En stjerne spekket med fargerik moro
0

En stjerne spekket med fargerik moro

jun 25 Spill.no  

Det nærmer seg ti år siden det store MMORPG-spillet World of Warcraft kom ut. Spillet tok spillere over hele verden med storm og tok fort over tronen for flest aktive spillere, år etter år. Siden da har mange prøvd å oppnå like stor suksess med MMORPG-spillene sine, men de fleste har ikke vært i nærheten. Det har selvsagt vært mange bra spill, men de har aldri klart å holde på spillerne like lenge. De har rett og slett ikke klart å få til den store og varierte verdenen som Blizzard klarte i sitt spill. Men nå, etter ni og et halvt år, har det største potensialet til å ta over tronen kommet, nemlig Wildstar.

Som vanlig er det fraksjoner å velge mellom, i Wildstar er det The Exiles og The Dominion. The Exiles er et flyktende samfunn som har kommet til Nexus for å søke et nytt og trygt hjem. The Dominion derimot er et intergalaktisk imperium som fikk The Exiles til å flykte, og som har reist til Nexus for å finne en gammel, kraftig og mystisk vis forsvunnet rase. De to sidene er selvsagt ikke noe særlig glad i hverandre.

Etter at du har formet karakteren din etter dine fantasier, er det bare å hive seg ut i eventyrene som skjer på planeten Nexus. Her vil du etterhvert få utdelt oppdrag og utfordringer ut i fra valg av fraksjon og spillestil du gjorde når du lagde karakteren. Oppdragene du får utdelt er veldig kategoriserte, og det er også veldig opp til deg om du vil gjøre dem eller ikke. I Wildstar er oppdragene delt opp i historie, verden og forskjellige soner rundt om på planeten Nexus. Dette lar deg velge hva du vil fokusere mest på, enten det er historien som bringer deg videre i spillet, eller om du har funnet en plass du virkelig liker, noe som virkelig kan verdsettes da du ofte kan få oppdrag hvor du føler deg litt fanget. Det er ikke alltid like gøy å lete etter uendelig mange ting som en liten fjomp med kaninører trenger.

Noen av oppdragene er selvsagt litt kjedelige, men det er fortsatt mange flere morsomme oppdrag enn det er kjedelige. Mange finner det nok kjedelig at du skal drepe et visst antall fiender for en fyr, men i Wildstar prøver de i det minste å kompensere for dette med å gi deg en liten premie i form av et lite rop dersom du får dobbel, trippel eller et monsterkill. Selv om dette ikke er store premien, er det fortsatt en del av det som gjør det morsomt å spille Wildstar. Spillet viser at man slettes ikke trenger å være så alvorlig, men heller burde slappe av når man spiller det.

Om du fremdeles er av typen som konkurrer om å bli den sterkeste og beste spilleren på serveren, kan du også måle dine krefter i ulike utfordringer som vil bli aktivert iblant. Det er forskjellige måter disse blir aktivert, og du vil nok ikke kunne gjøre det bevisst. Det er derfor heller opp til deg om du vil prøve deg på dem, eller bare la være. Disse utfordringene kan derimot være ganske fine. De aktiveres nemlig ofte likt med et oppdrag hvor du dreper en viss mengde fiender, og utfordringen har som regel samme hensikt, bare at du har et tidspress på deg. Om du skulle klare utfordringen, vil du få muligheten til å rulle noen hjul og få sjansen til å vinne ganske bra utstyr. Utfordringene har selvsagt en liten rangering, bronse til gull. Jo bedre du klarte deg, jo større sjanse er det for å vinne det du vil av de utvalgte premiene.

Når det kommer til selve planeten Nexus, så er omgivelsene veldig imponerende. Hvert område på planeten har sitt eget preg av kreativitet, men jeg føler fremdeles det er noe som mangler. Jeg er av den typen som liker å utforske områder og se hvor mye utviklerne har klart å fått til i spill hvor man kan gå fritt. Jeg føler dessverre at Wildstar har litt for trange omgivelser, at man må følge visse daler. Men selv om du er litt tvunget til å følge visse daler, er det fortsatt utrolig mye bra å utforske. Det er for eksempel flere steder hvor du må fly rundt ved hjelp av vannstrømmer for å finne ulike steder på fjell. Dette gir meg en følelse av at de har fokusert mye mer på oppdragene enn omgivelsene i spillet, og det er jo egentlig ganske greit siden det er oppdragene som er noe av det viktigste i et MMORPG.

Under skapelsen av sin karakter får man et valg, et valg som følger deg videre i spillet. Du får nemlig et lite valg om hvordan du vil spille. Ut fra dette valget får du ulike oppgaver å gjøre når du utforsker de ulike områdene. Forskere skanner både dyre- og planteliv, de såkalte bosetterne bygger små stasjoner hvor andre spillere kan aktivere en liten bonus til seg selv, soldatene vil bli tilbudt ulike kampscenarioer og utforskerne har i oppdrag å avdekke ulike hemmeligheter rundt om på planeten. Dette er bare en liten funksjon de har lagt til, men det er egentlig veldig greit for å få verdenen mer levende og vite at spillerne har faktisk en rolle.

Men la oss gå over til det viktigste, nemlig kampfunksjonene. I stedet for at fienden automatisk blir låst inn og du kan bruke enkle angrep eller ulike spesialangrep mot fienden er du tvunget til å bruke spesielle angrep til enhver tid. I Wildstar kan du nemlig ikke låse deg inn på en fiende, du må heller styre angrepene dine mot de i en bane som blir opplyst.

Det er selvsagt forskjellige angrep, noen går rett frem, noen forekommer i en ring rundt deg og noen blir aktivert i et visst område. Det som gjør dette veldig spesielt er også at du lader opp poeng for noen av spesial angrepene for å gjøre mer skade, og noen er også helt avhengig av at du har brukt et annet angrep for å kunne bli brukt. Det at du kan lade opp disse poengene for å gjøre mer skade kommer godt med siden du i Wildstar bare kan ha maks åtte forskjellige angrep, hvor tre av dem må låses opp etter hvert som du øker i nivå.

Når man er i en større gruppe spillere kan dette for bli litt kaotisk og man vet ikke helt hvor alle angrepene dine går. Dette kunne nok ha blitt fikset dersom fiendene ikke hadde hatt en liten opplyst linje som går mot deg ettersom hvordan de angriper. Det er selvsagt veldig greit å vite når du må hoppe unna for å unngå skade, men de kunne i det minste gjort det litt mer variert.

I mine øyne har Wildstar et utrolig bra potensiale til å bli tronarvingen av MMORPG-tronen. Utviklerne har lovd oss at det skal oppdateres med nytt innhold hver måned, og det vil absolutt hjelpe til med å utfordre World of Warcrafts jevnlige utvidelser. Men jeg tror det er mer opp til de nye spillerne å la dette gå gjennom. Wildstar bringer fram noen karakterer som kanskje ikke er så verdsatt av eldre MMORPG-spillere, siden de ser litt barnslige ut og man føler veldig liten fremgang ettersom man skaffer seg bedre utstyr. Ellers har spillet god humor gjennom hele historien, flotte omgivelser og morsomme kampfunksjoner.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.