En god start, men ikke helt ferdig
0

En god start, men ikke helt ferdig

nov 15 Martin Moen  

Som noen av dere fikk med dere, hadde noen av oss i redaksjonen en liten før-halloween stream hvor vi prøvde White Noise 2. White Noise er en spillserie utviklet av Milkstone studios, og andre spill i serien er for øyeblikket i beta stadiet. White Noise 2 er et 4vs1 skrekkspill som viser seg til å ha et ganske greit potensiale som et skrekkspill som kan spilles med venner. Det har fremdeles et stykke igjen til å være et godt spill, men jeg vil si at grunnlaget er der.

Godt grunnlag

I White Noise 2 spiller opptil fire spillere som etterforskere, og en spiller monsteret. Målet for etterforskerne er å finne åtte kassetter med ledetråer før monsteret klarer å fange alle fire. Monsteret har muligheter til å poppe frem tilfeldige steder og legge ut falske ledetråer, men kan skremmes bort ved bruk av lommelyktene og lysrørene til etterforskerne. Hvis monsteret dreper en av etterforskerne kommer de tilbake som spøkelser som kan hjelpe til med å lokalisere kassettene.

Oppskriften her er ganske solid, og grunmekanikkene fungerer godt i spillet. For de som fulgte med på streamen bydde spillet på en god del jump scares (jobber med å lage en best of montasje fra streamen, men kan ikke garantere at tid tillater meg å fullføre den). Banene, som det for øyeblikket kun er to av, er godt designet med mange kriker og kroker man kan gå seg vill i. Bruken av lyd er også gjort på en god måte for å gi et ekstra lite støkk i spilleren. Som det lille ekstra får man også se hvordan alle spillerene surret rundt på kartet og gikk i sirkler etter en runde, som gir en liten comical relief.


Rom for forbedringer

Det skinner godt igjennom at spillet fremdeles kun er en beta. For det første er det bare to baner å velge mellom, så man går fort lei av omgivelsene. Spillet er også for øyeblikket ubalansert. I starten var det veldig vanskelig for etterforskerne å vinne spillet, fant som regel ikke mer enn tre av åtte kassetter før alle var døde. Etter man ble kjent med mekanikkene derimot og startet å jobbe sammen ble det plutselig veldig lett. Tross for at man ikke aktivt tok opp batteri som gjorde at lommelykten gjorde “maksimal skade”, klarte man å finne alle åtte kassettene. Dette er derimot ting som forhåpentligvis blir fikset på når det nærmer seg full lansering.

Et annet problem med spillet er karaktermodellene. Disse har et komisk utseende som ikke passer inn i spillet i det hele tatt. Det å bli fanget av monsteret er heller ikke så skummelt eller ekkelt, siden monsteret bare holder deg mens du mister liv. Dette gjør at man ikke er så redd lenger, men mer at man skvetter ofte.

Alt i alt har White Noise 2 laget seg et godt grunnlag. Vi hadde det veldig moro da vi streamet det, og det er helt klart et spill jeg kan anmelde for de som liker å spille enkle spill med venner. Det har fremdeles en del ting som må fikses litt på før betastadiet er over, og noen kunne nok sett over de karaktermodellene. Det blir spennende å se hvordan spillet blir seende ut til slutt, men det er nok ikke umulig at vi setter oss ned foran kameraet igjen med dette spillet når det lanseres.


About Martin Moen

Spillutvikler som holder til i Trøndelag med bachelor innen spillutvikling og -produksjon. Har en bred smak innen spill, men foretrekker spill der jeg kan spille med/mot venner. PC Master Race!