Anmeldelse: Sushi Striker: The Way of Sushido
0

jul 13 Niclas Bergh Bugge

En av sommerens store nyheter på Nintendo Switch og 3DS er her, men mangler det lille ekstra som kunne gjort det til en moderne klassiker.

Nintendo har slått seg sammen med spillutvikler indiezero for å lage et fartsfylt og fargerikt puslespill for de på farten. Ved å ta i bruk de mystiske kreftene som befinner seg i sushi, og ved hjelp av såkalte «sushi sprites» (nesten som Pokémon, bare at de kan lage sushi ut av tynne lufta), skal man kjempe mot republikkens vakter i et forsøk på å bringe sushi til folket. Din oppgave blir å bekjempe motstander etter motstander, noe som gjøres ved å spise så mange tallerkner med sushi som mulig, og deretter kaste de tomme tallerkenene i trynet deres. Ingenting ved det høres vel rart ut?

Master of Sushido

Sushi Striker: The Way of Sushido tar du på deg rollen som Musashi, som kan være både gutt og jente. Musashi har alltid hatet sushi, da begge foreldrene hans (jeg spilte som gutt i min gjennomgang) mistet livet under krigen som blir omtalt som The Sushi Struggles. Dette er et hat som vedvarer helt til den dagen han er ute for å samle mat til han selv og de andre barna på barnehjemmet han bor på. Mens han er ute og leter, møter Musashi  på Sushi Strikeren Franklin, som prøver å spre det glade ord til Musashi. Motvillig tar han i mot en bit med sushi, da sulten er på vei til å ta overhånd. Og med det er det foreldreløse barnet frelst og vil gjøre det han kan for å bringe sushi til alle som bor i republikken.

På vei tilbake til barnehjemmet møter de på den onde general Kodak, som anholder Franklin og tar han med seg, noe som etterlater Musashi på egenhånd og uten mat, eller sushien som han nettopp har fått smaken på. En stemme lokker på den sultne Musashi, noe som gjør at han finner veien til en helligdom som produserer sushi. Ved å ta en bit av denne sushien starter eventyret for alvor for helten vår, da spriten Jinrai dukker opp, og blir Musashis første av mange kompanjonger på reisen videre.

BARSKE KARER: Hvorfor det trengs tre muskuløse karer for å hamle opp med en liten unge, har jeg ikke noe godt svar på. Men det er absolutt ikke det rareste med historien i spillet.

Historien i Sushi Striker er enkel i sitt premiss, om ikke litt snål og kanskje litt for fokusert på sushi – bortimot hver eneste replikk handler om denne maten, Men når det står to ganger bare i tittelen på spillet, kan man egentlig ikke forvente noe annet. Den er derimot lett å følge. Et stort høydepunkt for meg var helt klart de nydelig animerte cutscenesa spillet har å by på. Kvaliteten på animasjonen er høy, til det punktet at man lett kunne tro dette spillet akkompagnerte en allerede godt etablert anime. En snedig liten detalj er også at cutscenes forandrer seg etter hvilket kjønn du har valgt å spille som.

Det eneste virkelige problemet med historien er at den blir fortalt gjennom vegger av tekst, og mer enn én gang må man finne seg i å trykke seg gjennom tekstbokser i flere minutter mellom eller før kamper. Dette blir kjedelig i lengden, spesielt siden de faktiske kampene er relativt korte.

Tomme tallerkener i trynet

Kampsystemet i spillet er omtrent like enkelt som historien, hvor målet er å lenke sammen så mange tallerkener med sushi i samme farge for å lage så stor stabel som mulig. Dette gjør man enten ved å bruke Joy-Con, Pro Controller eller ved å bruke touchskjermen på Switchen. Sistnevnte vil være det jeg anbefaler å bruke, siden kontrollene dessverre er ganske kronglete, ja faktisk umulige å hanskes med til tider. For når målet er å nøyaktig velge hva slags tallerken du vil gå får mens de flyr forbi deg i relativt stor fart, kan det være vanskelig å treffe noe som helst. Og når man bruker kontrollene, kan man fort møte på et par sekunder med dødtid mens man prøver å få pekeren mot valget man har tatt. Om den ikke allerede har flydd av skjermen, selvfølgelig.

