Dynamisk orkeslakt
0

Dynamisk orkeslakt

nov 22 Spill.no  

BioWare har en tendens til å spy ut det ene kvalitetsspillet etter det andre. Fra «Baldur’s Gate» og «Neverwinter Nights» til de nyere «Dragon Age: Origins» og «Mass Effect» – stort sett samtlige spill fra den kanadiske utvikleren fått god kritikk. Vi har testet «Dragon Age II», og så langt ser det ut til å bli nok en hit fra den kanadiske utvikleren.

Messespilling

Det var på standen til Electronic Arts på «Hjem & Hobby»-messen i Lillestrøm at vi fikk testet PS3-versjonen av BioWares nye rollespill, som etter planen skal utgis 11. mars neste år. Vi testet et 25-minutters segment, der man fra første øyeblikk blir slengt ut på slagmarken for å slakte darkspawns. I denne omgangen har man ikke muligheten til å skape sin helt egen karakter, men følger heller Hawke, en flyktning som har gått fra fattigdom til å bli en stor helt. På samme måte som med Commander Shepard i «Mass Effect» kan man selv velge kjønn, utseende og klasse på Hawke.

Det er nok flere som ikke vil være helt fornøyd med de begrensede mulighetene til å definere sin egen helt, men til gjengjeld har hovedpersonen fått en stemme og en mer definert plass i fortellingen. Historien til Hawke blir fortalt av en tredjepart, og du spiller ut tilbakeblikkene. Som vi alle vet har historier en tendens til å bli overdrevet, og det gjelder også her, og det fører til noen sekvenser som kanskje er litt «over-the-top».

BioWare har også valgt å bruke samtalehjulet fra «Mass Effect». Som regel er det tre valg man kan ta, der et lite ikon angir tonen på det du sier. En vennlig kommentar er symbolisert med en gren fra et oliventre, en sarkastisk og stygg kommentar er symbolisert med en gresk teatermaske, og en tøff og hard kommentar er symbolisert med en knyttneve. Fordi replikken blir parafrasert, kan symbolet forhåpentligvis rette opp i noen misforståelser man fant i «Mass Effect». Det hendte flere ganger at man valgte alternativet «Nei» som i virkeligheten var «Kom deg ut, ellers dreper jeg deg».

Den største forskjellen ligger i måten kampsystemet fungerer på. I stedet for å be karakteren din om å slå på fienden, har du full kontroll over Hawke i sanntid. Når du trykker, slår Hawke. Dette gjør kampene mye mer dynamiske, og gjør at «Dragon Age II» også på dette området nærmer seg sci-fi-broren – et system som passer konsollene bedre. Det er mange som frykter at spillet er blitt forenklet, og at det taktiske aspektet fra kampene er blitt fjernet. Du kan fremdeles stoppe spillet, og gi ordre til dine følgesvenner, eller skifte mellom hvem av karakterene du spiller som, men alt i alt virket det litt lettere. Det bærer preg av å være et tilnærmet «hack and slash»-spill, noe fans av forgjengeren ikke nødvendigvis vil sette pris på, men spesielt som en rask og smidig tyv var dette veldig gøy.

Som i forgjengeren, er kriger og magiker andre tilgjengelige klasser, men magiker var utilgjengelig i versjonen vi spilte. I hvilken grad kampsystemet på PC-versjonen vil være like løsrevet fra taktikk er vi litt usikre på, i og med det var PS3-versjonen vi testet.

Etter en time med spillet kan jeg konkludere med at «Dragon Age II» ut til å bli nok en knalltittel fra BioWare. Det er fremdeles i underkant av fem måneder til spillet slippes, og mye som fortsatt ikke er annonsert rundt tittelen, så vi ser frem til å følge det videre.

«Dragon Age II» utvikles av Bioware og utgis av Electronic Arts. Spillet lanseres på PC, Xbox 360 og Playstation 3 i løpet av 2011.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.