Bedre sammen, men fortsatt best på PC
0

Bedre sammen, men fortsatt best på PC

jul 16 Anders Lønning  

Den svenske megahiten Minecraft kan etterhvert spilles på alt fra en relativt svak mobiltelefon hele veien opp til 4k konsollene Xbox One X og PS4 Pro eller PC.

Jeg sliter faktisk med å komme på en eneste konsoll, håndholdt eller utenom, som har blitt lansert de siste 10 årene som ikke har en eller annen variant av spillet, og det understreker bare suksessen Mojang har hatt med spillet som i utgangspunktet startet som et pixel-art verktøy på gutterommet til Markus «Notch» Persson.

Nylig mottok vi i Spill.no en kopi av Minecraft for Switch, en utgave av spillet som egentlig ble lansert på konsollen for litt over et år siden men som nå utgis for første gang på kassett samtidig som Switch versjonen blir oppdatert til «Bedrock Edition version 1.2», bedre kjent som Better Together oppdateringen som kom i slutten av året på alle andre enheter enn Apple TV og Playstation plattformene, fordi Apple og Sony oppfører seg som drittunger.

PÅ TVERS AV GRENSER: Regner med den Playstation kontrolleren er koblet til noe annet enn en PS4, for hvem har vel lyst til å spille på en plattform som ikke støtter CrossPlay?

Det er ikke stort å si om spillet som ikke har blitt sagt i løpet av de åtte årene spillet har generert nok innhold på YouTube til å holde deg over 40 mannsaldre, men det som ER litt interessant å se på er hvor godt disse versjonene snakker sammen, og ikke minst hvor lett det er å gjøre noe så blasfemisk som å logge seg inn på en Xbox Live konto på en Nintendo enhet.

Vel, «lett» er vel gjerne ikke ordet jeg burde brukt. Til relativt dreven spillentusiast å være brukte jeg bedre parten av en ettermiddag/kveld på å finne ut hvordan i huleste vi kunne spille sammen. Du ser, sønnen min har ikke en Xbox Live konto, men det har jeg, så jeg prøvde først å logge meg inn med den på Switchen han skulle spille på, mens jeg var logget inn på samme konto på Xbox One X maskinen min.

Det. Gikk. Ikke.

MERKEVARE SEGREGERING: Det er en skikkelig bummer at de Switch eksklusive skinsene og teksturpakkene ikke kan være del av en cross-plattform økt.

For det første måtte sønnen min sin brukerkonto på Switchen knyttes opp mot en Nintendo konto, noe som i utgangspunktet ikke hadde vært så vanskelig hadde det ikke vært for at sønnen min er godt under 13 år, noe som betyr at jeg måtte lage en barne-konto til han som var underlagt min egen Nintendo konto. Så prøvde vi å pare den kontoen med min Xbox Live konto. Det gikk ikke, fordi du kan ikke se deg selv på vennelisten til Microsoft, og du må kunne se at den andre spilleren spiller Minecraft for å spille sammen, logisk nok.

Så da måtte jeg gjennom en, om mulig, enda mer konvulert prosess for å lage en Xbox Live barne-konto til min sønn, som jeg da gjennom gjentatte inn og utlogginger måtte godkjenne som en barne-konto for så å bli venn med på Xbox Live, for så å pare denne ferske Xbox Live kontoen opp mot hans splitter nye Nintendo konto.

Etter alt dette, og mye banning fra han far, var vi endelig i gang. Det gikk lekende lett for han å koble til mitt spill, forutsatt at han la fra seg alt som kunne minne om Super Mario™ merkevaren ved døren, noe som ble hardkost for en femåring som syntes det var gøy at  de skumle zombiene i hans versjon av spillet så ut som langt mindre skumle Koopa Troopers og at han selv fikk cosplaye som sin store helt, Wario.

NOSTALGISK: Det er gøy å se hvor utrolig mye Mario de har klart å dytte inn i en teksturpakke, men at spillet spiller lydsporet fra Super Mario 64 mye høyere enn lydeffektene i spillet føler jeg de kunne ha spart seg for. Spesielt den tivolimusikken fra spøkelseshuset.

Borte bra, men PC best.

Konklusjonen fra eksperimentet er tredelt:  #1: Kryssspilling på konsoll er genialt, og mest sannsynligvis fremtiden, selv om prosessen for akkurat dette spillet kunne vært litt mer brukervennlig for småbarnsforeldre som vil spille sammen med barna sine.

#2: Neste gang lyver jeg på alderen til sønnen min for å slippe alt dette barne-konto greiene som er mer innviklet og kjedelig enn en dårlig dag på biltilsynet.

Og til slutt #3: Av alle versjonene jeg har spilt av Minecraft opp gjennom årene, Fra Pocket Edition med lite intuitive touchkontrollere til Xbox One X versjonen med sin planlagte 4k oppdatering og kontroller støtte, er det fortsatt ingen som topper sømløsheten av å spille dette spillet på PC med mus og tastatur.

Minecraft er for meg ment å være et avslappende spill om å bygge noen skikkelige monstrositeter av noen byggverk sammen med andre, komplett med logikkbrytere av Redstone og hele pakka, og da nytter det ikke med upresise kontrollere og innviklede menysystemer. Her skal ting skje raskt effektivt.

Switch versjonen fremstår som et kompetent halvsteg mellom de svakeste og de kraftigste plattformene man kan spille Minecraft på og, som er tilfelle med 99.99% av Switch spill som også har dukket opp andre steder, er det ikke til å komme under at sjarmen med å spille det mens man er på farten fortsatt henger igjen halvannet år etter konsollen ble lansert.

Men med en upresis styring, merkbar svakere maskinvare som gjør at man langt oftere ser at spillet må tegne inn verden litt på etterskudd av når det hadde vært på sin plass og at spillet tidvis begynner å hakke når det er mye som skjer på skjermen gjør at Switch versjonen er langt i fra er min mest foretrukne måte å spille Minecraft på. Men det er unektelig gøy at sønnen min kan hoppe inn i min økt når vi skulle ønske det, nesten uansett hvilken konsoll vi er på.

Ta dere sammen Sony.

About Anders Lønning

Tobarnsfar fra Haugesund med dagjobb som elektriker/automatiker i oljebransjen. Har skrevet om spill i et tiår nå, og er over gjennomsnittet glad i filmen Dredd fra 2012.