Dette gleder vi oss mest til i 2015
0

Dette gleder vi oss mest til i 2015

jan 28 Spill.no  

2015 er allerede godt i gang, og det skikkelige spillåret er rett rundt hjørnet. 2014 ble på mange måter et oppstartsår for den nye konsollgenerasjonen, og vi fikk også se en rekke utsettelser, noe som har resultert i et tilsynelatende innholdsrikt år denne gangen. Vi i Spill.no har listet opp våre personlige favoritter, som kan leses om i denne artikkelen.

Bloodborne

Utvikler: From Software
Utgiver: Sony
Lanseringsdato: 25. mars

Demon’s Souls var i begynnelsen en aldri så liten kulthit. Nå har Souls-serien nesten rukket å bli en helt egen sjanger. Geniet bak Demon’s Souls og Dark Souls, Hidetaka Miyazaki, er endelig tilbake med sitt nye hjertebarn: Bloodborne. Spillet følger i samme ånd som resten av Souls-spillene, med utilgivelige omgivelser og blytunge bosser, men i dette spillet er fremgangs-filosofien helt omvendt. Passiv spillestil med skjold og blokkeringer er fjernet til fordel for aggressiv spillestil med hagle og transformerbare slagvåpen. Spillet ser rålekkert ut, og jeg gleder meg vanvittig mye til å utforske og få juling i den gotiske byen, Yharnam.

Skrevet av Jonas Tystad.

Battlefield Hardline

Utvikler: Visceral Games
Utgiver: EA
Lanseringsdato: 19. mars

Et av spillene jeg ser mest frem til i år må være Battlefield: Hardline. Spillet har etter min mening et veldig bra utgangspunkt og mye potensiale til både bra historie i singleplayer kampanjen og stor variasjon i kart for multiplayer. Mange er kanskje ikke så glade for at Battlefield går utenfor det vanlige, med forskjellige land som bruker sine militære styrker, men jeg tror dette kan bli et veldig friskt pust i serien. Det gir også muligheten til noen morsomme gamemods i multiplayer siden det er politi mot raner, noe som kan gi mulighet til flykting, bryte inn steder, stjele fra transport og mye annet. Det er kanskje mye å håpe for, men man vet jo aldri hva utviklerne har tenkt, så er bare å håpe på det beste. 

Smakebiten vi fikk ifjor var i hvert fall veldig bra og viste noen av de nye mulighetene med kroker og tau man kan fire seg etter som skurk. Battlefield sine gadgets har alltid vært veldig interessante og jeg tror ikke Hardline vil skuffe på denne fronten. Selv om spillet har en ny vending, så føles det fortsatt ut som Battlefield, noe i hvert fall jeg setter pris på

Et av spillene jeg ser mest frem til i år må være Battlefield: Hardline. Spillet har etter min mening et veldig bra utgangspunkt og mye potensiale til både bra historie i singleplayer kampanjen og stor variasjon i kart for multiplayer. Mange er kanskje ikke så glade for at Battlefield går utenfor det vanlige, med forskjellige land som bruker sine militære styrker, men jeg tror dette kan bli et veldig friskt pust i serien. Det gir også muligheten til noen morsomme gamemods i multiplayer siden det er politi mot raner, noe som kan gi mulighet til flykting, bryte inn steder, stjele fra transport og mye annet. Det er kanskje mye å håpe for, men man vet jo aldri hva utviklerne har tenkt, så er bare å håpe på det beste. 

Smakebiten vi fikk ifjor var i hvert fall veldig bra og viste noen av de nye mulighetene med kroker og tau man kan fire seg etter som skurk. Battlefield sine gadgets har alltid vært veldig interessante og jeg tror ikke Hardline vil skuffe på denne fronten. Selv om spillet har en ny vending, så føles det fortsatt ut som Battlefield, noe i hvert fall jeg setter pris på.

Skrevet av Vegard Vole.

The Witcher 3: Wild Hunt 

Utvikler: CD Projekt RED
Utgiver: Bandai Namco
Lanseringsdato: 19. mai
 

Ahh, nå har vi ventet lenge på Geralt sin siste historie. Likevel er det noe som får meg til å tro at dette spillet kan leve opp til den gigantiske hypen som har blitt samlet opp i løpet av disse 15 månedene det har blitt utsatt.

