Drama i ringen
0

Drama i ringen

mar 08 Spill.no  

Boksesport er kanskje i ferd med å bli forbigått av Mixed Martial Arts i popularitet, men det forhindrer ikke Electronic Arts fra å polere og pusse på sin etablerte bokseserie «Fight Night». I det nyeste spillet i serien har EA forenklet kampsystemet noe, og samtidig lagt økt fokus på å lage sin egen bokser, i tillegg til en historiemodus der man kan følge karrieren til en fiktiv bokser kalt Andre Bishop.

Klisje på klisje

Jeg kastet meg umiddelbart over spillets store nyvinning, historiemodusen. Det er relativt uprøvd terreng i sportsspillsammenheng, selv om Codemasters har gjort et par hederlige forsøk, blant annet med «Dirt 2» og fjorårets «F1 2010». Men historien i «Fight Night Champion» er enda mer filmaktig. Vi møter Andre Bishop, en ung og sulten bokser på vei mot toppen, omgitt av en traust og konservativ trener, griske promotører, en deilig promo-babe og en superskurkaktig slem boksemotstander. Det høres klisjefylt ut, og det er det også. Champions-modusen har ikke et fnugg av originalitet i seg, og jeg ble ganske fort lei av Bishop og det todimensjonale figurgalleriet.

Derimot fungerer modusen som en flott opplæring i spillets mekanikker. Fiendene har ulike personligheter, stiler og svakheter som må utnyttes, og dette blir en elegant innføring i spillets mekanikker.

Men jeg går fort lei av Bishop-dramaet, og lager heller min egen bokser. Denne modusen har fått et lite ansiktsløft fra sist, og det er ganske hypnotiserende å lage sitt eget bolemonster og trene han opp. Men det hele føles litt sterilt og livløst. Jeg skulle ønske at EA hadde klart å dytte dramaet fra Champions-modusen inn i denne modusen, i stedet for å servere den småkjedelige historien om Andrew Bishop.

I ringen

Men alt dette er rammer rundt spillets hoveddel, nemlig slåssingen i ringen. Og her imponerer «Fight Night» som vanlig. Mens man i forgjengeren ble tvunget til å bevege høyre spake i omfattende bevegelser for å utføre forskjellige slag, har EA forenklet kampsystemet i «Fight Night Champion». Man kan fortsatt slå med høyre spake, men nå er det bare å dytte den i ulike retninger for å få til slag. Vil man bruke knappene i stedet er dette også mulig.

Det forenklede slåssesystemet fungerer bra, men det kan bli litt upresist å bruke spaken. Blokkering og bevegelse av overkroppen har også blitt forenklet fra forgjengeren.

I mine øyne gjør dette bokseopplevelsen hakket fattigere. Forgjengeren var et spill man var nødt til å lære seg, og det å forsvare seg ble like viktig som å angripe. Kampsystemet i «Fight Night Champion» virker hakket mer arkadebasert. Jeg synes det er vanskelig å måle effekten av slagene jeg lander på motstanderen, spillet gir meg for liten respons på om jeg treffer eller om slaget blir blokkert, og omtrent det eneste jeg har å gå på er kommentarene. Det er frustrerende når det ser ut som jeg lander en perfekt uppercut mens kommentatoren konstaterer at den ble blokkert.

Likevel er det ingen tvil om at «Fight Night Champion» er et bra boksespill, og er du bokseinteressert kommer du garantert til å kose deg stort her. Gjengivelsen av ekte boksere er utrolig naturtro, og de svette (og etterhvert blodige) bokserne i ringen er for det meste en fryd å se på.

«Fight Night Champion» er nok et solid boksespill fra Electronic Arts, men jeg håper at EA neste gang integrerer historiemodusen inn i karrieredelen, og finsliper kampsystemet enda et hakk.

Se flere bilder fra «Fight Night Champion» på neste side!

«Fight Night Champion» er utviklet og utgitt av Electronic Arts. Spillet er lansert på Xbox 360 og Playstation 3.

Les også:

Frede prøver seg som skuespiller – Yoostar 2

Les redaktørens spillblogg

Brink – Den nye skytespillkongen?

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.