Battlefield på fremmede planeter
0

Battlefield på fremmede planeter

Røde lasere fyker over skjermen, og over hodet mitt brøler en X-wing tett etterfulgt av en TIE-fighter i et snødekt område som minner skummelt om Hardangerjøkulen i Finse. Beta-versjonen av Star Wars Battlefront er åpnet, og vi får endelig prøve ut et etterlengtet spill.

Først og fremst må jeg få skryte av DICE som har gjort en fenomenal jobb når det kommer til design. Alt ser og høres ut som Star Wars til hver minste detalj. Jeg kjenner det kribler i magen når velkjent Star Wars-musikk akkompagnerer meg på slagmarken, og det eneste jeg har å sette fingeren på er Luke sitt utseende. Han burde sett ut som han gjør under kampen om Hoth, og ikke som han gjør i Episode VI. Akkurat det designvalget skaper forstyrrelser i kraften.

Men nok om klærne til Luke, og videre til spillmodusene. Vi får prøve ut to flerspillermoduser kalt Drop Zone og Walker Assault, som er kun to av flere andre moduser som betaversjonen holder låst.

Drop Zone gikk ut på å sikre flest pod’er på planeten Sullust før tiden gikk ut. Banen var utstyrt med dype stier blant relativt høye fjellvegger, og man hadde lite oversikt over hva som var rundt neste hjørne om man valgte å ferdes i de små fjellabyrintene. Det var også mulig å gå på toppen av fjellveggene og angripe fra oven. Et variert landskap skapte mange fine plasser for snipere, og gode steder å gjemme seg bak i skuddveksling. I denne modusen var det åtte spillere på hvert lag, og i kampen om pod’ene holdt det i massevis.

Walker Assault tok oss til en velkjent scene fra The Empire Strikes Back, nemlig kampen om Hoth. I denne modusen måtte rebellene ødelegge de gigantiske AT-AT’ene til Imperiet. Klarte imperialistene å nå rebell-basen med en AT-AT, gikk seieren til Imperiet. Denne modusen var mye større enn Drop Zone. Både i størrelsen på landskapet og i antall spillere. Det var tyve spillere på hver side, og man fikk også mulighet til å spille som helter på hver side av kraften. Enten som Darth Vader, eller Luke Skywalker. Men det kom selvsagt an på hvilket lag man spilte på. Om du ville kjempe i luften med en TIE-figter eller en X-wing, var dette også mulig, men noen ganger er det like greit å hjelpe bakkestyrkene med en AT-ST, eller ved å stille seg ved de stasjonære laserkanonene som var plassert rundt på banen.

I tillegg til flerspillermodusene fikk vi tilgang til en oppdragsmodus hvor man kunne spille alene eller med en venn, online eller lokalt. Her kjempet man seg igjennom bølger av Storm Troopers, før Admiral Ackbar endelig fikk sendt et redningsfartøy i din retning. I betaen var vanskelighetsgraden låst til normal, så man kan regne med at bølgene blir litt mer intense på høyere vanskelighetsgrader.

Det er også verdt å nevne at man kan velge imellom førstepersons- og tredjepersonsvinkel. Så om man velger å spille i kjent Battlefield-stil eller om man foretrekker gode gamle Battlefront-følelsen, er valget helt opp til spilleren. Personlig synes jeg det var lettere å spille i førsteperson.

Jeg opplevde også noe server lag, og det hendte at jeg falt ut av servere et par ganger, men det som plaget meg mest var noe ubalanserte kamper. Det var fort at ett lag hadde spillere som hadde klart å nå høyere nivå enn motparten, og dermed hadde alt det beste utstyret og de beste våpnene. I tillegg var de massive AT-AT’ene i Walker Assault omtrent uslåelige, og det skulle mye til for at rebellene klarte å vinne en runde. Seieren gikk til Imperiet omtrent hver gang jeg spilte denne modusen, og jeg tviler på at det bare var min skyld at vi tapte. Kanskje jeg skulle spilt mer på imperialistenes side.

 

Ellers vil spillere raskt kjenne igjen oppgraderingssystemet til Battlefield i Battlefront. Man får ekstra erfaringspoeng av å utføre utfordringer, og jo høyere nivå man når, jo bedre utstyr låser man opp. Men det er fortsatt en god del betaen ikke hadde åpnet for spillerne, så mer innhold vil bli tilgjengelig når den store dagen kommer.

Star Wars Battlefront falt virkelig i smak så langt, og som Star Wars-fan er det en fryd å se hvor mange detaljer som er lagt inn i spillet. Det sjokkerer ikke mye at Battlefront føles ut som Battlefield med DICE bak rattet, men det er absolutt ingen dårlig ting. Det er potensielt mange timer å bruke i en galakse langt, langt borte. Men inntil da:

Må kraften være med dere.

About Sam Einar Engh Syftestad

Filmutdannet spillentusiast som legger vekt på historiefortelling. Jobber med filmproduksjon og er den ene halvdelen av Emmy & Zaspen Let's Play. Lever ellers for Star Wars.