Digert, men tomt
0

Digert, men tomt

nov 05 Spill.no  

Når man skriver om spill får man av og til muligheten til å følge et spill gjennom flere stadier, noe som ofte er en morsom prosess. Først får man bare presentert noen konseptbilder og kanskje en filmatisk trailer. Neste gang man ser spillet, får man presentert en spillbar demo. Noen måneder senere får man kanskje prøve det selv. Og til slutt er spillet ute i butikkhyllene. Det er spennende å se hvordan et spill utvikler seg fra ambisiøs idé til ferdig produkt, men det er ikke alltid like moro når spillet ikke utvikler seg slik man hadde forventet. Og slik har jeg det med «Test Drive Unlimited 2».

Ambisiøst

Første gang jeg hørte om spillet var i februar i år. Jeg hadde nærmest glemt «Test Drive Unlimited», som forble en marginal kult-tittel, med onlineambisjoner som var forut for sin tid. Grunnidéen var fortsatt den samme: å presentere et geografisk område fra virkeligheten der man fritt kunne kjøre rundt og konkurrere mot andre over nettet. En idé som virket mye bedre med dagens konsoller, som alle har nettintegrasjon.

I juni fikk jeg se spillet for første gang, og det virket lovende. Og for noen uker siden fikk jeg fire timer alene med spillet for å utforske det selv. Og det virket ikke fullt så lovende.

I «Test Drive Unlimited 2» spiller du en bilfører på Ibiza. Jeg sier bilfører, for i spillets introduksjonsfilm er du en enkel parkeringsbetjent som parkerer biler for kjendiser på et hotell. Via en absurd historie får du plutselig muligheten til å prøve deg som sjåfør for en bil i et TV-show der kjendiser kjører om kapp med hverandre på Ibiza. Pengepremier lokkes, og på noen sekunder har du tatt steget fra uutdannet noldus til dekadent playboy på Ibiza.

Fra filler til rikdom

Du begynner i en gammel rønne, og målet er å jobbe seg opp til å bli en skikkelig kakse, med villa og garasje full av sportsbiler. Dette gjør du ved å delta i løp, klatre på rangeringsstigen, og utføre diverse oppdrag på øya.

Førsteinntrykket er slett ikke verst, jeg brummer rundt fra oppdrag til oppdrag i bruktbilen min, og har det relativt trivelig. Men omgivelsene plager meg litt – til å være en berømt party-øy er Ibiza merkelig livløs og tom. Fotgjengere eksisterer ikke, husfasader er statiske og døde, og det eneste man møter er andre biler. Bortskjemt med spill som «GTA» føles «Test Drive Unlimited 2» svært tomt, som å kjøre rundt i en spøkelsesby, noe jeg kommenterer til produsenten, Vince Farquharson.

– Grunnen til at vi ikke har med fotgjengere er at det ville brukt for mye ressurser, og hadde ført til at vi måtte nedgradert alt annet i spillet. Og vi mener at dette ikke er riktig vei å gå med spillet, forklarer Farquharson.

For å få delta i løp må jeg ta diverse førerkort, og jeg gremmer meg litt. Ikke bare er det kjedelig å kjøre mellom kjegler og rundt en sving i syv-åtte øvelser, det føles helt unødvendig. Førerkortprøver er en ting i en simulator som «Gran Turismo 5», i dette spillet føles de bare totalt unødvendige.

Men selve løpene er morsomme. Det er gøy å suse avgårde nedover bygater og gjennom landsbygda mot andre biler, og det virker som «Test Drive Unlimited 2» har bra variasjon i løpstyper. Å forsøke å bli tatt i en fotoboks med høyest mulig hastighet er deilig for alle oss som har bremset ned hundrevis av ganger i Vålerenga-tunnelen, og off-road-racingen har en distinkt annerledes følelse enn asfaltløpene.

Dessverre er bilfysikken i denne versjonen for upresis. Responsen er for dårlig, og bilene føles lite presise i høye hastigheter. Vinglete og lite realistisk. Farquharson innrømmer at fysikken ikke er helt på topp.

– Fininnstilling av bilfysikken er det vi jobber mest med nå på slutten av utviklingen. Mange av bilene dere har tilgang på her i dag har ikke optimal bilfysikk, men dette er noe vi jobber hardt med å få på plass nå, sier Farquharson.

Litt uengasjerende

Etter tre timer med spillet, må jeg innrømme at motivasjonen min til å fortsette ikke er helt på topp. Å delta i løp etter løp blir etter hvert noe monotont, og jeg har mer moro med å utforske øya. Det finnes en rekke svært vakre steder på Ibiza, og natt- og dagsyklusen, samt det skiftende været, byr på mange fine kjøreopplevelser. Ibiza er en gigantisk øy, og at man i tillegg kan reise til Hawaii, er imponerende.

– Det har vært utfordrende å få begge øyene inn på en DVD-plate. «Test Drive Unlimited 2» er ti ganger større enn andre bilspill målt i areal, hevder Farquharson.

Idet jeg legger fra meg hodetelefonene og håndkontrollen, og gjør meg klar til å reise til flyplassen og Norge igjen, må jeg innrømme at jeg forlater Eden Studios med lavere forventninger til «Test Drive Unlimited 2» enn jeg hadde da jeg kom. Dersom Eden Studios får spikret bilfysikken kommer «Test Drive Unlimited 2» til å bli en engasjerende og åpen kjøreopplevelse, som kan bli svært så engasjerende. Men de tomme og livløse omgivelsene, samt det elendige forsøket på en historie med pinlig stemmeskuespill og generiske datamotstandere, gjør at deler av «Test Drive Unlimited 2» fortsatt føles som et Playstation 2-spill rent teknologisk. Jeg håper Eden Studios klarer å legge et ekstra lag med poleringsmiddel på spillet i de siste månedene før lansering.

Se flere bilder fra «Test Drive Unlimited 2» på neste side!

«Test Drive Unlimited 2» utvikles av Eden Studios og utgis av Namco Bandai. Spillet lanseres på Xbox 360, Playstation 3 og PC neste år.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.