En ekte Aliens-oppfølger
0

En ekte Aliens-oppfølger

apr 04 Spill.no  

Få filmer har betydd så mye for actionspill-sjangeren som James Camerons Aliens. Alien-oppfølgeren fra 1986, med sine klaustrofobiske korridorer, hardkokte marinesoldater, skrekkinngytende fiender og actionfylte handling har inspirert utallige skyte- og actionspill. Derfor er Aliens: Colonial Marines på mange måter en guttedrøm som går i oppfyllelse for Gearbox Studios.

Ekte oppfølger

– Jeg har stjålet fra Alien-filmene i hele karrieren min, åpner Randy Pitchford presentasjonen i et gammelt lagerbygg i Dallas. Bak oss står dronningen fra Aliens, den ekte modellen som ble brukt under filmingen av James Camerons klassiker. Overalt rundt oss er Aliens-effekter, og bak et forheng skal vi få bryne oss på spillets flerspillerdel etter hvert. Men før den tid skal Gearbox demonstrere enspillerdelen i spillet.

Spillet demonstreres på Playstation 3, og selv om den nåværende generasjonen konsoller begynner å sakke akterut grafisk sammenlignet med moderne PC-er, imponerer grafikken. Mye på grunn av noe Pitchford kaller deferred renderer.

Deferred renderer er et uttrykk dere kommer til å høre fra flere utviklere i tiden fremover. Det er en teknikk der omgivelsene bygges opp, for så å lyssettes etterpå. Belysningen blir dermed helt dynamisk. Dette krever mye prosessorkraft, men vi føler vi har fått et slags forsprang på neste generasjon med konsoller ved å ta i bruk denne metoden nå, forteller Pitchford.

Teknikken er imponerende. Demonstrasjonen begynner i en glasskorridor i verdensrommet som leder til kriggskipet Sulaco, som Ripley og resten av marinesoldatene reiste med i Aliens. Vel inne i Sulaco er vi i velkjent Aliens-omgivelser. Lys blinker, gnister spruter fra elektriske kortslutninger og det meste ser herpa og skummelt ut. Den dynamiske lyssettingen gjør grafikken frisk og levende, og spillet ser langt bedre ut enn sist det ble vist på E3 i fjor.

Vi kommer snart til skipets hangar, der noen få gjenlevende soldater er. Her finner vi også underkroppen til Bishop (de av oss som har sett filmen husker vel hva som foregikk i dette rommet). Detaljnivået er høyt, det meste ser ut som jeg husker det fra filmene.

Videre inn i romskipet blir det enda mer guffent, her har xenomorphene tatt over, og vegger og tak er dekt av guffent organisk materiale, og vi finner mennesker som er fanget og bundet fast. Snart dukker også de første xenomorphene opp, og skytevåpnene må tas i bruk.

Til tross for at det finnes en god del spill basert på Alien, deriblant en spillserie der romvesnene slåss mot predator-skapningene og soldater, har Aliens: Colonial Marines føttene solid plantet i de to første filmene. Pitchford selv kaller dette en kanonisert oppfølger til Aliens. Det vil si en ekte oppfølger som fortsetter historien fra filmene. For å bevare autensiteten har Gearbox samarbeidet med Ridley Scott, og den originale designeren Syd Mead, for å få omgivelsene og opplevelsen mest mulig autentisk.

Flerspiller

Vi får ikke anledning til å prøve enspillerdelen selv, men blir henvist til et annet rom når presentasjonen er over for å prøve spillets flerspillerdel. Ifølge Pitchford vil det bli mulig å spille gjennom hovedkampanjen sammen med opptil tre venner, i tillegg til at spillet har en helt egen flerspillerdel.

Modusen vi skal prøve er team deathmatch, mellom marinesoldater og aliens. Kanskje ikke den mest originale modusen, men Pitchford understreker at flerspillerdelen primært vil bestå av mer målrettede moduser der man skal oppnå ulike ting.

Vi får spille som marinesoldater, mens Gearbox-ansatte tar seg av aliens. Grunnen til dette er selvsagt at de to klassene er ganske forskjellige. Mens marinesoldatene baserer seg på skytevåpen, og er ganske trege, er romvesnene langt raskere og angriper med nevene sine. Dette krever to helt forskjellige spillestiler. Romvesnene kan se hvor marinesoldatene er til enhver tid, og kan også løpe langs tak og vegger, eller krype gjennom trange kanaler som soldatene ikke kommer seg inn i. Marinesoldatene, på sin side, er avhengig av å holde sammen og beskytte hverandre.

Dette resulterte i to ganske intense runder med flerspillerdelen, der den taktikken som fungerte best for oss soldater var å forskanse oss på et område. Med en gang vi begynte å bevege oss alene dukket det opp et romvesen fra skyggene og slaktet oss ned, så det ble en akkurat passe paranoid opplevelse. Mest interessant var det å observere de Gearbox-ansatte som styrte romvesnene. Her foregår spillet i tredjeperson, noe som gjør det enklere å manøvrere fra vegger til tak, da kameraet forblir i samme perspektiv.

Våpnene i spillet var hentet rett fra filmene, og selv om jeg rakk å låse opp noen modifikasjoner – som en flammekaster – ble det ingen mulighet til å teste disse.

Selv om jeg har prøvd en rekke Alien-baserte spill, på alt fra Commodore 64 til Atari Jaguar, ser Aliens: Colonial Marines ut til å ha mer til felles med originalfilmene enn alle tidligere spillforsøk. Fella Gearbox selvsagt kan falle i er at dette spenner bein for deres kreative frihet, og at de blir for opptatt av å bevare arven fra filmene til å gi oss en original spillopplevelse.

Men flerspillerdelen tyder på noe annet. Tilnærmingen med å la spilleren styre to helt forskjellige raser – ifølge Gearbox selv inspirert av Left 4 Dead – løftet opplevelsen betraktelig. Og dersom den samme sansen for balanse og detaljer er bevart i hovedspillet, kan dette utmerket godt bli den «ekte» Aliens-oppfølgeren mange av oss har ventet på.

Se flere bilder fra spillet på neste side!

Aliens: Colonial Marines utvikles av Gearbox Interactive og utgis av Sega. Spillet lanseres på PS3, 360 og PC til høsten. Reise til og opphold i Dallas, Texas, ble betalt av Sega.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.