En sosial racingopplevelse?
0

En sosial racingopplevelse?

apr 19 Spill.no  

Kjære spillutvikler.

Jeg er glad i spill. Jeg liker å spille. Når jeg møter opp for å se på et kommende spill og formidle mine inntrykk videre til leserne mine vil jeg vite mest mulig om selve spillet. Hva jeg skal gjøre, hvordan og hvorfor. Jeg vil forstå hvorfor dette er noe jeg har lyst til å gjøre. Jeg vil forstå hva slags opplevelse dere har lyst til å gi meg.

Derfor sitter jeg med rolige fingre på tastaturet og prøver å se interessert ut mens Rich Eddie, Graham Bromley og Lee Roberts fra Codemasters bruker halve presentasjonstiden på å fortelle meg hvordan Grid 2 kan kobles opp mot Facebook og Twitter og YouTube i stedet for å forklare meg hva som gjør Grid 2 til det beste racingspillet i år.

Race Driver: Grid er et av mine favorittracingspill. Kombinasjonen tunge muskelbiler med overdreven bilfysikk resulterte i en blanding av simulator- og arkaderacing som ingen andre racingspill har vært i nærheten av. Derfor gledet jeg meg stort til å få kloa i Grid 2 i New York, til å finne ut av om magien fra forgjengeren fortsatt var i live. Det jeg overhodet ikke var interessert i var alle mulige sosiale nettverksfunskjoner, som i praksis egentlig bare er støy og markedsføring av spillet gjennom forbrukere.

Men jeg holder ut, det kommer info om spillet og. Femti kjørbare biler, hver bil en superstjerne i seg selv, ifølge Codemasters. Dynamiske baner der hver runde er tilfeldig generert. Splitscreen for å spille sammen på en maskin. Støtte for tolv spillere online, erfaringspoeng og penger som kan tjenes i alle løp. Og Racenet.

Racenet

Med Need for Speed: Most Wanted innførte Criterion nettverksystemet Autolog, et system som sporer dine egne prestasjoner, tider og rekorder og sammenligner deg med vennene dine. Det ble et glimrende spillinsentiv. Hver gang man startet spillet var det nye rekorder å slå, nye rangeringslister å toppe, nye venner å slå. Spillet ble plutselig sosialt på en privat måte. Derfor er det heller ikke rart at Codemasters nå satser på sin egen variant kalt Racenet.

Racenet gir deg tilgang til venner og vennelister. Ulike spillelister og utfordringer vil også dukke opp, med ukentlige utfordringer, rivaler og mye mer. I tillegg til å konkurrere mot venner på vennelista vil spillet velge ut rivaler for deg som er på samme nivå, slik at selv de venneløse vil føle seg inkludert og utfordret. Systemet virker gjennomtenkt, og egne applikasjoner til PC og mobiltelefoner gjør at man kan følge med hva som skjer døgnet rundt. Hvert løp blir viktig, å vinne mot en rival betyr at du tar fans fra ham. Det samme skjer om du taper.

Se en time med video fra Grid 2 her:

Dubai

Etter endt presentasjon er det mer eller mindre fri tilgang til spillets flerspillerdel. Vi kjører dynamiske løp i Dubai der ruta gjennom byen forandrer seg fra runde til runde. Det er kanskje ikke helt realistisk at et usynlig mannskap løper rundt og flytter betongsperringer og gjerder mens løpet pågår, men jeg har aldri vært noen fan av at realisme skal komme i veien for spillopplevelsen så jeg nyter det.

Det er forfriskende å ikke vite hvor løypa går til en hver tid, men likevel kunne kjenne igjen seksjoner og partier. Jeg får kjørt denne banen så mange ganger at jeg etter hvert lærer meg hvor de forskjellige veiskillene er, hvordan de ulike rutene er, men det endrer likevel ikke det faktum at jeg er nødt til å være fokusert på en helt annen måte enn i andre racingspill. Det er en dynamikk jeg liker. Jeg spør Codemasters-folka om hvordan det fungerer rent teknisk, hva skjer hvis man tar noen igjen med en runde og løypa har forandret seg?

