En smakebit på GRID Autosport
0

En smakebit på GRID Autosport

Jeg er alltid litt skeptisk til bilspill som kommer ut. Hva gjør de annerledes enn alle andre bilspill, og hva er med på å gjøre de mindre ensformige?

Smakebiten på GRID Autosport slenger meg rett i et løp når jeg starter spillet. Det første jeg legger merke til er hvor høy hastighet spillet har og hvor enkelt det er å gjøre feil om man ikke følger ordentlig med. I tillegg får jeg flere valgmuligheter til å plassere kameraet, inkludert fra innsiden av bilen fra førerens perspektiv (selv synes jeg det var mest behagelig i tredjepersonvinkel til syvende og sist). Jeg fullfører løpet og blir tatt med videre til hovedmenyen av spillet. Her kan jeg velge imellom karriere-modus og online-modus, eller så kan jeg tilpasse en cup selv.

 

Pga. at online-modusen av forståelige grunner ikke var åpen, var karriere-modusen det jeg fikk spilt mest. Her lager man sin egen bruker, eller sjåfør om du vil, og starter nye sesonger hver gang man velger nye mesterskap å kjøre i. For hver gang man velger et mesterskap, velger man også et sponsortilbud, som setter mål du kan gjennomføre for å tjene erfaringspoeng. Det er et visst antall arrangementer i hvert mesterskap, og i hvert arrangement er det et visst antall løp. Om det er to løp i første arrangement, kjører man altså to løp på samme bane før man går over til neste arrangement og kjører kanskje to løp på denne banen også.

Man har fem forskjellige typer løp man kan kjøre:

1: Touring – Her kjører man biler med veldig like spesifikasjoner og i store klynger. Introvideoen forteller at det er viktig å kjøre godt med lagspilleren sin for å gjøre det bra.

2: Endurance – Her kjører man på natta, og man må følge med hele tida. Her må man også passe på at hjulene på bilen ikke blir slitt helt ut. Ved å kjøre på utsiden av banen, låse hjulene eller sladding kan hjulene slites ut og skades.

3: Open Wheel – Handler om lette biler, fart og disiplin. Her gjelder det å snike seg frem og ikke miste mye fart i svinger eller falle av banen.

4: Tuner – Her får man varierte løp. Man kan velge imellom “time attack” og “drift events”. Dette er en mer klassisk type mesterskap som handler om presisjon, og å kjøre godt og få den beste tiden.

5: Street – Her kjører man i bygatene med brede baner og i uforutsigbart terreng, med tanke på at det er bakker og brå svinger.

Alt i alt er det gøy å spille flere forskjellige typer løp enn kun gateløp eller terreng, som mange andre bilspill spesialiserer seg i. Det er mye å passe på med tanke på at gameplay og fysikk er ganske realistisk. Man må hele tiden passe på farten i svingene så man ikke sklir ut av banen, og krasjer man i en annens bil kan man fort bli slengt hit og dit, og bilen kan påta seg skader.

Den kunstige intelligensen til motspillerne er også ganske god, og er utfordrende å spille imot. Til tross for dette er spillet ganske lettspilt, og kan spilles tilbakelent med en hånd. Alt i alt trenger man trenger å tenke på er at fremover er gass, bakover er bremsing og rygging, og høyre og venstre er rattet. Ved å kjøre taktisk kan dette fort være alt man trenger i et vanlig løp. Man har også en knapp for håndbrekk og for flashback-funksjonen.

Flashback-funksjonen er noe av det jeg likte best med GRID Autosport-demoen. Om man sklir ut av veibanen, skjer det fort at fire-fem biler kjører forbi deg – om ikke flere – og man risikerer å havne på sisteplass. Med flashback-funksjonen kan man spole tiden tilbake opptil fem sekunder og prøve seg om igjen. Hvor mange ganger man skal ha mulighet til å gjøre dette i løpet av et løp kan man stille inn på forhånd.

Personlig synes smakebiten av spillet er og blir et ganske ordinært bilspill i lengden. Med andre ord: for ensformig. Jeg har det gøy en stund med høy hastighet, men etter et par løp blir det fort kjedelig for min smak. En av grunnene til at demoen virker ensformig kan være at det ikke var så mange baner å spille på. Men Codemasters har lovet haugevis av baner til spillet når det slippes, og det kan være med på å gjøre spillet mer variert. Spillet har også en lag- og rivalfunksjon, men det fikk jeg lite ut av. Man kan bestemme om lagspilleren sin skal prøve å komme fremover, eller holde plassen sin i løpet. Men lagspilleren min gjorde aldri som jeg ba han om, så jeg kjørte mitt eget løp.

Men det er fortsatt nesten en måned igjen til utgivelsen av GRID Autosport, og mye kan bli gjort før den tid. Om du er en tilhenger av GRID-serien eller er en motorsportentusiast, er nok spillet interessant, men for meg personlig leter jeg etter noe mer i et spill enn kun kjøring. Vi får håpe «Mine kjøretøy»-menyen gir rom for å designe dine egne biler og gi de spesifikasjonene man ønsker, for et mer variert gameplay og for å gi følelsen av at man er en sjåfør som selv bestemmer spesifikasjonene til bilen man kjører. For – som sagt – virker spillet ganske virkelig og autentisk til sporten spillet avbilder, og det har absolutt potensiale.

About Sam Einar Engh Syftestad

Filmutdannet spillentusiast som legger vekt på historiefortelling. Jobber med filmproduksjon og er den ene halvdelen av Emmy & Zaspen Let's Play. Lever ellers for Star Wars.