– Battlefield V fokuserer på de mindre kjente slagene
0

– Battlefield V fokuserer på de mindre kjente slagene

mai 24 Anders Lønning  

I går, onsdag kveld, viste EA og DICE frem Battlefield V for aller første gang. Som forventet fikk vi bekreftet noen av ryktene vi hadde hørt rykter om på forhånd, men samtidig fikk vi også en god dose ny informasjon.

Teasertraileren avslørte, som ryktene tydet på, at handlingen denne gang er satt til andre verdenskrig. Det har sannelig ikke vært manko på spill med denne settingen i løpet av årene, men denne gangen vil DICE fokusere på de delene av krigen vi ikke oftest ser avbildet.
Stikkordene DICE har brukt til å styre seg etter under utviklingen skal angivelig ha vært «Unseen, Untold, Unplayed». De ønsker å vise frem steder som ikke har blitt vist før, fortelle de historiene som ikke har blitt fortalt før, og la spillerne spille hendelser som ikke har vært mulig å spille før.

Mens dette løftet om et annerledes andre verdenskrigsspill på en side kan virke som en enkel måte å skape interesse for en setting og sjanger vi spilte oss lei av for to konsollgenerasjoner siden, er det mye som tyder på at DICE mener alvor.

Det lille vi vet om historiemodusen til Battlefield V, er at det blant annet gjentar suksessen med «War Stories»-vignettstrukturen fra Battlefield 1, og at en av stedene vi skal besøke er nazi-okkuperte Norge anno 1943. hvor vi skal følge historien til en modig motstandskjemper som «kommer til å måtte betale en utenkelig pris for å redde familien sin»

I følge Lars Gustavsson fra DICE har teamet brukt mye tid på å finne de historiene som gjerne ikke har blitt fortalt i spillmediet før, som kan vise hvordan krigen opplevedes for de som var der, og som kanskje etterlate spillerne med en ny måte å se krigen på.

Utviklet krigføring

DICE brukte selvfølgelig også anledningen til å snakke om hvordan V gjør vesentlige forandringer på den etablerte Battlefield-oppskriften, som for eksempel hvordan deres vri på et byggeelement i spillet vil la spillerne forskanse seg på posisjoner som tidligere ville bli dømt som uforsvarlige.

Allerede før Battlefield 4 har DICE snakket om hvordan de ønsker å ha en langt mer dynamisk krigføring, noe som virker til å være en av kjerne-elementene i dette spillet.

Hver klasse har et verktøy de kan bruke til å bygge forskjellige forsvarselementer, men support-klassen vil være den beste å bruke til denne jobben, da den bygger raskere. Spillere kan legge ut sandsekker, piggtrå, grave grøfter og plassere ut «tsjekkiske pinnsvin» for å stoppe pansrede fiender fra å komme frem.

Artilleri, anti-tank og andre forankrede våpen kan nå flyttes etter behov, noe som åpner for en langt mer taktisk krigføring enn hva vi har sett tidligere.

Squad goals

Klassesystemet har også blitt forandret for at spillet skal oppmuntre til samarbeid mellom spillerne.

For eksempel kan alle klassene nå gjenopplive andre spillere, men bare de man er i squad sammen med. Sanitetsklassen er fortsatt den eneste som kan aktivt lege andre spillere og gjenopplive andre spillere med full helse, men når nøden er som størst, blir det viktig å holde sammen med gruppen sin.

Gjenopplivning er også blitt en mer omfattende prosesss. Det er mer dedikert animasjonstid til selve gjenopplivningen, noe som selvfølgelig gjør den utførende langt mer sårbar. Men spillere kan nå dra spillere med seg når de er «down, but not out», slik at man kan få dem til sikkerhet for så å starte gjenopplivningen.

Support-klassen har også blitt mer essensiell, nå som Battlefield har et større fokus på dette med å la spillere forskanse seg. Dette gjelder også på grunn av at mengden ammunisjon spillere kan ta med seg, er langt mer begrenset enn tidligere.

Designsjef Daniel Brelin sier at disse endringene er gjort for å lage et spill som varierer tempoet sitt mer, slik at det ikke er «gung-ho» hele tiden. Nå må spillere tenke mer taktisk, de må bruke tid på å finne seg mer ammunisjon og legge planer for hvordan de skal gjenoppta angrepet.

Vi så ingen tegn til Battle Royale-modusen som det svirret rykter om for en liten stund tilbake, men presentasjonen fokuserte på to andre moduser.

Den ene er en videreutvikling av Operations-konseptet fra Battlefield 1, hvor spillere kjempet på tvers av flere kart for å utføre diverse mål. Grand Operations tar det samme konseptet, men baker inn nye typer moduser, nye regler og skal angivelig sette det hele i en historisk kontekst.

Combined Arms derimot er en helt ny, mye mer avslappet modus hvor fire spillere samarbeider om å utføre oppdrag sammen. Tanken er at modusen selv komponerer oppdragene, slik at det hele tiden vil være en variasjon i innholdet.

«Premium Pass» er ut, «Live Services» kommer inn

Battlefield har lenge vært en av de seriene som tilsynelatende har sluppet unna med å dele opp spillerbasen sin i de som har tilgang til kartene som slippes etter lansering, og de som ikke har det.

Det blir ikke lenger tilfellet nå som Premium Pass-modellen legges på hylla. I stedet har DICE denne gangen valgt å gå for den langt mer dagsaktuelle Live Services-modellen, som de har valgt å kalle Tides of War.

Her vil spillere kunne følge progresjonen sin à la gode gamle Battle Log, delta på tidsbegrensede in-game begivenheter, vinne feit loot, gjøre endringer på karakterene sine, og tjene in-game valuta.

Som navnet tilsier vil Live Service-delen av Battlefield V følge hvordan krigen utviklet seg. Tides of War-sjef Ryan McArthur nevnte at tidlig i tjenesten sin levetid vil fokuset være på de tidligste delene av andre verdenskrig, og at etterhvert som tiden går vil vi se flere kart, oppdrag og moduser som skal være i tråd med hvordan historien utspilte seg.

Han nevnte også kjapt at det til tid og annen vil være begivenheter som tar for seg non-canon hendelser, slik at DICE kan få leke seg litt med rammeverket de har bygget til spillet.

DICE sa ingenting om hvorvidt in-game valuta kan kjøpes for ekte penger eller ikke, men må man nesten regne med at det er her EA vil tjene tilbake pengene de taper på å ikke ha Premium Pass i spillet. Så lenge de styrer unna Battlefront II-type loot-bokser…

Battlefield V lanseres 19.oktober. Som med andre titler fra EA kan du få en tyvstart på spillet ved å kjøpe en dyrere Deluxe Edition, da vil du få tilgang til spillet allerede 16 oktober, mens Play First EA- og Origin Access-spillere på Xbox One og PC kan spille det fra 11. oktober.

(Lanseringsdatoer pleide å være en rimelig enkel greie å forholde seg til)

About Anders Lønning

Tobarnsfar fra Haugesund med dagjobb som elektriker/automatiker i oljebransjen. Har skrevet om spill i et tiår nå, og er over gjennomsnittet glad i filmen Dredd fra 2012.