Anmeldelse: The Banner Saga 3
0

Anmeldelse: The Banner Saga 3

Nå skal sagaen endelig avsluttes, men bryr vi oss virkelig lenger? The Banner Saga kom ut i 2014 etter en suksessfull Kickstarter-kampanje. Allerede da var tanken at dette skulle bli en trilogi. Nå, fire år etter, er det siste kapittelet i sagaen ute.

Ragnarok nærmer seg

Det er vel ingen grunn til at jeg skal gå så nøye gjennom historien. Kort fortalt er status når The Banner Saga 3 sparker i gang at verden er på grensen til Ragnarok. På en side har de forskjellige rasene samlet seg i menneskenes hovedstad Arberrang, for et siste oppgjør mot mørkets krefter. Samtidig ledes en annen gruppe mot stedet der det hele starta, i håp om å stoppe verdens ende.

SLANGE: Dette er grunnen til at verden står i fare.

Når det gjelder historien er det mye som hviler på treerens skuldre. De to første spillene inneholdt fantastiske øyeblikk, men få svar. Og del to i sagaen hadde en brå og skuffende slutt. Da kunne man gjemme seg bak at det kommer et spill nå. Hva er unnskyldninga når The Banner Saga 3 slutter minst like brått og utilfredsstillende? Hvilken slutt du får har heller ingen innvirkning på skuffelsen.

Utmattelse

Underveis i spillet merka jeg også en viss utmattelse når det kom til egen interesse til historien. En historie jeg har gitt ros tidligere. Det er ikke nok her til å holde over tre spill viser det seg. Når svarene begynner å åpenbare seg så møter du dem stort sett med et skuldertrekk.
Og kanskje enda verre, det samme skjer når noen i følget ditt dør. Et skuldertrekk og lett irritasjon over at du nettopp har brukt 60 poeng på å oppgradere den karakteren.

KAMPENE: Mer av det samme som i de foregående spillene.

Allerede i det forrige spillet begynte kampene å bli monotone. Teknisk og taktisk er det ingenting å si på kampene, som er godt balanserte. Problemet er at det har vært mer eller mindre det samme i tre spill nå. Og når vi tidligere i år fikk Into the Breach, som ga sjangeren et friskt pust, så føles The Banner Saga 3 bare enda stivere.

En forbedring er riktignok gjort når det gjelder kampsystemet. Nå kan du velge å la kampene fortsette utover den første bølgen med fiender. Det vil gi deg ekstrapoeng og en verdifull gjenstand. Når første bølgen er over kan du kalle inn forsterkninger. Det betyr at du kan bytte ut folk som har fått i overkant mye juling. Dette gir et insentiv til å bruke mer av gruppa di i kamper. Noe som løfter opplevelsen.

Valg som betyr noe

I denne utgaven virker det som man har gått helt bort i fra ressurshåndtering som en del av spillet. Da kommer det til gjengjeld som en stor og irriterende overraskelse når dette plutselig blir relevant igjen.

RESSURSER: De spiller fortsatt en rolle, men det er ikke lenger en balansekunst å holde dem på et akseptabelt nivå.

Det jeg alltid har vært mest imponert over med The Banner Saga er at de valgene du tar har faktiske konsekvenser i spillet. Og det har de for alvor nå også. Kanskje i større grad enn tidligere til og med. Det fine er at det aldri føles som et åpenbart feil eller rett valg. De valgene du har gjort i de tidligere spillene tar du også med deg inn i dette.

Hvordan skal man egentlig vurdere The Banner Saga 3? Det spørs om det mest riktige hadde vært å anmelde de tre delene som ett spill, siden det hele føles som ett spill. Når det likevel blir gitt ut som tre deler, så er det lov å forvente litt utvikling underveis uten at det trenger å gå på bekostning av noe.

Det er ingenting som er direkte dårlig i The Banner Saga 3. Spillet ser fantastisk ut og kampene er gode. Problemet er at når det ikke er noen utvikling i selve spillet så lener man seg kraftig på historien. Spesielt avslutningen. Og når den svikter så blir hele opplevelsen deretter.

About Kjell-Arne Jørgensen

Journalist fra Drammen som bor og jobber i Skedsmo. Relativt altetende når det kommer til spill. Har fortsatt til gode å spille noe som er bedre enn The Witcher 2.