Er du glad i japanske kjemperoboter?
0

Er du glad i japanske kjemperoboter?

apr 16 Spill.no  

Før Dark Souls var From Software mest kjent for to spillserier. Den åndelige forgjengeren til Souls-spillene, King’s Field, og Armored Core-serien. Sistnevnte fyller femten år i år, og jeg satte meg ned med spillets produsent, Toshifumi Nabeshima for å se hvilken vending serien har tatt etter Armored Core 5.

Mecha-paradis

Det er like greit å legge kortene på bordet med en gang. Etter Mechwarrior 2 på PC har jeg kun gjort noen smådykk i Mech-sjangeren (eller Mecha, for de japanofile). Jeg ommøblerte stua mi for å spille Steel Battallion på Xbox i sin tid, og har sporadisk prøvd meg på Armored Core og Front Mission-spillene. Men kjemperobotene er ikke som de en gang var. Der Mecha-spill i gamle dager handlet om trege stålbeist som trampet over berg og daler med lange seige skritt er dagens mechaer lynkjappe stålkrigere som flyr sidelengs over landskapet mens de fyller fiendene med bly, missiler og laserstråler.

– I Armored Core 5 fokuserte vi på onlinespilling og endret en del på spilldesignet. Det har vært lærerikt, og vi fant ut at vi trengte å gjøre en del endringer for fremtidige spill i serien, forteller Nabeshima.

Fokuset er fortsatt på onlinekriger mellom Mecha-piloter, men denne gangen har From Software tilrettelagt spillopplevlesen for flere grupper spillere.

– Vi oppdaget at det var to grupper av Armored Core 5-spillere, spillere som er flinke i actionspill og spillere som er mindre flinke, sier Nabeshima.

Dette førte til en mindre tilfredsstillende opplevelse for de som ikke var dyktige. From Software har forsøkt å løse dette gapet i det nye spillet. I Armored Core: Verdict Day er man en del av en global konflikt. Man tilhører en av tre faksjoner som kjemper mot hverandre. En sesong varer helt til to av faksjonene er utslettet via lokale slag. Samarbeid med andre i samme faksjon er viktig for å lykkes. I kampene slåss to lag mot hverandre, og det er i din interesse å hjelpe de mindre flinke spillerne i din faksjon til å bli bedre, slik at man kan vinne den globale kampen.

Se trailer fra Armored Core: Verdict Day her:

Strategi

I Armored Core: Verdict Day har Nabeshima realisert nye visjoner for spillserien. Armored Core: Verdict Day kan spilles på to måter, man kan styre sin egen mech som en del av et lag i kamp mot et fiendtlig lag, eller man kan ta rolle som kommandant og støre en skvadron bestående av fire datastyrte mecher.

Nabeshima peker på en skjerm der spillets regissør demonstrerer denne modusen. Vi ser et blått oversiktskart fullt av stjerner og markører. Fire oransje firkanter nummerert fra en til fire er de fire datastyrte mechaene. Ved hjelp av en Playstation 3-kontroller sender regissøren robotene rundt på kartet, velger overvåkningssoner, våpen og angrep. En liten skjerm i skjermen dukker jevnlig opp for å vise hva som skjer på slagmarken.

Tempoet er høyt, og jeg forstår så og si ingenting (spesielt siden all tekst i denne versjonen av spillet er på japansk), men regissøren vinner til slutt.

Denne modusen er åpenbart noe From Software er stolt av, og Nabeshima forteller at de har brukt mye tid på å finne en balanse her mellom et lag bestående av fire ekte spillere og et lag bestående av en kommandant og fire maskiner med kunstig intelligens.

UNAC kalles disse AI-enhetene, og en entusiastisk Nabeshima demonstrerer hvordan man kan programmere de logiske kretsene og adferden til enhetene sine. Via en rekke komplekse menyer velges våpen og oppførsel, jeg skjønner ikke helt hva som skjer, nok en gang er alt på japansk og tempoet i menyene er høyt. Nabeshima snakker om karakteristikker, han lager en nærkampekspert men forandrer ham til snikskytter.

Det er åpenbart at Armored Core: Verdict Day er et nisjespill, og jeg liker egentlig nisjer. Jeg liker spill som graver ut sin egen identitet og som våger å ikke være strømlinjeformede og mest mulig tilgjengelige.

Nabeshima går for to ulike spillestiler i dette spillet, de som vil ha en actionfylt lagbasert onlineopplevelse med kjemperoboter i hovedrollen og de som ønsker seg et actionfylt taktisk strategispill.

Avslutningsvis spør jeg om det er mulig å analysere adferden til sine datastyrte UNAC-enheter etter kampene for å tilpasse adferden og logikken deres. Nabeshima smiler, og vips er vi inne i nok en undermeny der en reprise av forrige kamp utspiller seg og vi kan studere hvor ofte ulike våpen ble brukt hos hver UNAC, treffratio, bevegelser, og så videre. Nok en gang faller jeg av lasset og nikker høflig og interessert mens en animert spillprodusent forklarer og peker.

Armored Core: Verdict Day er så nisje som man får det, et spill for de med over middels interesse for Mecha og med tålmodighet til å investere mye tid i et av de mer komplekse onlinesystemene jeg har sett på konsoll.

Se flere bilder fra Armored Core: Verdict Day på neste side!

Armored Core: Verdict Day utvikles av From Software og utgis av Namco Bandai. Spillet lanseres på Playstation 3 og Xbox 360 til høsten. Tur til New York for å se på dette og andre spill ble betalt av Namco Bandai.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.