En sjokkerende artig plattformer
0

En sjokkerende artig plattformer

mar 15 Anders Lønning  

 

Etter den forrige Nintendo Directen, tenkte jeg at det kunne være interessant å prøve ut et indie-spill på 3DS: Gunvolt. Det er snart ett år gammelt, og siden etterfølgeren snart kommer ut, og vi ikke har noen anmeldelse av spillet, så kan det være en god ide å se hva det dreier seg om.

Spillet tar sted i en framtid der noen mennesker har skaffet seg overnaturlige evner, og en organisasjon under navnet Sumeragi har skapt verdensfred. Disse menneskene kalles for Adepts, og Sumeragi eksperimenterer og utnytter disse menneskene for sine egne formål under illusjonen av fred. Hovedkarakteren Gunvolt jobber for en annen organisasjon under navnet QUILL. Som en opplæringsbane så har Gunvolt oppdrag om å eliminere en adept ved navn Lumen som har evnen til å kontrollere andre gjennom sang/J-pop. Men når han finner henne, så ser han at hun oppbevarer seg selv i en annen jente med navn Joule. Gunvolt går imot ordre og bestemmer seg heller å jobbe freelance for å beskytte henne. Selv om han nå jobber freelance så tar han fremdeles oppdrag fra QUILL.


Spillmekanikkene i dette spillet er ganske likt Mega Man på et grunnivå; du hopper og skyter. Men spillet tar i bruk en annen funksjon, som lar våpenet ditt markere motstanderen din. Avhengig av våpenet ditt, så kan du ha opptil åtte merker, der hver motstander kan ha maks 3 merker på seg til enhver tid. Du har også et elektrisk kraftfelt som kan beskytte deg mot enkelte prosjektiler. Hvis en motstander er markert mens du har opp kraftfeltet, så vil du elektrifisere alt du har markert. Jo flere merker du har på fiendene, jo mer skade påfører du.

Og akkurat som spillmekanismen, er også baneoppbyggingen veldig lik Mega Man. Etter introduksjonsbanen, kan du velge mellom seks forskjellige baner med seks forskjellige temaer, som ikke alltid gir mening. Vi har rød for flammer, blå for rommanipulasjon og gul for insekter. Du kan velge mellom seks forskjellige baner, og etter tre av dem, så må du klare en ny bane før du kan fortsette med de tre neste. I motsetning til Mega Man, så får man ikke bossenes evner når du slår dem. Du kan i stedet finne våpen, materialer og penger som du kan bruke for å gjøre karakteren din bedre. Ett våpen kan markere igjennom vegger, ett er automatisk, og hopper mellom hver fiende på skjermen.

Og av og til når du dør, eller hvis du får et halskjede, kan Joule synge for deg som mer eller mindre gjør deg udødelig: Du kan ikke bruke opp evnene dine med mindre andre tar å skader deg, du kan hoppe og air-dashe i det uendelige og du mister nesten ikke noe liv hvis du blir skadet.

 

 

I tillegg til å kunne fikse på utstyret ditt, har du også spesielle evner. Du kan ha opptil fire forskjellige på hver bane. Hver evne bruker SP, og du har bare maksimalt tre SP. SP kommer automatisk tilbake etter en periode, men jo kraftigere evner du bruker, jo mer SP krever det.

Spillet gir deg også utfordringer som du kan gjøre etter du har klart en bane. Utfordringer som å klare banen under en kort periode, slå bossen på under 20 sekunder eller å få en S+-rangering. Alle utfordringene gir deg enten penger eller materialer som du kan bruke for å lage bedre utstyr, og noen av materialene er veldig sjeldne, så det anbefales sterkt å gjøre et par utfordringer før du gjør de siste banene, noe som kan være en utfordring.

Dette er ikke et vanskelig spill hvis du bare vil komme deg gjennom siste bossen, men hvis du har tenkt å gjøre alle utfordringene, burde du forvente deg å være utladet når du er ferdig. Jeg har selv bare fått S+-rank på to baner av de mange jeg har igjen, og har enda ikke fått laget alt utstyret for å se hvordan alt fungerer. Spillet har vært til både stor fornøyelse og frustrasjon, og er et spill som jeg kan anbefale.

About Anders Lønning

Tobarnsfar fra Haugesund med dagjobb som elektriker/automatiker i oljebransjen. Har skrevet om spill i et tiår nå, og er over gjennomsnittet glad i filmen Dredd fra 2012.