SMITH OG WESSON: Alternativt Knoll og Tott.

Skytingen i spillet er rått og brutalt. Arthur Morgan kan bære to revolvere med seg til en hver tid, og ha med seg to andre våpen i form av shotguns, rifler, sniper eller pil og bue i tillegg til lasso, kniver og eksplosiver. Våpnene er tunge og seige, og f.eks. riflene må lades om manuelt ved hvert skudd. Et lurt grep som gjør hvert møte med banditter litt mer intenst.

Den beryktede Dead Eye-funksjonen er tilbake fra det forrige spillet. Arthur kan bruke Dead Eye for å slakke ned tiden til nesten full stopp, som lar han sikte og plassere skuddene helt perfekt. På denne måten kan man nesten problemfritt få inn fire til seks hodeskudd på engang. 

Men disse litt store våpnene har en bakside, og det er at hesten din alltid bærer de for deg. Hvis du skal bytte våpen kan du kun gjøre det i nærheten av hesten din, så hvis du går inn i en skuddveksling med feil våpen blir du nødt til å ta til takke med det du har. Heldigvis er revolverne ganske så effektive, og det er lett å sikte, men det uansett surt å bære på feil våpen. Jeg opplevde også alt for ofte at våpnene bare var lagt tilbake til salen på hesten uten at jeg var klar over det også. Det var veldig frustrerende å oppdage at man hadde glemt å ta med rifle.

Realisme =/= Moro

Dette er mitt eneste store problem med Red Dead Redemption 2; det prøver å være for realistisk. Sett fra et gameplay perspektiv så er det nesten ingenting jeg liker mindre enn realisme, fordi spill skal først og fremst være moro, og realismen kan fort komme i veien for nettopp det.

POKER FACE: «Jeg høyner med 20 sjetonger, gamalost og ei dølahest.»

Spillet har en helt sinnssyk produksjonsverdi, og det er bra at spillmediet har de store aktørene som er i stand til å pushe grenser, men samtidig håper jeg folk forstår at vi kan ikke forvente at produksjonsverdien til Red Dead skal bli på noen som helst måte en bransjestandard. 

I campen til banden så kan du f.eks. ikke løpe eller ri, uansett hvor mye det brenner på do eller ikke. Våpnene dine må pusses med jevnlige mellomrom for å virke optimalt, noe som i og for seg er greit, men du må også passe på at hesten din er ren i tillegg. Og apropos hesten din; når du plystrer på den så er det ikke store avstanden som skal til før den ikke kommer, og når den først kommer så løper den i «real time».

Spill skal først og fremst være moro, noe realismen kan komme i veien for.

Det er ikke rart spillet tar så lang tid, når Arthur Morgan bruker så lang tid på å bare loote de døde kroppene på bakken, eller når han skal flå skinnet av et dyr, så rulle sammen skinnet, bære det bort til hesten og legge skinnet fint på plass før han kan ri videre. Og hvis du flår et stort dyr som f.eks. bjørn eller elg, så har du ikke plass til mer enn et skinn på hesteryggen, og må dra til campen, levere skinnet, så dra tilbake til ødemarka for å fortsette å jakte.

Jaktingen i seg selv var jeg heller ikke så fan av til å begynne med. Alle dyr har forskjellige kvalitetsnivå, og kun de beste er bra nok når du skal crafte deg nye lommer eller pynt til campen. Når du finner et dyr med best kvalitet, så er det også viktig at du bruker riktig våpen og ammunisjon for å ikke skade pelsen eller skinnet.

JAKTPRAT: Fryseboksen skal fylles i år!

Men jeg satte mer og mer pris på jaktingen etterhvert, og nå synes jeg det er kjempegøy å bare løpe ut i skogen, lete etter elgespor, så finne en god nok elg det er verdt å jakte på. Det er gøy så lenge jeg vil det selv, og ikke føler meg tvunget til å bruke masse tid på å lete etter et dyr når jeg kunne gjort andre ting.

FISKELYKKE: Hvilke sandbox-spill med respekt for seg selv har IKKE fiskefunksjon i 2018?

At jeg ikke likte jakting til å begynne med, henger nok sammen med at jeg synes Red Dead er dårlig til å lære bort spillmekanikker. Du lærer nye ting jevnlig igjennom de tre første kapitlene i spillet, og det tok meg kanskje tolv timer med spilletid før jeg i det hele tatt fikk tilgang til fiskestangen. I et av oppdragene skal man rane et tog, og det tok meg litt tid før jeg innså at du kan selv velge å rane tog når som helst etter det. Jeg tror jeg opplevde det samme med jakting, som med toget. Jeg var rett og slett bare nødt til å spille lenge nok til jeg forsto det selv.

Konklusjonen

Red Dead Redemption 2 er gigantisk, og det er en verden jeg kommer til å flykte til i utallige timer fremover. Jeg skal kose meg og utforske denne verdenen fra den ene enden til den andre, men det kommer til å ta så forbanna lang tid fordi det prøver å være for realistisk. Karakterene føles ekte, og historien og oppdragene er engasjerende og spennende. Jeg er veldig spent på veien videre for Arthur Morgan, mens han rir inn i solnedgangen på jakt etter sitt neste bytte.

Spill.no kommer tilbake med en ny Red Dead Redemption 2 artikkel etter at online-delen er gått live. 

SPILLER VS UTVIKLER: «Hvor blir det av Red Dead Online?! Svar, eller så får du en karamell!»

About Stig Kenneth Limmesand

Stig Kenneth Limmesand. 28 år og enda ikke voksen. Bachelorgrad i videojournalistikk. Spiller alle mulige spill, men foretrekker eventyr og plattformer. Favorittene er blant annet Mario, Zelda, Crash Bandicoot, Uncharted og Guitar Hero.