– Vel, selve veiskillene er lokale, spillerne må være på samme segment samtidig for at de skal kunne se hverandre på skjermen, forteller Roberts.

Paris

Et annet løp vi kjører foregår i Paris. Dette er et såkalt sjekkpunkt-løp der det er om å gjøre å kjøre lengst mulig før tida går ut. Man får litt ekstra tid hver gang man passerer et sjekkpunkt. I tillegg er de andre bilene på banen samtidig, så bølling og fysisk aggressiv kjøring ser definitivt ut til å love seg. Paris var gjenkjennelig, men er gatebildet det samme som i virkeligheten?

– Ja, byene har samme layout som i virkeligheten, men vi har justert de litt av spillmessige hensyn. Noen gater har vi gjort litt bredere, noen svinger er litt mindre krappe, sier Roberts.

Jeg får spilt Grid 2 i en time, og jeg liker det. Det griper meg ikke like sterkt som Race Driver: Grid, men det har den samme tunge arkaderacingfølelsen som fungerte så bra i forgjengeren.

Trendsetter

Race Driver: Grid var ikke bare et inspirert racingspill, det innførte også en funksjon andre var kjappe med å kopiere: flashback. Flashback-funksjonen lot spilleren spole tiden tilbake hvis man tabbet seg ut og har siden dukket opp i flere andre racingspill. Jeg spør om Grid 2 har noe lignende på lager, noe innovativt som kommer til å drive sjangeren fremover?

– Det kan være flere ting. Liveries (maling og dekor av bilene) byr en rekke revolusjonerende funksjoner vi tror kommer til å forandre og forenkle hele dette aspektet av bilspill. De dynamiske banene som forandrer seg for hver runde er også noe helt nytt og spennende. Rival-systemet er vi også stolte av, forklarer Robert.

Rival-systemet lar deg følge andre spillere du velger selv sammen med en rival valgt av spillet. Systemet skal sørge for at det alltid er noe på spill, altid noe å vinne, i hvert eneste løp. Ved å vinne stjeler man fans fra rivalene, taper man mister man fans, og man må dermed alltid være på tå hev.

Sosialt

Sosial integrasjon, med andre ord. Jeg slipper ikke unna. Det er åpenbart at Grid 2s kobling mot Racenet kommer til å bli en essensiell del av spillet. Selv om spillet vil ha en komplett karrieremodus er Racenet definitivt en av de største stjernene. Jeg klarer ikke å riste av meg følelsen av at Grid 2 er mer et påheng til en lansering av en fremtidsrettet sosial plattform enn et fullverdig spill. En plattform der det handler om å dele opplevelsene sine og bli populær.

– Det handler om å skape innhold som er verdt å dele. Vi har jo sett på konsollene og hvor de er på vei, og prøver på en måte å være litt forut for vår tid. Delingsfunksjonene er integrert som en skikkelig del av enspillerdelen, vi har laget scenarioer som passer til delingen, forklarer Roberts.

Kanskje er deling fremtiden? Sony har så stor tro på deling at de har laget en egen dele-knapp på Playstation 4, og kanskje er det bare meg som er konservativ og fortapt i fortidens spillmodeller og som ikke helt klarer å skjønne hva som skal være så spennende med å dele bilkjøringen min med andre.

Codemasters har klokketro på Racenet og så lenge de klarer å følge opp med et intenst racingspill skal jeg ikke la meg irritere mer. Det jeg har sett av selve spillet lover godt, den samme tunge arkadeaktige fysikken fra forgjengeren, fysiske løp fulle av bølling og maktkamper om posisjoner, og et imponerende dynamisk banedesign. Om jeg ønsker å dele alt dette med omverdenen – foruten via en fremtidig anmeldelse – gjenstår å se.

Se flere bilder på neste side!

Grid 2 er utviklet av Codemasters og utgis av Namco Bandai. Spillet lanseres 31. mai til Playstation 3, Xbox 360 og PC. Jeg prøvde spillet på Xbox 360. Reise og opphold i New York for å prøve Grid 2 og andre spill ble betalt av Namco Bandai.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.