HEKTISKE KAMPER: Selv om det kan være vanskelig å få tak i tallerkenene til tider, er det veldig morsomt å fortape seg i de underholdende kampene Sushi Striker har å by på.

Men når man først kommer inn i rytmen og begynner å lenke større og større kombinasjoner av tallerkener, kommer den virkelige moroa frem. Det er lett å bli fortapt i spillets nærmest meditative rytme og sjarmerende karakterer. Det er i disse kampene sushi sprites beviser hvor nyttige de er, da hver og enkelt av de har en unik egenskap som kan hjelpe deg i kamp.

Jinrai, din første sprite, har evnen til å gjøre slik at alle tallerkener på din side blir samme farge og sikrer deg en stor lenke med sushi. En annen, Elekan, kan gi deg et midlertidig skjold som beskytter deg mot angrep fra fienden. Videre kan man velge seg en favorittsushi, som gir deg en fordel dersom du spiser flere av disse i løpet av en kamp. Man kan ha med seg tre sprites inn i hver kamp, og med det store utvalget som er å finne, er det mange spillestiler som kan åpne seg for spilleren, enten man foretrekker en hard offensiv eller en litt mer defensiv tilnærming. Hadde det ikke vært for de ovennevnte problemene med kontrollene, kunne kampsystemet her virkelig vært en innertier.

Smakfulle puslekamper

Mens jeg har skrevet denne anmeldelsen her, har jeg samtidig brukt nettet litt for å få litt mer informasjon om spillet. Og da jeg skulle sjekke hva spillet går for i butikkene, ble jeg mildt sagt overrasket. Som nevnt innledningsvis, så er Sushi Striker ute på både Nintendo Switch og 3DS. Derfor synes jeg det var litt rart at Switch-versjonen er nesten 100 kroner dyrere enn det 3DS-versjonen er. Siden jeg bare har prøvd Switch-versjonen, kan jeg ikke si hvor stor forskjell det er i spilleopplevelse, men om det er verdt en prisforskjell på såpass mye, det er jeg rimelig i tvil om. Spillet er tydelig utviklet med 3DSens to skjermer i tankene, da kartet man beveger seg rundt på ser ganske nedstrippet og detaljfattig ut, noe som igjen får meg til å lure på hvorfor spillet skal være såpass mye dyrere på Switch.

VAKKERT ANIMERT: Sushi Striker har utrolig flott animerte cutscenes, og kombinert med den lettbeinte humoren og det latterlige premisset, er det lett å dra på smilebåndet mens man spiller dette spillet.

Uansett, Sushi Striker: The Way of Sushido er langt ifra en skivebom fra Nintendo og indiezero. Med et sjarmerende univers, sprø historie og gærne karakterer, er det mange timer med underholdning å finne i dette spillet, enten man er ung eller gammel. Til tross for en litt skurrete opplevelse når man bruker kontrollene, er det et godt gjennomført og velpolert puzzle-adventure-spill som venter den som kunne tenke seg å bli den neste store sushimesteren. Følelsen man får av å lenke sammen store kombinasjoner av tallerkener er veldig avhengighetsskapende, og med kamper som sjelden varer mer enn et par minutter, er dette et spill det er lett å spille litt her og der. Dersom dette ikke blir det siste spillet i serien, gleder jeg meg til å se hvordan en eventuell oppfølger blir. For dersom de adresserer de problemene jeg har påpekt i denne anmeldelsen, tror jeg Sushi Striker er en serie med en god fremtid i møte. Om det er verdt prisen det bes om, får være opp til den enkelte, men selv hadde jeg nok ventet til spillet er på tilbud før jeg hadde slått til.

About Niclas Bergh Bugge

Relativt verdensvant journaliststudent ved Høgskulen i Volda. Lidenskapelig opptatt av musikk, spill og andre ting.