Alle som har fulgt med utviklingen har skjønt at dette kan bli noe spesielt. Etter The Witcher 2 som endte med at Nifgaard endelig invaderte de nordlige kongerikene, ser det ut til at Geralt må jobbe seg gjennom en blodig krig for finne hans tapte kjærlighet.

Hvis Wild Hunt er like bra som Inquisition var, vil nok sommermånedene bare forsvinne.

Skrevet av Tommy Alexander Lund. 

Batman: Arkham Knight

Utvikler: Rocksteady
Utgiver: Warner Bros.
Lanseringsdato: 2. juni

Rocksteady ser ut til å gjøre det få andre spillselskap har gjort før dem. Nemlig å gjenomføre en trilogi til perfeksjon. De to forrige spillene ser visst ut til å ha klart å bygge opp under en helhetlig historie som ser ut til å nå sitt klimaks med Arkham Knight.

Denne gang er det Scarecrow som er den store skurken etter at hendelsene i Arkham City førte til at gjengene forente seg under en leder, men det betyr ikke at vi ikke får se både gamle og nye kjenninger gjennom historien. I tillegg får vi endelig lov til å styre batmobilen.

Det er absolutt ingenting som tyder på at Rocksteady ikke skal klare å levere med sitt siste kapittel i en svært solid trilogi, og kanskje tidenes beste spill basert på en superhelt.

Skrevet av Tommy Alexander Lund.

Et spennende år, også for Nintendo-fans

Spillåret 2015 ser ut til å bli et spillår med mye krutt, og også Nintendo har mye å vise til framover på kalenderen. Ikke bare får vi nye installasjoner i noen av de kjæreste spillseriene den Kyoto-baserte giganten er kjent for, men også helt nye serier og en oppfølger til en av forrige generasjons høyest elskede japanske rollespill. Som alltid er Nintendo blyge med detaljer om akkurat når titlene kommer, men følgende spill kommer i hvert fall i løpet av året.

Zelda Wii U
Jula er kanskje over for denne gang, men Zelda Wii U er nok allerede på toppen av mange ønskelister for neste år. Spillet har blitt vist frem to ganger til nå, og har begge gangene rent visuelt virket som et nydelig spill, og i den andre visningen fikk vi også en smakebit på både en diger, utforskbar verden og noe som later til å være et hurtig og underholdende kampsystem.

Zelda-fans har mye å glede seg til i 2015, med en remake av Majora’s Mask på trappene til 3DS, men det er likevel det nye Wii U-spillet som aller mest får det til å klø i fingrene etter å få spillkontrollen i hendene. Overhode for produksjonen, Eiji Aonuma, har hevdet at dette spillet skal bryte med gamle konvensjoner fans kanskje forventer, og jeg gleder meg til å se i hvilken grad han kommer til å gjøre dette. Enkelte fanatikere på nettet spår en kvinnelig Link, eller flerspiller muligheter. Selv tror jeg det blir en overdådig crossover med GTA, og at navnet til slutt blir «The Legend of Zelda: A Link to Liberty City». Eller kanskje ikke.

Skrevet av Håkon Kvam Lyngstad.

Xenoblade Chronicles X
Xenoblade Chronicles til Wii varte visstnok i over 100 timer. Selv fikk jeg bare spilt det i én, og da er det ikke lett å påstå at man vet hva spillet går ut på. Selvfølgelig er det litt kjipt for en JRPG-fan å ha gått glipp av det som av mange hylles som nettopp forrige generasjons beste innen sjangeren, og det er derfor jeg ser fram til et to- eller tresifret antall timer med det neste spillet i serien, som skal slippes i løpet av året.

Fra hva vi har sett til nå, virker verdenen enorm og grafikken sublim. Proporsjonene på kampene ser også ut til å være latterlig store, og det er ikke vanskelig å bli imponert av slagsmål mellom mennesker i mech-suits og gigantiske alien-dinosaurer. For å gjøre det hele komplett, virker det også som om i hvert fall en del av historien vil basere seg på å redde kolonien New Los Angeles, og spillet har med det sikret seg prisen for årets mest cheesy navn på en fiktiv by, allerede før året har startet. Dette er noe å glede seg til.

Skrevet av Håkon Kvam Lyngstad.

