En skuffende oppfølger
0

En skuffende oppfølger

jan 22 Martin Moen  

Star Wars Battlefront har lenge vært en sak på internettforum, helt siden SW Battlefront 2 har det vært mange spekulasjoner rundt oppfølgeren, og med utselgingen av SW varemerket var det Electronic Arts og DICE som tok opp det lenge mytiske spillet; til glede for noen, til sorg for andre. Jeg må ærlig innrømme at jeg hadde forventet og håpet på mye mer enn det spillet ga meg.

Jeg hadde forhåndsbestilt Battlefront, og førnedlastet det noen dager før. Klokken slo 23:50 og satt spent i stolen foran skjermen min og telte ned minuttene. Så skjedde det, klokken passerte tolv, Origin gjorde en kjapp oppdatering av spillet og jeg startet. Jeg merket at jeg gliste fra øre til øre når logoen fylte skjermen og den klassiske kjenningsmelodien spilte på fullt gjennom hodetelefonene. Jeg kom til startmenyen, klar til å ta for meg alle galaksens utfordringer. Så stoppet alt. Spillet frøs bare. Etter litt kom en feilmelding opp og spillet avsluttet. Det samme gjentok seg et par ganger før jeg startet å utforske problemet. Det viste seg at Pcen min, med sitt 1 GB grafiske minne og 6 GB RAM ikke var nok til å starte spillet engang. Jeg hadde jo akseptert for lenge siden at jeg ikke lenger kunne spille de nyeste spillene på maks, men når jeg ikke engang kunne starte spillet kjente jeg at skuffelsen var veldig stor. Minimumme specs for å kjøre Battlefront er 2 GB grafisk minne og 8 GB RAM, og det er etter min mening helt sykt.

Etter noen black Friday kupp og litt fikling fikk jeg se hvorfor spillet er så tungt. Modellene er pent laget og teksturene er veldig gode. Det er også mye fokus på lys og refleksjoner, og det ser man veldig godt ved startmenyen der C-3PO og R2-D2 surrer frem og tilbake mens lyset reflekterer over dem på en ganske realistisk måte. Tekstur og lys er det som fort kan kreve mye av Pcen din. Det er jo veldig pent, og veldig imponerende, men samtidig ser jeg få grunner til at man kunne inkludert en modus hvor dette er tonet ned. Eneste grunnen jeg ser til at man ikke har inkludert letter modeller og lavere resolusjoner på teksturene er for å spare tid og penger, for det er jo noen som må sørge for at modeller med lavere polys fremdeles ser ok ut. Men når det er snakk om verdens største spillselskap så forventer jeg at de har tar seg tid til å følge standarden av å ha lavterskels teksturer og modeller. I verste tilfelle ville jeg bare inkludert en melding i starten som sa «du spiller nå på det laveste vi har å tilby, med redusert kvalitet og belysning. Vi anbefaler deg å oppgradere systemet for å kunne nyte Battlefront slik vi ønsker å vise det». Jeg hadde hatt mye større forståelse for en «dårligere» opplevelse, men nå er det bare latskap.


Men når det er sagt, så har Battlefront et nydelig utseende. Nøye plasserte lys og skygge effekter, kombinert sammen med godt konstruerte modeller skaper en nydelig verden. De tunge og detaljerte teksturene er veldig godt designet, og det hele skaper Star Wars universet som vi har sett det på filmene. DICE skal ha skryt for at de har holdt seg tro til Star Wars i alt de har laget, og jeg vil si at spillet ikke kunne blitt penere eller mer likt Star Wars.

Alle kartene ser som sagt veldig pene ut, og du føler virkelig at du er i Star Wars universet. Men når de kommer til hvordan selve kartet er designet, så gjør spillet det svakere. Har hørt og opplevd flere ganger hvor andre spillere har funnet store svakheter og utnyttet disse; og det ødelegger spilleflyten når du blir snipet av den ene fyren som har stelt seg på toppen av Sandcrawleren (hjelper ikke at han kan gjemme seg helt og vente til livet har fyllt seg opp igjen). Dette gjelder desverre ikke bare kartene, for hele spillet sliter med mye ubalansert gameplay. Det er veldig merkbart i visse spillmoduser, som for eksempel i fighter squadron hvor Rebel skipene tåler mer, skader mer og har skjold.


