Drømmeverdenen får en kjempeutvidelse
0

Drømmeverdenen får en kjempeutvidelse

mai 12 Spill.no  

Med over 3 millioner solgte eksemplarer er det vel ingen tvil om at «LittleBigPlanet» har vært en suksess. Kanskje enda mer imponerende er at det hittil finnes over 2 millioner brukerskapte brett til spillet. Utviklerne bak spillet, britiske Media Molecule, er også imponerte. Selv om de har støttet spillet videre med et stort antall nedlastbare pakker, fylt med nye baner, karakterer og skaperverktøy, føler de at det ligger et utappet potensiale som slumrer i spillets store brukerbase. Vi rapporterte tidligere i uken at Media Molecule hadde bekreftet ryktene om en oppfølger under utvikling. Dette ledet naturligvis til at nettet eksploderte i et sammensurium av ny informasjon. Det er derfor vi nå kan rapportere om en ny trailer, haugevis av bilder og en rekke intrikate detaljer fra «LittleBigPlanet 2». Les mer om de nye detaljene eller se bildene og traileren på sidene som følger.

Oppfølgeren som aldri skulle lages

Etter annonseringen ble de fleste slått av spørsmålet; hvilken innvirkning vil dette ha på den allerede aktivt brukte originalen? Filosofien bak det originale spillet var jo å skape en tittel med et uendelig utvidelsepotensiale. Noe Media Molecule selv støttet opp med kommentarer om hvor dumt det ville være å segmentere brukerne med en nytt spill. Så hvordan kan Media Molecule nå rettferdiggjøre å lage en oppfølger? En stor del av det ligger i de betydelig oppgraderte skaperverktøyene, men mest av alt ligger det i hvordan «LittleBigPlanet 2» lover å være en nesten 100% bakover-kompatibel oppfølger. Media Molecule sier de ikke en gang ville vurdert å lage et nytt spill hvis de ikke kunne fortsette å støtte det store antallet kvalitetsbrett originalen har produsert. Det vil ikke derimot si at prosessen er helt smertefri. For selv om målet er å kunne støtte 100% av alt brukerskapt innhold fra «LittleBigPlanet», har Media Molecule allerede møtt på problemer med noen av brettene som tøyer originalens grenser ved hjelp av såkalte «glitchs». Alle de brettene som vil fungere med «LittleBigPlanet 2» vil derimot være vakrere enn noensinne, takket være spillets oppgraderte grafikkmotor.

 

Artikkelen fortsetter på neste side.

Med hjelp fra krigenes gud

Det første «LittleBigPlanet» var et vakkert spill med masse farger og effekter. Det hindrer derimot ikke Media Molecule fra å gjøre betraktelige oppgraderinger til den grafiske motoren i «LittleBigPlanet 2». Det gjør de også med en god del hjelp. Ifølge Alex Evans, en av grunnleggerne bak Media Molecule, har både Sony Santa Monica Studios og Naughty Dog vært til stor hjelp. Blant annet avslører han at «LittleBigPlanet 2» vil bruke det samme kantjevning og dybdeperspektiv-systemet som grafikkgiganten «God of War III». Videre vil den nye grafikkmotoren forbedre det visuelle på alle fronter med nyutviklede systemer for fjær og pels, gjennomsiktighet, lys, skygge og volumetriske effekter som tåke, røyk og flammer. Uten å gå alt for langt inn i de tekniske detaljene oversettes dette til et visuelt slående spill. Et spill som vil være blant de ypperste av denne generasjonens grafikkmonstre. Det er derimot, ikke uventet, de kreative aspektene ved «LittleBigPlanet 2» som virkelig løfter spillet over forgjengeren.

Et mangfold av nye muligheter

Media Molecule har nemlig valgt å gjøre et fundamentalistisk skifte i spillets filosofi. For mens «LittleBigPlanet» var et plattformspill er «LittleBigPlanet 2» det Media Molecule kaller en plattform for spill. Det de mener med dette er at man, ved hjelp av skaperverktøyene i «LittleBigPlanet 2», potensielt kan skape hvilket som helst type spill. I hvert fall så lenge det er basert på et todimensjonalt-plan. Det er en håndfull av de nye skaperverktøyene som virkelig åpner dørene her. Ved hjelp av den nye kretskort-funksjonen, også kalt «circuit-board», kan man for eksempel programmere mer avanserte funksjoner, som tidligere ville ta opp store deler av brettet med diverse brytere og koblinger. Kretskort-funksjonen vil fungere i likhet med hvordan et kretskort ville fungert i den virkelig verdenen, hvor en rekke logiske koblinger for eksempel kan bestemme utfallet av en handling. Den nye kretskort-funksjonen vil også være integrert i mange av de nye verktøyene. Blant annet finner man den igjen som kontrollen bak de nye såkalte «Sackbots».

 

Artikkelen fortsetter på neste side.