Star Fox Wii U
Shigeru Miyamotos zoologiske romopera er tilbake etter ni år uten noe nytt spill (med unntak av en remake i 2011), og det er ikke uten grunn at man kan se fram til å skyte ned antropomorfistiske dyr, mens man selv selvfølgelig er en rev. Vi vet særdeles lite om spillet enda, bortsett fra at det vil komme ut før Zelda, som sannsynligvis bare bekrefter at Zelda vil komme ganske mye nærmere jul.

Dersom det dog viser seg at det kommer ut tidlig i vår, vil det utvilsomt bli en pangstart på spillåret. Dette er en serie som alltid klarer å underholde, og jeg kan ikke komme på noen skinneskyttere (eller on-rail-shooter, om du vil) som overgår spillene i Star Fox-serien. Dette blir nok et hektisk spill som vil bli vanskelig å legge fra seg, og jeg tror det fort kan bli et av årets høydepunkt.

Skrevet av Håkon Kvam Lyngstad.

Splatoon
Verden ville blitt mye fredeligere dersom alle kriger og gjengrelaterte uenigheter om territorium ble utkjempet med blekk i stedet for bly. Paintball er altså tingen, og Splatoon er Nintendos hyggeligere svar på skytespillsjangeren. Her vil man få kontrollere jenter som kan transformere til akkarer mens de slåss mot blekkspruter i en enspillerkampanje.

Likevel er det nok flerspillermodusen folk kommer for å prøve. To lag med fire spillere hver vil konkurrere om å male størst del av brettet med sin farge, og den som har fargelagt mest av kartet vinner. Det virker som man kan bruke forskjellige blekkbaserte våpen; fra sniperrifler med presise blekkpatroner, til store malingsruller som kan dekke større områder med maling av gangen, men som sannsynligvis ikke vil fungere like godt som våpen mot andre spillere.

Skrevet av Håkon Kvam Lyngstad.

Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D
Et etterlengtet spill fra mange Zelda-fans etter at Ocarina of Time fikk sin 3D-overhaling i 2011. Det er Operation Moonfall et klart bevis på, hvor tusenvis av Majora’s Mask fans samlet seg i håp om et remastered Majora’s Mask-spill. Og under en Nintendo Direct-sending fra november ble endelig spillet annonsert. Spillet er kanskje det mørkeste Zelda-spillet i en rekke, og mange anser det som sitt favorittspill i serien. Noe som er sikkert og visst er at det tilbyr en annerledes Zelda-opplevelse og historie. Det skal bli spennende å se hvordan de nye funksjonene i spillet vil fungere. I tillegg til en remaster, har spillet også blitt noe modifisert. Det er blant annet lagt til et fiske-minispill som ikke fantes i originalen. Vi satser på en spillopplevelse med både gamle og kjære, og nye opplevelser.

Skrevet av Sam Einar Engh Syftestad.

Mario Maker
Det er litt pussig at det eneste Mario-spillet vi får i år, med unntak av Mario Party 10, er et du må lage selv. Jeg tror veldig mange har en liten spilldesigner i magen, og da er det gøy å la den slippe løs i et spill der du har alle nødvendig verktøy foran deg. 

Jeg kan huske selv at brukte deler av tiden min som liten til å tegne hjemmesnekrede Mario-baner som jeg bare kunne drømme om å få spille, og i år kan endelig de drømmene leves ut. Nintendo har også hintet til at om Mario Maker gjør det bra så kan de lage lignende spill til andre store Nintendo-serier. Tenk hvor kult det hadde vært om vi kunne lage våre helt egne Zelda-eventyr? 

Spill som LittleBigPlanet og Happy Weels er allerede veldig populære platformer og lage egne baner til, så la oss bare håpe at Mario kan fange den samme interessen. Det skal bli interessant å spille alle de sannsynligvis umulige banene folk kommer til å lage og dele i Mario Maker.

Skrevet av Stig Kenneth Limmesand.

Mewtwo i Smash Bros.
Mitt siste innlegg på denne lista er ikke et spill, men nedlastbart innhold til det mange mener var fjorårets beste. Jeg spilte sørgelig nok ikke Melee i særlig stor grad, og jeg er derfor ikke så veldig godt kjent med Mewtwo som karakter i Smash Bros. Når det kommer til disse spillene blir jeg fort veldig nerdete og går ned på detaljnivå, og selv om jeg er langt ifra noen toppspiller, ser jeg frem til å finne ut hvordan Mewtwos inklusjon vil endre metaspillet, og selvfølgelig om han er en karakter jeg vil like å spille som. Dessuten blir det totale antallet spillbare karakterer hele 50 stykk, og jeg er ofte veldig entusiastisk til runde tall.

