Dishonored-serien tar seg en velfortjent hvile
0

Dishonored-serien tar seg en velfortjent hvile

aug 17 Anders Lønning  

«Immersive sim»-sjangeren har alltid vært tiltenkt et veldig spesifikt nisjepublikum, noe som fungerer som et slags tveegget sverd for dens egen eksistens. Nå er det Dishonored-spillene som må føle dette dilemmaet hardest.

På den ene siden har sjangeren en lidenskapelig fanbase som hopper til hver gang et nytt Deus Ex, Prey eller Dishonored kommer ut, og sjangeren er i stor grad en kritikeryndling. Samtidig har de store salgstallen dessverre latt vente på seg.

DOUBLE TROUBLE: I Dishonored 2 kunne du velge mellom to spillbare karakterer som bød på to ganske så forskjellige spillopplevelser.

I et intervju med VG247 sier Ricoardo Bare, sjefsdesigner ved Dishonored-serien, at det mest sannsynlig blir en stund til vi ser noe en mer fra Corvo Attano og Emily Kaldwin.

– Jeg kan ikke definitivt si hva som kan skje på et senere tidspunkt. Hva som helst kan egentlig skje, men for øyeblikket tar Dishonored seg en liten hvile.

Men Bare utdyper videre at Arkane er langt fra ferdig med immersive sim-sjangeren av den grunn.

– Det som er viktig for oss som studio er å skape dype sammenhengende verdener, og å bruke omgivelsene til å fortelle en historie. Vi vil alltid prøve å bygge verdener spillere føler de kan besøke, enten det er Dunwall eller Talos 1.

– Dette er like viktig for oss som karakterene du både spiller og møter. For ikke å nevne vår dedikasjon til improvisasjon. Det å gi spillerne en haug med kule evner og verktøy og si: Finn ut av det selv, vær kreativ, det er din opplevelse.

NISJESPILL FOR NISJEFOLK: Prey var nok en kritikeryndling fra Arkane som slet med å finne sitt publikum.

Dishonored 2 ble sluppet 11. november 2016 til en meget god mottagelse av pressen, men imponerte ikke særlig på salgsfronten. Spillet ble fulgt opp av en stand-alone utvidelse ved navn Death of the Outsider som kom ut 15. september 2017.

Arkane står også bak Prey for Bethesda som led en lignende skjebne både kritisk og salgsmessig, og Arkane jobber nå med siste runde av utvidelser til det. Hva fremtiden holder for det franske studioet utover dette vet vi foreløpig ingenting om.

About Anders Lønning

Tobarnsfar fra Haugesund med dagjobb som elektriker/automatiker i oljebransjen. Har skrevet om spill i et tiår nå, og er over gjennomsnittet glad i filmen Dredd fra 2012.