Styr befolkningen

Media Molecule vil denne gangen befolke verdenen med mer enn bare mekaniske fiender og vesener, «Sackbots» er deres svar på det. Med utseende som en «Sackboy» med firkantet hode vil «Sackbots» først og fremst fungere som «LittleBigPlanet 2» sine ikkespillbare-karakterer, og kan brukes som både venner og fiender. Derimot vil man ha full kontroll over deres utseende og størrelse. Ved hjelp av deres egne kretskort, har man også kontroll over deres oppførsel, også kalt kunstig intelligens, og man kan programmere alt fra spesifikke handlinger til hva de er glade i og hva de frykter. Det hele blir så grundig utvidet ved hjelp av den neste funksjonen av de største nye verktøyene, nemlig direktekontroll-setet.

Direktekontroll-setet kan nemlig plasseres på alt i verdenen og gir dermed spillerne mulighet til å kontrollere ethvert objekt i spillet, også «Sackbots». Direktekontroll-setet har også et eget kretskort, men her ser det ut som en Playstation 3-kontroll og lar spillerne selv bestemme hvilke knapper som gjør hva. Et eksempel beskrevet av Media Molecule er at man ved hjelp av direktekontroll-setet kan lage sin egen spillfigur og så programmere sitt eget kontrolloppsett. Dette er kanskje spesielt spennende for de som ikke er så glade i den litt svevende fysikkbaserte plattformspillingen som «LittleBigPlanet» ble kritisert for. Direktekontroll-setet åpner også dørene for en rekke sjanger-forvandlende muligheter. For eksempel har Media Molecule brukt direktekontroll-setet sammen med «Sackbots» og den nye gravitetiske kontrollfunksjonen til å lage både bilspill og kjemperobot-kampspill innenfor 

de 30 banene som vil følge med «LittleBigPlanet 2».

 

Artikkelen fortsetter på neste side.

Med sosiale egenskaper

Når du først snakker om å være en plattform hvor spillerne kan lage sine helt egne spill, er det ikke lenger nok å bare kunne forandre selve brettet. Dette har også Media Molecule forstått og blant nyvinningene i «LittleBigPlanet 2» finner vi også en rekke funksjoner som skal hjelpe skaperne å koble det hele sammen. Først og fremst kan man nå koble flere brett sammen i en serie. Så hvis man har ambisjoner om å ta spillerne av sine brett på en lengre reise gjennom oppturer, nedturer og spennende verdener, er dette nå mulig. Man trenger heller ikke stoppe der, for med de nye kamerakontrollene og den nye film-editoren kan man også lage sine egne mellomsekvenser. Her er det heller ikke spart på kruttet, og man kan til og med gi sine karakterer taleferdigheter ved å ta opp sin egen stemme. Har man først kommet så langt, vil man selvfølgelig forsikre seg om at skapelsen blir delt med resten av verden. Media Molecule har sørget for å også forbedre dette aspektet i «LittleBigPlanet 2». Ved hjelp av en sosialnettverk-side, ikke ulik Facebook, kalt LBP.me, får man lettere oversikt over dine venners og dine favorittskaperes kreasjoner. Siden gjør det selvfølgelig også lettere for andre å oppdage dine skapelser. Sammen med en personifisert innholds-mater gjør dette det også lettere for ikke-skapere å finne brett som passer for dem.

 

Se den første traileren fra spillet her.

Artikkelen fortsetter på neste side.

Hva vil alt dette si?

Selv med så mye ny informasjon, virker det som om vi bare fått en forsmak på hva «LittleBigPlanet 2» har å by på. Det er nok liten tvil om at dette ligger an til å bli en virkelig kraftfull plattform for spilldesigner-spirer. Det store spørsmålet er derimot om alle disse verktøyene vil være lette nok å forstå til at mannen i gata kan bryne seg på dem. Deretter kommer spørsmålet om de i det hele tatt trenger å forstå verktøyene for å rettferdiggjøre et kjøp. Det første spillet har jo haugevis av brett av høyeste kvalitet som både fortsetter spillets sjarm og atmosfære, men også mange som virkelig utfordrer spillets design. Med så mange talentfulle brukere, har jeg full tro på at «LittleBigPlanet 2» kommer til å kunne by på en rekke vidt varierte opplevelser. Så selv med en holdning om å oppleve i stedet for å skape, kan dette virke som et spill med et virkelig uendelig potensiale. I hvert fall helt til vi får nyss om «LittleBigPlanet 3». Vi kan derimot ikke sette en karakter på spillet helt enda, for det enda en stund til spillet er ute. Media Molecule sikter til utgivelse en gang iløpet av vinteren 2010. Mens man venter kan man derimot kose seg med den svært sjarmerende traileren, som kan ses på forrige side, og flere av de nye bildene, som kan ses under.

 

«LittleBigPlanet 2» har antydet slippdato vinteren 2010. Spillet kommer eksklusivt til Playstation 3.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.