Det at Mewtwo kommer betyr også at det er en mulighet for flere DLC-karakterer videre framover, noe jeg definitivt håper er tilfelle, og noe jeg også tror det kan være en reell sjanse for. Jeg ønsker meg flere representanter fra mer obskure Nintendo-spill, og dersom Rhythm Paradise-spillene hadde fått en spillbar karakter gjennom enten Karate Joe, Chorus Kids eller andre faste venner, hadde jeg nok både eksplodert i en sky av glede, og fått meg en ny main-karakter å spille med.

Skrevet av Håkon Kvam Lyngstad.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Utvikler: Kojima Productions
Utgiver: Konami
Lanseringsdato: Ukjent

Det begynner nærme seg et år siden Metal Gear Solid V: Ground Zeroes ble lansert. Dette spillet skulle fungere som en prolog til det virkelige Metal Gear Solid V, The Phantom Pain.

I The Phantom Pain fortsetter man historien til Venom Snake, også kjent som Big Boss, etter hendelsene som foregikk i Ground Zeroes. Denne gang skal spilleren få bevege seg i en massiv åpen verden. For å sette det i perspektiv skal spillet visstnok være 200 ganger større enn Ground Zeroes.

Det er selvsagt sniking som er i fokus, men denne gang i et langt større og åpent perspektiv. I tillegg til Snake sitt standardutstyr, blir det denne gang mulig å bruke militære kjøretøy. Dette kan gi en ny bredde av variasjon for både nye og gamle spillere. Oppdragene kan denne gang bestemmes i egen rekkefølge for å skape en ulinær historiefortelling.

Som i Peace Walker blir det denne gang også mulig å ha en base hvor man kan utvikle og oppgradere våpen samt rekruttering av nytt personell. Det blir også muligheter for å kontrollere Snake fra luften!

The Phantom Pain skal kjøre på den samme motoren som ble brukt i Ground Zeroes, altså FOX ENGINE. Som jeg la tydelig frem i min anmeldelse av Ground Zeroes, er grafikken et avsnitt for seg selv. Man skal ikke veldig langt ifra fotorealisme for å beskrive grafikken.

Foruten alt dette, vil det også være mulighet for flerspiller. Dette vil gå under navnet Metal Gear Online.

Dette er bare litt av mye nytt som kommer i The Phantom Pain, så det er bare å glede seg!

Skrevet av Jørgen Duley.

Just Cause 3

Utvikler: Avalanche Studios
Utgiver: Square Enix
Lanseringsdato: Ukjent

For meg var det umulig å ikke storkose meg med Just Cause 2. Spillet manglet noen kvaliteter, spesielt når det kom til teknisk finpuss og historie, men man kommer ikke unna morofaktoren spillet bød på. Friheten var grenseløs, spillområdet var verdt å utforske, og det kompromissløse fokuset på ren ødeleggelse gjorde opplevelsen til et eneste stort adrenalinkick.

Gleden var derfor stor da Just Cause 3 ble offisielt annonsert for ikke så lenge siden. Utviklerne i Avalanche Studios lover (heldigvis) mye av det samme, og forbedringene skal stå i kø for den nye konsollgenerasjonen. I tillegg skal man nå få muligheten til å utforske underjordiske områder, noe som definitivt kan være med på å gi serien en ny dimensjon.  

Skrevet av Alexander Lange.

No Man’s Sky

Utvikler: Hello Games
Utgiver: Hello Games
Lanseringsdato: Ukjent

Mye grenset nesten over til det latterlige da Hello Games på VGX-utdelingen i forfjor annonserte No Man’s Sky. Det er definitivt et av årets aller mest ambisiøse spill, og dets størrelse og muligheter gjør at det er vanskelig å tenke seg at det lille teamet bak Joe Danger-spillene står bak. 

No Man’s Sky blir nok noe av det nærmeste vi kommer utforskning på et galaktisk plan. Spillet blir fryktelig enormt, og man vil i følge utvikleren selv utforske planeter som andre muligens aldri vil besøke. Man vil kartlegge flora og fauna på de ulike planetene, støtte på et variert spekter av ulike landskap, og sist men ikke minst delta i storslåtte romkamper. 