Selv om spillmodusene er ubalanserte, så må det kommenteres at de har inkludert et ganske variert mangfold av spillmoduser. Det finnes et modus for alle: Om du liker å spille mot mange eller få, om du liker store kart eller mer tette kamper, eller om du rett og slett digger det å løpe rundt som Darth Vader mesteparten av tiden. Med alle de tilgjengelige modusene, og en god håndfull kart til alle modusene, kan jeg love deg et actionfyllt kvarter (for det er den gjennomsnittelig spilletiden per runde). DICE har gjort en veldig god jobb med å sørge for at det er mye innhold mens du er i spillet, og jeg har aldri kjedet meg mens jeg har vært i spill. Mellom alle spillene derimot, det er en helt annen sak. For det første så har jeg altfor ofte kommet den situasjonen der jeg ikke finner noen spill, og når man ikke finner noen spill som allerede er i gang så danner man en lobby sammen med andre som også venter. Og det er akkurat det dere kommer til å gjøre sammen, sitte og vente. Som regel sitter du og stirrer på en hvit skjerm mens du ser på folk som kommer og går. Ingen chat, ingen minispill, ingen verdens ting som skjer. Det hadde ikke vært vanskelig å inkludere muligheten til å endre på figuren sin og bruke spillpengene sine her, eller kanskje et lite minispill for å få tiden til å gå litt fortere. Jeg tror at dette hadde gjort at færre hadde forlatt lobbyene og flere spill hadde startet fortere.

Som du kanskje har hørt og skjønt, så er det jeg har nevnt nå flerspillerdelen av Star Wars Battlefront. Der jeg mener spillet gjør det svakest er enkeltspillerdelen til Battlefront. Battlefront 2 hadde en god og engasjerende historie som man kunne spille alene eller sammen med en venn, og man kunne spille skirmisher som man ville. Og jeg kan huske at jeg gjorde dette mye mer enn jeg spilte online sammen med andre. Det nye Battlefront har ingenting av dette. De har tre forskjellige moduser man kan spille alene eller sammen med en venn. Dette inkluderer fire tutorial oppdrag, seks kampoppdrag hvor du løper rundt og må skyte fienden før de dreper for mange av dine, og et survival modus hvor du skal overleve så lenge som mulig. Disse har alle veldig svakt gameplay, og du vil nok ikke spille dem så altfor mye. Kamp moduset kunne blitt veldig bra om de hadde gjort det som i Battlefront 2 sine skirmisher. Men istedenfor er det aldri mer enn 10 botter ute på banen samtidig som spawner litt tilfeldig rundt omkring. Dette fjerner også litt av det som gjør Star Wars bra, nemlig en god historie.


Men fra det svakeste til det sterkeste spillet har å tilby; lyd og musikk. DICE har tatt lydene vi har hørt i filmene, og brukt dem som de er. Ikke noen forsøk på å “forbedre” eller tilpasse lydene. Dette redder inn spillet på så utrolig mange måter, at uten det tror jeg neppe jeg hadde tatt meg tiden til å anmelde i det hele tatt. John William sine komponerte sanger er jo legendariske, og det er lite som får meg mer inn i “Star Wars modus” enn disse. Alle lydeffektene er også som vi har hørt dem i filmen; som blaster skuddene, radiokommunikasjonstemmene, og ikke minst lasersverdet. Lydeffektene er også veldig godt balanserte og musikken er timet bra til å gå inn og ut i riktige øyeblikk.

Helt til slutt vil jeg ta opp noen av tingene jeg stusset over gjennom spillet. Jeg har allerede gått i detalj på ubalansen spillet sliter med, men jeg ser ikke hvorfor det er slikt. EA og DICE har garantert spilltestere som legger merke til dette, men jeg ser ikke hvem som bestemte seg for å si “vel, vi får mye tilbakemeldinger på at det er ubalansert og dårlig konstruerte kart. Men slapp av, ingen bryr seg om dette i online spill uansett”.
EA har også gått inn for å virkelig øke bruken av spillpengene du tjener. Spilleren har jo mulighet til å forandre på karakterene sine, kjøpe nye utseender og nye våpen. Ettersom du øker i level så åpner du også for mer å kjøpe. Jeg ser veldig godt hvorfor de har det med våpnene, men hvorfor bruke mye tid og “penger” på en Imperial karakter når du ikke engang får lov til å velge om du vil spille Imperial eller Rebel? Spillet bestemmer jo dette for deg ved hver runde, så du er jo aldri garantert på å kunne spille som den dritkule karakteren du har laget selv. Men når det er sagt, så er det jo en ganske god måte for deg å bruke opp de pengene på da, så du hele tiden må være i spill for å tjene mer.

Jeg tror jeg har gjort meg ganske tydelig; Star Wars Battlefront var ganske skuffende. Manglende single-player, kjedelige lobbyer og ubalansert gameplay gjennomsyrer spillet. Det har sine lyspunkter det visuelle og lydene, men når det er et av verdens største spillselskap som står bak, og til en full pris av 500 kroner, er det en liten trøst. Battlefront har to gode forgjengere, og et episk konsept i bakgrunnen, jeg må bare gjenta meg selv som konklusjon; jeg forventet mer.


About Martin Moen

Spillutvikler som holder til i Trøndelag med bachelor innen spillutvikling og -produksjon. Har en bred smak innen spill, men foretrekker spill der jeg kan spille med/mot venner. PC Master Race!