En utviklende fare truer
0

En utviklende fare truer

feb 18 Spill.no  

Evolve var et spill som har fått mye oppmerksomhet siden de første bildene og videoene av spillet kom. Et spill med et helt nytt konsept, hvor man skulle jage eller være et monster som skulle utvikle seg til et udødelig uhyre som dreper alt på sin vei er selvsagt noe som vekker interesse for mange. Noe som gjorde det enda bedre, var nok at det er laget av skaperne bak de to suksessfulle spillene Left 4 Dead og oppfølgeren Left 4 Dead 2.

Om du er en av de som liker å hoppe ut i slagmarken og bare fyre løs med våpenet ditt og få inn så mye skade på fienden så fort som mulig, så er ikke Evolve noe for deg. Evolve kan virke veldig enkelt om man bare ser på videoer eller hører om spillet, jeg ble selv veldig overrasket over hvor mye taktikk og samarbeid spillet krever for at du skal ha en god runde uten å bli knust av monsteret. Samme gjelder egentlig for monsteret, du må vite når du kan slåss og når du må prøve å få spist for å utvikle deg. Det viktigste er nok allikevel å fokusere riktig på jegerne for å kunne få drept alle på så kort tid som mulig.


Det er her samarbeidet som jegere blir veldig viktig, om man ikke holder sammen og passer på hverandre vil monsteret lett ta ut den som er for seg selv. Det skulle ikke være så store problemet når det er tre igjen tror man kanskje, men Evolve har skapt et veldig bra og balansert system med de ulike klassene. Ingen av klassene er noe spesielt sterkere når det gjelder egenskapene de har og det er mer opp til hva man liker å spille. Selvsagt har assault mer skade enn de andre, men uten hjelp fra support som gir et ekstra skadetilskudd eller medic som gir hjelper med å holde deg i live blir det fort vanskelig.

Egenskapene og våpnene til hver klasse er noe jeg liker best med spillet, utenom å knuse små jegere som et digert monster selvsagt. Med alt fra å markere monsteret til å fange det i en kuppel til å kunne brenne monsteret til døde er mye forskjellig man kan spesialisere seg i. Hver jeger er også utstyrt med en jetpack for å kunne klatre fjellhyller og å unngå monsterets angrep. Denne må også brukes smart, siden en ikke kan brukes så altfor lenge om gangen. Du får også noen ekstra egenskaper som blir låst opp etterhvert som du når et nytt nivå. Dette er blant annet at du blir raskere, bedre jetpack og mer kondisjon. Det er også mulig å finne sjeldne minimonstre rundt om på banene som gir deg ulike bonuser for runden som blant annet mer skade på monsteret.


Samme som jegerne er det også ulike monstre. Hvert monster har også ulike angrep og egenskaper som er nyttige i kampen om å komme seg til det siste stadiet av utviklinga. Ved starten av hver runde vil man få tre poeng man kan putte inn i de ulike angrepene, siden det er fire angrep må man derfor velge bort ett frem til man kommer til neste stadie hvor man får enda tre poeng til.

Kartene hele jakten foregår på er litt opp og ned for min del. Utseendemessig er det veldig flott å se på og man føler virkelig at man er på en fremmed planet for å jakte ned et monster. Det negative er derimot at jeg føler ikke at jeg kommer meg noe sted. Det er jo ikke likt over hele kartet, men føler allikevel at alt er sammenpresset på et lite område, bare at man går i en slags labyrint for å finne monsteret som gjemmer seg. Noen av kartene har også en spesiell plass hvor jeg føler kampen mellom jeger og monster alltid ender opp, men er vel bare fordi spillerne har lært seg at det er der de får størst utbytte av området.


Til tross for at noen av kartene ikke føles frie nok ut passer det allikevel ganske godt med spillmodusene. Det er fire hovedspillmoduser som spilles over 16 forskjellige kart. Den vanlige spillmodusen heter Hunt og er ganske enkelt som navnet sier en jakt. Her skal jegerne ta igjen monsteret og drepe den før monsteret når stadie tre og enten dreper alle jegerne eller får tatt ut strømgeneratoren. Du har også tre spillmoduser som har noen tillegg i jaktoppskriften, blant annet skal du redde overlevende i Rescue før monsteret dreper de, ødelegge seks egg som monsteret beskytter i Nest og beskytte tre områder fra et stadie 3 monster i Defend.

I tillegg til disse fire spillmodusene er det også en liten kampanjedel i spillet. Denne heter Evacuation og spilles over fem runder. Her er det om å ta så mange overlevende som mulig, enten du skal drepe eller redde de fra monsteret. Hver runde vil ha et utfall for neste, med at det enten blir flere eller færre overlevende ettersom hvem som vant forrige runde. Er nok også denne spillmodusen jeg liker best, både fordi da ender det ikke med en gang om vi møter en som er veldig god som monster og fordi man alltid har en sjanse til å komme tilbake i spillet med å ha en bra runde.


Det er nemlig ikke noe spesiell ordning som gjør at du ender opp med noen som er like gode som deg når du kaster deg inn i søk etter en runde. Dette gjør at du kan ende opp med å spille med tre andre jegere som knapt vet hva de gjør, eller du kan ende opp med å bli hatet fordi du ikke er på deres nivå. Ender ofte opp med et uendelig stort kaos hvor ingen vet hvor de skal gjøre av seg og bare blir most flate av monsteret også, noe som ødelegger spillopplevelsen litt.

Evolve er et spill hvor man kan kose seg med god jakting med andre eller slippe ut sinnet sitt som et digert monster i flotte omgivelser. Med morsomme og kreative våpen kan jakten bli morsom samtidig som det er veldig krevende og engasjerende. Spillet krever derimot en del samarbeid, så en runde kan fort bli veldig kjedelig om ingen jobber sammen og bare holder seg for seg selv. En dårlig runde eller to vil uansett ikke ødelegge spillet siden det har så mye å by på i variasjon og spillemåter, og har man med en venn eller to, så blir det bare bedre.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.