EA kansellerer nok et Star Wars spill
1

EA kansellerer nok et Star Wars spill

jan 16 Anders Lønning  

Kotaku’s Jason Schreier rapporterte i løpet av natten norsk tid at EA har kansellert Star Wars spillet som var under utvikling hos EA Vancouver.

Studioet skal ha jobbet på dette spillet siden oktober 2017, etter at EA la ned utviklingen av et Uncharted-lignende Star Wars spill som bar kodenavnet “Ragtag” og var under utvikling hos det nå nedlagte Visceral Games, skaperne av Dead Space serien.

Spillet EA denne gangen skal ha lagt ned utviklingen på bar kodenavnet “Orca” og var etter sigende et Åpen Verden spill hvor spillerne skulle ta på seg rollen som en “Kjeltring (Scoundrel) eller dusørjeger som kunne utforske forskjellige åpen-verden planeter, og jobbe sammen de forskjellige gruppene i Star Wars universet” som for oss høres ut som en slags krysning mellom Mass Effect og Star Wars.

EA har ikke vist noe av spillet offentlig, men snakket om det da de la ned utviklingen av Amy Hennig og Viscerals spill. Utgiveren sa den gang:

– Vi har nå innsett at for å levere en opplevelse spillere vil komme tilbake til og ha det gøy med over lengre tid, må vi dreier designfilosofien i en annen retning. Et team av utviklere fra forskjellige deler av EA Worldwide Studios vil nå ta over utviklingen av spillet, ledet av folk fra EA Vancouver som allerede har jobbet på prosjektet.

Det har vist seg vanskelig for EA å få utnytte lisensen de sikret seg eneretten til i 2013. I løpet av seks år har de gitt ut to spill i Battlefront serien, hvor det første ble anklaget for å holde innhold spillerne forventet skulle være en naturlig del av en hver Star Wars opplevelse bak betalingsmurer, mens det andre startet en større diskusjon rundt hvordan såkalte “loot-kasser” kasser potensielt kan være skadelige på samme måte som gambling før spillet i det hele tatt kom ut. I samme tidsrom har de nå altså lagt ned utviklingen av like mange spill.

Senere i år er det ventet at vi får se Star Wars Jedi: Fallen Order som er under utvikling hos Titanfall utvikler Respawn Entertainment, og i følge Schreier’s kilder skal sjefene hos EA ha bedt studioet i Vancouver berge det som berges kan fra “Orca”, for å få gitt ut et spill av en mindre skala i i løpet av de neste to årene.

Kildene til Schreier skal også ha rapportert at selv om EA nå har lagt ned utviklingen av “Orca”, har de heldigvis ikke måtte si opp folk som følge av dette.

Anders sine tanker: Hva fremtiden har i vente med tanke på Star Wars spill fra EA er neimen ikke godt å si. Etter katastrofen som var lanseringen av Star Wars Battlefront II virret det rykter om at Disney så seg om etter potensielle andre utgivere de kunne gi Star Wars lisensen til, men noe mer enn rykter ser det ikke ut til å ha vært. Kanskje det ikke hadde vært så dumt å la noen andre slippe til?

About Anders Lønning

Tobarnsfar fra Haugesund med dagjobb som elektriker/automatiker i oljebransjen. Har skrevet om spill av og på de siste seks årene, og er over gjennomsnittet glad i filmen Dredd fra 2012.

1 kommentar

  • Mystic Hunter
    jan 16, 2019 @ 21:34 pm

    Det er da kjent at EA ikke liker 1 spiller spill, det har jo God of War 4, Red Dead Redemption 2 etc bevis at 1 spiller spill ikke selger! Og Disney er jo kjent at de ikke liker Star Wars.. Hvis EA ikke ble tatt for Microtransaction i Battlefront 2, hadde ikke Disney brydd seg.. Håpet at vi skulle få et virkelig Star Wars spill.. Men har ikke noe tro på det lengre

Legg igjen en kommentar

You must be logged in to post a comment.