No Man’s Sky er ikke noe jeg bare gleder meg til fordi jeg vil ha det gøy, men også fordi konseptet i seg selv er så spennende. Det blir morsomt å se hvordan spillet blir og hvordan det kommer til å fungere i praksis, spesielt med tanke på alle community-mulighetene Hello Games implementerer.

Skrevet av Alexander Lange.

Tom Clancy’s The Division

Utvikler: Ubisoft
Utgiver: Ubisoft
Lanseringsdato: Ukjent

Forventningene til Ubisofts nye spillserie er store. Det er et ambisiøst prosjekt som kombinerer velkjente og avhengighetsskapende RPG-elementer som loot og progresjon sammen med elementer vi kjenner fra DayZ. Vi får utforske et post-pandemisk New York i all dens falleferdige prakt, og basert på trailerne som er blitt vist blir det en emosjonell og dramatisk reise som nesten ser ukomfortabelt realistisk ut. Jeg gleder meg uhyre mye til å avkjempe de mange truslene mot New York, enten det er dataprogrammerte fiender eller andre spillere man treffer på veien.

Skrevet av Jonas Tystad.

Overwatch

Utvikler: Blizzard
Utgiver: Blizzard
Lanseringsdato: Ukjent

Blizzard beveger seg nok en gang ut på nytt farvann for å erobre enda en ny sjanger. Overstrike ser først og fremst utrolig morsomt ut, med fargerike visuelle effekter og en hærskare av særegne og interessante spillbare karakterer. Det har ofte blitt omtalt som skytespillets MOBA, en sjanger som er svært populær for tiden. Det blir et intenst skytespill med fokus på samarbeid og finesse, og jeg gleder meg som en gal til å endelig få prøve det. Historiefortellingen skal foregå gjennom velregisserte cutscenes, og om de ligner noe på den Pixar-lignende traileren de slapp under annonseringen av spillet på Blizzcon er det bare gode ting i vente. 

Skrevet av Jonas Tystad.

Mirror’s Edge 2

Utvikler: DICE
Utgiver: EA
Lanseringsdato: Ukjent

Det aller første spillet jeg spilte på Playstation 3 var Mirrors Edge, og spillet står, til tross for sine mangler, fortsatt som et av mine favorittspill til forrige generasjon. At det aldri kom en oppfølger var til stor irritasjon, men jubelen var høy da det endelig ble en annonsert ett nytt spill i serien. 
Mirrors Edge er et veldig friskt spill da det istedenfor å fokusere på å skyte ned fiendene dine så oppfordrer spillets mekanikker til å løpe omveier både rundt, over og under for å holde deg i sikkerhet. Spillet er veldig lineært, noe som var veldig synd. Når du sto på toppen av skyskrapere og store kraner hadde man bare lyst til å utforske hele byen på egenhånd, og det får du endelig lov til i oppfølgeren. 
Jeg håper Mirrors Edge 2 vil føles helt likt som det første spillet, bare i en åpen verden der jeg selv kan bestemme inngangene og fluktrutene mine. Det er uten tvil et av de spillene jeg har mest forventninger til.

Skrevet av Stig Kenneth Limmesand.

Star Wars: Battlefront
Utvikler: DICE
Utgiver: EA
Lanseringsdato: Q4

Når EA viste oss hvor mye kjærlighet utviklerne la i produksjonen av det nye Star Wars: Battlefront-spillet, kan ikke Star Wars-fans annet enn å glede seg. Under E3-messen i fjor fikk vi et innblikk i hvor detaljert DICE har valgt å gjøre jobben. Og bare tanken av å spille Battlefield 4 i Star Wars-universet, som en Storm Trooper, setter listene høyt. Hvordan vil spillet være i forhold til de tidligere Battlefront-spillene, og hva slags nye ting vil vi bli introdusert for nå som det er en ny Star Wars-film i produksjon? Det kommer til å bli veldig spennende å se hva DICE finner på. De gode gamle Battlefront-spillene slo godt an, og noen spiller dem fremdeles. La oss håpe at det nye Star Wars: Battlefront vil slå like godt an, om ikke bedre.

Skrevet av Sam Einar Engh Syftestad.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.