De fem spillene vi likte best i 2019
0

De fem spillene vi likte best i 2019

jan 02 Anders Lønning  

Godt nytt år og takk for det gamle kjære lesere. Vi er nå skarve to dager inne i det nye året og legger bak oss et år jeg har på følelsen kan bli sett på som en av de svakere for spillmediet satt i sammenheng med tidligere år, mange gode spill lanseringer til tross.

Vi i Spill.no legger også bak oss en år hvor undertegnede føler vi begynte å få en grei flyt i innholdet vi publiserer noe jeg mener slettes ikke er så verst når vi er en nettside som i storgrad drives på ren frivillighetsbasis. Ennå har langt å gå for å holde følge med større spillnettstedene i Norge, men vi er glade for hver eneste en av dere som tar dere bryet med å lese, se eller høre det vi produserer. En hjertelig takk fra alle oss til alle dere.

Midt i julestria fant redaksjonen dessverre aldri helt tiden til å sette oss ned for å krangle frem en ordentlig formel liste av spillene vi likte best fra året som har gått. Derfor tok vi en meget uhøytidelig avstemning i en av Facebook gruppene våre og kom frem til denne listen. Slik avstemningen endte har vi et spill som stikker av med tittelen Årets Spill, to som deler andre plassen og to som deler tredjeplassen.

The Outer Worlds_20191024231047

Årets spill: The Outer Worlds fra Obsidian Entertainment.

I de aller fleste sirkler burde ikke The Outer Worlds trenge noen introduksjon. Dette er i alt annet enn navn et Fallout spill laga av folkene bak Fallout: New Vegas, og det merkes. Retro-futuristisk post-apokalypse har blitt byttet ut med en planet-hoppende «Space-Western» setting hvor bedriftene eier oss fra vi er født til selv etter vi havner i torva.

The Outer Worlds er reaktivt slik vi ønsker at et rollespill skal være, og langt mer så enn hva vi har fått servert fra Bethesda de siste årene, og det skulle da bare mangle når spillet kommer fra utvikleren av Alpha Protocol. Spillets historie og dialog er skrevet med en skarp penn, og flere av kompanjong figurene er både interessante og nyttige å ha med seg på tur.

Overraskende nok er spillet bemerkelsesverdig fritt fra de vanlige problemene vi ser både i denne sjangeren og ellers i spill fra Obisidian Entertainment og forutenom det er spillet det perfekte botemiddel for å vaske den dårlige smaken av Fallout 76 ut av munnen på.

Kjell Arne sin anmeldelse av The Outer Worlds kan du lese her

#2: Death Stranding fra Kojima Productions og Resident Evil 2: Remake fra Capcom.

Når jeg satt og spilte Death Stranding nesten en hel måned før spillet kom ut var det tusenvis av tanker som strømmet gjennom hodet mitt. Mest sentralt stod spørsmålene:

«Hvordan kommer folk til å reagere når de får vite at DETTE er det neste spillet fra Metal Gear Solid skaperen Hideo Kojima?» og «Hva kommer resten av redaksjonen til å si når jeg gir det fem stjerner og kaller det et kompromissløst mesterverk

Svaret på det første er «noe lunkent til et AAA spill å være», men til min store glede var svaret på sistnevnte overraskende positivt.

Å si at Death Stranding gjerne ikke er helt som alle andre spill vil være en  gigantisk underdrivelse. Det er langdratt, tidvis frustrerende, noen vil gjerne også si unødvendig komplisert i historiefortellingen og at skaperen har for høye tanker om seg selv. Alt dette kan være sant, avhengig av ens perspektiv men for meg var spillet meditativt, nytenkende og spennende.

Som Breath of the Wild gjorde før det kaster Death Stranding det vi vet og kjenner til å være den nå mer eller mindre oppbrukte oppskriften på Åpen Verden spill rett i søpla og prøver å finne opp hjulet på nytt med å gå helt tilbake til det grunnleggende ved å prioritere reisen istedenfor formålet. 

Spilleren må planlegge ruter, distribuere vekt og ta med seg utstyret de tror de trenger for å klare reisen til hvor enn det er de skal. Underveis må de trosse både det naturlige og unaturlige noe som gjør hver eneste reise unik.

Anders sin anmeldelse av Death Stranding kan du lese her

Resident Evil 2 Remake på sin side, hadde også nok av forventninger knyttet opp mot seg. Originalspillet er en av de mest gjenkjennelige fra den første PlayStation konsollen og et av de spillene mange har holdt opp som en av de aller beste gjennomtidene i årevis.

