Dans rundt grøten hos Microsoft
0

Dans rundt grøten hos Microsoft

mai 22 Spill.no  

I forkant av Microsofts Xbox One-avsløring i går kveld florerte det av negative rykter rundt konsollen. Rykter om at maskinen måtte være online konstant og en bruktspillsperre bekymret mange spillere.

Glipp

I stedet for å avlive disse ryktene med en gang fikk vi en presentasjon med fokus på Xbox One som stuas nye underholdningssenter. Dette er i tråd med retningen Microsoft har hatt med Xbox de siste årene. Men midt oppi all praten var det ingen som ville konfrontere de ondsinnede ryktene i forkant av lanseringen. Må maskinen være online hele tiden? Eier man spillene man kjøper og kan låne de bort eller gi de til andre når man er ferdig med dem?

Heldigvis er det journalister på plass i Redmond som har konfrontert Microsoft med disse problemstillingene, men Microsoft ser ikke ut til å ha noen gode svar klare.

I et intervju med Kotaku hevder Microsoft-mann Phil Harrison at konsollen krever å gå på nettet minst en gang i døgnet, fordi maskinen er laget for å bli utvidet av internett.

Hva som ligger i å “bli utvidet av internett” aner jeg ikke og hva som skjer hvis du nekter å gå på nettet etter et døgn er også uklart. Andre i Microsoft har påpekt at situasjonen Phil Harrison kun er et potensielt scenario og at de ikke vil bekrefte noen detaljer om onlinekravene i dag.

Svaret er vel egentlig såre enkelt. Dersom maskinen ikke har et onlinekrav ville det jo bare vært å avkreftet ryktene umiddelbart. Via denne dansen rundt grøten begynner det å bli relativt åpenbart at maskinen kommer til å kreve en eller annen form for tilkobling til internett mer eller mindre konstant.

Gevinst?

For de fleste av oss vil ikke dette være noe problem, min Xbox 360 er på nett hele tiden uten at jeg tenker noe mer over det, men jeg synes likevel det er verdt å spørre seg selv om hvorfor dette skal være et krav.

En av grunnene er nok en form for kopibeskyttelse. Ved å være på nett kan Microsoft jevnlig sjekke at alle programmene, spillene og filmene du har har lisensene i orden.

Microsoft nevner også at skysystemet deres tilbyr prosesskraft som kan brukes i spill, slik at overordnede prosesser i for eksempel onlinespill kan utføres utenfor selve maskinen, noe som kan forbedre spillopplevelsen.

En annen og mer bekymringsverdig side av dette er hvorvidt Microsoft vil kartlegge brukervanene dine i reklameøyemed, og også bruke nettilkoblingen som en ny reklamekanal for annonsørene sine? Man kan tenke seg at konsollen automatisk laster ned tilpassede reklameskilter i spill som blir valgt basert på dine film- og TV-vaner? Eller en interaktiv reklame som dukker opp på skjermen under rulleteksten til en film og lar deg bestille oppfølgeren til filmen med enkle stemmekommandoer.

Fritenking fra min side dette her. De surrete og avvikende svarene til Microsoft rundt onlinekravet tyder på at det er hold i ryktene men at Microsoft ikke har funnet en fin måte å pakke inn dette onlinekravet på ennå. Ja, det er kjekt med vennelister og in-game-chat og alle mulige onlinefunksjoner, men dette er ikke funksjoner som er essensielle for spillopplevelsen. Selv ikke en AppleTV, et produkt hvis hovedfunksjon er å streame filmer og TV-serier fra nett, krever å være tilkoblet internett for å fungere, du kan fint bruke den kun internt i et lokalt nettverk.

Derfor har Microsoft et stort forklaringsproblem og en byll som de ikke har klart å stikke hull på ennå. Det blir spennende å se om PR-avdelinga til Xbox har klart å koke ihop en troverdig salgspitch for onlinemodellen når de inntar scenen på E3 for å selge spillmaskinen Xbox One.

Kilder: Eurogamer.com, Kotaku.com, Pressfire.no

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.