Cliff Bleszinski snakker ut om sine fremtidsplaner
0

Cliff Bleszinski snakker ut om sine fremtidsplaner

jul 10 Spill.no  

Tidligere denne uken annonserte den profilerte designeren bak Gears of War, Cliff Bleszinski, at han jobber med et flerspillerskytespill med free-to-play-modell og science fiction-preg. Nå har han via nettstedet Reddit gått mer i dybden på hva planene for spillet er, og ikke minst hvordan det går med studioet bak spillet, Boss Key Productions, som ble stiftet av Bleszinski for kort tid siden.

Project BlueStreak

Noe Bleszinski var klar på i spørsmålsrunden var at spillet, som går under arbeidsnavnet Project BlueStreak, er langt fra ferdigstilt, og at ikke en gang har fastslått hvordan de har tenkt til å implementere free-to-play-modellen inn i spillet. De samarbeider imidlertid med sørkoreanske Nexon for å få hjelp til å tilpasse modellen for spillerne best mulig:

“Jeg har aldri laget et free-to-play-spill før. Det er en av de mange grunnene til at vi samarbeider med Nexon, som kan bidra med gode servere og et globalt perspektiv på alle slags spillere for å lage et spill som heller får spilleren til å bruke penger av ren vilje, fremfor at det er et krav.”

Han forteller også at de har satt en knapp på Nexon fordi flere andre profilerte, vestlige utviklere, deriblant Brian Reynold og Splash Damage, har varme ord å fortelle om det sørkoreanske studioet.

Når det kommer til Bleszinskis eget studio er de kun rundt et dusin akkurat nå, men de satser på å ha opp mot 20 stykker før året er omme, før de sikter seg opp mot 60-70 ansatte. Han forteller at han ikke har lyst på et studio som er spesielt stort, og at han vil kjenne alle han jobber med.

I dagens studio finner man utviklere fra både Epic Games og Ubisoft samt  folk bak Call of Duty-spill.

Spillet vil mest sannsynlig kjøres av Epics Unreal Engine 4-motor, og Bleszinski vil aller først fokusere på å få spillet til PC:

“PC først, så får vi se. PC er der man som regel finner kommentarer, der nettsamfunnet kommer sammen, og det har en stort global målgruppe. For å åpne spillet for hele publikummet må spillet se fantastisk ut på de beste PC’ene mens det også kan kjøres av en potet.”

Han forteller også at Project BlueStreak vil få historiefokus, men ikke på den tradisjonelle måten. Historier skal fortelles gjennom våpnenes fabrikker, karakterenes bakgrunnshistorier og verdens liv. Det skal også lages små kortfilmer for å gi et bredere inntrykk av spillets univers.

Kilde: CVG

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.