Blir du den neste Giorgetto Giugiaro?
0

Blir du den neste Giorgetto Giugiaro?

des 21 Spill.no  

Jeg har bestandig vært fascinert av filmen Flåklypa Grand Prix (derav brukernavnet), om hvordan den eksentriske oppfinneren Reodor Felgen bygger den ultimate superbilen og beseirer Rudolf Blodstrupmoen − filmen som i tillegg skulle inspirere selveste Christian von Koenigsegg i 1994. Det finnes et hav av økonomiske simulatorer der ute, men få gir deg enevelde over et stort bilkonsern; de som allerede finnes innenfor denne nisjen, er som regel dårlig gjennomført og har aldri klart å leve opp til hva de har lovet (med ett hederlig unntak, nemlig Detroit).

Jeg pleier vanligvis å skrive om klassiske spill, men tross alt er indie-markedet i dag veldig likt mainstream-markedet på begynnelsen og midten av 90-tallet.

Det er på indie-markedet man finner innovasjon

Mainstream-markedet på 90-tallet var en periode preget av stor innovasjon. Det var nå man fikk gode historier, det var nå gaming ble allment akseptert, det var nå man fikk økonomiske simulatorer for absolutt alt og det var nå spill fikk sex, vold og banning i stor skala for første gang. I dag er gjerne mainstream-gaming preget av den forjævlige «free to play, pay to win»-modelen, resirkulerte og utmagrede melkekyr fra Activision (disse er så mye verre enn EA på akkurat dette) og en vrangforestilling om at alle har lyst til å synkronisere virtuelle oppnåelser med Facebook.

Heldigvis er himmelen alltid blå over skyene; aldri før har det vært mer aktuelt med spill fra uavhengige aktører − og det er her du vil finne folk som tør å tenke nytt. Et godt eksempel på dette er spillet Automation, fra Camshaft Software. Her blir man eneveldig sjef over et bilkonsern (og flere datterkonsern, dersom man ønsker det), og i tillegg til økonomisk ansvar i form av markedsføring o.l., har man også ansvar for å designe biler ned til minste detalj.

Man får en intuitiv, tredimensjonal bildesigner der man velger mellom flere «skisser» som man former til den bilen man vil ha. Dernest plaserer man perifere bildeler som griller, spoilere, lykter o.l. der man føler at de passer. I den samme modusen har man også en motordesigner, der man fra bunnen av designer motoren som man vil bruke i denne − og evt. andre biler); her kan man bestemme slagvolum, boring, kompresjon og mye annet.

Midtlivskrise? Her har vi bilen for deg!

Samtidig blir også nye teknologier tilgjengelige etter hvert som årene går. Mens man på 40- 50- og 60-tallet først og fremst (som i det virkelige liv) har slagvolum å gå på for å gjøre bilen så barsk som mulig, får man senere muligheten for bl.a. turboladere, VVL- og VVT-teknologi og bensin med høyere bankefasthet (som igjen gir deg mulighet til vesentlig høyere kompresjon), for å nevne litt.

Kileformet italiensk sportsbil fra 70-tallet, med sprek motor, lav vekt og nevneverdige kvalitetsproblemer her og der? Ikke noe problem!

Forsatt work in progress

En fullverdig utgave av spillet vil være klar mot slutten av 2015 eller tidlig i 2016. De som forhåndsbetaler, vil allikevel allerede ha tilgang til den tidligere nevnte bildesigneren, vel og merke i sandbox-modus. I tillegg til at den økonomiske delen av spillet kommer etter hvert, vil det også komme betraktelig mye mer innhold til bildesigneren, og det er verdt å nevne at absolutt alt av nedlastbart innhold vil være gratis.

Spillet kan bli ditt for en engangsavgift på drøyt 180 kr, og du kan også prøve en demoversjon som begrenser deg til én biltype og firesylindrede rekkemotorer gratis først. Nettsiden til utvikleren finner du her. Det er også verdt å nevne at spillet snart slippes på Steam.

Traust, kjedelig og særdeles middelmådig tysk kompaktbil som er erketypisk 90-talls? Har du lyst har du lov …

Brorparten av spillet er allerede ferdig, det virker som om utviklerene virkelig har lagt sjelen i det og utviklingen har allerede pågått i noen år. Det er dermed svært rimelig å anta at dette er en indie-tittel som kommer til å bli fullført i nærmeste framtid. I tillegg har spillet rukket å få en betydelig fanskare, og et stort antall mods av høy kvalitet.

Store deler av juleferien har gått med til dette spillet … men for en fantastisk juleferie det har vært så langt!

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.