Anmeldelse: Sea of Thieves
0

Anmeldelse: Sea of Thieves

apr 08 Martin Moen
  • Sjøsprøyt
  • Shantier
  • Andre Pirater

Sea of Thieves er det seneste spillet til Rare som er ute på Windows Store. Om du har vært en skikkelig landkrabbe og ikke fått med deg hva det handler om, så er det kort og godt et sjørøverspill hvor du og opptil tre andre kan seile sammen på de syv hav, finne skatter og være en ekte pirat! Med sin håndmalte grafiske stil stiller SoT sterkt, men er langt ifra et perfekt spill til sin prisklasse.

Splitte mine bramseil

ALLE MANN PÅ DEKK: Opptil fire personer kan spille sammen som besetning på samme båt. Eller «skip», som proffene kaller det.

I SoT kan du velge mellom å seile en sluppen (en til to personer) eller en gallion (tre til fire personer), og du bruker skuta til å seile fra øy til øy og gjøre oppdrag. Oppdragene får du i utpostene fra de tre forskjellige laugene, og man må sammen som en gruppe bestemme seg for hvilket eventyr man skal prøve seg på. Eventuelt kan man prøve seg på et av skjelettfortene som aktiveres fra tid til annen, men man må alltid passe seg for de andre piratene som seiler rundt.

Spillet gjør seg sterkest ute på havet; det er moro å seile, og det føles utrolig bra. Rare har virkelig fått til følelsen av å seile en skute på bølgene blå, og spesielt i gallionen hvor alle tre eller fire må samarbeide om styring, kurs, se opp for farer og rette seilene etter vinden.

PvP-delen ute på havet føles også ganske bra med musikk som spilles etter treffene dine med kanonkuler, eller en intens følelse av å prøve å utmanøvrere andre spillere for å ta deres skatt, eller stikke av med din egen.

Dette bringer også frem det som antageligvis er det verste med spillet. Det finnes ingen trygge områder i Sea of Thieves. Overalt kan du bli drept av andre, skatten din stjålet og skipet ditt sunket. Siden du respawner på skipet, er «spawn camping» et veldig lett og irriterende aspekt. Det har vært situasjoner hvor jeg har vært nødt til å enten starte spillet på nytt, eller senke mitt eget skip for å kunne starte å virkelig spille igjen. Å gjøre alle til pirater virker å bringe frem det verste i folk.

FOLKSOMT: Andre mennesker kan være både det beste og verste med Sea of Thieves

Snart er skatten vår

Mesteparten av gameplayet i SoT ligger i å gjøre oppdrag for de forskjellige laugene, og i teorien appellerer de til forskjellige spillestiler og interesser. Et laug ber deg sloss mot mannskapet til falne sjørøvere, og du sloss mot horder av skjeletter og til slutt tar med deg hodeskallen til kapteinen. Et annet laug gir deg skattekart eller gåter som du må løse for å kunne grave frem skattekister. Det siste lauget gir deg en liste med dyr eller varer du må samle og levere til en bestemt utpost innen en tidsfrist. Desto flere oppdrag du gjør for et laug, desto høyere posisjon kan du låse opp og desto bedre oppdrag vil du få… i teorien.

MØRKE SKYER: Hva slags nedbør ei hodeskalleforma sky kan bety er usikkert, men det er i hvertfall ganske metall.

De to første laugene er helt klart de mest interessante. Det morsomste er utvilsomt å finne øya det er snakk om, løse gåtene og grave opp skatten. Men du vet aldri hvor mye kisten eller skallen er er verdt før du graver den opp/slår kapteinen.

Man ville tenke seg at høyere nivå betyr bedre belønninger, men det er heller ofte flere belønninger. Sjansen er litt større for å få en brukbare kiste eller to, men flesteparten er de dårlige kistene du allerede er vant med.

Er man skikkelig uheldig kan det være at «belønningen» såvidt dekker kostnaden av å kjøpe utfordringen, og du har brukt 40 minutter på det hele. Det siste lauget virker derfor veldig ubalansert i forhold. Når du aktiverer en ordreliste, kan du allerede regne ut hvor mye du vil få ut av det hele, og siden det ikke er noen direkte straffesystemer for å avslutte et oppdrag (utenom kostnaden av å kjøpe det), så kan du gå igjennom så mange du vil til du finner et som føles verdt å bruke tiden på.

Men vennene mine er landkrabber?

Det ser ut til å være to andre aspekter jeg ser andre klager mer over; at det er kjedelig alene og pris. Som de aller fleste andre spill med co-op funksjon i seg; så får du de beste øyeblikkene sammen med venner. Men jeg synes spilling alene kan være like gøy; for ofte blir det veldig mye tull og lite fokus når du spiller med venner, mens tiden alene fort blir mye mer produktiv og du kommer deg raskere til de kosmetiske målene du har satt deg. Samtidig må du såklart like SoT mer enn bare for venneaspektet for at dette skal være sant.

Dette flyter også litt over i den andre klagen: pris. Spillet kjører full pris på Windows Store. Jeg kan være enig med at spillet har minimum med kvalitet og innhold til å matche denne prisen, men det er igjen noe som var klart lenge før spillet kom ut ettersom Rare har holdt spillere godt informert om hvordan utviklingen går og hva de planlegger inn i spillet.

VANNVITTIGE BØLGER: Spillet ser pent ut, og særlig vannet ser veldig realistiske ut.

Er du usikker på om SoT er noe for deg, eller dersom det finnes deler med det du ikke liker i det hele tatt, så skjønner jeg at prisen virker skremmende høy.

Husk likevel at SoT er en del av «Xbox Game Pass» hvor du kan abonnere månedlig på over 100 spill, og de har en 14 dagers uforpliktende gratis periode hvor du i teorien kan spille 336 timer av SoT for deretter å kansellere. Da har det ikke kostet deg en krone. Det burde være nok tid til å finne ut om det er verdt pengene dine eller ikke.

Alt i alt synes jeg Rare leverer et godt og nydelig spill med Sea of Thieves. Det er derimot ikke et perfekt spill, og det har fremdeles sine mangler og feil, men Rare jobber aktivt med videre utvikling og fiksing. Dette er helt klart et spill jeg anbefaler, men hvis du er usikker på om det er helt spillet for deg, ville jeg abonnert på Xbox Game Pass og testet det ut før jeg virkelig la ut så mye penger for et spill.

About Martin Moen

Spillutvikler som holder til i Trøndelag med bachelor innen spillutvikling og -produksjon. Har en bred smak innen spill, men foretrekker spill der jeg kan spille med/mot venner. PC Master Race!