Så mye kunne gått galt når Capcom skulle lage en ny versjon av dette høyt elskede spillet, og selv om selskapet har vært på oppsving de siste par årene med spill som Resident Evil 7: Biohazard og Monster Hunter: World, kunne historien raskt tatt en annen vending og vi kunne endt opp med noe langt mindre skremmende og mer action basert ala Resident Evil 5, eller i verste konsekvens: verken fugl eller fisk ala Resident Evil 6

I stedet fikk vi en mesterlig utført gjenskapelse som beholdt skrekkelementene men moderniserte spillet etter støpeformen fra Resident Evil 4, og som kommer til å stå som et skinnende eksempel på hvordan man bringer nytt liv til en gammel klassiker, noe vi forhåpentligvis får se mer av når remaken av Resident Evil 3: Nemesis kommer senere i år.

Anders sin anmeldelse av Resident Evil 2: Remake kan du lese her

#3: Call of Duty: Modern Warfare fra Infinity Ward og Star Wars Jedi: Fallen Order fra Respawn Entertainment

Heh, det er nesten noe skjebnebestemt over at det var akkurat disse to som skulle få like mange stemmer hos oss, for som noen av dere kanskje husker er Respawn Entertainment et studio som ble startet opp av tidligere Infinity Ward sjefer Jason West og Vince Zampella.

Mens førstnevnte er en noe trygg men vel-laget utgave av Call of Duty som attpåtil markedsfører seg med navnet til spillet West og Zampella satte Call of Duty serien på kartet med, er Fallen Order, Star Wars lisensen til trosset ganske modig friskt pust fra et selskap som for første gang prøver seg på et tredjepersons actionspill med Souls-like elementer.

Call of Duty: Modern Warfare (2019) er en slags reboot av Modern Warfare sub-serien som tar serien tilbake til røttene med en historie som i følge markedsføringen har et større fokus på realisme.

Historien blir sett på av mange som den beste serien har hatt til nå, selv om den ikke kommer foruten å være noe kontroversiell i tematikken sin, Flerspiller modusen fikk mye skryt for å gå bort fra den mer Counter-Strike lignende designet av kartene, mens det samtidig byr på en rekke moduser både nye og gamle som ser ut til å holde på spillerbasen langt bedre enn hva fjorårets Black Ops IV klarte.

Carl Fredrik sin anmeldelse av Call of Duty: Modern Warfare kan du lese her

Bilderesultat for BD-1

Electronic Arts har ikke akkurat vært en så god stuert av Star Wars spill-lisensen som mange hadde håpet de skulle være, men mens Jedi: Fallen Order alene gjerne ikke gjør opp for seks år hvor vi kun har fått et par skuffende Battlefront titler og en håndfull mobilspill, er spillet i det minste et steg i riktig retning.

Fallen Order forteller historien om jedi padawan Cal Kestis fem år etter at jediene nesten ble utryddet av imperiet, og klarte i løpet av de første ti minuttene å fortelle en mer hjertefølt og bedre skrevet historie enn hva i hvert fall jeg forventet fra et Star Wars spill i 2019.

Respawn gjør med Fallen Order lurt i å verken kopiere Jedi Knight eller The Force Unleashed spillene i hvordan spillet tolker det å være en jedi, og lener seg mer mot en Souls-lignende tilnærming. Så pass mye at vi faktisk fikk en «Armageddon = Deep Impact» tilfelle i spillform med at Fallen Order og From Software spillet Sekiro: Shadows Die Twice som kom ut tidligere i år har samme timing og staminabaserte kampsystem selv om spillene ble utviklet samtidig og ikke kan ha blitt påvirket direkte av hverandre.

Resultatet er et Star Wars spill som vi føler endelig lever opp til potensialet av at en stor utgiver som EA holder på lommeboken, og nå krysser vi fingrene for at utgiveren har sett at singel-player spill satt i Star Wars universet ikke nødvendigvis er et tapsprosjekt.

Dette var vår uhøytidelige liste over spill vi som redaksjon koste oss med i 2019, og selvsagt er det mange andre spill som kunne og burde fått plass på denne listen, men slik vi håndterte det denne gangen var det disse fem som stakk seg ut. 2020 ser ikke ut til å roe ned tempoet med spill lanseringer og allerede disse først tre – fire månedene kommer storspill som Cyberpunk 2077, Final Fantasy VII Remake, Dragon Ball Z: Kakarot, Animal Crossing New Horizon og Resident Evil 3: Nemesis Remake.

Vi gleder oss til å dekke dem, og håper dere slår følge.

 

About Anders Lønning

Tobarnsfar fra Haugesund med dagjobb som elektriker/automatiker i oljebransjen. Har skrevet om spill i et tiår nå, og er over gjennomsnittet glad i filmen Dredd fra 2012.